I proposisjonen fremmes det endringer i følgende
lover:
lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd
lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer
i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre)
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser
lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester
lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under
permittering
lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning
for sykepleiere
Noen av forslagene er nødvendige tilpasninger til
ny fleksibel alderspensjon fra folketrygden, mens andre er tekniske
opprettinger.
Det vises til proposisjonens kapittel 8 hvor
det redegjøres nærmere for merknader til de enkelte paragrafene
i lovforslaget.
Forslag til endringene i folketrygdloven gjelder:
Oppheving av § 4-24
annet ledd bokstav b og § 4-25 første ledd bokstav b om samordning
av dagpenger og arbeidsavklaringspenger. Det er etter dagens regelverk
ikke mulig å samtidig fylle vilkårene for dagpenger og arbeidsavklaringspenger.
Oppheving av bestemmelse i § 15-14 om at overgangsstønad
til enslig far eller mor faller bort dersom stønadsmottakeren får
alderspensjon fra folketrygden. Det er lite praktisk at enslig mor
eller far fyller vilkårene for rett til overgangsstønad samtidig
som de vil kunne ta ut alderspensjon fra folketrygden. Forslaget
er dessuten i tråd med at bestemmelsene om samordning mot alderspensjon
er opphevet for dagpenger og arbeidsavklaringspenger.
Tilføyelse av bestemmelse i § 19-17 som
medfører at gifte alderspensjonister som har gitt avkall på alderspensjonen,
for at pensjonistparet samlet sett skal få høyere ytelse, ikke skal
kunne «spare opp» pensjon i de årene vedkommende har gitt avkall
på pensjonen. Endringsforslaget er en nødvendig tilpasning til de
nye reglene om fleksibel alderspensjon fra 2011 og innebærer i realiteten
en videreføring av bestemmelsene fra før 2011.
Endring i § 20-20 om garanti for opptjente
rettigheter slik at det ved beregning av garantitillegg til personer
som tar ut pensjon etter 67 år benyttes sivilstand på uttakstidspunktet
og ikke sivilstanden ved fylte 67 år som i dag. Endringsforslaget
innebærer en administrativ forenkling.
Det foreslås at alle endringsforslagene trer
i kraft straks.
Oppheving av regel
om samordning mellom dagpenger og arbeidsavklaringspenger – folketrygdloven
§ 4-24 og § 4-25
Oppheving av regel om samordning mellom stønad
til enslig mor/far og alderspensjon – folketrygdloven § 15-14
Beregning av alderspensjon etter en periode
med stans i pensjonen fordi det er gitt avkall på rett til alderspensjon
etter § 19-17
Endringsforslagene har ingen særskilte økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Endringsforslaget vil ikke ha økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
Garantibestemmelsen i folketrygdloven § 20-20 er
foreløpig ikke implementert i arbeids- og velferdsetatens pensjonsløsning.
Beregninger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet viser at endringen
anslagsvis vil bety en innsparing i utviklingskostnader fra to til
fire mill. kroner. De administrative engangskostnadene (brev, søknadsskjemaer
osv.) utenom rene utviklingskostnader vil bli inntil 10 mill. kroner
lavere. I tillegg er de årlige administrative merutgiftene anslått
til å bli inntil 1,5 mill. kroner lavere.
Forslag til endringene i lov 16. desember 2011 nr.
59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon
til uføre), jf. Prop. 130 L (2010–2011) gjelder tekniske opprettinger
i enkelte bestemmelser under kapitlene 3, 12, 19 og 20.
Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor
det er nærmere redegjort for de lovtekniske opprettingene.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft straks. Endringene
i endringsloven har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringene i samordningsloven gjelder:
Oppheving av § 24
nr. 3 siste punktum om at enke- og enkemannspensjon til en fraskilt
enke eller enkemann som ikke har rett til gjenlevendepensjon fra
folketrygden skal samordnes mellom 62 og 67 år. Bestemmelsen fremstår
i dag som urimelig.
Oppretting av en feilhenvisning i § 24
nr. 5 av henvisningen til folketrygdloven § 19-14.
Det forutsettes at leverandørene av offentlig tjenestepensjon
gjennomfører nødvendige administrative forberedelser før endringen
iverksettes. Da det foreløpig ikke er klart når dette arbeidet vil
være sluttført, foreslås det at opphevelsen trer i kraft fra den
tid Kongen bestemmer. Forslaget omfatter få personer, og vil derfor
ha ubetydelige økonomiske og administrative konsekvenser.
Det foreslås at bestemmelsen trer i kraft straks. Forslaget
har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringen i arbeidsmarkedsloven § 13
gjelder utvidelse av hjemmelen for å kunne gi forskrifter til loven,
slik at departementet kan gi forskrifter om tiltak og tilskudd som
arbeids- og velferdsetaten administrerer, men som ikke er rettet
mot arbeidssøkere.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Forslaget
har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringen i lov om lønnsplikt under permittering
gjelder etablering av hjemmel til å gi forskrift om hvordan perioden
med fritak for arbeidsgivers lønnsplikt under permittering skal beregnes.
Loven gir i dag liten veiledning om beregningen av perioden med
fritak fra lønnsplikten, ut over at lønnsplikten gjeninntrer når arbeidstaker
har vært permittert i en periode på til sammen 26 uker i løpet av
en periode på 18 måneder.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Forslaget
har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringene i lov om pensjonsordning for
sykepleiere er presiseringer av gjeldende bestemmelser og er en
formalisering av lang og fast praksis. Endringene innebærer at sykepleierpensjonsloven
samsvarer med lov om Statens pensjonskasse når det gjelder de aktuelle bestemmelsene.
Forslagene medfører ingen materielle endringer.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks.
De foreslåtte endringene har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Roald Aga Haug, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at regjeringen, i Prop. 102 L (2012–2013), legger
frem forslag om tilpasninger til ny fleksibel alderspensjon fra
folketrygden og enkelte tekniske opprettinger i gjeldende bestemmelser
i lov om folketrygd, lov om endringer i folketrygdloven, lov om
samordning av pensjons- og trygdeytelser, lov om arbeidsmarkedstjenester, lov
om lønnsplikt under permisjon og lov om pensjonsordningen for sykepleiere.
Det er i dag ikke mulig, etter regelverket,
samtidig å fylle vilkårene for dagpenger og arbeidsavklaringspenger. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om å oppheve § 4-24 annet ledd bokstav
b og § 4-25 første ledd bokstav b i lov om folketrygd om samordning
av disse ytelsene.
Bestemmelsen i § 15-14 om bortfall av overgangsstønad
foreslås også opphevet med den begrunnelse at det er lite praktisk
at enslig mor eller far fyller vilkårene for overgangsstønad samtidig
med at de vil kunne ta ut alderspensjon fra folketrygden. Komiteen støtter
forslaget.
Tilføyelsen til bestemmelsene i § 19-17 om avkall
på alderspensjon dersom det lønner seg bedre for et pensjonistektepar
er i realiteten en videreføring av bestemmelsen før 2011. Forslaget
er en nødvendig tilpasning til de nye reglene om fleksibel alderspensjon
fra 2011 og innebærer at pensjonisten ikke kan «spare opp» pensjon i
de årene det gis avkall på pensjon. Komiteen støtter
forslaget.
Komiteen er enig i at det er
sivilstand ved uttakstidspunktet som skal legges til grunn ved beregning
av garantitillegget dersom pensjonen tas ut senere enn 67 år. Dersom
sivilstand ved 67 år skal legges til grunn, medfører dette en mer tungvint
arbeidsprosess for Nav og en komplisering av den elektroniske søknadsprosessen. Det
foreslås også en presisering i loven om at garantitillegget ikke
skal endres som følge av økt trygdetid etter fylte 67 år. Komiteen støtter forslaget
om endringer i § 20-20 i lov om folketrygd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i godt over 20 år har arbeidet for å få
fjernet avkortingen for gifte/samboende pensjonister.
Disse medlemmer vil fortsette
sitt arbeid for at samboende og gifte pensjonister sikres samme grunnpensjon/garantipensjon
uavhengig av sivilstand.
Disse medlemmer viser til at
stortingsrepresentant Robert Eriksson (Fremskrittspartiet) nylig
har fremmet et representantforslag om lik rett til alderspensjon
uavhengig av sivil status og ektefelles inntekt, jf. Representantforslag
103 S (2012–2013), og at forslaget vil bli behandlet i Stortinget
i løpet av våren 2013.
Disse medlemmer vil i påvente
av å få gjennomført endringene i ovennevnte forslag støtte regjeringens
forslag til endring i § 20-20 i lov om folketrygd.
Komiteen viser til
at i lov om endringer i lov om folketrygdloven foreslås det lovteknisk
oppretting som gjelder innføring av nye ledd på grunn av ny vedtatt
lovtekst og gjeninnføring av forskriftshjemmel som ble opphevet
ved en inkurie og som gjaldt fastsetting av trygdetid for alderspensjonister
som hadde rett til uføretrygd ved fylte 67 år. I endringsloven foreslås
også opphevelse av bestemmelsen om foreløpig uføretrygd som allerede
er fjernet ved lov 16. desember 2011 nr. 58 § 12-16. Komiteen støtter
forslagene til lovtekniske endringer i lov om endringer i folketrygdloven.
I lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser
foreslås oppheving av § 24 nr. 3 siste punktum som gjelder enke-
og enkemannspensjon til fraskilt enke eller enkemann som ikke har rett
til gjenlevendepensjon fra folketrygden. Komiteen er
enig i at det er urimelig å samordne med en ytelse pensjonisten
ikke har rett til og støtter forslaget.
Forslaget til endringer i arbeidsmarkedsloven § 13
gjelder utvidelse av hjemmelen til å gi forskrifter til loven slik
at departementet kan gi forskrifter om tiltak og tilskudd som arbeids-
og velferdsetaten administrerer, men som ikke er rettet mot arbeidssøkere.
Forskriftshjemmelen vil overføre ansvaret for bevilgning til enkelte tiltak
fra Stortinget til departementet ettersom de aktuelle tiltakene
i dag er hjemlet i Stortingets årlige budsjettvedtak. Komiteen støtter forslaget.
Det foreslås også en forskriftshjemmel til å
gi forskrift om hvordan perioden med fritak for arbeidsgivers lønnsplikt
under permittering skal beregnes, og komiteen støtter
dette forslaget.
Forslaget om endringer i lov om pensjonsordningen
for sykepleiere gjelder en presisering av at restpensjonen ved dødsfall
skal utbetales til ektefellen eller til dødsboet. Forslaget vil
likestille ordningen med ordningen i Statens pensjonskasse og er
i dag allerede praktisert slik. Presiseringen tas inn som nye fjerde
og femte punktum i § 11 første ledd, og komiteen er enig
i forslaget.
Avkorting av enke- og enkemannspensjon fra pensjonsordningen
for sykepleiere mot inntekt bortfaller når den etterlatte er fylt
70 år. Dette er ikke nedfelt i sykepleierpensjonsloven, men følger
blant annet av lov om Statens pensjonskasse. Komiteen støtter
at dette nedfelles i lov om pensjonsordningen for sykepleiere.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover
I
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 24 nr. 3 fjerde punktum oppheves.
§ 24 nr. 5 skal lyde:
5. Samordningsfradrag for alderspensjon fra folketrygden
reguleres etter folketrygdloven § 19-14 annet, fjerde og
sjuende ledd.
II
I lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere
gjøres følgende endringer:
§ 11 første ledd nytt fjerde og femte
punktum skal lyde:
Restpensjonen utbetales til ektefellen. Etterlater pensjonisten
seg ikke ektefelle, skjer utbetalingen til boet.
§ 20 første ledd bokstav b annet ledd nytt tredje
punktum skal lyde:
Har gjenlevende fylt 70 år, reduseres ikke pensjonen
på grunn av ervervsinntekt.
III
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
skal § 3 (2) nytt femte ledd lyde:
Departementet kan gi
forskrift om beregning av perioden før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer, jf. første ledd, herunder om at avbrudd i permitteringen kan
få betydning for beregningen, selv om arbeidsgiver betaler lønn.
IV
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 4-24 annet ledd bokstav b oppheves.
§ 4-25 første ledd bokstav b oppheves.
§ 15-14 skal lyde:
§ 15-14 Forholdet til andre
folketrygdytelser m.m.
Overgangsstønad etter dette kapitlet faller bort i den
utstrekning vedkommende mottar ytelser til livsopphold fra folketrygden
i form av pensjon eller overgangsstønad som gjenlevende ektefelle,
uførepensjon eller tilsvarende ytelser fra utlandet. Det samme
gjelder når vedkommende mottar avtalefestet pensjon som det godskrives
pensjonspoeng for, se § 3-19 sjette ledd.
§ 19-17 nytt tredje ledd skal lyde:
Dersom avkall på rett til alderspensjon senere trekkes
tilbake, skal pensjonen beregnes som om vedkommende har mottatt
hel alderspensjon fra det tidspunkt det ble gitt avkall på den.
§ 20-20 fjerde og femte ledd skal lyde:
Garantitillegget endres ikke som følge av pensjonsopptjening
og økt trygdetid etter fylte 67 år.
Dersom alderspensjonen tas ut etter fylte 67 år, skal
sivilstand på uttakstidspunktet legges til grunn ved beregning av
garantitillegget.
Nåværende femte ledd blir nytt sjette ledd.
V
I lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester
skal § 13 nytt annet ledd lyde:
Departementet kan fastsette
nærmere vilkår for og størrelsen på tilskudd til arbeidsgivere,
og vilkår for og størrelsen på ytelser som gis til arbeidstakere og
personer under utdanning.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
VI
I lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer i folketrygdloven
(ny uføretrygd og alderspensjon til uføre) gjøres følgende endringer
i del I:
Endringen av § 3-2 fjerde ledd bokstav
a skal lyde:
a) som får uføretrygd eller
alderspensjon,
Endringen av § 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Trygdetid ved beregning
av ytelser etter kapitlene 16, 17, 18 og 19
Som trygdetid etter kapitlene 16, 17, 18 og 19 regnes
tidsrom etter 1. januar 1967 da en person fra fylte 16 år til og
med det året han eller hun fylte 66 år, har vært medlem i trygden
med rett til ytelser etter pensjonskapitlene. Også tidsrom mellom
1. januar 1937 og 1. januar 1967 regnes som trygdetid dersom vedkommende
da ville ha fylt vilkårene for medlemskap som nevnt.
I tillegg regnes som trygdetid kalenderår da medlemmet
fyller 67 til og med 75 år og opptjener pensjonspoeng.
Et kalenderår som medlemmet har opptjent pensjonspoeng
i, regnes som et helt års trygdetid.
Som trygdetid regnes også
a) framtidig trygdetid for den avdøde ved beregning av
pensjon eller overgangsstønad til gjenlevende ektefelle, se § 3-7
b) framtidig trygdetid for en tidligere familiepleier i tidsrommet
fra pleieforholdet opphørte, til og med det året vedkommende fyller
66 år. Bestemmelsene i § 3-6 tredje ledd gjelder tilsvarende.
Når samlet trygdetid utgjør minst tre år, avrundes trygdetiden
til nærmeste hele år.
Trygdetid i alderspensjoner medregnes fra utløpet av det
året ligningen for det aktuelle året er ferdig.
For en alderspensjonist som ved fylte 67 år hadde rett
til uføretrygd etter kapittel 12, skal trygdetiden minst
svare til trygdetiden for uføretrygden.
Trygdetid etter andre ledd regnes som botid, se §§
17-4, 18-3 og 19-3. Som botid regnes også tidsrom som
medlem i trygden i år da vedkommende opptjente pensjonspoeng etter
tredje ledd.
Endringen av § 3-26 tredje ledd bokstav a skal lyde:
a) pensjonsytelser, overgangsstønad og
uføretrygd fra folketrygden
I endringen ”Innledningen til kapittel 12 skal lyde:
” oppheves siste strekpunkt.
Endringen ”Nåværende § 12-16 blir ny § 12-19 og skal
lyde:” oppheves.
Endringen ”§ 19-4 første ledd andre punktum skal
lyde:
Det gis ikke alderspensjon til en person som mottar uføretrygd eller
foreløpig uføretrygd etter en uføregrad på 100 prosent.”
skal lyde: Ӥ 19-4 tredje punktum skal lyde:
Det gis ikke alderspensjon til en person som mottar uføretrygd
etter en uføregrad på 100 prosent.”
Endringen av § 20-2 nytt tredje punktum skal lyde:
Det gis ikke alderspensjon til en person som mottar uføretrygd
etter en uføregrad på 100 prosent.
Etter endringen av § 20-10 og foran endringen av § 20-14
skal ny endring lyde:
§ 20-10 nåværende sjette ledd blir nytt sjuende ledd.
VII
Loven trer i kraft straks, med unntak av endringen
i samordningsloven § 24 nr. 3, som trer i kraft fra den tid Kongen
bestemmer.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 30. april 2013
Robert Eriksson |
leder og ordfører |