Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, er kjent med de utfordringene enkelte familier
har møtt i forbindelse med tolking av regelverket knyttet til retten
til pleiepenger. Flere tilbakemeldinger kom til komiteens medlemmer
etter at etaten praktiserte regelverket mer likt i hele landet. Komiteen forstår
de utfordringer disse familiene har og at flere par ikke makter
belastningen.
Komiteen viser til behovet for
et helhetlig hjelpetilbud for familier med barn som lider av livstruende
eller annen svært alvorlig sykdom. Det offentlige må i samarbeid
med familien finne den beste løsningen, for barnet og for familien
i sin helhet.
Komiteen mener det er viktig
at det offentlige også legger til rette for et godt samarbeid både mellom
foreldre/familie og ideelle organisasjoner uten formål om fortjeneste.
Komiteen vil understreke viktigheten
av å respektere arbeidet som gjøres av foreldre når de velger å
ta hånd om sine alvorlig syke barn.
Komiteen viser til at det er
satt i gang et arbeid for å få en helhetlig gjennomgang av regelverket når
det gjelder ytelser knyttet til pårørendeomsorg. NOU 2011:17 inneholder
forslag om endringer i blant annet pleiepengeordningen. Komiteen viser
til at arbeidet har tatt lang tid og forventer at det så raskt som
mulig kommer en sak til Stortinget om dette. Komiteen merker
seg at departementet vil vurdere å be Nav utarbeide nærmere retningslinjer
for pleiepenger, jf. statsrådens svar til komiteen. Komiteen støtter dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er gjort tiltak for å bedre barns og familiers
situasjon generelt og mulighetene til at foreldre i større grad
kan kombinere omsorgsoppgaver med arbeid, jf. § 1 i lov om sosiale
tjenester i Nav og utvidelse av permisjonsreglementet i arbeidsmiljøloven
§ 12-10.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, foreslår at Representantforslag
136 S (2011–2012) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at et helt familiesystem
rammes ved barns sykdom. Barnet er avhengig av foreldrenes fysiske
og psykiske omsorg, og familien av opprettholdelse av inntekt. Foreldrenes
rettigheter er nedfelt i folketrygdlovens kapittel 9 om «Stønad
ved barns og andre nære pårørendes sykdom», som i utgangspunktet
skal dekke foreldrenes behov ved barnets sykdom.
Disse medlemmer er opptatt av
at syke barn, og spesielt alvorlig syke barn, skal ha den beste behandlingen
og de beste forholdene som det er mulig å skaffe til veie. Det beste
for de fleste barn, og i enda sterkere grad syke barn, er å få omsorg
fra sine foreldre og føle seg trygge på at de blir tatt vare på,
slik disse medlemmer ser det. Alle som selv er foreldre
vil etter disse medlemmers mening kunne ane den fortvilelse
foreldre med alvorlig syke barn må føle, og den avmakt som sannsynligvis
føles tung når man ikke har anledning til å gjøre den innsats som
er nødvendig for å lette barnets fysiske og psykiske problemer.
I Norge er vi så heldige at vi har mulighet til å støtte barn og
foreldre som kommer i en slik situasjon, og etter disse medlemmers mening
er dette et av de aller viktigste områdene for samfunnet å yte støtte
til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et helt familiesystem rammes ved barns sykdom. Barnet er
avhengig av foreldrenes fysiske og psykiske omsorg, og familien av
opprettholdelse av inntekt. Foreldrenes rettigheter er nedfelt i
folketrygdlovens kapittel 9 om «Stønad ved barns og andre nære pårørendes sykdom»,
som i utgangspunktet skal dekke foreldrenes behov ved barnets sykdom.
Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev
til komiteen av 13. november 2012 der det hevdes at det å iverksette
lovendringer på pleiepengeområdet nå nettopp vil være å foregripe
det nødvendige oppfølgingsarbeidet Kaasa-utredningen forutsetter. Disse medlemmer har
forutsatt at Kaasa-utredningen og den saken som etter hvert vil
bli behandlet i Stortinget på bakgrunn av denne, vil omfatte en bredere
gjennomgang med systemendringer enn hva som er berørt i Representantforslag
136 S (2011–2012). Disse medlemmer anser at de relativt
enkle forbedringer representantforslaget innebærer vil kunne gjøre
situasjonen bedre for alvorlig syke barn og deres foreldre mens
man venter på den større omleggingen som det tar tid å få på plass.
Regelverket i folketrygdloven § 9-11skal følges, og
det er Navs oppgave å sørge for dette. At ansvaret for pleiepengesaker
er flyttet bort fra førstelinjetjenesten til Nav forvaltning på
fylkesnivå bidrar til at brukerne ikke får snakke med saksbehandleren,
slik velferdsreformen og Stortinget faktisk forutsatte. Etter disse
medlemmers mening gjør dette at foreldre føler seg maktesløse
når søknaden blir avslått.
Disse medlemmer mener at en helseerklæring
og anbefaling fra legespesialist bør legges til grunn ved behandling
av søknad om pleiepenger. I noen av de eksemplene som er tatt inn
i representantforslaget handler det om barn som er alvorlig syke
og som har kort tid igjen å leve til tross for at tilstanden er
stabil. Det er etter disse medlemmers mening inhumant
å avslå en søknad om pleiepenger fra foreldre som kun har kort tid
igjen sammen med sitt barn. Å fjerne formuleringen «varig ustabil»
fra lovverket vil, slik disse medlemmer ser det,
være et enkelt tiltak som vil forhindre at Nav avslår søknader fra
foreldre til dødssyke barn om pleiepenger, som kan sette dem i stand
til å ivareta barnet den siste levetiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen sier at hun vil vurdere å be arbeids-
og velferdsdirektøren gi nærmere retningslinjer for når sporadiske,
uregelmessige besøk i barnehage, skole og lignende ikke skal anses
som etablert tilsyn etter § 9-11 a, slik at pleiepengene i slike
tilfeller ikke graderes. Disse medlemmer ser positivt
på dette og ser frem til at Stortinget blir orientert om dette så
snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendring, innen utgangen av mai 2013, slik at
pårørende med svært
alvorlig syke barn automatisk får innvilget pleiepenger ved fremleggelse av
helseerklæring og anbefaling fra legespesialist
begrepet 'varig ustabil' fjernes fra lovverket
retten til pleiepenger beholdes selv om
barnet i perioder kan delta i barnehage, skole, eller skolefritidsordning
(SFO).»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at formålet med
folketrygdens kapittel 9 er å kompensere for tapt arbeidsinntekt
når et barn blir sykt. Pleiepenger ytes så lenge barnet trenger
kontinuerlig tilsyn og pleie, men skal ikke gis som varig ytelse.
Disse medlemmer har merket seg
hva Sissel Berg Haveraaen (ved seksjon for psykosomatikk og CL-barnepsykiatri,
Oslo universitetssykehus), og Trond H. Diseth (avdelingsoverlege
og professor ved Universitetet i Oslo), skriver i en artikkel i
Tidsskrift for Den norske legeforening nr. 14, 2012, sitat:
«Senere års endringer av forskrift og rundskriv har
medført betydelige innstramminger av fortolkningen samtidig som
bruken av lokalt skjønn har økt.»
og videre:
«…alt tyder på at bakgrunnen for innstrammingene
av fortolkningen ble gjort for å avgrense retten til pleiepenger.
Da tolkingen av 'ustabil, forverret fase' er basert på skjønn, er
det derfor gjennom dagens praksis vilkårlighet som avgjør om stønad
innvilges eller avslås. Dette innebærer stor uforutsigbarhet for
både foreldre og barneleger.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
også kjent med at diagnoselistene som definerer varig og alvorlig
sykdom ikke er endret på over 20 år, og mener derfor det er behov
for en gjennomgang av de aktuelle diagnoser som gir rett til pleiepenger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedsette et bredt
faglig og uavhengig utvalg som får til oppgave å gjennomgå de aktuelle
diagnoser. Det bes om at en oppdatert gjennomgang legges frem for
Stortinget innen juli 2013.»
Disse medlemmer viser til kjennelse
i trygderetten i 2005, jf. TRR-2004 – 3634, der foreldre til et
barn med Spielmeyer-Vogts syndrom fikk innvilget varige pleiepenger.
Kjennelsen medfører at det ifølge dagens lovverk åpnes for muligheten
for varige pleiepenger ved progredierende sykdom. Barnelegen må
i legeerklæringen om pleiepenger være svært konkret i sin beskrivelse
av at sykdommen medfører raskt progredierende tap av ferdigheter
mot fullstendig hjelpeløshet og tidlig død. Dersom disse vilkårene
ikke er oppfylt, får foreldre til denne pasientgruppen pleiepenger
bare i startfasen og når barnet er i en ustabil, forverret fase.
Disse medlemmer vil understreke
at dette er en særdeles sårbar pasientgruppe. Det er derfor bekymringsfullt
at det har vært nødvendig med en slik begrensning.
Disse medlemmer viser også til
at da formuleringen «varig og progredierende sykdommer» ble tatt
inn som § 9-11, 2. ledd, ble det presisert at sykdommen måtte være
i «en ustabil fase». Når det gjelder en slik begrensning av rett
til pleiepenger, er det verdt å bemerke at mens pleiepenger i 2010
samlet utgjorde 499 mill. kroner, er tilsvarende tall for arbeidstakeres sykepenger
32 mrd. kroner. Pleiepenger utgjorde dermed ca. 1–2 pst. av sykepengeutbetalingene fra
staten.
Som følge av disse innstrammingene erfarer disse
medlemmer at foreldrene blir sykmeldte med egen diagnose
for å kunne ta seg av barnet. Det antas også at fastlegene kan komme i
et etisk dilemma. Det vises til Tidsskrift for Den norske legeforening
nr. 14, 2012, hvor det blir påpekt at erfaringene tilsier at foreldrene som
oftest får en psykisk P-kode-diagnose (ICPC), noe som igjen kan
føre til vansker ved senere tegning av forsikring og ved jobbsøknader.
I tillegg «spiser» foreldrene av egne rettigheter ved at de kan
gå sykemeldt kun i 52 uker og deretter må over på arbeidsavklaringspenger med
66 pst. av inntektsgrunnlaget.
Disse medlemmer vil påpeke at
graderte pleiepenger tolkes rigid til 50 pst. ytelse, noe som betyr
at foreldre kan jobbe maksimum 50 pst.
Disse medlemmer erfarer, ut fra
tilbakemeldinger man har mottatt, at det er en betydelig økning
i avslag på krav om pleiepenger til tross for at det er rimelig
å anta at det må være samfunnsøkonomisk lønnsomt om foreldre i perioder
kan jobbe i 75 pst. stilling. Da kan barnet være i barnehagen eller
på skolen i tilsvarende prosentdel.
I et stramt arbeidsmarked bør foreldre, etter disse
medlemmers mening, selv få velge i hvilken grad, og på hvilken
måte, de skal ta seg av barnet når det blir sykt, samtidig som det
er viktig at man legger til rette for at de som ønsker det, og har
anledning til det, kan delta i arbeidslivet.
Disse medlemmer går derfor inn
for en endring av § 9-11a ved at graderingen går ned til 20 pst.,
det vil si at foreldre kan arbeide opptil 80 pst., og registrerer
med tilfredshet at også «Kaasa-utvalget» foreslår dette.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at regjeringen følger opp denne anbefalingen når
man skal legge frem en egen sak om pårørendeomsorg for Stortinget.
Disse medlemmer mener dagens
tilstand vil føre til at utgiftene til sykepenger vil øke. Dermed
vil ikke begrensningen av pleiepenger få den tilsiktede konsekvens,
nemlig reduserte statlige utgifter. I tillegg til den psykiske belastningen
det er å ha et barn med alvorlig, varig eller progredierende sykdom
påføres foreldrene betydelig tilleggsbelastning ved ikke å vite
om, og når, det innvilges pleiepenger. Dette harmonerer ikke med
at pleiepenger skal gis så lenge barnet trenger kontinuerlig tilsyn
og pleie.
Disse medlemmer minner nok en
gang om at intensjonene med kapittel 9 var å kompensere for tapt
arbeidsinntekt ved barns sykdom og å utvide personkretsen som kunne
få stønad. Diagnosekriteriene, og reglene for når pleiepenger kan
ytes og varigheten av ytelsene, er imidlertid meget uklare.
Disse medlemmer viser til at
Kaasa-utvalget, i 2011, foreslo at eksisterende pleiepengeordning
bør omfatte alle barn under 18 år med varig, alvorlig lidelse og
graderes fra 20 pst. til 50 pst. som varig ytelse.
Disse medlemmer mener at det
ikke skal handle om særlige regler for denne pasientgruppen, men
at den skal ha selvfølgelige, og likestilte, rettigheter med andre
pasientgrupper. Dermed gjenstår den største og viktigste endringen,
nemlig at pleiepenger må ytes så lenge det er nødvendig uavhengig
av varighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener dagens pleiepengeordning
ikke fungerer tilfredsstillende. Endringer i praktiseringen av regelverket
de siste årene, i tillegg til overlappende ytelser fra forskjellige
offentlige instanser, har gitt familiene ordningen er aktuell for,
lite forutsigbarhet. Dette er spesielt uheldig fordi familiene det
gjelder ofte er i en vanskelig livssituasjon, og derfor har særlig
behov for anstendige og trygge offentlige støtteordninger.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det er behov for en omlegging av feltet. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til departementets svarbrev, der det varsles
en oppfølging av Kaasa-utvalgets rapport som ble levert i oktober
2011. En snarlig oppfølging av denne rapporten imøteses, slik at
foreldre og barn i krevende livssituasjoner kan få den støtte og
forutsigbarhet de trenger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det i mellomtiden, før en helhetlig oppfølging
som også tar for seg tilstøtende ytelser, virker lite formålstjenlig
med betydelige regelendringer i pleiepengeordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti forutsetter at den varslede
oppfølgingen kommer innen rimelig tid. Det forutsettes også at en
slik oppfølging først og fremst setter barnas og familienes ønsker
og behov i sentrum, og understreker behovet for at storsamfunnet
må respektere at det er foreldrene som er best i stand til å se
hva som er best for barna det gjelder. Det vises videre til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Sylvi Graham, Sonja
Irene Sjøli, Kjell Ingolf Ropstad og Borghild Tenden om praksis
ved tildeling av pleiepenger, Representantforslag 8:55 S (2010–2011),
jf. Innst. 218 S (2010–2011), som ber om at pleiepenger skal kunne
gis til foreldre i forbindelse med intensiv behandling og rehabilitering av
barnet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at
pleiepenger skal kunne gis til foreldre i forbindelse med intensiv
behandling og rehabilitering av barnet. Forslaget bør fremmes som
del av en større omlegging av pleiepengeordningen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at mange familier med
svært syke barn den senere tid har blitt fratatt pleiepenger etter
endring i praksis fra Nav. Dette gjelder familier med barn som blant
annet har store hodeskader, ME, alvorlig langvarige sykdommer, som
trenger pleie og omsorg fra foreldrene 24 timer i døgnet. Disse
medlemmer viser til at denne gruppen mennesker ofte er satt
i en svært vanskelig og krevende situasjon, som medfører at de trenger stabilitet
og forutsigbarhet. Disse medlemmer viser til at pleiepengegrunnlaget
ikke skal være avhengig av barnets diagnose, men dets tilstand.
Det er hva som vil være det beste for barnet som skal være avgjørende
for om pleiepenger skal gis.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjereringen fremme forslag
om endringer i regelverket for pleiepenger for alvorlig syke barn
som trenger pleie 24 timer i døgnet, når det beste for barnet er
at foreldrene selv pleier barnet i hjemmet. Pleiepengegrunnlaget skal
gis uavhengig av diagnose, og på grunnlag av det enkelte barns tilstand,
selv om sykdommen varer i mer enn to år.»