Det vises til møtet mellom representanter for Kommunal
og regionaldepartementet 19. september 2013, samt til dialog med
Kommunal og regionaldepartementet underveis i perioden med forhåndsstemming.
Nedenfor følger som avtalt en oppsummering av Postens
erfaringer med Valg 2013.
I henhold til valgloven kan det avholdes forhåndsstemming
frem til siste fredag før valgdagen. Samtidig må forhåndsstemmene
være hos valgstyret innen valglokalene stenger påfølgende mandag,
valgdagen. Med så knappe tidsfrister er det i praksis ikke rom for
avvik; ikke hos avsenderkommunen, ikke hos Posten som distributør
og ikke hos mottakerkommunen.
I henhold til Postens konsesjonen, pkt. 3.8.3, skal
minst 85 % av innenlandsk prioritert brevpost (Apost) være fremme
innen dagen etter innlevering (D+ 1), mens minst 97 % skal være fremme
innen D+3. Resultatene for første halvår 2013 ble på henholdsvis
86,5 % (D+ l) og 99,3 % (D+93).
At Apost har et krav på 85 % viser at det ikke
kan gis en garanti for at alle sendinger kan komme frem dagen etter
innlevering (D+ l). Dette er også bakgrunnen for at vi overfor kommunene
har anbefalt å benytte Bedriftspakke Express Over natten (som har
tidsgaranti og gir mulighet for sporing).
I forkant av årets valg hadde Posten gjort grundige
forberedelser, som etableringen av egen beredskapsgruppe og utsending
av brev med en orientering til samtlige kommuner (jf. vedlegg).
Noen steder har det likevel vært utfordringer med
å få frem alle forhåndsstemmene i tide og dessverre har noen kommuner
opplevd å motta forhåndsstemmene etter fristen. Det er samtidig viktig
å få frem at en del sendinger fredag 6.9., lørdag 7.9. og mandag
9.9. (valgdagen) ble håndtert av Posten gjennom ekstraordinære tiltak
med det resultat at forhåndsstemmer kom frem innen fristen. Eksempelvis
satte Posten inn budbiler, kjøpte plass på rutefly, og i noen tilfeller
kjørte Postens egne ansatte ut sendinger med forhåndsstemmer direkte
til valgstyrene. Disse tiltakene var direkte resultater av de forberedelser
og den beredskap som Posten hadde etablert.
Posten har bevisst vært balansert og ydmyk i
sine uttalelser og kommentarer i forbindelse med de presseoppslagene
som har kommet opp vedrørende forsinkede forhåndsstemmer. Apost
er en uregistrert sending (det er ingen mulighet for å spore sendingene
underveis, slik det eksempelvis er for Bedriftspakke Ekspress Over
natten og rekommanderte sendinger). I de fleste tilfeller vil det
derfor ikke være mulig å avdekke eksakt hvor en Apostsending har
blitt forsinket. Men vi vet at noen av forhåndsstemmene ble innlevert for
sent av avsenderkommunen, til at de kunne komme frem til opptellingskommunene
innen fristen. Vi har også eksempler på at avsenderkommuner innleverte
forhåndsstemmer til Posten på valgdagen – mandag 9.9. Dernest vet vi
også at noen sendinger har blitt forsinket i Posten. Forhåndsstemmene
avgitt i utlandet har Posten Norge liten eller ingen påvirkning
på fremsendingstiden.
Mangelfull adressering
av sendingene med forhåndsstemmer. Enkelte kommuner har benyttet
vinduskonvolutter hvor det i vinduet fremkommer mye annen informasjon
enn mottakerkommunene adresse. Det typiske er at valgkortet gjenbrukes
som adresselapp. Dette medfører feilsortering og forsinkelser.
Sendinger med forhåndsstemmer innleveres
for sent til at de kan nå frem innen fristen.
Forsinkelser i Posten.
Det etableres en
(enda) tettere dialog mellom Kommunal og regionaldepartementet og
Posten i forberedelsene til neste valg.
I brevet Posten sender ut til kommunene
må det komme enda tydeligere frem viktigheten av korrekt adressering
og at innleveringsfristene overholdes.
Kommunaldepartementet kan gi tydeligere føringer
overfor kommunene for hvordan sendingene skal konvolutteres og sendes.
Posten vil gjennomgå egne rutiner og beredskap i
forbindelse med valg for å se om det kan gjøres ytterligere forbedringer.
Vi imøteser fortsatt god dialog mellom departementet
og Posten.