Vedlegg
Fra 2010 ble det innført en rentekompensasjonsordning for transporttiltak i fylkene. For årene 2010–2013 ble det lagt til grunn en årlig ramme på 2 mrd. kr. Rentekompensasjonen bevilges over kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Samferdselsdepartementet fikk samtidig fullmakt til å gi tilsagn om en rentekompensasjon tilvarende en investeringsramme på 2 mrd. kr.
I Prop.1 (2013–2014) foreslo regjeringen Stoltenberg II at ordningen å gi nye årlige rammer med rentekompensasjon avvikles. Det var derfor ikke behov for en fullmakt til å gi tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme på 2 mrd. kr.
Regjeringen Solberg foreslår i Prop. 1 S (2013–2014) å videreføre ordningen med rentekompensasjon for fylkesveger innenfor en låneramme på 2 mrd. kr. Bevilgningen på kap. 1320, post 61 foreslås økt, bl.a. for å ta høyde for dette. Ved en inkurie er det ikke foreslått en fullmakt om å gi tilsagn om rentekompensasjon innenfor den nye lånerammen.
Jeg ber om at følgende fullmakt innarbeides i innstilling om budsjettet for 2014 under vegformål:
”Investeringsramme for transporttiltak i fylkene
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2014 kan gi tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme på 2 000 mill. kroner over Kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene.”