Følgende skal beregnes:
1) De ekstra stemmene
fordeles etter partienes oppslutning i fylket. Ettersom vi ikke
vet hvilke parti stemmene var ment for, er dette det nærmeste anslaget
vi har. Et alternativ er å fordele etter kommune, og partienes oppslutning
i den enkelte kommune. Dette ville gitt enda mer presise anslag,
men krever mye arbeid. Vi har valgt ikke å foreta en slik beregning,
siden førstnevnte beregning viser ikke å ha innvirkning på utfallet.
2) De ekstra stemmene gis til det partiet
som er nærmest å vinne et distriktsmandat.
3) I de fylkene der det er flest for sent
innkomne stemmer, Akershus, Rogaland og Hordaland, legges samtlige
stemmer til ett og ett av partiene.
Utgangspunktet her er at
beregningene i pkt A ikke har ført til endringer i fordeling av
distriktsmandater.
1) De ekstra stemmene
fordeles etter partienes oppslutning i fylket.
2) De ekstra stemmene gis samlet til hvert
av partiene
3) Alle de ekstra stemmene gis til et enkelt
parti, testet for alle partier
Endringer i fordelingen
mellom fylker vil påvirke hvilke representanter som kommer inn på stortinget,
selv om det ikke påvirker den partimessige styrken.
Utgangspunktet for disse beregningene her er
resultatet av beregningene under pkt B.
De ekstra stemmene gis til det partiet som har nest
høyest vektet mandatkvotient i hvert fylke.
Så lenge stemmene fordeles etter partienes oppslutning
i fylket, vil det aldri kunne påvirke mandatfordelingen internt
i fylket. Dette er likevel testet ut matematisk. Det får ingen konsekvens.
Det partiet som er nærmest å vinne et distriktsmandat
er identifisert via EVA, og kontrollert i regnearket. Alle de ekstra
stemmene i hvert fylke, gis til dette partiet. I Oslo er det Rødt
som er nærmest å vinne et distriktsmandat, men de er ikke med i
fordelingen av utjevningsmandater. De ekstra stemmene er derfor
også gitt til det neste partiet som er nærmest å vinne et mandat, KrF.
Beregningene viser at det ikke fører til endringer i
distriktsmandatene.
Tabell 1 Oversikt over hvilket parti som
er nærmest å vinne et mandat
Fylke | Nye stemmer | Parti nærmest nytt mandat (antall stemmer som er
nødvendig) | Endring pga nye stemmer |
| | | |
Østfold | 28 | Arbeiderpartiet (675) | Nei |
Oslo | 166 | Rødt (2076)/KrF(3366) | Nei/Nei |
Akershus | 179 | SV (419) | Nei |
Hedmark | 61 | Høyre (4000) | Nei |
Oppland | 55 | Høyre (5894) | Nei |
Buskerud | 66 | Senterpartiet (3075) | Nei |
Vestfold | 113 | Høyre (3605) | Nei |
Telemark | 84 | Høyre (278) | Nei |
AustAgder | 28 | KrF (4260) | Nei |
VestAgder | 60 | Arbeiderpartiet (3592) | Nei |
Rogaland | 184 | Venstre (1114) | Nei |
Hordaland | 212 | FrP (1250) | Nei |
Sogn og Fjordane | 13 | FrP (5027) | Nei |
Møre og Romsdal | 95 | Venstre (3784) | Nei |
SørTrøndelag | 69 | Høyre (853) | Nei |
NordTrøndelag | 41 | FrP (1260) | Nei |
Nordland | 44 | Senterpartiet (124) | Nei |
Troms | 88 | FrP (2348) | Nei |
Finnmark | 67 | SV (4086) | Nei |
Oslo, lagt til 166 for alle partiene, et om
gangen – ingen endring
Akershus, lagt til 179 for alle partiene, et
om gangen – ingen endring
Rogaland, lagt til 184 for alle partiene, et
om gangen – ingen endring
Hordaland; lagt til 212 for alle partiene, et
om gangen – ingen endring
Utgangspunktet her er at ingen av beregningene i
pkt A har ført til endringer i fordeling av distriktsmandater. Miljøpartiet
de Grønne er ikke med i beregningene ettersom de ikke fikk over
4 % av stemmene, selv etter justering.
Ved å summere hvor mange ekstra stemmer hvert
parti har fått i de ulike fylkene, får vi et nytt antall stemmer
per parti på landbasis. Summen her er lavere enn 1653, det skyldes
at også Rødt og andre partier har fått tildelt noen av de ekstra stemmene,
men de er ikke inkludert i videre utregninger.
Tabell 2 Tillegg av stemmer på landsbasis, fordelt
etter partimessig fordeling på fylkesnivå
Parti | Nye stemmer totalt |
Arbeiderpartiet | 501,7 |
Fremskrittspartiet | 275,1 |
Høyre | 447,8 |
Kristelig Folkeparti | 96,9 |
Senterpartiet | 86,1 |
Sosialistisk Venstreparti | 68,7 |
Venstre | 85,0 |
Sum | 1561 |
Disse tallene legges til partienes øvrige stemmetall,
og en ny beregning av utjevningsmandater kjøres.
Det blir ingen endring i hvor mange utjevningsmandater
hvert parti skal ha.
De ekstra stemmene gis til det partiet som er nærmest
å få et mandat i hvert fylke, jf tabell 1. Dette summeres på landsbasis,
og ny beregning av utjevningsmandater kjøres.
Tabell 3 Totalt tillegg i stemmetall på
landsbasis, alle stemmer i ett fylke gitt til partiet nærmest mandat
Parti | Registrerte
stemmer på landsbasis | Fylker der partiet er nærmest mandat | Ekstra stemmer i disse fylkene | Totalt tillegg til stemmetall på landsbasis |
Arbeiderpartiet | 874763 | Østfold, VestAgder | 28, 60 | 88 |
Fremskrittspartiet | 463556 | Hordaland, Sogn og Fjordane, NordTrøndelag, Troms | 212, 13, 41, 88 | 354 |
Høyre | 760228 | Hedmark, Oppland, Vestfold, Telemark, SørTrøndelag | 61, 55, 113, 84, 69 | 382 |
Kristelig Folkeparti | 158474 | Oslo, AustAgder | 166, 28 | 194 |
Senterpartiet | 155355 | Buskerud, Nordland | 66, 44 | 110 |
Sosialistisk Venstreparti | 116021 | Akershus, Finnmark | 179, 67 | 246 |
Venstre | 148275 | Rogaland, Møre og Romsdal | 184, 95 | 279 |
Sum | | | | 1653 |
En slik fordeling av de sent innkomne forhåndstemmene
har ingen påvirkning på fordelingen av utjevningsmandater.
Det er også kjørt en beregning der alle de 1653 stemmene
er lagt til et og et partis totale stemmetall på landsbasis. Dette
gjøres for alle partiene. Beregningene viser at det har ingen påvirkning
på hvordan utjevningsmandatene fordeles mellom partiene.
Endringer i fordelingen mellom fylker vil påvirke
hvilke representanter som kommer inn på stortinget, selv om det
ikke påvirker den partimessige styrken. Utgangspunktet for disse
beregningene her er resultatet av beregningene under pkt B, som
viser at det ikke er endringer i den partimessige fordelingen av
utjevningsmandatene.
Dersom man fordeler de ekstra stemmene pr fylke
etter partienes oppslutning i fylket, får det ikke noen konsekvenser,
da det ikke endre noe på de vektede mandatkvotientene.
Dette skyldes at det tallet som legges til i
fylkets stemmetall, og summen av det man legger til for partiene
er det samme, og at fordelingen mellom partier er lik. Partienes
mandatkvotient endres, men når den vektes mot gjennomsnittlig antall stemmer
bak et distriktsmandat i fylket, utlignes tillegget slik at det
ikke er noen endring. Det vil dermed aldri kunne føre til en endring,
så lenge man fordeler de ekstra stemmene etter partiets oppslutning
i fylket.
Ved å identifisere det partiet i hvert fylket
som har nest høyest mandatkvotient og gi det de ekstra stemmene,
kan man se om det er tilstrekkelig for at det partiet går forbi
og får utjevningsmandatet.
Fylke | Hvem får utjevningsmandatet (Vinnende vektet mandatkvotient)
*ikke høyest | Parti nærmest i fylket (vektet mandatkvotient) | Ny vektet mandatkvotient etter tillegg av stemmer | Konsekvens? |
Akershus | SV (0,56305) | KrF (0,51683) | 0,52546 | Nei |
AustAgder | KrF (0,33477) | Ap (0,28017) | 0,28050 | Nei |
Buskerud | Sp (0,48648) | V (0,36916) | 0,37252 | Nei |
Finnmark | SV (0,20733)* | Sp (0,14902) | 0,15586 | Nei |
Hedmark | SV (0,23383)* | Sp (0,20374) | 0,20471 | Nei |
Hordaland | H (0,42695) | A (0,41438) | 0,41531 | Nei |
Møre og Romsdal | V (0,44469) | H (0,41978) | 0,42056 | Nei |
Nordland | Sp (0,55442) | Sv (0,55442) | 0,41707 | Nei |
Nord Trøndelag | V (0,16512)* | KrF (0,14154) | 0,14361 | Nei |
Oppland | V (0,23734)* | KrF (0,19091) | 0,19388 | Nei |
Oslo | KrF (0,50869) | Ap (0,42110) | 0,42156 | Nei |
Rogaland | V (0,58501) | H (0,43508) | 0,43585 | Nei |
Sogn og Fjordane | V (0,19043)* | H (0,19020) | 0,19037 | Nei |
SørTrøndelag | SV (0,51280) | V (0,48550) | 0,48885 | Nei |
Telemark | KrF (0,33767)* | Ap (0,26245) | 0,26284 | Nei |
Troms | SV (0,32219) | Sp (0,31925) | 0,32391 | |
VestAgder | Ap (0,39647) | H (0,27466) | 0,27511 | Nei |
Vestfold | KrF (0,29273)* | V (0,27070) | 0,27538 | Nei |
Østfold | KrF (0,44908) | Ap (0,39904) | 0,39918 | Nei |
I Troms fører denne skjevfordelingen av de
ekstra stemmene til at den vektede mandatkvotienten til Senterpartiet,
blir høyere enn SV sin. Imidlertid vil ikke Senterpartiet få utjevningsmandatet
i Troms likevel, siden Senterpartiet allerede har fått utjevningsmandat
nr 3 (Nordland) og 6 (Buskerud), og dermed ikke skal ha noen flere.
Ingen andre av partiene som får oppjustert sin vektede
mandatkvotient går forbi det partiet som får utjevningsmandatet
i sitt fylke.
Beregningen fører ikke til endringer i fordelingen
av utjevningsmandater mellom fylkene.