Landbruks- og matdepartementet fremmer med dette
et forslag til endringer i lov om reindrift (reindriftsloven) av
15. juni 2007 nr. 40. Forslaget innebærer en avvikling av ordningen med
områdestyrer og overføring av områdestyrenes oppgaver til fylkesmannsembetene.
Reindriftsstyret videreføres som i dag og skal bidra til å sikre
samisk medvirkning i den offentlige forvaltningen av reindriften.
Områdestyrene har vært en del av den offentlige forvaltningen
av reindriften i Norge siden 1979. De er kollegiale organer med
fem eller syv medlemmer, som oppnevnes av fylkestinget og Sametinget
i henhold til reindriftsloven § 72, jf. § 71 annet ledd. En særskilt
utfordring innenfor dagens forvaltningssystem er at Reindriftsforvaltningen
er en forholdsvis liten forvaltning, og uten tilknytning til annen
offentlig forvaltning. Man har over tid sett at dette kan skape
problemer med hensyn til blant annet habilitet og kompetanseoppbygging.
Hensikten med endringene er å få en mer oversiktlig
og effektiv forvaltning, som kan inngå i et bredere faglig miljø
som samlet sett gir kompetansemessige gevinster. Overføringen av
områdestyrets myndighet til fylkesmennene forutsettes å skje parallelt
med en administrativ overføring av områdekontorene til fylkesmennene.
Fylkesmannen vil dermed bli den statlige regionale fagmyndigheten
i den offentlige forvaltningen av reindriften, jf. også fylkesmannens tilsvarende
rolle på landbruksområdet for øvrig og på miljøområdet. Dette vil
bli fulgt opp i den ordinære budsjettprosessen.
Kontorene blir lokalisert der de er i dag. Det
skal imidlertid gjennomføres fylkesvise prosesser, som etter omstendighetene
kan gi rom for andre løsninger dersom det er enighet om at dette
vil være mest effektivt og hensiktsmessig. Reindriftsforvaltningen
i Alta forutsettes opprettholdt som før. Den har nå skiftet navn
til Statens reindriftsforvaltning.
Når det gjelder Reindriftsstyret, er dette på
linje med områdestyrene et kollegialt organ hvor Landbruks- og matdepartementet
i dag oppnevner 4 medlemmer og Sametinget 3 medlemmer.
Landbruks- og matdepartementet vil fortsatt
ha det overordnede faglige ansvaret for den offentlige forvaltningen
av reindriften.
Samisk medvirkning og reindriftsfaglig kunnskap
vil være viktig også i en ny forvaltningsmodell. Departementet vil
invitere Sametinget og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)
til å være med og utvikle rammene for samisk og reindriftsfaglig
medvirkning i en ny regional forvaltning.
Siden 2000 er det gjennomført flere evalueringer av
den offentlige forvaltningen av reindriften. Lovutvalgets vurderinger
bygget blant annet på funn i en undersøkelse Norsk institutt for
by- og regionforskning (NIBR) gjennomførte på vegne av Reindriftsforvaltningen
i 2000, jf. NIBR prosjektrapport 2000:16 Reindriftsforvaltningen.
En evaluering av organisasjon og virksomhet. I NOU 2001:35 Forslag
til endringer i reindriftsloven pekte lovutvalget særlig på utfordringer
med habilitet, at reindriftsforvaltningen er for isolert fra annen
offentlig forvaltning, og at den har vanskelig for å bygge opp tilstrekkelig
kompetanse.
I regjeringsplattformen for 2009–2013 sier regjeringen
at den vil evaluere reindriftsforvaltningen. I den forbindelse iverksatte
derfor Landbruks- og matdepartementet både en internevaluering og
en omdømmeundersøkelse i 2010.
I tilknytning til internevalueringen fikk Norsk institutt
for by- og regionforskning (NIBR) i oppdrag å gjennomføre en omdømmeevaluering blant
de mest sentrale etater og aktører. Hensikten var å få frem inntrykk
og holdninger til den offentlige forvaltningen. De fleste mente
at forvaltningen er uoversiktlig, og at konstruksjonen er komplisert.
Det synes å være en oppfatning om at forvaltningen kjenner næringen
og den samiske kulturen godt, men at den ikke har tilstrekkelig
avstand til næringen. Videre viser nyere forskningsbaserte studier
av reindriftsforvaltningen at systemet med stor grad av lokal medvirkning
gjennom kollegiale styrer, også kan bidra til en rekke utilsiktede
resultater. Dette omfatter mangelfull oppfølging av regulerende/inngripende
tiltak, overrepresentasjon av enkelte grupperinger og manglende
legitimitet både i næringen og i samfunnet for øvrig.
Samlet sett foreligger det etter departementets syn
en rekke forhold som tilsier at det er grunnlag for konkrete endringer
i forvaltningen ved at ordningen med områdestyrer blir avviklet
og at områdestyrets oppgaver blir overført til fylkesmannen. Samtidig
skjer det en administrativ overføring av områdekontorene til fylkesmennene.
Ved Landbruks- og matdepartementets brev av 30. september
2011 ble forslag om avvikling av områdestyrene sendt på høring.
Høringsfristen ble satt til 15. januar 2012. De fleste fylkesmannsembetene
er positive til departementets forslag. Blant kommunene er det større
variasjon. Flere organisasjoner med samisk tilhørighet er kritiske.
Det samme gjelder Sametinget.
Fylkesmannsembetene i Troms, Møre og Romsdal,
Nordland, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag er positive til departementets
forslag. Fra flere av disse embetene vises det til den positive omorganisering
i landbrukssektoren, med virkning fra 1. januar 2010, da oppgavene
til fylkeslandbruksstyrene ble overført til fylkesmannen.
Fylkesmannen i Hedmark er også positiv til forslaget,
men påpeker at det er åtte reindriftsfylker i landet, herunder Hedmark.
Embetet er kritisk til en administrativ overføring av myndighet
kun til de fem nordligste fylkene.
Sør-Trøndelag fylkeskommune ønsker i utgangspunktet
ingen avvikling av områdestyrene, men ber om at en eventuell ny
organisering av reindriftsnæringen blir evaluert etter 5 år.
Det er flere høringsinstanser som er klart kritiske til
forslaget. Dette gjelder i første rekke reinbeitedistriktene, en
del kommuner i sentrale samiske områder, områdestyrene selv og Norske
Reindriftsamers Landsforbund. Det går på mange måter et hovedskille
mellom interesser i og utenfor de samiske miljøene.
Sametinget ser behov for at den offentlige forvaltningen
av reindriften bedres og styrkes, men er kritiske til lovforslaget
fra departementet slik det fremstår i dag. For det første er Sametinget av
den oppfatning at departementet ikke har fulgt konsultasjonsprosedyrene
i denne saken. De legger da vekt på at «ulike ordninger og løsninger»
ikke er vurdert. Videre hevder Sametinget at mandatene for evalueringsarbeidet
som departementet har begrunnet forslaget sitt med, mangler legitimitet.
Sametinget har ikke vært med på denne prosessen. Departementet har
heller ikke informert Sametinget på et tidlig stadium, men først
etter at beslutningen var tatt.
Sametinget er videre kritiske til de funnene
departementet har gjort. Sametinget er ikke enig i konklusjonene
departementet trekker på bakgrunn av grunnlagsdokumentene; en isolert,
lite effektiv forvaltning med lite legitimitet i samfunnet for øvrig,
det utydelige skillet mellom reindrifta og den offentlige forvaltningen,
og store habilitetsutfordringer i forvaltningen.
Sametinget trekker også frem at reindriftsnæringen
ikke kun kan sees på som næringspolitisk. Det dreier seg også om
samepolitiske spørsmål. I den forbindelse hevdes det at departementet bryter
en gjeldende samepolitikk man har hatt siden sameloven av 1987.
Sametinget er videre sterkt kritisk til departementets behandling
av de folkerettslige forpliktelsene i denne saken.
I sin oppsummering anbefaler Sametinget at departementet
stopper denne saken, og at departementet sammen med NRL og Sametinget nedsetter
et utvalg for å utrede den fremtidige organiseringen av reindriftsforvaltningen.
På den måten vil man kunne sikre en effektiv, handlekraftig forvaltning
med bred troverdighet, tilslutning og legitimitet, særlig i reindrifta
og det samiske samfunnet.
Områdestyrene i Nordland, Nord-Trøndelag, Øst-Finnmark,
Vest-Finnmark, Sør-Trøndelag/Hedmark, Troms og Nord-Trøndelag er
kritiske til forslaget. Kritikken går hovedsakelig på at departementet
ikke har gjennomført tilstrekkelige konsultasjoner med Sametinget
og NRL, og heller ikke en fullgod konsekvensutredning, en potensiell
risiko for ulik praksis når hvert område nå skal inn i hvert sitt
fylkesmannsembete, og at samene fratas medbestemmelse og innflytelse
på forvaltningen.
Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) er kritiske
til forslaget fra Landbruks- og matdepartementet, og er i det store
og hele enige med Sametinget.
Forslaget om å avvikle områdestyrene er en del av
regjeringens mål om å forenkle og effektivisere den offentlige forvaltningen
av reindriften. Hensikten er i større grad å harmonisere og inkludere
denne forvaltningen med annen offentlig forvaltning, og å tydeliggjøre
forvaltningsstrukturen. Videre vil de foreslåtte endringene, etter
departementets syn, gi en offentlig forvaltning av reindriften som
blir tydelig og oversiktlig i sin struktur, oppbygging og oppgavefordeling.
I vurderingen av om områdestyrene skal avvikles,
er departementet på det rene med at hensynet til samisk innflytelse
og medvirkning også må veie tungt. Etter departements syn vil den foreslåtte
endringen ikke være i strid med dette hensynet. Tvert om vil en
harmonisering av reindriftsforvaltningen med annen forvaltning i større
grad kunne ha en inkluderende effekt med hensyn til reindriftssamiske
problemstillinger. Reindriften blir en del av det øvrige samfunnet og
ikke noe på siden. For øvrig vil det folkerettslige spørsmålet om
samisk medbestemmelse i forvaltningen mer generelt bli vurdert som
del av oppfølgingen av NOU 2007:13 Den nye sameretten.
Videre anser departementet at etablering av
en form for regionale fora som bidrar til systematisk dialog mellom
offentlige myndigheter og reindriften, er hensiktsmessig. Departementet
vil ta initiativ til at dette er etablert innen endringene trer
i kraft.
Flere har i høringsuttalelsene uttrykt en bekymring
for at endringene bidrar til en «legitimitetsforskyvning» fra reindriften
og over på andre interesser. Departementet deler ikke denne bekymringen,
og mener at den foreslåtte løsningen på sikt vil tjene også reindriftsinteressene
på en bedre måte enn med dagens ordning. Departementet påpeker også
at det er svært viktig at forvaltningen ikke bare har legitimitet
i reindriften, men også i samfunnet for øvrig. Både evalueringer
og uavhengige forskningsresultater tyder på at ordningen med områdestyrene
ikke synes å ha bidratt til dette.
Sametinget og NRL har påpekt både gjennom høringen
og konsultasjonene at reindriftspolitikken er en del av samepolitikken,
men at reindriftspolitikken gjennom forslaget løsrives fra denne. Etter
departementets syn er det en god same- og reindriftspolitikk å legge
opp til forvaltningsordninger hvor same- og reindriftspolitikken
blir en naturlig del av den generelle samfunnspolitikken. Dette
vil bidra til å gjøre ulike myndighets- og forvaltningsorganer mer
bevisst på ansvaret for å ivareta samiske interesser.
Når det gjelder sanksjoner og tvangstiltak,
er det ved flere anledninger påpekt at det ikke alltid er helt uproblematisk
at styrer med betydelig representasjon fra reindriften skal iverksette
sanksjoner overfor næringen. Departementet ser det slik at en overføring
av områdestyrets myndighet vedrørende sanksjoner og tvangstiltak
til fylkesmennene bidrar til at omfanget av slike problemstillinger
blir redusert. Det vil også bidra til en raskere og mer effektiv
håndtering av slike saker i reindriften.
Ved en avvikling av områdestyrene legger departementet
til grunn at innsigelsesmyndigheten etter plan- og bygningsloven
blir lagt til fylkesmannsembetene i de fylker der det foregår reindrift,
og som blir berørt av et tiltak etter denne loven. Det vil etter
departementets syn her ligge en stor gevinst i selve den organisasjonsmessige endringen.
Fylkesmannen har betydelig kompetanse innen arealforvaltning og
et særlig samordningsansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer
gitt av regjering og storting. Sett i forhold til dagens system,
er departementet av den mening at fylkesmannen i større grad kan sikre
at kommunene og fylkeskommunene ivaretar sitt ansvar for reindriften.
Ut fra en helhetlig vurdering mener departementet
at forslaget om å avvikle områdestyrene er helt avgjørende for å
forenkle og effektivisere forvaltningen av reindriften. For å sikre
at næringen blir involvert på en tilfredsstillende måte, må det
imidlertid etableres hensiktsmessige rutiner for kontakt mellom
det regionale forvaltningsleddet og reindriften.
Reindriftsstyret med dagens system for oppnevning
videreføres. Reindriftsstyret blir klageorgan for vedtak etter reindriftsloven
fattet av fylkesmannen. Det faglige ansvaret for reindriftsforvaltningen
vil fremdeles ligge under Landbruks- og matdepartementet.
Landbruks- og matdepartementet kan ikke se at det
foreligger noe grunnlag for å utsette saken til Stortingets høstsesjon
slik Sametinget ber om under plenumsbehandlingen 1. mars 2013. Det er
etter Landbruks- og matdepartementets syn ikke grunn til å tro at
fortsatte drøftelser om disse spørsmålene, med det utgangspunktet
som er reflektert i Sametingets vedtak, vil lede fram til noen enighet.
For øvrig er departementet ikke enig med Sametinget i påstanden
om at konsultasjonsprosedyrene ikke er fulgt i denne saken. I den
forbindelse vises til omtalen av konsultasjonene under punkt 5 i
proposisjonen.
Bruken av kollegiale organer i reindriften innebærer
en forholdsvis ressurskrevende saksbehandling og betydelige driftsutgifter.
Ved at områdestyrets oppgaver overføres til fylkesmannen, får man
en direkte saksbehandling hvor det ikke må skje saksforberedelse
overfor et organ som igjen skal treffe beslutningen. Områdestyrets
driftsutgifter faller også bort.
Et annet område hvor departementet forventer en
effektiviseringsgevinst ved en administrativ overføring av områdekontorene,
er i kommunale og fylkeskommunale planprosesser. Dette har sammenheng
med at områdestyrenes behandling av plansaker til tider har forsinket
prosessen.
Generelt skjer det en effektivisering ved at
viktige sektorinteresser mer samlet blir gjenstand for vurderinger
og oppfølging i Fylkesmannens regi ved at fylkesmannen får større
nærhet også til reindriften.
Det må imidlertid påregnes en del utgifter til kompetansehevende
tiltak og i noen grad når det gjelder samisk språk.
Utgifter knyttet til endringene i reindriftsloven forutsettes
dekket innenfor berørte departementers eksisterende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Prop. 89 L (2012–2013) om endringer
i reindriftsloven av 15. juni 2007 nr. 40, som innebærer en avvikling
av ordningen med områdestyrer og overføring av områdestyrenes oppgaver
til fylkesmannsembetene, og støtter dette.
Komiteen har merket seg at Reindriftsstyret
videreføres som i dag og skal bidra til å sikre samisk medvirkning
i den offentlige forvaltningen av reindriften. Komiteen har
også merket seg at Landbruks- og matdepartementet vil invitere Sametinget
og Norske Reindriftsamers Landsforbund til å være med og utvikle rammene
for samisk og reindriftsfaglig medvirkning i en ny regional forvaltning. Komiteen viser
videre til at Reindriftsforvaltningen i Alta forutsettes opprettholdt
som før, men med navnet Statens reindriftsforvaltning.
Komiteen har videre merket seg
at det ikke er oppnådd enighet med Sametinget gjennom konsultasjonsordningen
om de endringer som nå gjøres, og at Sametinget har bedt om at saken
utsettes til høsten 2013 for å få tid til å gjennomføre nye konsultasjoner. Komiteen støtter
at det nå må fattes beslutning om hvordan statens forvaltning av
reindriften skal organiseres.
Komiteen viser til at det den
29. april 2013 var møte mellom representanter for komiteen og representanter
for Sametinget, der det ble bedt om at saken sendes tilbake til
regjeringen.
Komiteen viser til at hensikten
med de endringer som nå foreslås er å få en mer oversiktlig og effektiv
forvaltning, som også kan inngå i et bredere faglig miljø. Etter komiteens syn
vil dette kunne gi kompetansemessige gevinster i hele forvaltningen.
Komiteen støtter de endringer
i reindriftsloven som er foreslått i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til «Internevaluering
av den offentlige forvaltningen av reindriften i Norge», en rapport
fra januar 2011 fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Landbruks- og matdepartementet,
ledet av assisterende fylkesmann i Finnmark, Tor Stafsnes. Rapporten
konkluderer med at:
«Det er, som det framkommer av dette materialet,
trekk ved den offentlige forvaltningen av reindriften som klart
må oppfattes som store utfordringer. Blant annet handler disse om
forhold knyttet til dagens dialog og samarbeid både mellom de ulike
nivåene i administrasjon og styringsorgan, og mellom administrasjon
og styrer. Dette gjelder også i forhold til måloppnåelse i reindriftspolitikken
og aksept for og legitimiteten til reindriften i samfunnet for øvrig. Omdømmeevalueringen
viser videre at samfunnet generelt oppfatter den offentlige forvaltningen
av reindriften både som uoversiktlig og med uklare ansvarsforhold,
og at det er vanskelig for svært mange å se skillet mellom forvaltning
og næring.»
Disse medlemmer viser til at
arbeidsgruppen mente det var viktig at Landbruks- og matdepartementet
nå griper fatt i resultatene fra omdømmeundersøkelsen i den hensikt
å se på forbedringspotensialet i dagens forvaltningsapparat. Arbeidsgruppen
pekte på flere tiltak for å forbedre offentlig forvaltning av reindriften, herunder
å
etablere et nytt
system for bedre samhandling mellom reindrift og annen offentlig
forvaltning i arealsaker
styrke og sikre reindriftsfaglig kunnskap
og innsikt i styringsorganene
videreutvikle eksisterende rutiner for
å unngå habilitetsproblemer innenfor modellen med omfattende medbestemmelse.
For å forhindre at samfunnet for øvrig oppfatter offentlig forvaltning
av reindrift som inhabil, må skillet mellom forvaltning og næring
tydeliggjøres
det er behov for å styrke lokalkontorene
og hovedkontoret i Alta med personell og kompetanse. Behov for gjennomgang
av oppgaveporteføljen til de ulike nivåene, herunder vurdere å opprette
en egen feltenhet for raskt å effektuere vedtak etter 2007-loven
og ivareta ressurskontroll etc.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser utfordringer knyttet til reindriftsnæringen,
og disse medlemmer vil særlig peke på at overbeite
både kan ødelegge naturen og medfører lidelser for sultne og utmattede
dyr. Disse medlemmer mener også at dette er utfordringer
som må løses dersom reindriftsnæringen skal overleve på lang sikt. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig at økologisk bærekraft kan prioriteres foran
økonomisk og kulturell bærekraft. Uten en økologisk bærekraftig
reindriftsnæring vil den ikke på lang sikt være verken økonomisk
eller kulturelt bærekraftig.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«I lov 15. juni 2007 nr. 40 om reindrift (reindriftsloven)
gjøres følgende endring:
§ 1 første ledd skal lyde:
For det samiske reinbeiteområdet skal loven
legge til rette for en økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig
reindrift med basis i samisk kultur, tradisjon og sedvane til gagn
for reindriftsbefolkningen selv og samfunnet for øvrig, og hvor
økologisk bærekraft skal være overordnet økonomisk og kulturell
bærekraft. For å nå disse mål skal loven gi grunnlag for en hensiktsmessig
organisering og forvaltning av reindriften. Reindriften skal bevares
som et viktig grunnlag for samisk kultur og samfunnsliv.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er grunn til å stille spørsmål ved internkontrollen i
reindriftsforvaltningen, noe Riksrevisjonen har gjort ved flere anledninger,
sist ved Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig reindrift i
Finnmark, jf. Dokument 3:14 (2011–2012), hvor det under punkt 6.2
fremkommer følgende:
«Reindriftsloven og de årlige reindriftsavtalene er
de sentrale virkemidlene for å nå målene om en økologisk, økonomisk
og kulturelt bærekraftig reindrift. Undersøkelsen viser at virkemiddelbruken
ikke har sikret en bærekraftig reindrift.
Videre
viser undersøkelsen at virkemidlene i liten grad er samordnet for
å sikre en effektiv virkemiddelbruk, og at dette får konsekvenser for
måloppnåelsen.
I henhold til reindriftsloven skal
det utarbeides bruksregler med øvre reintall. Bruksregler er en forutsetning
for at bestemmelser om øvre reintall og beitebruk kan følges opp.
Landbruks- og matdepartementet har i for liten grad lagt til rette
for at bruksreglene er blitt utarbeidet i tråd med reindriftsloven.
Undersøkelsen viser at det har tatt fire og et halvt år å utarbeide
bruksregler med øvre reintall. Videre viser undersøkelsen at Reindriftsstyret
og Statens reindriftsforvaltning ved oppstart av saksbehandlingen
i forbindelse med fastsettelse av øvre reintall manglet avklaringer
fra Landbruks- og matdepartementet knyttet til saksbehandlingen.
Undersøkelsen viser at det øvre reintallet i liten grad
er fastsatt med bakgrunn i alle årstidsbeitene, slik reindriftsloven
forutsetter. Et reintall som ikke er tilpasset årstidsbeitene, vil
ikke være økologisk bærekraftig. Det er derfor behov for at distriktene
utarbeider bruksregler også for vintersiidaene slik reindriftslovens
§ 60 gir adgang til, og at neste generasjons bruksregler for sommerbeitene
tar hensyn til beitekapasiteten for alle årstidsbeitene.
For
å få til reintallsreduksjon skal det utarbeides reduksjonsplaner.
Undersøkelsen viser at verken Landbruks- og matdepartementet, Reindriftsstyret
eller Statens reindriftsforvaltning har utarbeidet planer eller
strategier for hvordan reduksjonsplanene skal utarbeides og følges opp.
Landbruks- og matdepartementet må sørge for at Statens reindriftsforvaltning
sikrer at siidaene utarbeider reduksjonsplaner, og at disse følges
opp. Departementet har heller ikke sørget for at de virkemidler
som finnes i reindriftsloven og i reindriftsavtalen, er blitt brukt
i tilstrekkelig grad, herunder bruk av sanksjoner for å sikre at målet
om bærekraftig reindrift realiseres.
Videre viser
undersøkelsen at beitebruk i liten grad er avklart i distriktenes
bruksregler. Manglende avklarte beiterettigheter gjør dette arbeidet
vanskelig. Arbeidet med å avklare beiterettighetene, blant annet
i domstolene, må ikke være til hinder for arbeidet med å redusere reintallet
i henhold til bruksreglene.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at overføringen av områdestyrets myndighet
til fylkesmennene forutsettes å skje parallelt med en administrativ
overføring av områdekontorene til fylkesmennene. Fylkesmannen vil
dermed bli den statlige regionale fagmyndigheten i den offentlige
forvaltningen av reindriften, jf. også fylkesmannens tilsvarende
rolle på landbruksområdet for øvrig og på miljøområdet.
Dette medlem frykter det kan
oppstå en uheldig dobbeltrolle når Fylkesmannen blir tillagt innsigelseskompetansen
i saker om iverksetting av tiltak ved uenighet mellom grunneier/bruksberettiget
og reindriften (§ 63 i gjeldende lov), samtidig som Fylkesmannen
er meklings- og klageinstans i arealplansaker. Dette medlem imøteser
en evaluering etter 3 år, og ønsker at en slik evaluering også innebefatter
en gjennomgang av hvorvidt en slik interessekonflikt har vært en
utfordring.
Dette medlem har merket seg innvendingene fra
Sametinget når det gjelder konsultasjonsprosedyrene i denne saken,
og at Sametinget er av den oppfatning at informasjon har kommet for
sent og at Sametinget har blitt utelatt av prosessen.
Dette medlem understreker at
det er viktig at det bestrebes en fortsatt god dialog med Sametinget.
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
I lov 15. juni 2007 nr. 40 om reindrift (reindriftsloven)
gjøres følgende endring:
§ 1 første ledd skal lyde:
For det samiske reinbeiteområdet skal loven
legge til rette for en økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig
reindrift med basis i samisk kultur, tradisjon og sedvane til gagn
for reindriftsbefolkningen selv og samfunnet for øvrig, og hvor
økologisk bærekraft skal være overordnet økonomisk og kulturell
bærekraft. For å nå disse mål skal loven gi grunnlag for en hensiktsmessig
organisering og forvaltning av reindriften. Reindriften skal bevares
som et viktig grunnlag for samisk kultur og samfunnsliv.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
fatte følgende
vedtak til lov
om endringer i reindriftsloven mv.
I
I lov 15. juni 2007 nr. 40 om reindrift gjøres følgende
endringer:
I følgende bestemmelser skal
uttrykkene «områdestyret» og «Områdestyret» erstattes med henholdsvis
«fylkesmannen» og «Fylkesmannen»:
§§ 11, 12, 14, 15, 16, 18, 33, 43, 46, 48, 50, 56,
57, 58, 59, 63, 65, 73, 76, 77 og 78.
§ 23 annet ledd skal lyde:
Bruk av terrenggående kjøretøy på bar mark skal begrenses
mest mulig og skal så langt mulig foregå i faste løyper. Motorisert
ferdsel eller flyging inn i område fredet i medhold av naturmangfoldloven skal foregå
i samsvar med fastsatte forskrifter om vern. Nærmere regler om slik
ferdsel i fredet område kan fastsettes ved forskrift av vedkommende
forvaltningsmyndighet i samråd med distriktsstyret.
§ 24 tredje ledd skal lyde:
Gjerder og anlegg som ikke er i samsvar med første eller
annet ledd, kan fylkesmannen kreve fjernet eller
endret av den som er ansvarlig. Er dette ikke etterkommet innen
en fastsatt frist, kan fylkesmannen iverksette
riving eller endring umiddelbart. Utgifter ved
tiltak etter dette ledd skal bæres av den ansvarlige og er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Merkenemnd og klagenemnd
I hvert samiske regionale reinbeiteområde velges en merkenemnd
på minst tre og høyst fem medlemmer fra ulike reinbeitedistrikter,
med personlige varamedlemmer. Medlemmene og varamedlemmene velges
av distriktslederne. Fylkesmannen utpeker sekretær
for nemnda. Reindriftsstyret oppnevner en klagenemnd.
§ 38 første ledd skal lyde:
Alle reinmerker skal godkjennes av merkenemnda før de tas
i bruk i det regionale reinbeiteområdet. Godkjente reinmerker i
det regionale reinbeiteområdet registreres hos Statens
reindriftsforvaltning. Reinmerket skal ha en slik form
at forveksling eller misbruk ikke kan finne sted. Merkenemnda skal,
under ivaretakelse av hensynet til velordnet reindrift, søke å bevare
tradisjonell bruk og utforming av reinmerker, blant annet skal tradisjonelle
familiemerker søkes bevart for familien.
§ 58 første ledd annet punktum skal lyde:
Fylkesmannens behandling skal, foruten
en kontroll med at lovens regler for utarbeidelse av bruksregler
er fulgt, også omfatte en vurdering av om bruksreglene gir grunnlag
for en økologisk bærekraftig reindrift i distriktet.
§ 61 skal lyde:
§ 61 Beitetider
Der det er nødvendig for vern av årstidsbeitene, kan fylkesmannen fastsette
beitetider for de ulike årstidsbeitene. Leder av siidaandel skal
påse at rein i lederens flokk ikke oppholder seg på beiteområder
i strid med disse reglene.
Der forholdene gjør det nødvendig, kan beitetidene fravikes
etter tillatelse av fylkesmannen. Det gjelder
også beitetider fastsatt etter § 59.
§ 62 fjerde ledd skal lyde:
Kommune, fylkeskommune og fylkesmann bør orienteres om
planarbeidet og skal gjøres kjent med hovedinnholdet i planen før
den vedtas. Kommune, fylkeskommune og fylkesmann, samt berørte nabodistrikter,
skal få tilsendt den vedtatte planen.
§ 71 første ledd skal lyde:
Det opprettes et reindriftsstyre på syv medlemmer med personlige
varamedlemmer der fire av medlemmene med varamedlemmer oppnevnes
av Kongen og tre medlemmer med varamedlemmer oppnevnes av Sametinget.
Reindriftsstyret er faglig rådgiver for Statens reindriftsforvaltning,
reinforskningen og rettledningstjenesten, og skal behandle de saker
som følger av loven her samt etter Kongens nærmere bestemmelser.
Reindriftsstyrets virkeområde kan avgrenses til å omfatte reindrift
innenfor det samiske reinbeiteområdet.
§ 72 oppheves.
§ 75 skal lyde:
§ 75 Pålegg om opphør av ulovlig
forhold
Drives virksomhet i strid med bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne lov eller vedtak gjort i medhold av disse bestemmelser,
skal reindriftsstyret eller fylkesmannen, når
offentlige interesser tilsier det, gi nødvendige pålegg for å bringe
det ulovlige forholdet til opphør, herunder pålegg om retting og fjerning
av ulovlig oppførte hytter og anlegg mv. Slike tiltak kan kreves
gjennomført innen en nærmere fastsatt frist. Reindriftsstyret kan
delegere sin myndighet etter paragrafen her til Statens
reindriftsforvaltning.
§ 79 skal lyde:
§ 79 Tvangstiltak
Reindriftsstyret eller fylkesmannen kan,
dersom pålegg etter § 75 ikke er etterkommet, og andre tiltak ikke
anses formålstjenlige, gjøre vedtak om tvangstiltak.
Vedtak om tvangstiltak kan gå ut på
1. at det foretas nødvendig arbeid og kontroll for
å få gjennomført pålegg om samling, skilling, merking, utdriving
og telling av rein,
2. avliving av rein hvor utdriving ikke har latt seg gjennomføre,
3. reduksjon av antallet rein i en siidaandel,
4. riving av ulovlig oppsatte hytter, gjerder eller anlegg.
Reindriftsstyret kan delegere sin myndighet
til å treffe vedtak om tvangstiltak etter første ledd nr. 1 og 2
til Statens reindriftsforvaltning.
Vedtak etter første ledd er tvangsgrunnlag etter tvangsfullbyrdelsesloven
kapittel 13. Vedtakene fullbyrdes etter tvangsfullbyrdelsesloven
§ 13-14. Reindriftsstyret og fylkesmannen kan
begjære tvangsfullbyrdelse. Vedtak etter første ledd nr. 1 kan iverksettes
uten at det er nødvendig å bringe saken inn for namsmyndighetene.
Utgifter ved tiltak etter paragrafen her skal bæres av
reineieren og er tvangsgrunnlag for utlegg.
II
I lov 19. juni 2009 nr. 101 om erverv og utvinning
av mineralressurser gjøres følgende endringer:
§ 10 annet ledd første punktum skal
lyde:
Ved leting i Finnmark skal leter i tillegg skriftlig varsle
Sametinget, Finnmarkseiendommen som grunneier, fylkesmannen og
distriktsstyret for reindriften.
§ 13 fjerde ledd skal lyde:
I Finnmark skal Direktoratet for mineralforvaltning orientere
grunneieren, Sametinget, fylkesmannen, distriktsstyret
for reindriften og kommunen om tillatelsen.
§ 17 fjerde ledd skal lyde:
Ved behandlingen av søknaden skal Direktoratet for mineralforvaltning
gi grunneieren, Sametinget, kommunen, fylkesmannen og
distriktsstyret for reindriften anledning til å uttale seg.
§ 18 annet ledd skal lyde:
I Finnmark skal undersøker i tillegg skriftlig varsle Sametinget, fylkesmannen, og
distriktsstyret for reindriften. Når det er praktisk mulig, skal
siidaene, jf. reindriftsloven § 51, varsles muntlig.
III
I lov 21. desember 1984 nr. 101 om reindrift i kommunene
Meldal, Midtre Gauldal, Oppdal, Rennebu, Rindal, Sunndal og Surnadal
skal § 4 annet ledd første punktum lyde:
Reindriften i området som omfattes
av denne lov skal høre inn under Fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Det
skal velges et eget tillitsmannsutvalg.
IV
I lov 9. juni 1972 nr. 31 om svensk reinbeiting i Norge
og norsk reinbeiting i Sverige gjøres følgende endringer:Lovens tittel skal lyde:Lov 9. juni 1972 nr. 31 om svensk reinbeiting i Norge
og norsk reinbeiting i Sverige (
grensereinbeiteloven)
I følgende bestemmelser skal
uttrykkene «reindriftsagronom», «reindriftsagronomen» og «Reindriftsagronomen»
erstattes med henholdsvis «fylkesmann», «fylkesmannen» og «Fylkesmannen»:
§§ 10, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 27, 34, 37,
39, 41, 45, 49, 51, 54 og 55.
I §§ 39 og 47 skal uttrykket «reindriftssjefen» erstattes
med «Statens reindriftsforvaltning».
V
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 16. mai 2013
Terje Aasland |
Arne L. Haugen |
leder |
ordfører |