I framlegget til endringar i sjøloven ber regjeringa
om samtykke til ratifikasjon og gjennomføring i norsk rett av Aten-konvensjonen
om transport av passasjerar og deira reisegods til sjøs, 1974, som
endra ved protokoll 1. november 2002 (heretter: 2002 Aten-konvensjonen).
Det vert vist til eiga innstilling frå justiskomiteen om lovframlegget.
I framlegget foreslår regjeringa å ta eit atterhald ved
ratifikasjonen i tråd med ei tilråding frå International Maritime
Organization (IMO). Ettersom 2002 Aten-protokollen vart vedteke
kort tid etter 11. september 2001, var terrorhendingar og moglegheita
for å få forsikring for skade som følgje av slike hendingar eit
sentralt tema ved utforminga av 2002 Aten-protokollen. I samband med
forhandlingane peikte næringa på at reiarar risikerte å få medansvar
ved terrorhandlingar, samstundes som det var uvisst om det var terrorforsikring
å få i marknaden. Til sist vart ein samd om eigne ansvarsgrenser
for reiarane sitt moglege ansvar for terrorhendingar. Desse ansvarsgrensene
følgjer ikkje av 2002 Aten-protokollen. I staden har IMO vedteke
eigne retningsliner om gjennomføring av Aten-konvensjonen. Der tilrår medlemsstatane
å ta eit atterhald for terroransvar ved ratifikasjon eller tilslutning
til 2002 Aten-protokollen, for å sikre at desse særskilde ansvarsgrensene
vert lagde til grunn.
Regjeringa gjer òg framlegg om gjennomføring i
norsk rett av Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 392/2009
av 23. april 2009 om erstatningsansvar for transportørar ved ulykker under
sjøtransport av passasjerar (heretter: Aten-forordninga), i samsvar
med EØS-komiteens avgjerd nr. 17/2011 av 1. april 2011. Forordninga
gjer både utvalde delar av 2002 Aten-konvensjonen og IMOs atterhald
og retningsliner for gjennomføringa av Aten-konvensjonen til EU-rett.
I tillegg har forordninga reglar om rett til erstatning for utstyr
til passasjerar med funksjonshemmingar.
Kort sagt bestemmer Aten-forordninga at reglane
i 2002 Aten-konvensjonen skal gjelde for passasjertransport med
EU-tilknyting. Dette gjeld uavhengig av om 2002 Aten-konvensjonen har
teke til å gjelde internasjonalt. Forordninga viser ikkje til alle
artiklane i 2002-konvensjonen. Med andre ord innfører Aten-forordninga
ei regional ordning basert på reglane i 2002 Aten-konvensjonen.
Den regionale ordninga skal gjelde frå 31. desember 2012.
Innføringa av den regionale ordninga i EU gjer det
naudsynt å ta eit atterhald med omsyn til 2002 Aten-konvensjonen
i samband med ratifikasjonen, slik at det går fram at Lugano-konvensjonen
om domsmyndigheit og om anerkjenning og fullbyrding av dommar i
sivile og kommersielle saker av 30. oktober 2007, eller, der det
framleis er aktuelt, Lugano-konvensjonen om domsmyndigheit og om
anerkjenning og fullbyrding av dommar i sivile og kommersielle saker
av 16. september 1988, innanfor sitt verkeområde vert lagd til grunn
for anerkjenning og fullbyrding av rettsavgjerder om høve som fell
inn under 2002 Aten-konvensjonen. I proposisjonen ber regjeringa
om Stortinget sitt samtykke til å ta eit slikt atterhald.
Innanfor den regionale ordninga som følgjer
av Aten-forordninga, er reglane i 2002 Aten-konvensjonen òg utvida
til å gjelde nasjonal transport med skip av klasse A og B. Kommisjonen skal
seinast 30. juni 2013 vurdere om reglane skal utvidast til å omfatte
skip i klasse C og D. Medlemsstatane står fritt til å bestemme at reglane
skal gjelde nasjonal transport generelt. I framlegget foreslår regjeringa
at reglane om passasjeransvar skal gjelde for all nasjonal sjøtransport,
men likevel slik at ein foreslår visse tilpassingar av ansvarsregimet
i form av eit unntak for ansvar for terrorhendingar og av krava
til forsikring og forsikringsbevis.
Noreg er ikkje part i 1974-konvensjonen eller protokollen
til denne frå 1990. Hovudtrekka i det internasjonale regelverket
er likevel gjennomførte i sjøloven. Reglane i sjøloven om aktløyseansvar
for passasjerskade byggjer på 1974 Aten-konvensjonen, men likevel
slik at ansvarsgrensene for skadar på passasjerar ligg på nivået i
2002 Aten-konvensjonen. Ansvarsgrensene i sjøloven vart auka til
400 000 SDR ved lov av 17. juni 2005.
Noreg var ein pådrivar i arbeidet med å få på plass
2002 Aten-protokollen. 2002 Aten-konvensjonen er underteikna av
Noreg, men i arbeidet med ratifikasjon og gjennomføring av 2002
Aten-konvensjonen i norsk rett har ein venta på at EU skulle sluttføre
sitt arbeid med forordninga om regional gjennomføring av konvensjonen.
2002 Aten-konvensjonen inneber eit viktig framsteg jamført med 1974
Aten-konvensjonen. Ansvarsbeløpa aukar vesentleg. Samstundes er
ansvarsgrensene sentrale i omlegginga av reglane om ansvarsgrunnlaget
ved skade på passasjerar. For andre hendingar enn skipsfartshendingar
er ansvaret for død og personskade eit reint aktløyseansvar. For
skipsfartshendingar er ansvaret for død og personskade gjort objektivt
opp til ei grense på 250 000 SDR per passasjer. Over denne grensa
er ansvaret subjektivt, men med snudd bevisbyrde opp til og med
ei ansvarsgrense på 400 000 SDR for kvar passasjer. Ei anna nyskaping
ved 2002 Aten-konvensjonen er at ein innfører eit krav om tvunge ansvarsforsikring
for passasjerskip som tek meir enn 12 passasjerar. Forsikringsplikta
gjeld for inntil 250 000 SDR multiplisert med så mange passasjerar
som skipet er sertifisert til å føre. Det skal vere høve til direktekrav
mot forsikringsgivaren.
Ratifikasjon av 2002 Aten-konvensjonen og gjennomføring
av Aten-forordninga i norsk rett vil styrkje det erstatningsrettslege
vernet for passasjerar ved skadar til sjøs. Samanlikna med dagens
rettstilstand er det særleg reglane om tvunge ansvarsforsikring
med direktekrav mot forsikringsgjevaren som har konsekvensar for passasjerane.
Denne forsikringsplikta gjev passasjerane finansiell tryggleik for
eventuelle erstatningskrav. På den andre sida er det mogleg at auka
forsikringskostnader for næringa kan føre til ein viss auke i billettprisane.
Departementet reknar med at premiekostnadene for
ansvarsforsikring vil auke som følgje av det nye ansvarsregimet
og reglane om tvunge forsikring. Høgare forsikringskostnader for
næringa kan også innebere høgare kostnader for staten og fylkeskommunane
der innanlands båt- og ferjeruter inngår i offentlege kjøp av tenester.
Auka i premiekostnader og skadeutbetalingar er vanskeleg å talfeste,
men departementet går ut frå at premieauka vil vere avgrensa. I
dag utgjer forsikringsutgiftene for ei «gjennomsnittsferje» 2 pst.
av totalutgiftene. Departementet går ut frå at kostnadene for staten
og fylkeskommunane ikkje vil bli påverka i særleg grad.
Premieinntektene for forsikringsgjevarane vil
i utgangspunktet auke med det same beløpet som premiekostnadene
aukar for bortfraktarane, men det er samstundes sannsynleg med fleire
og større skadeutbetalingar, sidan ansvarsgrunnlaget til ei viss
grad er objektivt etter forslaget, og på grunn av forsikringsplikta.
Gjennomføringa av 2002 Aten-konvensjonen og Aten-forordninga
får administrative konsekvensar for sjøfartsstyresmaktene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
den fremlagte proposisjonen med forslag til lovvedtak og stortingsvedtak
i sjøloven vedrørende regler om passasjeransvar m.m. Det vises til
egen innstilling fra komiteen om endringer i sjøloven. Norge har
vært pådriver i arbeidet med å få på plass 2002 Aten-protokollen,
men i arbeidet med ratifikasjon og gjennomføring i norsk rett har
man ventet på at EU skulle sluttføre sitt arbeid med forordningen
om regional gjennomføring av konvensjonen.
Komiteen viser til at i all hovedsak
blir ansvaret for transportøren overfor passasjerene styrket og
utvidet. Ansvarsbeløpet øker betraktelig, med et objektivt ansvar
opptil en grense på 250 000 SDR per passasjer, samt et subjektivt
ansvar opptil en grense på 400 000 SDR.
Komiteen påpeker også at det
ved Aten-konvensjonen innføres et krav til tvungen ansvarsforsikring
for passasjerskip som tar mer enn 12 passasjerer. Plikten gjelder
da for inntil 250 000 SDR multiplisert med så mange passasjerer
som skipet er sertifisert for.
Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser,
viser komiteen til at den nye forordningen som sagt
vil styrke det erstatningsrettslige vernet for passasjerer ved skader
til sjøs. Komiteen gjør oppmerksom på at ved innføring
av tvungen ansvarsforsikring vil det kunne påløpe en viss økning
i billettprisene for passasjerene, men da forordningen og lovforslaget
i sin helhet styrker passasjerenes finansielle sikkerhet for eventuelle
erstatningskrav, mener komiteen at det gir grunnlag
for aksept. Høyere forsikringskostnader for næringen kan innebære
økte kostnader for stat og fylke, da det innen offentlig kjøp av
tjenester også inngår innenlands båt- og ferjeruter; dermed må det
også her påregnes økte kostnader.
Komiteen viser videre til at
departementet ønsker å gi Sjøfartsdirektoratet hjemmel for å kreve gebyr
for å utstede sertifikatene. Dette på grunnlag av at det må utferdiges
sertifikat i tråd med lovforslaget, samt at kontroll av fartøy som
kommer i havn eller seiler fra norsk havn, som transporterer flere
enn 12 passasjerer, har den nødvendige forsikringen og sertifikater
på plass. Komiteen forutsetter at det ikke forskjellsbehandles
mellom norske og utenlandske skip når det gjelder innkreving av
gebyr ved håndhevelse av lovforslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
1. Stortinget
samtykkjer i ratifikasjon av 2002-protokollen til Aten-konvensjonen
om transport av passasjerar og deira reisegods til sjøs, 1974.
2. Ved ratifikasjonen skal Noreg ta følgjande
atterhald:
a)
«[1.1.] | Forbehold i forbindelse med Norges regjerings ratifisering
av Aten-konvensjonen av 2002 om transport av passasjerer og deres
bagasje til sjøs («konvensjonen»). |
Ansvarsbegrensning for transportører osv.
[1.2.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å begrense et eventuelt erstatningsansvar i henhold til
nr. 1 eller 2 i artikkel 3 i konvensjonen ved en passasjers dødsfall
eller personskade, som skyldes én av de risikoene som er nevnt i
nr. 2.2 i IMOs retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen,
til det laveste av følgende beløp: – 250 000 regneenheter
per passasjer per skadetilfelle, eller – 340 millioner regneenheter
i alt per fartøy per skadetilfelle. |
[1.3.] | Norges regjering forbeholder seg videre retten til og
forplikter seg til å anvende nr. 2.1.1. og 2.2.2 i IMOs retningslinjer
for gjennomføring av Aten-konvensjonen med tilsvarende endringer
på et slikt erstatningsansvar. |
[1.4.] | Erstatningsansvaret for undertransportøren i henhold til
artikkel 4 i konvensjonen, erstatningsansvaret for transportørens
eller undertransportørens ansatte og agenter i henhold til artikkel
11 i konvensjonen, og grensen for det samlede erstatningsbeløpet
i henhold til artikkel 12 i konvensjonen, skal begrenses på samme
måte. |
[1.5.] | Forbeholdet og forpliktelsen i nr. 1.2 får uansett anvendelse
på ansvarsgrunnlaget i henhold til nr. 1 og 2 i artikkel 3, og uten
hensyn til eventuelle bestemmelser om det motsatte i konvensjonens
artikkel 4 eller 7, men dette forbeholdet og denne forpliktelsen
påvirker ikke anvendelsen av artikkel 10 og 13. |
Lovpliktig forsikring og forsikringsgivers ansvarsbegrensning
[1.6.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å begrense kravet i nr. 1 i artikkel 4bis om
å være i besittelse av en forsikring eller annen økonomisk sikkerhet
ved en passasjers dødsfall eller personskade, som skyldes én av
de risikoene som er nevnt i nr. 2.2 i IMOs retningslinjer for gjennomføring
av Aten-konvensjonen, til det laveste av følgende beløp: –
250 000 regneenheter per passasjer per skadetilfelle, eller –
340 millioner regneenheter i alt per fartøy per skadetilfelle. |
[1.7.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å begrense erstatningsansvaret til forsikringsgiver eller
en annen person som yter økonomisk sikkerhet i henhold til nr. 10
i artikkel 4bis, ved en passasjers dødsfall
eller personskade, som skyldes én av de risikoene som er nevnt i
nr. 2.2 i IMOs retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen,
til en høyeste grense for forsikringsbeløpet eller annen økonomisk
sikkerhet som transportøren skal være i besittelse av i henhold
til nr. 1.6 i dette forbeholdet. |
[1.8.] | Norges regjering forbeholder seg også retten til og forplikter
seg til å anvende IMOs retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen,
herunder anvendelse av de klausulene som er nevnt i nr. 2.1 og 2.2
i retningslinjene, når det gjelder alle former for lovpliktig forsikring
i henhold til konvensjonen. |
[1.9.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å frita forsikringsgiver eller den personen som yter økonomisk
sikkerhet i henhold til nr. 1 i artikkel 4bis,
for eventuelt erstatningsansvar som vedkommende ikke har påtatt
seg. |
Utstedelse av sertifikat
[1.10.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å utstede forsikringssertifikater i henhold til nr. 2 i
artikkel 4bis i konvensjonen, som: –
gjenspeiler den ansvarsbegrensningen og de kravene til forsikringsdekning
som er nevnt i nr. 1.2, 1.6, 1.7 og 1.9, og – omfatter slike
andre begrensninger, krav og unntak som den mener er nødvendig,
tatt i betraktning vilkårene på forsikringsmarkedet på tidspunktet
for utstedelse av sertifikatet. |
[1.11.] | Norges regjering forbeholder seg retten til og forplikter
seg til å godta slike forsikringssertifikater som er utstedt av
andre stater som er part i konvensjonen, i henhold til et lignende
forbehold. |
[1.12.] | Alle slike begrensninger, krav og unntak skal tydelig
gjenspeiles i det sertifikatet som utstedes eller påtegnes i henhold
til nr. 2 i artikkel 4bis i konvensjonen. |
Forholdet mellom dette forbeholdet og IMOs retningslinjer for
gjennomføring av Aten-konvensjonen.
[1.13.] | Rettighetene i henhold til dette forbeholdet skal utøves
idet det tas behørig hensyn til IMOs retningslinjer for gjennomføring
av Aten-konvensjonen, eller til eventuelle endringer av den, med
henblikk på å sikre ensartethet. Dersom et forslag om å endre IMOs
retningslinjer for gjennomføring av Aten-konvensjonen, herunder
begrensningene, er blitt godkjent av Den internasjonale sjøfartsorganisasjons
juridiske komité, skal disse endringene få anvendelse fra det tidspunktet
som er fastsatt av komiteen. Dette skal skje med forbehold for folkerettens
regler når det gjelder en stats rett til å heve eller endre sitt
forbehold.» |
b)
«Erklæring vedrørende Artikkel 17bis(3) i 1974 Aten-konvensjonen, som endret
ved Artikkel 11 i 2002 Aten-protokollen
Norges regjering erklærer at rettsavgjørelser
vedrørende forhold omfattet av Aten-konvensjonen om transport av
passasjerer og deres reisegods til sjøs, 2002 (Konvensjonen) skal,
når truffet av en domstol i en Stat som er part i Lugano-konvensjonen
om domsmyndighet og om anerkjennelse og fullbyrdelse av dommer i
sivile og kommersielle saker av 30. oktober 2007 eller Lugano-konvensjonen
om domsmyndighet og om anerkjennelse og fullbyrdelse av dommer i sivile
og kommersielle saker av 16. september 1988, skal anerkjennes og
fullbyrdes i Norge i samsvar med den konvensjonen.»
II
1. Stortinget
samtykkjer i at Noreg gir erklæring om at Noreg gjer bruk av retten
til å fastsetje nasjonale ansvarsgrenser etter artikkel 15 3bis
i Konvensjon om avgrensing av ansvaret for sjørettslege krav 1976,
som endra ved 1996-endringsprotokollen.
2. Noreg gir følgjande erklæring:
«Norges regjering vil benytte seg at muligheten i
artikkel 15 (3bis) i 1976 Konvensjon
om begrensning av ansvaret for sjørettslige krav, som endret ved
1996 Protokollen, til ved særlige nasjonale bestemmelser regulere
det ansvarssystem som skal anvendes på krav for tap av liv eller skade
på person hos et skips passasjerer. Ansvarsgrensen i artikkel 7
nr. 1 på 175 000 per passasjer økes i norsk rett til 250 000 SDR
per passasjer.»
Oslo, i justiskomiteen, den 5. mars 2013
Per Sandberg |
Åse Michaelsen |
leder |
ordfører |