Sammendrag fra Prop. 1 S (2013–2014) Gul bok

Tabell 9.1 Oversikt over budsjettkapitler vedrørende Statens pensjonsfond utland

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

Utgifter i hele kroner

Statens pensjonsfond utland

2800

Statens pensjonsfond utland

314 129 000 000

50

Overføring til fondet

314 129 000 000

Sum utgifter

314 129 000 000

Inntekter i hele kroner

Statens pensjonsfond utland

5800

Statens pensjonsfond utland

137 473 798 000

50

Overføring fra fondet

137 473 798 000

Sum inntekter

137 473 798 000

9.1 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring til fondet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2013–2014) Gul bok

Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene. Tabell 9.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet. Den samlede netto kontantstrømmen på 314,1 mrd. kroner overføres fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond utland.

Tabell 9.2. Inntekts- og utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring til fondet

(i 1 000 kr)

Kap.

Formål

Prop. 1 S (2013–2014)

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

143 200 000

+

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

181 600 000

+

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

4 900 000

+

5509

Avgift på utslipp av NOx i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

10 000

+

5685

Aksjer i Statoil ASA

14 421 000

-

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

30 000 000

-

2442

Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen

2 000

=

2800

Statens pensjonsfond utland

314 129 000

Komiteens merknader

Komiteen viser til Innst. 3 S (2013–2014) og Innst. 9 S (2013–2014) hvor de aktuelle budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget på kap. 2800 er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen av Innst. 3 S (2013–2014) 5. desember 2013 og Innst. 9 S (2013–2014) 12. desember 2013. Vedtakene var i tråd med regjeringens forslag. På denne bakgrunn slutter komiteen seg til regjeringens forslag til bevilgning på kap. 2800.

9.2 Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland

Post 50 Overføring fra fondet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014)

Det vises til omtalen under avsnitt 9.1.

Av den samlede netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten på 314,1 mrd. kroner anvendes 137,5 mrd. kroner til å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Dette beløpet foreslås bevilget på kap. 5800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring fra fondet. Netto avsetning til Statens pensjonsfond utland kan dermed anslås til 176,7 mrd. kroner i 2014. Denne overføringen fastlegges endelig ut fra regnskapsførte netto petroleumsinntekter som fremkommer først etter terminavslutning.

Verdien i Statens pensjonsfond anslås til 5 503,1 mrd. kroner ved utgangen av 2014. Av dette er 5 340,2 mrd. kroner i Statens pensjonsfond utland.

Komiteens merknader

Komiteen viser til bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 over, og til at Stortinget den 26. november 2013 fattet rammevedtak for statsbudsjettet 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014). Når inntekter og utgifter knyttet til petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås nå underskuddet på statsbudsjettet 2014 til 137,5 mrd. kroner. Komiteen slutter seg til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond utland til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning på kap. 5800 post 50 følger av regjeringens forslag, i tillegg til konsekvensen av finansministerens brev vedrørende finnmarks- og svalbardtillegget i barnetrygden og Forsvarsdepartementets budsjett, jf. Innst. 2 S (2013–2014).

Komiteen viser til at forslaget til bevilgning vedrørende kap. 2800 post 50 og kap. 5800 post 50 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, og med subsidiær støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at økt oljepengebruk for å innfri dyre valgløfter er et høyt spill i en situasjon der norsk næringsliv nyter godt av at kronekursen har falt og rentene er lave. Disse medlemmer går derfor imot regjeringens økte oljepengebruk.