Tabell 9.1 Oversikt over
budsjettkapitler vedrørende Statens pensjonsfond utland
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Statens pensjonsfond utland |
2800 | | Statens pensjonsfond utland | 314 129 000 000 |
| 50 | Overføring til fondet | 314 129 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter | 314 129 000 000 |
|
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Statens pensjonsfond utland |
5800 | | Statens pensjonsfond utland | 137 473 798 000 |
| 50 | Overføring fra fondet | 137 473 798 000 |
| | | |
| | Sum inntekter | 137 473 798 000 |
| | | |
Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene.
Tabell 9.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet.
Den samlede netto kontantstrømmen på 314,1 mrd. kroner overføres
fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond
utland.
Tabell 9.2. Inntekts- og
utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til
bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring
til fondet
| | | (i 1 000 kr) |
| Kap. | Formål | Prop. 1 S
(2013–2014) |
| 5440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | 143 200 000 |
+ | 5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | 181 600 000 |
+ | 5508 | Avgift på utslipp av CO2 i
petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | 4 900 000 |
+ | 5509 | Avgift på utslipp av NOx i
petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | 10 000 |
+ | 5685 | Aksjer i Statoil ASA | 14 421 000 |
- | 2440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | 30 000 000 |
- | 2442 | Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen | 2 000 |
= | 2800 | Statens pensjonsfond utland | 314 129 000 |
Komiteen viser til
Innst. 3 S (2013–2014) og Innst. 9 S (2013–2014) hvor de aktuelle
budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget på
kap. 2800 er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet
vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen
av Innst. 3 S (2013–2014) 5. desember 2013 og Innst. 9 S (2013–2014) 12. desember
2013. Vedtakene var i tråd med regjeringens forslag. På denne bakgrunn
slutter komiteen seg til regjeringens forslag til
bevilgning på kap. 2800.
Det vises til omtalen under avsnitt 9.1.
Av den samlede netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
på 314,1 mrd. kroner anvendes 137,5 mrd. kroner til å dekke det
oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Dette beløpet foreslås bevilget
på kap. 5800 Statens pensjonsfond utland, post 50 Overføring fra
fondet. Netto avsetning til Statens pensjonsfond utland kan dermed
anslås til 176,7 mrd. kroner i 2014. Denne overføringen fastlegges endelig
ut fra regnskapsførte netto petroleumsinntekter som fremkommer først
etter terminavslutning.
Verdien i Statens pensjonsfond anslås til 5 503,1 mrd.
kroner ved utgangen av 2014. Av dette er 5 340,2 mrd. kroner i Statens
pensjonsfond utland.
Komiteen viser til
bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 over, og til at Stortinget
den 26. november 2013 fattet rammevedtak for statsbudsjettet 2014,
jf. Innst. 2 S (2013–2014). Når inntekter og utgifter knyttet til
petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås nå underskuddet på
statsbudsjettet 2014 til 137,5 mrd. kroner. Komiteen slutter
seg til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond utland
til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning
på kap. 5800 post 50 følger av regjeringens forslag, i tillegg til
konsekvensen av finansministerens brev vedrørende finnmarks- og
svalbardtillegget i barnetrygden og Forsvarsdepartementets budsjett,
jf. Innst. 2 S (2013–2014).
Komiteen viser til at forslaget
til bevilgning vedrørende kap. 2800 post 50 og kap. 5800 post 50 fra
komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti, og med subsidiær støtte fra medlemmet fra
Venstre, er ført opp under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
økt oljepengebruk for å innfri dyre valgløfter er et høyt spill
i en situasjon der norsk næringsliv nyter godt av at kronekursen
har falt og rentene er lave. Disse medlemmer går
derfor imot regjeringens økte oljepengebruk.