Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
vil vise til regjeringens forslag til endringer i åndsverkloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at formålet er å styrke rettighetshavernes muligheter for håndheving
av sine rettigheter ved krenkelser på Internett, for eksempel ved
ulovlig fildeling og ulovlige strømmingstjenester. Flertallet er
tilfreds med at regjeringen ved utformingen av lovforslaget har
lagt vekt på å finne balanserte løsninger som ivaretar andre hensyn som
håndheving av rettigheter på Internett berører, slik som personvern,
rettssikkerhet og ytringsfrihet. Flertallet merker
seg at det ikke foreslås tiltak som kan medføre at enkeltpersoner
utestenges fra Internett.
Flertallet vil vise til at det
foreslås at rettighetshavere gis mulighet til å registrere IP-adresser som
er benyttet til antatte opphavsrettskrenkelser. Videre vil flertallet presisere
at dette ikke er noe nytt, men at det er konsesjonskravet som nå
oppheves. Flertallet mener i likhet med regjeringen
at dette er viktig for at rettighetshavere skal kunne føre bevis
for at rettigheter etter åndsverkloven er krenket. Flertallet viser
til at rettighetshavere vil kunne foreta slik registrering uten
konsesjon, men det må meldes fra til Datatilsynet, som kan føre
kontroll med hvordan dette gjennomføres.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener dette
er en god og riktig løsning og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig at det er rettighetshavere som faktisk foretar innsamling,
og at det er gode grunner til å ha kontroll med en slik ordning. Disse medlemmer mener
at hensynet til personvern tilsier at det vil være riktig å beholde
en konsesjonsordning for rettighetshavere som ønsker å registrere
IP-adresser grunnet antatte opphavsrettskrenkelser. Disse
medlemmer vil derfor gå imot innføringen av bestemmelsen
i ny § 56a.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at det
også foreslås egne regler om at rettighetshavere kan gå til domstolene
for å få utlevert informasjon om hvilket internettabonnement som
kan knyttes til opphavskrenkelsene. Flertallet merker
seg at Høyesterett har fastslått at rettighetshavere kan få utlevert
slike abonnementsopplysninger etter reglene i tvisteloven. Flertallet mener
det er viktig at forslaget innebærer en klargjøring av denne adgangen,
og at terskelen for å utlevere slike opplysninger ikke senke og
støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil presisere at utlevering av abonnentopplysninger
bak en IP-adresse til rettighetshavere ikke nødvendigvis vil avsløre identiteten
til den internettbrukeren som har krenket opphavsretten. Disse
medlemmer viser til at mange fremdeles benytter usikrede trådløse
nett som uvedkommende kan ta i bruk til ulovlig fildeling uten at
innehaver av internettabonnementet er kjent med dette. Utlevering
av identitet vil altså også kunne skje der abonnenten er uskyldig. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til at Datatilsynet i
sin høringsuttalelse påpeker at problemstillingen rundt ansvar for
usikrede trådløse nett ikke er godt nok problematisert.
Disse medlemmer har merket seg
at det ikke skal tillegges vekt at abonnenten kan være uskyldig
når det vurderes om rettighetshaverne skal få utlevert abonnementsopplysninger.
Samtidig er det i den nye lovbestemmelsen lagt inn en tidsforsinkelse
slik at abonnenten først etter én måned skal få informasjon om at
opplysningene er utlevert. Disse medlemmer mener
en så lang tidsforsinkelse medfører en uheldig svekkelse av personvernet. Disse
medlemmer vil påpeke at det særlig for familier og kollektiv med
trådløse nett hjemme, enten nettet er åpent eller ikke, vil være
vanskelig å huske hvem som brukte nettet på det aktuelle tidspunktet,
og ikke minst å frembringe bevis for dette fire til fem uker etter
hendelsen. Disse medlemmer viser her til Datatilsynet,
som mener at både hensyn til personvern (retten til å vite at ens
personopplysninger blir utlevert til tredjepart), og det å kunne
forberede sitt eget forsvar, taler for at abonnenten skal få beskjed
om utleveringen så raskt som mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at usikkerheten rundt trådløse nettverk vil være et spørsmål
som retten eventuelt vil ta stilling til i en senere sak, etter
at identiteten er utlevert. Det vil da være rettighetshaveren som
har bevisbyrden for at abonnenten faktisk har foretatt krenkelsen.
Videre vil flertallet bemerke at å innføre regler
om objektivt ansvar dersom man ikke sikrer sitt private nettverk,
ikke anses å være aktuelt. Videre vil flertallet vise
til at bakgrunnen for at det åpnes for tidsforsinkelse fra identiteten
utleveres til personen varsles, er at rettighetshaveren – nettopp
for å sikre bevis for at en bestemt person har foretatt krenkelsen
– ønsker å foreta såkalt bevissikring, eksempelvis beslag av datautstyr.
Umiddelbart varsel til abonnenten vil kunne føre til risiko for
ødeleggelse av slike bevis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at personvern og ytringsfrihet er sentrale
elementer i det norske demokratiet. Disse medlemmer viser
til at personvernutfordringene på Internett øker som følge av en
teknologiutvikling der Internett og elektronisk kommunikasjon i
økende grad har blitt en del av den private sfære. Disse
medlemmer er opptatt av at hensynet til personvern og ytringsfrihet
blir ivaretatt når folk bruker elektronisk kommunikasjon, og viser
til Datatilsynets viktige rolle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Prop. 65 L (2012–2013), hvor det foreslås en oppmykning av vilkårene
for at private aktører skal kunne overvåke trafikken på nettet og
få tilgang til informasjon som identifiserer personer som er innehavere
av de abonnementer som blir benyttet til antatt ulovlig trafikk. Forslaget
innebærer også at det åpnes for blokkering av nettsteder som «åpenbart
og i stort omfang» medvirker eller legger til rette for tilgjengeliggjøring
av innhold i strid med opphavsretten. Disse medlemmer viser
til at det har kommet flere kritiske høringsuttalelser til regjeringens
forslag, og at IKT Norge i sin høringsuttalelse av 30. september
2011 blant annet skriver følgende:
«IKT-Norge mener det er oppsiktsvekkende at departementet
sier at å fjerne krav om konsesjon ikke vil ha innvirkning for personvern.
Det er grunn til å minne om at det ikke er tilfeldig at det er krav
om konsesjon i dag. Dersom kravet om konsesjon bortfaller til fordel
for en varslingsplikt vil flere ti- eller hundretusen rettighetshavere
på egenhånd kunne starte innsamling, registrering og behandling
av IP-adresser. Dette er informasjon som i dag anses som så sensitiv
at det er krav om konsesjon for å sikre at behandlingen av informasjon
ivaretar personvernet.»
Disse medlemmer mener at opplysninger som
kan knytte en person til en IP-adresse, ikke bør kunne utleveres
til andre enn politiet, og viser til at det har vært stor offentlig
debatt knyttet til de negative konsekvensene av amerikanske SOPA
(Stop Online Piracy Act) og ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement)
mht. personvern og ytringsfrihet. Disse medlemmer påpeker
at Norge allerede er en versting på personvern når det gjelder blant
annet publisering av svært sensitive opplysninger om folks inntekt
og formue, og at personvernet forverres ytterligere av det vedtatte
Datalagringsdirektivet. Disse medlemmer viser videre
til Dokument 8:55 S (2011–2012), jf. Innst. 274 S (2011–2012) fra
Fremskrittspartiet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag
til lovmessig vern av ytringsfrihet og anonymitet på Internett.»
For øvrig mener disse medlemmer det
er viktig at regjeringen tar utfordringer knyttet til krenkelser
av opphavsrett m.m. på Internett på alvor. Dette er imidlertid et
utfordrende felt, og disse medlemmer ser at teknologisk
utvikling gjør balansegangen mellom gode tiltak og krenkelser av
personvernet hårfin. Disse medlemmer mener imidlertid
at prinsippet om at det er politiet som skal ha myndighet til å
innhente opplysninger i forbindelse med etterforskning av mulige
lovbrudd, må ligge fast.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at også private skal kunne ha mulighet til å få utlevert identitet,
noe som tidligere er fastslått av Høyesterett. Flertallet merker
seg at en slik mulighet er en forutsetning for privat håndheving,
som er åndsverklovens hovedspor.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil videre vise
til at det foreslås at domstolene kan pålegge internettilbydere
å hindre eller vanskeliggjøre tilgang til nettsteder hvor opphavsrett
krenkes i grove tilfeller, og at terskelen for å ta det i bruk vil
være svært høy. Dette flertallet merker seg at det må
være tale om nettsteder som i stort omfang inneholder materiale
som åpenbart krenker opphavsretten. Dette flertallet merker
seg videre at dersom disse vilkårene er oppfylt, skal domstolen
foreta en bred interesseavveining for å vurdere om pålegg bør gis.
Videre merker dette flertallet seg at domstolen her
skal veie de berørte interessene mot hverandre, og at det skal tas
tungtveiende hensyn til informasjons- og ytringsfriheten. Både internettilbyderne
og det aktuelle nettstedet skal gis anledning til å uttale seg før
avgjørelse treffes. Dette flertallet merker seg at
adgangen til å gi slike pålegg skal brukes med stor varsomhet og
forbeholdes bare de mest alvorlige tilfellene. Videre vil det si
at rettighetshavere gis bedre verktøy for å forfølge åpenbare ulovligheter,
og dette flertallet har tiltro til at våre domstoler
vil foreta gode vurderinger når dette skal avveies mot andre viktige hensyn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at fremveksten av
digitale plattformer har endret betingelsene og øker spillerommet
for handlinger som av de fleste vil anses som uetiske og/eller lovstridige.
Dette gjelder blant annet krenkelse av andre menneskers integritet
gjennom spredning av bilder og nettmobbing, og det gjelder krenkelse
av andre menneskers eiendom i form av åndsverk og opphavsrettigheter. Disse
medlemmer viser til at proposisjonen og de medfølgende lovforslag
illustrerer til fulle disse utfordringene innenfor sistnevnte område.
Selv om disse betingelsene er endret, bør imidlertid etikken være
den samme. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til det sjuende bud: «Du skal ikke stjele.» Respekten for andres
eiendom er fra generasjon til generasjon bygd inn som en grunnverdi
for vårt samfunn. Likeledes bør tyveri på digitale plattformer oppfattes
på samme måte som tyveri av fysisk eiendom. Disse medlemmer mener
dette viser at det om mulig er enda viktigere enn før å styrke den
moralske bevissthet hos den enkelte borger, og da særlig hos barn
og unge. Det bør derfor være en særlig utfordring for foreldre og
skole å bidra til dette.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener Kunnskapsløftet må støttes opp av et verdiløft.
På samme måte som de grunnleggende ferdigheter skal inngå i alle
fag og forplikte alle lærere, mener dette medlem det bør
arbeides kontinuerlig med etikk, og det må arbeides med å aktualisere
vår arv og formålsparagrafens fellesverdier i skolehverdagen.
Dette medlem viser i denne forbindelse
til at Kristelig Folkeparti har fremmet forslag om et verdiløft
i skolen, som vil bli behandlet i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
våren 2013.