Regjeringen følger handlingsregelen for en gradvis
innfasing av petroleumsinntekter i norsk økonomi, om lag i takt
med utviklingen i forventet realavkastning av Statens pensjonsfond
utland, anslått til 4 pst. av fondskapitalen. Løpende innbetalinger
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til utenlandsdelen
av Statens pensjonsfond, mens uttaket over tid bestemmes av handlingsregelen.
På kort sikt skjermer disse retningslinjene statsbudsjettet fra svingninger
i blant annet oljeprisen. På lang sikt innebærer retningslinjene
at statens utgifter holdes innenfor de rammene skatte- og formuesinntektene
setter.
Handlingsregelen åpner for å bruke mer enn forventet
fondsavkastning i år med tilbakeslag. Det innebærer at en må holde
tilsvarende igjen på bruken av petroleumsinntekter i år med høy
aktivitet og press i økonomien. I 2009 ble handlefriheten i finanspolitikken
benyttet til å dempe virkningene av finanskrisen på sysselsetting
og arbeidsledighet. For 2013 anslås bruken av petroleumsinntekter
lavere enn forventet realavkastning av fondet. En ansvarlig og kontrollert innfasing
av petroleumsinntektene gir handlingsrom til å møte utfordringer
i årene framover.
I saldert budsjett for 2013 ble det lagt opp
til et underskudd på statsbudsjettet på 125,3 mrd. kroner, når vi
holder statens petroleumsinntekter utenom og korrigerer for virkningen
av konjunkturer. Målt ved endringen i dette strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet som andel av Trend-BNP for Fastlands-Norge innebar
budsjettet en impuls til økt samlet etterspørsel etter varer og tjenester
på 0,1 prosentpoeng. Bruken av petroleumsinntekter ble beregnet
å ligge 26,4 mrd. kroner under forventet realavkastning av Statens pensjonsfond
utland i 2013.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
ble brakt ned som følge av endringer i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2013, herunder lavere utgifter under folketrygden.
Anslaget for lønnsveksten ble satt ned fra 4 til 3 1/2 pst., noe som
reduserte statsbudsjettets utgifter og skatteinntekter om lag like
mye. I nasjonalbudsjettet for 2014 ble anslaget for det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet i 2013 satt ytterligere ned. Dette skyldtes
i hovedsak lavere utgifter.
Oppdatert informasjon i nysalderingen reduserer anslaget
for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet ytterligere, til
118,8 mrd. kroner. Utgiftene er lavere enn opprinnelig lagt til
grunn. Endret anslag for strukturelle skatter og avgifter trekker
i motsatt retning.
Målt som andel av Trend-BNP for Fastlands-Norge
anslås det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet å øke med 0,4 prosentpoeng
fra 2012 til 2013. Budsjettet for 2013 framstår dermed nå som litt
mindre ekspansivt enn anslått i revidert nasjonalbudsjett for 2013
og i nasjonalbudsjettet for 2014, men noe mer ekspansivt enn opprinnelig
anslått i nasjonalbudsjettet 2013. Endringen siden i fjor høst må
ses i sammenheng med at det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet er
mer nedjustert for 2012 enn for 2013.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet
for 2013 anslås nå til 2,7 pst., målt fra regnskap for 2012. Dette
er noe høyere enn i nasjonalbudsjettet for 2013. Den nominelle,
underliggende utgiftsveksten er anslått til 5,8 pst.
Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte
tall for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2013 i
stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2013. Mer fullstendige
beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert
på en gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi, legges fram to ganger
i året, i nasjonalbudsjettet og i revidert nasjonalbudsjett. Finansdepartementets
beregninger av strukturell, oljekorrigert budsjettbalanse er dokumentert
på http://www.regjeringen.no/fin.
Det faktiske uttaket fra Statens pensjonsfond
utland tilsvarer det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet.
Det oljekorrigerte underskuddet i 2013 anslås nå til 116,9 mrd.
kroner.
Siden Stortinget vedtok statsbudsjettet for
2013 i fjor høst, er det oljekorrigerte underskuddet redusert med
6,7 mrd. kroner. Dette skyldes dels reduserte utgifter, mens reduserte
inntekter trekker i motsatt retning.
Inntektsreduksjonen skyldes i stor grad lavere skatte-
og avgiftsinntekter fra fastlandsøkonomien enn anslått i saldert
budsjett for 2013. Videre reduseres også renteinntektene, mens øvrige
inntekter samlet sett øker.
Utgiftene utenom dagpenger og renter reduseres samlet
sett med 9,1 mrd. kroner fra saldert budsjett til nysaldert budsjett.
En del av dette kan tilskrives anslagsendringer under folketrygden. Anslåtte
utgifter til dagpenger ble redusert med 1,3 mrd. kroner i forbindelse
med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2013, men økes nå
med 0,2 mrd. kroner.
Anslaget for statens netto kontantstrøm fra
petroleumsvirksomheten i 2013 er redusert med 26 mrd. kroner fra
saldert budsjett. Dette skyldes hovedsakelig lavere inntekter fra
petroleumsvirksomheten, men også økte utgifter. Forventet netto
inntekt fra Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(SDØE) er 2,3 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
I tillegg er petroleumsskatter og -avgifter samlet nedjustert med
24,2 mrd. kroner. I motsatt retning trekker økte utbytteinntekter
fra Statoil på 0,5 mrd. kroner.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av
budsjettpolitikken for 2013.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at både statsbudsjettet og
revidert nasjonalbudsjett for 2013 var fremmet og vedtatt av det
flertallet som sto bak regjeringen Stoltenberg. Disse medlemmer vil
på den bakgrunn understreke at det ved denne nysalderingen derfor
har vært naturlig å gjennomføre politiske prioriteringsendringer. Disse medlemmer viser
til at disse omprioriteringer har gitt rom for økte bevilgninger
til Høykommissæren for flyktninger for å bistå nabolandenes mottak
av flyktninger som følge av krigen i Syria, til nedbetaling av bompengegjeld,
påfylling til infrastrukturfond, økte bevilgninger til nødvendig
vedlikehold av jernbane og til internasjonal fattigdomsbekjempelse
gjennom økt norsk bidrag til den 17. kapitalpåfyllingen i Verdensbankens
fond for de fattigste landene, Det internasjonale utviklingsfondet
(IDA).
Disse medlemmer vil også understreke
at denne type omprioriteringer og etterjusteringer i nysalderingen
ikke på samme måte vil være naturlig når flertallet samarbeider
om statsbudsjettet og revidert nasjonalbudsjett for de kommende
år.
Det vises for øvrig til disse medlemmers merknader
under de aktuelle postene nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
nysalderingen er en oppdatering av budsjettet for inneværende år, med
tekniske justeringer og nye anslag. Vanlig praksis er at en ikke
bruker økte inntekter til nye satsinger på tampen av budsjettåret.
Regjeringen går imot vanlig praksis når den åpner for hundretalls
millioner til nye satsinger innenfor årets budsjett. Dette kommer
altså bare noen uker etter at regjeringen har lagt til enda flere
oljemilliarder i budsjettet for neste år. Disse medlemmer er
generelt skeptisk til at regjeringen nå legger opp til en ekstra
budsjettbehandling utover statsbudsjettet og revidert budsjett. Disse
medlemmer tviler på at regjeringen ville kuttet i budsjettet
for i år om anslagene hadde gått i motsatt retning.
Disse medlemmer viser til forliket
mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti og Venstre. Regjeringen
foreslår økt oljepengebruk for å stryke bompengegjeld. Med forliket
økes oljepengebruken ytterligere. Disse medlemmer mener
at når det først åpnes for nye satsinger i nysalderingen, er det
rimelig at støtte til verdens fattige og til FNs arbeid for flyktninger i
Syria også tilgodeses. Det er samtidig vanskelig å se en saklig
god begrunnelse for hvorfor dette gjøres utenfor de normale budsjettprosessene. Effekten
av om pengene hadde blitt utbetalt i januar 2014 er trolig den samme
som når pengene utbetales i desember 2013. Disse medlemmer vil
også peke på at bevilgningen til å stryke bompengegjeld alternativt
kunne blitt brukt til andre formål innenfor samferdsel, som å styrke
vedlikehold av vei ytterligere, eller fremskynde andre prosjekter.
Det er derfor ikke gitt at dette er riktig prioritering av samferdselsmidler,
når det først skal bevilges mer til dette området. Ved å fremme
forslaget utenom de ordinære budsjettprosessene svekker regjeringen
Stortingets mulighet til å vurdere helheten i forslaget.
Disse medlemmer merker seg at
høstens to budsjettforlik i Stortinget medfører økt oljepengebruk
eller økte skatter og avgifter. I lys av partienes valgløfter vitner
dette om manglende evne til å prioritere.
Disse medlemmer forholder seg
til Finansdepartementets anslag for oljepengebruk i 2013 og merker
seg at denne ligger an til å bli lavere enn antatt, senest i revidert
nasjonalbudsjett for 2013. I lys av dette, og når regjeringen først
har åpnet for en ny budsjettrunde for å finne rom for sine satsinger,
finner disse medlemmerå kunne
støtte det forliket som er fremforhandlet.
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge i 2013 anslås til 851,1 mrd. kroner, en nominell
vekst på 5,4 pst. fra 2012. Anslaget for skatter og avgifter fra
Fastlands-Norge i 2013 er satt ned med om lag 4,1 mrd. kroner sammenliknet
med nasjonalbudsjettet for 2014. Nedjusteringen skriver seg i hovedsak
fra lavere inntekter fra merverdiavgift, jf. nærmere omtale nedenfor. Når
en tar hensyn til den anslåtte virkningen av konjunkturutviklingen,
er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter i 2013
satt ned med 2,3 mrd. kroner i forhold til anslaget i nasjonalbudsjettet
for 2014.
Likningen og skatteoppgjøret for inntektsåret 2012
for personlige skattytere og foretak utenom petroleumssektoren ble
lagt fram i oktober etter publiseringen av nasjonalbudsjettet for
2014. Denne informasjonen tilsier ikke vesentlige endringer i skatteanslagene
for 2013.
Det foreligger også ny informasjon om avgiftsinngangen
i 2013. Innbetalingene av merverdiavgift er lavere enn forventet.
Hittil i 2013, dvs. til og med oktober, har inntektene fra merverdiavgiften
steget med om lag 5 pst. i forhold til samme periode i 2012. Dette
er en forholdsvis lav vekst, sett i lys av at skatteopplegget for
2013 innebar oppheving av fritak for merverdiavgift ved omsetning
av tjenester for bygging og vedlikehold av offentlige veganlegg.
Merverdiavgiftsloven inneholdt tidligere et fritak ved omsetning
av tjenester som gjelder offentlig veg. I Prop. 1 LS (2012–2013)
ble dette fritaket opphevet slik at det fra 2013 beregnes ordinær merverdiavgift
ved omsetning av tjenester til statlige og kommunale veganlegg.
Fjerningen av fritaket medfører økte utgifter til merverdiavgift for
staten og for kommuner og fylkeskommuner ved bygging og drift av
kommunale veger og fylkesveger. Siden de økte bevilgningene motsvares
av økte merverdiavgiftsinntekter er omleggingen provenynøytral for
staten. Det var ventet at denne omleggingen brutto skulle medføre
betydelig økte inntekter fra merverdiavgiften i 2013.
Den nye informasjonen tilsier at anslaget for inntekter
fra merverdiavgiften i 2013 settes ned med 4 mrd. kroner i nysalderingen,
sammenliknet med anslagene i nasjonalbudsjettet for 2014. Anslaget
for utgifter til momskompensasjon til kommuner og fylkeskommuner
settes samtidig ned med 1,5 mrd. kroner, slik at det oljekorrigerte
underskuddet netto øker med 2,5 mrd. kroner. Statens inntekter fra
merverdiavgiften er vanligvis betydelig påvirket av konjunkturutviklingen.
Nedjusteringen av momsinntektene i 2013 må også ses i sammenheng
med noe svakere utvikling i privat konsum og i aktiviteten i bygge-
og anleggsnæringen i 2013 enn tidligere lagt til grunn.
I forhold til saldert budsjett for 2013 er anslaget for
statens samlede skatte- og avgiftsinntekter nedjustert med 4,8 mrd.
kroner til 851,1 mrd. kroner. Statsbudsjettets inntekter fra skatt
på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås
til 516,9 mrd. kroner i 2013, som er knapt 0,8 mrd. kroner mer enn
lagt til grunn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgift anslås
til 234 mrd. kroner i 2013, som er en nedjustering med 2 mrd. kroner
i forhold til anslaget i saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås til 100,2 mrd. kroner i 2013, som er 2,1 mrd. kroner
lavere enn i saldert budsjett.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
fra petroleumsvirksomheten i 2013 anslås til 200,7 mrd. kroner.
Anslaget er med det 23,8 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert
budsjett. Nedjusteringen må bl.a. ses i sammenheng med at samlet
petroleumsproduksjon hittil i år har vært lavere enn lagt til grunn
i saldert budsjett.
Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås
å utgjøre 5 mrd. kroner i 2013, dvs. 0,4 mrd. kroner lavere enn
anslått i saldert budsjett. Nedjusteringene skyldes at anslagene
for arealavgift og CO2-avgift er redusert
med hhv. 0,3 og 0,1 mrd. kroner.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for
2012 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Forslag om endringer av
inntekter fra skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer før nysaldert
budsjett | Endringer i
nysalderingen | Sum endringer |
| | | | | | |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | | | |
| 72 | Fellesskatt | – | -5 900 | -5 900 |
| 73 | Skatt av opparbeidede forpliktelser i rederiene | – | -65 | -65 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | – | 500 | 500 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | – | -10 900 | -10 900 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | 60 | -12 960 | -12 900 |
| 74 | Arealavgift mv. | – | -300 | -300 |
5508 | | Avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | CO2-avgift i petroleumsvirksomheten
på
kontinentalsokkelen | – | -100 | -100 |
5509 | | Avgift på utslipp av NOx i
petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | – | 10 | 10 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | –2 | 332 | 330 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | – | 35 | 35 |
5521 | | Merverdiavgift | | | |
| 70 | Merverdiavgift | – | -2 000 | -2 000 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 70 | Avgift på alkohol | – | -200 | -200 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer mv. | | | |
| 70 | Avgift på tobakkvarer mv. | – | -590 | -590 |
5536 | | Avgift på motorvogner mv. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner mv. | 25 | -985 | -960 |
| 72 | Årsavgift | – | 30 | 30 |
| 73 | Vektårsavgift | – | -14 | -14 |
| 75 | Omregistreringsavgift | – | -12 | -12 |
5537 | | Avgifter på båter mv. | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer | – | 7 | 7 |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff | | | |
| 70 | Veibruksavgift på bensin | – | -280 | -280 |
| 71 | Veibruksavgift på autodiesel | – | -700 | -700 |
5541 | | Avgift på elektrisk kraft | | | |
| 70 | Avgift på elektrisk kraft | – | 1 000 | 1 000 |
5542 | | Avgift på mineralolje mv. | | | |
| 70 | Grunnavgift på mineralolje mv. | – | 7 | 7 |
| 71 | Avgift på smøreolje mv. | – | 12 | 12 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | – | -139 | -139 |
| 71 | Svovelavgift | – | -13 | -13 |
5547 | | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | – | -1 | -1 |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | – | -2 | -2 |
5548 | | Miljøavgift på visse klimagasser | | | |
| 70 | Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og
perfluorkarboner (PFK) | – | 38 | 38 |
5549 | | Avgift på utslipp av NOx | | | |
| 70 | Avgift på utslipp av NOx | – | -30 | -30 |
5551 | | Avgift knyttet til mineralvirksomhet | | | |
| 70 | Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster
enn petroleum | – | -0 | -0 |
| 71 | Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av
mineraler etter mineralloven | – | 8 | 8 |
5555 | | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | | | |
| 70 | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | – | -3 | -3 |
5556 | | Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | | | |
| 70 | Produktavgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | – | 15 | 15 |
5557 | | Avgift på sukker mv. | | | |
| 70 | Avgift på sukker mv. | – | -16 | -16 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | – | 298 | 298 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | – | -19 | -19 |
| 72 | Miljøavgift på plast | – | -52 | -52 |
| 73 | Miljøavgift på metall | – | -183 | -183 |
| 74 | Miljøavgift på glass | – | 10 | 10 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Dokumentavgift | – | -600 | -600 |
5571 | | Sektoravgifter under Arbeidsdepartementet | | | |
| 70 | Petroleumstilsynet – sektoravgift1 | – | -28 | -28 |
5572 | | Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet | | | |
| 71 | Vinmonopolavgift | –1 | - | -1 |
5578 | | Sektoravgifter under Miljøverndepartementet | | | |
| 72 | Fiskeravgifter | 2 | - | 2 |
5580 | | Sektoravgifter under Finansdepartementet | | | |
| 70 | Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene | – | 3 | 3 |
5583 | | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Avgift på frekvenser mv. | – | -18 | -18 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, netto tilbakebetalinger av utgåtte
avgifter | – | 0 | 0 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | – | 1 700 | 1 700 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | 90 | 2 910 | 3000 |
Sum | | | 173 | -29 194 | -29 020 |
1 Jf. Prop. 7 S (2013–2014) Endringar i statsbudsjettet for 2013 under Arbeidsdepartementet
Kilde: Finansdepartementet
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder ordinære driftsutgifter
ved Statsministerens kontor (SMK), herunder utgifter til Regjeringens
biltjeneste. Det er behov for å øke utgiftene til beredskapsarbeidet
ved SMK med 0,5 mill. kroner.
Som følge av regjeringsskiftet er det videre
behov for å anskaffe nytt kontorutstyr, IKT-utstyr og inventar til
en samlet kostnad på 1,5 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 20 post 1
økt med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen under kap. 21 post 1 gjelder utgifter
til regjeringens medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere
samt enkelte andre utgifter knyttet til den politiske ledelse i
departementene.
Ved endringer i regjeringen blir det behandlet søknader
om fratredelsesytelser (etterlønn) i tråd med gjeldende regelverk
om arbeidsvilkår for departementenes politiske ledelse. Det foreslås bevilget
15,9 mill. kroner til fratredelsesytelser for medlemmer av regjeringen,
statssekretærer og politiske rådgivere som har gått av etter framleggelsen
av Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2013.
Som følge av økte utgifter til midlertidig bolig for
pendlere foreslås det å øke bevilgningen på posten med 0,4 mill.
kroner.
Det er behov for å bedre beredskapstiltakene
for regjeringen, jf. omtale under kap. 20 post 1 ovenfor. Etablering
av et sikkerhets- og beredskapselement ved SMK medfører engangsutgifter
på 1,5 mill. kroner i 2013. Videre har regjeringsskiftet gjort det
nødvendig å iverksette enkelte alarm- og sikringstiltak som beløper
seg til 2,1 mill. kroner. Til sammen utgjør utgiftsøkningen til
beredskapstiltak 3,6 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap.
21 post 1 med 19,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på kap. 41 post 70 gjelder tilskudd til
partigruppenes sekretariater på Stortinget. Det er behov for å øke
bevilgningen med 2,4 mill. kroner. Utgiftsøkningen skyldes at et
nytt parti ble representert på Stortinget i høst samt at Stortinget
har vedtatt en regelendring for beregning av tilskudd, som innebærer
at partiene i en overgangsperiode på tre måneder etter valget får
beholde gammelt tilskuddsnivå. Bevilgningen under kap. 41 post 70
foreslås derfor økt med 2,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har overtatt
ansvaret for en del støttefunksjoner for Sameskolen i Midt-Norge.
Driftsbevilgningen til DFØ foreslås økt med 55 000 kroner. Det vises til
forslag om tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 222
Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat post
1 Driftsutgifter i Prop. 14 S (2013–2014) Endringer i statsbudsjettet
2013 under Kunnskapsdepartementet. Det vises også til Prop. 1 S
Tillegg 1 (2013–2014) Endring av Prop. 1 S (2013–2014) Statsbudsjettet
2014, der helårsvirkningen av overføringen er foreslått innarbeidet.
Bevilgningen under kap. 1605 post 1 foreslås på denne bakgrunn økt
med 55 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten dekker skatteetatens driftsutgifter,
herunder utgifter for bruk av elektronisk ID (eID) på høyt sikkerhetsnivå
utstedt av private leverandører. Hver gang en innbygger bruker en
eID utstedt av private leverandører, vil det utløse et betalingskrav
som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten. Utbetalingene
skjer over kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI)
post 22 Betaling av elektronisk ID til private leverandører. Det
blir foretatt avregninger av transaksjonsvolumet for den enkelte
virksomhet. Skatteetaten vil bli belastet for færre transaksjoner
enn forutsatt. For 2013 vil det derfor bli tilbakeført 257 000 kroner til
skatteetaten. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
kap. 1618 post 1 økes med 257 000 kroner. Det vises til forslag
om tilsvarende utgiftsreduksjon under kap. 1560 post 22 i Prop.
9 S (2013–2014) Endringer i statsbudsjettet 2013 under Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter utgifter i forbindelse
med innfordring av skatter og avgifter. En stor del av utgiftene
gjelder gebyrer ved skatteoppkrevernes eller skatteetatens bruk
av den alminnelige namsmann til å utføre innfordringsoppdrag. På
grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 21
økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Kommuner og fylkeskommuner kompenseres for merverdiavgift
på anskaffelser av varer og tjenester. Hensikten er at merverdiavgiften
i minst mulig grad skal påvirke kommunenes beslutninger om enten
å produsere avgiftspliktige tjenester med egne ansatte eller kjøpe
dem fra private.
Merverdiavgiftsloven inneholdt tidligere et
fritak ved omsetning av tjenester som gjelder offentlig veg. I Prop.
1 LS (2012–2013) ble dette fritaket opphevet slik at det nå beregnes
ordinær merverdiavgift ved omsetning av tjenester til statlige og
kommunale veganlegg.
Fjerning av fritaket medfører økte utgifter
til merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner
ved bygging og drift av kommunale veger og fylkesveger. Siden de
økte bevilgningene motsvares av økte merverdiavgiftsinntekter er
omleggingen provenynøytral for staten. Den forventede utgiftsøkningen
lå til grunn for bevilgningsanslaget på kap. 1632 post 61 i Prop. 1
S (2012–2013). Basert på regnskapstall så langt i år vil utgiftene
til merverdiavgiftskompensasjon i 2013 bli lavere enn tidligere
lagt til grunn. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen under
kap. 1632 post 61 med 1 500 mill. kroner. Statens inntekter fra
merverdiavgiften vil isolert sett reduseres tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For ikke å skape konkurransevridninger mellom kommunal
og privat produksjon av velferdstjenester er private og ideelle
organisasjoner omfattet av kompensasjonsordningen for merverdiavgift.
Utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon for private og ideelle
virksomheter bevilges under kap. 1632 post 72.
Regnskapstall viser at utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon
vil bli lavere enn anslaget som ligger til grunn for bevilgningen
i saldert budsjett 2013. Bevilgningen under kap. 1632 post 72 foreslås
derfor redusert med 70 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For 2013 er det bevilget et driftstilskudd på 10,6 mill.
kroner på kap. 1645 post 70. Det legges opp til at Statens finansfond
skal avvikles i løpet av første kvartal 2014, jf. Meld. St. 30 (2012–2013)
Finansmarkedsmeldinga 2012. Finansdepartementet tar sikte på at
eventuelle kapitalinnskudd som ikke er innløst per utløpet av 2013,
skal overføres til Folketrygdfondet. Avviklingen vil redusere driftsutgiftene
i 2013. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 1645 post
70 reduseres med 7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter
på statslån med ulike rentebetingelser, samt statlige fond og ordinære
kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av
blant annet lavere rentenivå enn forutsatt og avvikling av fondene
Romanifolkets/Taternes kulturfond, Samefolkets fond og Fond for
miljøvennlig gassteknologi vil renteutgiftene på eksisterende lån
bli 756,7 mill. kroner lavere enn tidligere anslått.
I Prop. 21 S (2013-2014) Endringar i statsbudsjettet
2013 under Samferdselsdepartementeter det
foreslått kapitalinnskudd under kap. 1331 Infrastrukturfond, post
95 Innskudd av fondskapital på 10 mrd. kroner. Kapitalinnskuddet
i 2013 påfører staten renteutgifter. I tråd med vanlig praksis for
lignende statlige fond legges det til grunn at innskuddet får en
rente tilsvarende gjeldende rente på statsobligasjoner med ti års
bindingstid på innskuddstidspunktet. Et kapitalinnskudd på 10 mrd.
kroner i 2013 tilsier renteutgifter for staten på 11,1 mill. kroner
i 2013. Bevilgningen under kap. 1650, post 89 Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld foreslås derfor økt med 11,1 mill.
kroner.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 1650 post
89 redusert med 745,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter.
Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til rettferdsvederlag.
I bevilgningen på posten i saldert budsjett for 2013 er det også tatt
høyde for delbetaling ved kontraktsinngåelse om anskaffelse av nye
redningshelikoptre. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse
med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter
pådras gjennom året. I saldert budsjett for 2013 var bevilgningen
på kap. 2309 post 1 på 14 821 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert
med 630 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2013.
Ved behandlingen av Prop. 165 S (2012–2013) vedtok
Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 800 mill. kroner
til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. På grunnlag av beregninger
fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser det
seg at utgiftene blir på 793,7 mill. kroner. I Prop. 166 S (2012–2013) ble
det foreslått utgiftsøkninger på i alt 6,4 mrd. kroner som følge
av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygda mv., mens
det i Prop. 167 S (2012–2013) ble foreslått økte utgifter på 7 mill.
kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Våren 2013 fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningen til kommunene
og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2013 i tråd med eventuelle avtaler med Den norske legeforening,
Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund fra samme dato.
Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer
økte utgifter i 2013 med 88 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts-
og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet sett 7 294,3 mill. kroner i 2013.
Etter en sterk vekst i utbetalingene til rettferdsvederlag
i perioden 2007–2009 med årlige utbetalinger opp mot 230 mill. kroner,
har utbetalingene gått ned i senere år. Det anslås et samlet behov
på 64 mill. kroner til utbetaling av rettferdsvederlag i 2013.
Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette
utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er
gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved
kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen
av statsregnskapet.
Det legges opp til at det skal stå igjen 120
mill. kroner på bevilgningen etter nysalderingen, som skal dekke
de mindre, utforutsette utgiftene samt utbetaling av rettferdsvederlag.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 14 071 mill.
kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 7 294,3 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
165 S (2012–2013), jf. Innst. 505 S (2012–2013), ble det bevilget
800 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster
med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene
for statsbudsjettet for 2013 av lønnsoppgjøret i 2013 er 7,3 mill.
kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 3. Det foreslås derfor
at bevilgningen på kap. 2315 post 1 reduseres med 7,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2013 ble det på kap.
2800 post 50 bevilget 373 185,2 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås redusert med 25 956 mill. kroner i denne proposisjonen,
slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 347 229,2 mill. kroner.
Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt
endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2013, basert på
regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra vinningsavståelse
for brudd på verdipapirloven. På posten føres også inntekter fra
overtredelsesgebyr ilagt ved for sent leverte regnskap eller overtredelser
av bestemmelsene om melde- og flaggeplikt i verdipapirhandelloven,
samt noen andre gebyrer som Finanstilsynet har lovfestet adgang
til å ilegge. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger
foreslås det å øke bevilgningen under kap. 4602 post 86 med 1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra
refusjon av pante- og tinglysingsgebyr som skatteetaten eller skatteoppkreverne
har betalt til den alminnelige namsmannen, og som dekkes av skattyter
eller den avgiftspliktige når innfordringen fører fram. På grunnlag
av regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under
kap. 4618 post 1 redusert med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På posten inntektsføres gebyrinntekter fra utleggsforretninger
som skattekontorene selv utfører. Basert på regnskap og forventede innbetalinger
foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 5 økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra gebyrer
for bindende forhåndsuttalelser fra Skattedirektoratet og skattekontorene.
På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger foreslås
bevilgningen under kap. 4618 post 7 økt med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra trafikkgebyr,
parkeringsgebyr og overlastgebyr utstedt av politiet og Statens
vegvesen. På bakgrunn av regnskapstall og forventede innbetalinger
foreslås bevilgningen under kap. 4634 post 87 redusert med 10 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter innbetalinger av
forsinkelsesgebyr ilagt av Regnskapsregisteret. På bakgrunn av regnskapstall
og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4634
post 88 økt med 30 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra salg
av klimakvoter. EUs reviderte kvotedirektiv ble innlemmet i EØS-avtalen
i juli 2012. Etter det reviderte kvotedirektivet skal salg av EU-kvoter
fra 2013 skje gjennom auksjoner, hvor også Norge skal delta. Som
følge av uavklarte EØS-rettslige spørsmål har Norge ennå ikke kunnet
starte salg av kvoter gjennom den felleseuropeiske auksjonsplattformen.
Salget av EU-kvoter blir derfor forskjøvet til 2014, jf. omtale
i Prop. 1 S (2013–2014) Finansdepartementet. På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen under kap. 4638 Salg av klimakvoter post 1 Salgsinntekter
redusert med 170 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett for 2013 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 Ymse, bevilget 50 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 50 mill.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013.
Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter
på posten per 30. september 2013, anslås inntektene nå til 275 mill.
kroner i 2013. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29, foreslås derfor økt med 175 mill. kroner, til 275 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger
på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift
(kap. 2445-2490). Forslag til endring av bevilgningen under kap.
2490 NVE Anlegg, post 24 Driftsresultat, i Prop. 20 S (2013–2014)
Endringar i statsbudsjettet 2013 under Olje- og energidepartementetinnebærer økte avskrivninger på 0,5 mill.
kroner. Bevilgningen på kap. 5491 post 30 foreslås derfor økt med
0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Inntekter fra innbetalinger fra enhetene under
tilsyn av Finanstilsynet bevilges over denne posten. Som kompensasjon
for virkningene av lønnsoppgjøret i 2013 er Finanstilsynet tildelt 3,1 mill.
kroner. Finanstilsynet er selvfinansiert gjennom inntekter fra sektoravgifter.
Det foreslås derfor å øke inntektsbevilgningen på kap. 5580 Sektoravgifter
under Finansdepartementet, post 70 Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene
med 3,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
På denne posten føres inn- og utbetalinger av
utgåtte avgifter. Avgifter i matforvaltningen falt bort med virkning
fra 1. januar 2012. Mattilsynet har i 2013 innbetalt 455 000 kroner
som gjelder krav fra 2011 eller tidligere. I tillegg har Toll- og avgiftsdirektoratet
tilbakebetalt 311 000 kroner i for mye betalte avgifter som gjelder
utgåtte avgifter. Det foreslås på denne bakgrunn en bevilgning under
kap. 5584 Andre avgifter, post 70 Etterslep, utgåtte avgifter på
netto 144 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av renter på
statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift
(kap. 2445-2490). Forslag til endring av bevilgningene under kap. 2470
Statens pensjonskasse, post 24 Driftsresultat, i Prop. 7 S (2013–2014)
Endringar i statsbudsjettet 2013 under Arbeidsdepartementet og under
kap. 2490 NVE Anlegg, post 24 Driftsresultat, i Prop. 20 S (2013–2014)
Endringar i statsbudsjettet 2013 under Olje- og energidepartementetinnebærer økte renter på til sammen 0,3 mill.
kroner. Bevilgningen på kap. 5603 post 80 foreslås derfor økt med
0,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innestående på statskassens foliokonto forrentes på
bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer.
På grunn av vesentlig lavere rentenivå enn tidligere lagt til grunn
vil det ikke bli inntektsført midler på kap. 5605 post 80 i 2013.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 5605 post
80 reduseres med 1 002,2 mill. kroner til null.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteinntekter som
staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.
Blant annet på grunn av økt egenbeholdning av statspapirer forventes inntektene
å bli høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 82 med 475,1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges
lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under
Helse- og omsorgsdepartementets kap. 732 post 83 og post 91. Kap.
5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. I tillegg inntektsføres
renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen
på denne posten. På grunn av nye anslag forventes renteinntektene
å bli høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås på denne bakgrunn
å øke bevilgningen under kap. 5605 post 84 med 52,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner
med fortrinnsrett innebærer at staten og bankene bytter statskasseveksler
mot norske boligobligasjoner. Deltakerne mottar statskassevekselrente
mens de betaler en markedsrente basert på NIBOR. Blant annet på
grunn av lavere rentenivå enn tidligere lagt til grunn reduseres renteinntektene
med 968,5 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen under kap. 5605 post 85 med 968,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
En oppdatert renteberegning tilsier at renteinntektene
på kap. 5605 post 87 blir 15,8 mill. kroner høyere enn tidligere
lagt til grunn. Økningen skyldes at flere banker løser inn sine
lån tidligere enn antatt. Førtidig innløsning innebærer at renter
som skulle vært betalt i 2014, betales i 2013. Det foreslås på denne
bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 5605 post 87 med 15,8 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innbetalinger under post 89 gjelder garantiprovisjon
på lån fra Norges Bank til Island ved den islandske sentralbanken.
Utestående lån er nå på 199 mill. euro. Staten mottar 2,5 pst. garantiprovisjon
av det til enhver tid utestående lånebeløp. Lånet har kvartalsvis
forfall. I budsjettet for 2013 ble det lagt til grunn at garantiprovisjonen i
4. kvartal 2012 ville bli bokført i 2013. Beløpet ble likevel innbetalt
på statens konto i 2012. Dette reduserte den bokførte garantiinntekten med
9,3 mill. kroner. Videre har endringer i valutakursen økt garantiinntekten
med anslagsvis 3,5 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn
å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 89 med 5,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte til
medlemslandene i forhold til innskutt kapital. Størrelsen på utbyttet
blir vedtatt av styret i banken på grunnlag av virksomhetens resultat
året før. Etablert budsjetteringspraksis for utbytte fra Den nordiske
investeringsbank er for kommende år å føre opp sist utbetalte utbytte.
Da det i 2012 ikke ble vedtatt utbytte for 2011, ble det således ikke
bevilget midler på posten i saldert budsjett for 2013. Den nordiske
investeringsbank har utbetalt 73,5 mill. kroner i utbytte i 2013
på grunnlag av resultat året før. Det foreslås derfor at det bevilges
på 73,5 mill. kroner under kap. 5692 post 85.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett
for 2013 bevilget 123 663,3 mill. kroner som overføring fra Statens
pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på
116 939,5 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler
til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
for 2013. Samlet foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond
utland redusert med 6 723,8 mill. kroner i denne proposisjonen,
til 116 939,5 mill. kroner.
Komiteen foreslår
at overføringen fra Statens pensjonsfond utland økes med 400 mill.
kroner i forhold til regjeringens forslag, til 117 339,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013, jf. pkt. 3 over.
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er
en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert
lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet
brutto finansieringsbehov på 140 872,3 mill. kroner foreslås samme
beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteen viser til
det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen til Høykommissæren for flyktninger (UNHCR) med 100
mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, for å bistå nabolandenes mottak
av flyktninger som følge av krigen i Syria.
Komiteen viser til
det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke
det norske bidraget til den 17. kapitalpåfyllingen i Verdensbankens
utviklingsfond for de fattigste landene (IDA 17) med 150 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Komiteen viser til
det fremforhandlede forliket om ny saldering av statsbudsjettet
for 2013. Komiteen foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen til vedlikehold av jernbanenettet med 150 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Det vises til proposisjonen for omtale av statsregnskapet
pr. 30. september 2013.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
Utgifter |
20 | | Statsministerens kontor | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 95 350 000 til kr 97 350 000 | |
21 | | Statsrådet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 19 878 000 |
| | fra kr 151 800 000 til kr 171 678 000 | |
41 | | Stortinget | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene, forhøyes med | 2 400 000 |
| | fra kr 158 600 000 til kr 161 000 000 | |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | |
| 71 | Humanitær bistand, kan overføres, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 2 663 600 000 til kr 2 763 600 000 | |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner | |
| 70 | Verdensbanken, kan overføres, forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 805 000 000 til kr 955 000 000 | |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres,
kan nyttes under post 30,
forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr til kr 5 336 700 000 til kr 5 486 700 000 | |
1605 | | Direktoratet for økonomistyring | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 55 000 |
| | fra kr 333 100 000 til kr 333 155 000 | |
1618 | | Skatteetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 257 000 |
| | fra kr 4 537 900 000 til kr 4 538 157 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 160 000 000 til kr 170 000 000 | |
1632 | | Kompensasjon for merverdiavgift | |
| 61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning, | |
| | nedsettes med | 1 500 000 000 |
| | fra kr 18 500 000 000 til kr 17 000 000 000 | |
| 72 | Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning, | |
| | nedsettes med | 70 000 000 |
| | fra kr 1 670 000 000 til kr 1 600 000 000 | |
1645 | | Statens finansfond | |
| 70 | Tilskudd til drift, nedsettes med | 7 000 000 |
| | fra kr 10 600 000 til kr 3 600 000 | |
1650 | | Statsgjeld, renter mv. | |
| 89 | Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning,nedsettes med | 745 577 000 |
| | fra kr 12 800 200 000 til kr 12 054 623 000 | |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 14 071 000 000 |
| | fra kr 14 191 000 000 til kr 120 000 000 | |
2315 | | Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 7 347 000 |
| | fra kr 7 347 000 til kr 0 | |
2800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring til fondet, nedsettes med | 25 956 000 000 |
| | fra kr 373 185 200 000 til kr 347 229 200 000 | |
| | | |
Inntekter |
4602 | | Finanstilsynet | |
| 86 | Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv., forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 500 000 til kr 1 500 000 | |
4618 | | Skatteetaten | |
| 1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr, nedsettes med | 5 000 000 |
| | fra kr 82 000 000 til kr 77 000 000 | |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 28 000 000 til kr 38 000 000 | |
| 7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser, forhøyes med | 500 000 |
| | fra kr 1 500 000 til kr 2 000 000 | |
4634 | | Statens innkrevingssentral | |
| 87 | Trafikantsanksjoner, nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 70 000 000 til kr 60 000 000 | |
| 88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 200 000 000 til kr 230 000 000 | |
4638 | | Salg av klimakvoter | |
| 1 | Salgsinntekter, nedsettes med | 170 000 000 |
| | fra kr 175 000 000 til kr 5 000 000 | |
5309 | | Tilfeldige inntekter | |
| 29 | Ymse, forhøyes med | 175 000 000 |
| | fra kr 100 000 000 til kr 275 000 000 | |
5491 | | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift | |
| 30 | Avskrivninger, forhøyes med | 500 000 |
| | fra kr 819 770 000 til kr 820 270 000 | |
5501 | | Skatter på formue og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes med | 5 900 000 000 |
| | fra kr 213 900 000 000 til kr 208 000 000 000 | |
| 73 | Skatt av opparbeidede forpliktelser i rederiene, nedsettes med | 65 000 000 |
| | fra kr 1 335 000 000 til kr 1 270 000 000 | |
5506 | | Avgift av arv og gaver | |
| 70 | Avgift, forhøyes med | 500 000 000 |
| | fra kr 1 850 000 000 til kr 2 350 000 000 | |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | |
| 71 | Ordinær skatt på formue og inntekt, nedsettes med | 10 900 000 000 |
| | fra kr 86 200 000 000 til kr 75 300 000 000 | |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter, nedsettes med | 12 960 000 000 |
| | fra kr 138 360 000 000 til kr 125 400 000 000 | |
| 74 | Arealavgift mv., nedsettes med | 300 000 000 |
| | fra kr 2 000 000 000 til kr 1 700 000 000 | |
5508 | | Avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på
kontinentalsokkelen | |
| 70 | CO2-avgift i petroleumsvirksomheten
på kontinentalsokkelen,
nedsettes med | 100 000 000 |
| | fra kr 3 400 000 000 til kr 3 300 000 000 | |
5509 | | Avgift på utslipp av NOx i
petroleumsvirksomheten på
kontinentalsokkelen | |
(Ny) 70 | Avgift, bevilges med | 10 000 000 |
5511 | | Tollinntekter | |
| 70 | Toll, forhøyes med | 332 000 000 |
| | fra kr 2 568 000 000 til kr 2 900 000 000 | |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter, forhøyes med | 35 000 000 |
| | fra kr 190 000 000 til kr 225 000 000 | |
5521 | | Merverdiavgift | |
| 70 | Merverdiavgift, nedsettes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 236 000 000 000 til kr 234 000 000 000 | |
5526 | | Avgift på alkohol | |
| 70 | Avgift på alkohol, nedsettes med | 200 000 000 |
| | fra kr 12 450 000 000 til kr 12 250 000 000 | |
5531 | | Avgift på tobakksvarer mv. | |
| 70 | Avgift på tobakkvarer mv., nedsettes med | 590 000 000 |
| | fra kr 7 650 000 000 til kr 7 060 000 000 | |
5536 | | Avgift på motorvogner mv. | |
| 71 | Engangsavgift, nedsettes med | 984 500 000 |
| | fra kr 21 484 500 000 til kr 20 500 000 000 | |
| 72 | Årsavgift, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 9 700 000 000 til kr 9 730 000 000 | |
| 73 | Vektårsavgift, nedsettes med | 14 000 000 |
| | fra kr 340 000 000 til kr 326 000 000 | |
| 75 | Omregistreringsavgift, nedsettes med | 12 000 000 |
| | fra kr 2 130 000 000 til kr 2 118 000 000 | |
5537 | | Avgifter på båter mv. | |
| 71 | Avgift på båtmotorer, forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 165 000 000 til kr 172 000 000 | |
5538 | | Veibruksavgift på drivstoff | |
| 70 | Veibruksavgift på bensin, nedsettes med | 280 000 000 |
| | fra kr 6 450 000 000 til kr 6 170 000 000 | |
| 71 | Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med | 700 000 000 |
| | fra kr 10 700 000 000 til kr 10 000 000 000 | |
5541 | | Avgift på elektrisk kraft | |
| 70 | Avgift på elektrisk kraft, forhøyes med | 1 000 000 000 |
| | fra kr 7 050 000 000 til kr 8 050 000 000 | |
5542 | | Avgift på mineralolje mv. | |
| 70 | Grunnavgift på mineralolje mv., forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 1 250 000 000 til kr 1 257 000 000 | |
| 71 | Avgift på smøreolje mv., forhøyes med | 12 000 000 |
| | fra kr 99 000 000 til kr 111 000 000 | |
5543 | | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | |
| 70 | CO2-avgift, nedsettes med | 139 000 000 |
| | fra kr 4 730 000 000 til kr 4 591 000 000 | |
| 71 | Svovelavgift, nedsettes med | 13 000 000 |
| | fra kr 47 000 000 til kr 34 000 000 | |
5547 | | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | |
| 70 | Trikloreten (TRI), nedsettes med | 500 000 |
| | fra kr 1 000 000 til kr 500 000 | |
| 71 | Tetrakloreten (PER), nedsettes med | 2 000 000 |
| | fra kr 3 000 000 til kr 1 000 000 | |
5548 | | Miljøavgift på visse klimagasser | |
| 70 | Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner
(PFK), | |
| | forhøyes med | 38 000 000 |
| | fra kr 263 000 000 til kr 301 000 000 | |
5549 | | Avgift på utslipp av NOx | |
| 70 | Avgift på utslipp av NOx, nedsettes med | 30 000 000 |
| | fra kr 130 000 000 til kr 100 000 000 | |
5551 | | Avgift knyttet til mineralvirksomhet | |
| 70 | Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster
enn petroleum, nedsettes med | 300 000 |
| | fra kr 1 500 000 til kr 1 200 000 | |
| 71 | Avgift knyttet til undersøkelses- og utvinningsrett av
mineraler etter
mineralloven, forhøyes med | 8 225 000 |
| | fra kr 10 000 000 til kr 18 225 000 | |
5555 | | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. | |
| 70 | Avgift på sjokolade- og sukkervarer mv., nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 1 260 000 000 til kr 1 257 000 000 | |
5556 | | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv., forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 1 905 000 000 til kr 1 920 000 000 | |
5557 | | Avgift på sukker mv. | |
| 70 | Avgift på sukker mv., nedsettes med | 16 000 000 |
| | fra kr 206 000 000 til kr 190 000 000 | |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med | 298 000 000 |
| | fra kr 927 000 000 til kr 1 225 000 000 | |
| 71 | Miljøavgift på kartong, nedsettes med | 19 000 000 |
| | fra kr 87 000 000 til kr 68 000 000 | |
| 72 | Miljøavgift på plast, nedsettes med | 52 000 000 |
| | fra kr 57 000 000 til kr 5 000 000 | |
| 73 | Miljøavgift på metall, nedsettes med | 183 000 000 |
| | fra kr 138 000 000 til kr -45 000 000 | |
| 74 | Miljøavgift på glass, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 66 000 000 til kr 76 000 000 | |
5565 | | Dokumentavgift | |
| 70 | Dokumentavgift, nedsettes med | 600 000 000 |
| | fra kr 8 000 000 000 til kr 7 400 000 000 | |
5580 | | Sektoravgifter under Finansdepartementet | |
| 70 | Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene, forhøyes med | 3 100 000 |
| | fra kr 323 800 000 til kr 326 900 000 | |
5583 | | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser | |
| 70 | Avgift på frekvenser mv., nedsettes med | 18 300 000 |
| | fra kr 252 900 000 til kr 234 600 000 | |
5584 | | Andre avgifter | |
(Ny) 70 | Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter,
bevilges med | 144 000 |
5603 | | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift | |
| 80 | Renter av statens faste kapital, forhøyes med | 308 000 |
| | fra kr 105 864 000 til kr 106 172 000 | |
5605 | | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | |
| 80 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med | 1 002 200 000 |
| | fra kr 1 002 200 000 til kr 0 | |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer, forhøyes med | 475 100 000 |
| | fra kr 1 097 200 000 til kr 1 572 300 000 | |
| 84 | Av driftskreditt til statsbedrifter, forhøyes med | 52 500 000 |
| | fra kr 201 700 000 til kr 254 200 000 | |
| 85 | Renteinntekter fra bytteavtaler mv., nedsettes med | 968 500 000 |
| | fra kr 3 265 800 000 til kr 2 297 300 000 | |
| 87 | Renteinntekter mv. fra Statens finansfond, forhøyes med | 15 777 000 |
| | fra kr 38 700 000 til kr 54 477 000 | |
| 89 | Garantiprovisjon, nedsettes med | 5 800 000 |
| | fra kr 45 400 000 til kr 39 600 000 | |
5692 | | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | |
(Ny) 85 | Utbytte, bevilges med | 73 500 000 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 71 | Trygdeavgift, forhøyes med | 1 700 000 000 |
| | fra kr 110 700 000 000 til kr 112 400 000 000 | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, forhøyes med | 2 910 000 000 |
| | fra kr 154 590 000 000 til kr 157 500 000 000 | |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 50 | Overføring fra fondet, nedsettes med | 6 323 826 000 |
| | fra kr 123 663 327 000 til kr 117 339 501 000 | |
5999 | | Statens pensjonsfond utland | |
| 90 | Statslånemidler, forhøyes med | 16 150 315 000 |
| | fra kr 124 722 009 000 til kr 140 872 324 000 | |
II
Stortinget samtykker i at folketrygdens finansieringsbehov
for 2013 dekkes ved statstilskudd.
Oslo, i finanskomiteen, den 12. desember 2013
Hans Olav Syversen
|
leder og ordfører
|