Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 173/2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til veitransport

Innhold

Til Stortinget

EØS-komiteen vedtok ved beslutning nr. 173/2013 av 4. oktober 2013 å endre EØS-avtalens vedlegg XX (Miljø). Endringen gjelder innlemmelse av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til vegtransport. Formålet med direktivet er å stimulere til økt etterspørsel etter energieffektive kjøretøy med lave avgassutslipp slik at miljøbelastningen kan reduseres.

Direktivet fastslår at det skal stilles energi- og miljøkrav til kjøretøy ved offentlige anskaffelser og ved kjøp av kjøretøy til bruk i offentlig persontransport, slik at miljøbelastningen i hele driftslevetiden reduseres. Direktivet retter seg mot statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer og mot operatører av offentlig persontransport.

Direktivet er en del av EUs arbeid for å redusere miljøbelastningen fra kjøretøy, ved å stimulere til anskaffelse og bruk av kjøretøy med mindre utslipp og lavere energiforbruk. Ved å fremme økt etterspørsel etter kjøretøy med lavt energiforbruk og lave utslipp, vil produsentene gis incentiver og bli motivert til teknologisk videreutvikling i denne retningen.

Det forventes at direktivet alene vil bidra til en marginal endring i nasjonale utslipp av forurensende komponenter, men at reduksjonen kan ha lokal betydning i enkelte større byer på dager hvor det er høye konsentrasjoner hvis kravene gjelder et tilstrekkelig høyt antall kjøretøy. Et usikkert estimat er at omkring 10 pst. (10 000–15 000) av nyregistrerte personbiler vil bli omfattet av de nye bestemmelsene. Avhengig av hvordan kravene blir utformet, kan det nasjonale utslippet av CO2 gå noe ned.

Gjennomføringen av direktiv 2009/33/EF krever lovvedtak for gjennomføring i norsk rett. Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.

Direktivets krav om at det ved anskaffelse av kjøretøy skal tas hensyn til energi- og miljøpåvirkningen i hele driftslevetiden går lenger enn gjeldende norsk rett. Bestemmelsene i direktivet som må tas inn i norsk rett er angivelse av minst én metode som skal benyttes for å vurdere energi- og miljøpåvirkningen i hele driftslevetiden.

I henhold til lov om offentlige anskaffelser § 16 kan Kongen gi forskrift til utfylling og gjennomføring av loven. Nærings- og fiskeridepartementet, som forvalter anskaffelsesregelverket, vil vurdere om gjeldende bestemmelse gir den fornødne forskriftshjemmel eller om loven må endres for å gi den nødvendige hjemmelen en gjennomføringsforskrift.

For å kunne gjøre kravene i direktivet gjeldende ved kjøp av kjøretøy til bruk i offentlig persontransport må yrkestransportlova suppleres med en hjemmel for å gi forskrift på området. Samferdselsdepartementet vil fremme forslag til endring i lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy.

Direktivet vil ikke føre til behov for budsjettmessige endringer, men tas innenfor gjeldende budsjettrammer.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og Magne Rommetveit, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, er positiv til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til vegtransport. Komiteen har for øvrig ingen merknader og slutter seg til forslaget i proposisjonen.

Komiteen viser til følgende uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen datert 23. april 2014:

«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 8. april 2014 vedrørende Prop. 49 S (2013–2014) Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 173/2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til veitransport

Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling til Prop. 49 S (2013–2014) og har ingen ytterligere merknader.»

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 173/2013 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til veitransport.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. april 2014

Linda C. Hofstad Helleland

Ingvild Kjerkol

leder

ordfører