Brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, datert 6. februar 2013
Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til brev av 16. januar 2013 og til statsrådens svarbrev av 18. januar 2013. I svarbrevet bekrefter statsråden at daværende Moderniseringsdepartement 7. november 2005 i brev til Oslo politidistrikt anmodet om trafikkregulering av Grubbegata, gjennomført som et prøveprosjekt hvor det skulle skiltes «innkjøring forbudt» i krysset mellom Apotekergata og Grubbegata og på lokket over Hospitalsgata og Grubbegata. Statsråden skriver at «Departementet fikk en muntlig tilbakemelding fra Oslo politidistrikt om at politiet mente det ikke ville være mulig å håndheve et innkjøringsforbud og at et forbud som ikke kunne håndheves ville svekke respekten for skiltingen.»
Komiteen ber om å få svar på følgende spørsmål:
1. Når mottok departementet den muntlige tilbakemeldingen fra politiet om midlertidig stenging av Grubbegata ved skiltning?
2. Hvem i politiet (stilling og ansvarsområde) var det som muntlig meldte tilbake til departementet om at det ikke ville være mulig å håndheve et innkjøringsforbud ved skilter?
3. Hvilke andre i politiet (stilling og ansvarsområde) deltok i denne beslutningen?
4. Hvem i departementet mottok denne muntlige tilbakemeldingen (stilling og ansvarsområde)?
5. Hvilke andre i departementet, eventuelt i andre departementer, ble orientert om den muntlige tilbakemeldingen fra politiet og innholdet i denne?
I NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen står det på side 439, i andre avsnitt at «Prosjektlederen har overfor kommisjonen forklart at Oslo politidistrikt mente det ikke ville være mulig å håndheve forbudet, og at respekten for skilting derfor ville bli ytterligere svekket. … Prosjektlederen har overfor kommisjonen forklart at han forsto begrunnelsen, og at det ikke ble fremmet ytterligere forslag om skilting i gaten.»
Tidligere departementsråd, Karin Moe Røisland, fikk under høringen i kontroll- og konstitusjonskomiteen 16. november 2012 følgende spørsmål om framdriften i sikringsprosjektet fra representanten Anders Anundsen (side 131 i vedlagte referat): «Er det noe annet du kunne gjort for å ha presset på for å få dette ferdig i tide?». Moe Røisland svarte: «… Vi ba jo faktisk Oslopolitiet om å foreta stenging, midlertidig stenging, for det ville jo vært et effektivt og raskt tiltak.»
Noe senere (side 133 i referatet) i kontrollhøringen spurte representanten Hallgeir H. Langeland om opsjonen om å «… be politiet om å stengja?» ikke ble vurdert, hvorpå Moe Røisland svarte: «Jo, vi ba politiet om å stenge, men politiet mente at trusselvurderingen ikke var av en slik art at de kunne gjøre det.»
Enda senere, på spørsmål fra representanten Per Olaf Lundteigen om Grubbegata (side 134 i referatet): «Du sa at dere hadde bedt politiet om midlertidig stenging, og det fikk dere nei på. Når gjorde dere det?», svarte Moe Røisland på slutten av kontrollhøringen (etter å ha funnet fram til denne datoen, side 137 i referatet): «For det første fant jeg at 7. november 2005 gikk den anmodningen til politiet som jeg ikke husket i stad, så den er kvittert ut.»
Statsråden sa under sin innledning til komiteen senere i samme kontrollhøring (side 138 i referatet) at «Det hører med i framstillingen at FAD i november 2005 anmodet politiet om midlertidig trafikkregulering for å begrense adkomsten til Grubbegata fram til gaten kunne stenges permanent. Politiet hadde imidlertid ingen hjemmel til dette, og vi har tidligere hørt kommunen redegjøre for de mulighetene som var for midlertidig stengning.»
Gjennom ovenstående informasjon framkommer det flere diskrepanser mellom tidligere departementsråd Moe Røislands og statsrådens utsagn. I statsrådens svarbrev av 18. januar 2013 står det at det var håndhevelsesproblem med et innkjøringsforbud som var grunnen til ikke å skilte Grubbegata med skiltet «innkjøring forbudt». I kontrollhøringen sa statsråden at politiet ikke hadde hjemmel til å gjennomføre midlertidig trafikkregulering for å begrense adkomsten til Grubbegata fram til gaten kunne stenges permanent.
Tidligere departementsråd Karin Moe Røisland svarte i kontrollhøringen at det var gjennom brev av 7. november 2005 departementet ba Oslo politidistrikt om å stenge Grubbegata, men at politiet mente trusselvurderingen ikke var av en slik art at de kunne gjøre det. I brevet til Oslo politidistrikt ble det bare anmodet om å stenge gaten ved hjelp av skilting – ikke fysisk stenging, dvs. sperring av innkjørsel til Grubbegata.
Komiteen ber om å få svar på følgende spørsmål:
6. Når, og eventuelt på hvilken måte grunnga politiet at det ikke forelå noen trusselvurdering som hjemlet stenging av Grubbegata?
7. Ba departementet noen gang politiet om å få gjennomføre fysisk stenging, dvs. sperring av innkjøringene til Grubbegata?
Av hensyn til den videre fremdrift i saken, ber komiteen om svar så snart som mulig.