Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Fiskerier er ikke et yrke som kan læres ved teori og tavleundervisning alene – solid praksis må til. Elever som har valgt utdanning for å bli fiskere, skal ha opplæring med høy kvalitet som kan møte kravet fra dagens moderne fiskefartøy. Da må skolene ha tilgang på de kvotene som trengs for å få til en realistisk og fullverdig opplæring.

Skolekvotene gir skolene mulighet til å drive en allsidig fiskeriopplæring på meget høyt nivå til fremtidens fiskere. Skolekvotene er en god investering både for fiskerinæringen og for samfunnet generelt.

De siste årene er opplæringskvoter på pelagisk fisk redusert, til tross for at totalkvotene er økt. Det er nødvendig med slike kvoter for å få til et godt samarbeid om opplæring med også denne delen av næringa.

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

  • «1. Stortinget ber regjeringen øke skolekvotene slik at de er store nok til å drive en best mulig undervisning for å sikre rekruttering av fremtidens fiskere ved å øke skolekvotene for hvitfisk, og sørge for at enhetskvoter til skolene økes slik at opplæringen ivaretas på en fullverdig måte.

  • 2. Stortinget ber regjeringen innføre en ordning der skolene som tildeles undervisningskvoter, kan velge om deler eller hele kvoten av enkelte arter hvitfisk skal konverteres til annen art hvitfisk.»