Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad Landbruks- og matdepartementets styring og virkemidler sikrer
en bærekraftig forvaltning og legger til rette for økt avvirkning
av skogressursene. Undersøkelsen har hovedsakelig tatt utgangspunkt
i tiårsperioden 2001–2011, men data fra 2012 er inkludert i den
utstrekning det har vært mulig.
Skogsektoren har tradisjonelt hatt stor økonomisk betydning
for Norge. Skogbruk, treindustri og treforedling er viktige distriktsnæringer.
Aktiviteten i skogbruket har videre stor innvirkning på det å ivareta
nasjonale miljømål, som biologisk mangfold, klima og friluftsliv.
Bærekraftig forvaltning er en forutsetning for å kunne utnytte skogressursene
til samfunnets beste på kort og lang sikt og er dessuten viktig
for å få avsetning av trevirke på det internasjonale markedet.
Målene for skogpolitikken om bærekraftig forvaltning
og økt avvirkning har ligget relativt fast i tiårsperioden 2001–2011,
men det har i de senere år vært lagt mer vekt på skogens betydning
i klimasammenheng. Det blir særlig framhevet i St.meld. nr. 39 (2008–2009)
Klimautfordringene – landbruket en del av løsningen og i Meld. St.
9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken – Velkommen til bords.
Rapporten ble forelagt Landbruks- og matdepartementet
ved brev av 3. mai 2012. Departementet har i brev til Riksrevisjonen
av 30. mai 2012 gitt kommentarer til rapporten.
Kravet i skogbruksloven
om tilfredsstillende foryngelse etter hogst etterleves ikke fullt
ut.
Det har over lengre tid vært mangelfull
kontroll av foryngelsesplikten i skogbruksloven, men siden 2010
har det vært iverksatt flere tiltak for å forbedre situasjonen.
Det er mangelfull kontroll og oppfølging
av miljøkrav i lov og forskrift.
Skogeier har behov for mer informasjon
og veiledning.
Utviklingen i avvirkningsnivå er ikke i
samsvar med Stortingets mål om økt avvirkning.
Landbruks- og matdepartementets styring
av underliggende etater er god, men det er vanskelig å gi en samlet
vurdering av hvordan viktige miljømål er ivaretatt i skogbruket
i perioden 2001–2012.
Stortinget har understreket at det er viktig
å ivareta hensynet til kommende generasjoner gjennom en aktiv og
målrettet skogkultur, innenfor miljømessig forsvarlige rammer. Skogbruksloven
stiller krav til skogeier om å sikre en tilfredsstillende foryngelse av
skogen etter hogst.
Kontroller gjennomført i 2010 viser at foryngelsesplikten
ikke er oppfylt på om lag 20 prosent av skogarealet der det har
skjedd avvirkning. Omfanget av skogkulturtiltak har vært synkende
de siste 20 årene, og i løpet av de siste 10 årene, fra 2001 til
2011, har det årlig plantede arealet i de fleste skogregioner vært
nedadgående. I 2011 var det imidlertid en økning i investeringer
til planting sammenlignet med i 2010. Riksrevisjonen vil peke på
at mangelfull foryngelse på sikt fører til redusert kvalitet og
omfang på produksjonen av trevirke til næringsformål. Det innebærer
også at skogens potensial til å redusere nasjonale klimagassutslipp
ikke utnyttes optimalt.
Som øverste skogbruksmyndighet har Landbruks-
og matdepartementet ansvar for å sikre at skogbruksloven følges,
blant annet at foryngelsesplikten overholdes. Departementet skal
også sikre riktig bruk av loven gjennom veiledning og opplæring
og gi de retningslinjene og instruksene som er nødvendig for å oppfylle
lovens formål. Kommunene har som lokal skogsbruksmyndighet ansvar
for å kontrollere at foryngelsesplikten overholdes.
Det er avdekket svakheter ved hvordan kommunen
som lokal skogbruksmyndighet følger opp skogbruksloven og bærekraftforskriften.
Mange kommuner gjennomfører få kontroller av foryngelsesplikten som
grunnlag for å vurdere om skogeier skal pålegges tiltak i tråd med
lov og forskrift, og bruker i liten grad sanksjoner ved brudd på
regelverket.
Det er etter Riksrevisjonens mening positivt
at Landbruks- og matdepartementet siden 2010 har iverksatt tiltak
som skal føre til en utvidet og mer risikobasert kontroll med foryngelsesplikten,
tydeligere retningslinjer til kommunene og bedre rapporteringsrutiner
til sentrale myndigheter. Foreløpige resultater viser at kontrollaktiviteten
har økt i 2011. Riksrevisjonen mener at Landbruks- og matdepartementet
må følge utviklingen på området framover.
Stortinget har bestemt at skogpolitikken skal
ha en klar og tydelig miljøprofil og bidra til å realisere mål som
biologisk mangfold, friluftsliv og klima. Skogbruksloven og bærekraftforskriften
stiller krav til at skogeier skal ha oversikt over miljøverdiene
i egen skog og ta hensyn til disse ved gjennomføring av alle tiltak.
Videre skal skogeier, ved gjennomføring av tiltak, sørge for at
verdiene i viktige livsmiljøer og nøkkelbiotoper blir tatt vare
på i samsvar med miljøstandarden Levende Skog. Standarden ble utarbeidet
av skogbruksnæringen i samarbeid med miljøvernorganisasjonene. Etter
at miljøvernorganisasjonene trakk seg fra samarbeidet i 2010, har
miljøstandarden blitt videreført under navnet Norsk PEFC skogstandard.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det mangelfull
oppfølging av miljøkravene i skogbruksloven og bærekraftforskriften.
Få kommuner gjennomfører kontroll av miljøhensyn ved hogst for å
sikre at lov og forskrift følges, og sanksjonsmulighetene brukes
i liten grad. Ifølge Landbruks- og matdepartementet skjer imidlertid
oppfølgingen av miljøkravene gjennom internkontrollen av Levende
Skog-standarden. Myndighetenes oppfølging av miljøkravene baserer seg
derfor i stor grad på at systemene for egenkontroll i næringen fungerer
tilfredsstillende. Etter Riksrevisjonens vurdering fører det til
at sanksjoneringsmulighetene som ligger i lov og forskrift, ikke
utnyttes godt nok. Etter Riksrevisjonens syn vil økt offentlig kontroll
med etterlevelse av skogbrukets miljøkrav også øke troverdigheten
og tilliten til at miljøhensyn ivaretas i skogbruket. Det er derfor
positivt at Landbruks- og matdepartementet har varslet at det skal
ses nærmere på kontrollinnsatsen knyttet til bærekraftforskriften.
Skogbruksmyndighetene har heller ikke innhentet
systematisk informasjon om omfang av og årsaker til brudd på Levende
Skog-standarden gjennom næringens internkontrollsystem. Etter Riksrevisjonens vurdering
ville slik informasjon kunne gi departementet nyttig kunnskap, blant
annet om årsaker til, omfanget av og alvorlighetsgraden ved brudd
på miljøkravene. Riksrevisjonen er positiv til Landbruks- og matdepartementets
varslede tiltak for å innhente denne typen informasjon.
Landbruks- og matdepartementet har ansvar for
å utvikle virkemiddelapparatet for skogbruket og gjøre dette kjent
for skogeierne. Kommunene skal som lokal skogbruksmyndighet informere
og veilede skogeierne, men manglende kapasitet og kompetanse i kommunene
vanskeliggjør dette arbeidet. Mange skogeiere mangler kjennskap
til de viktigste økonomiske og juridiske virkemidlene i skogbruket.
En betydelig andel skogeiere etterlyser også mer informasjon og
veiledning fra skogbruksmyndigheter om virkemidlene på området.
Det gjelder i større grad de mindre aktive skogeierne, og eiere
på Vestlandet og i Nord-Norge.
Skogbruksloven og bærekraftforskriften stiller krav
om at skogeier skal ha oversikt over miljøverdiene på egen eiendom
og ta hensyn til disse ved alle tiltak i skogen. Det finnes mange
ulike databaser med slik informasjon, men informasjonen er ikke
tilstrekkelig tilgjengelig og brukervennlig for dem som skal forvalte
ressursene. Det gjelder både for skogbruksnæringen og forvaltningen.
Riksrevisjonen ser derfor et behov for å bedre informasjonen og
veiledningen overfor skogeier.
Stortinget har ved flere anledninger uttrykt
ønske om økt avvirkning. Utviklingen er ikke i samsvar med Stortingets
ønske, til tross for at volumet av hogstmoden skog er økende og
beregninger viser at det er mulig å øke avvirkningen innenfor eksisterende
miljøkrav. Samlet sett var avvirkningen i perioden 2002–2011 lavere
enn i den foregående tiårsperioden, selv om avvirkningen økte i
2010 og 2011. Målet om å øke avvirkningen av lauvskog betydelig
er ikke nådd.
Riksrevisjonen er innforstått med at skogbruket er
en næring som i stor grad påvirkes av etterspørselen i markedet,
og at næringen er sårbar overfor skiftende konjunkturer. Aktivitetsnivået
i skogbruket bestemmes også av andre forhold som ligger utenfor Landbruks-
og matdepartementets ansvarsområde. Riksrevisjonen er dessuten innforstått
med at det er særskilte utfordringer knyttet til å øke avvirkningen av
lauvskog ettersom markedet for lauvskog kjennetegnes av manglende
lønnsomhet og avsetning på råstoffet. Selv om handlingsrommet er
begrenset, er det likevel mulig å legge til rette for økt avvirkning.
Landbruks- og matdepartementets viktigste virkemidler
for å påvirke avvirkningsnivået er infrastrukturtiltak for å gjøre
skogressursene mer tilgjengelige ved bruk av skogfond og tilskudd.
Riksrevisjonen har merket seg at det er en betydelig andel skogeiere
som ikke kjenner til disse virkemidlene, og at andelen som ikke
kjenner til ordningene, er størst for mindre eiendommer, mindre
aktive eiere og eiere på Vestlandet og i Nord-Norge. I disse områdene
er det også et betydelig potensial for økt avvirkning.
Dersom Stortingets forutsetning om økt avvirkning
skal realiseres, vil det etter Riksrevisjonens vurdering være nødvendig
å legge til rette for at aktiviteten kan økes der det ressursmessige
og markedsmessige potensialet befinner seg.
Riksrevisjonen vil i denne forbindelse understreke
Landbruks- og matdepartementets ansvar for å sørge for god etterlevelse
av miljøkrav ved planlegging, bygging og ombygging av veier til
skogbruksformål, jf. skogbruksloven. Det er viktig at Landbruks-
og matdepartementet får på plass et tilfredsstillende regelverk
knyttet til skogsveier, miljøhensyn og tilskuddsforvaltning, og
at departementet sikrer en god oppfølging av dette regelverket.
Landbruks- og matdepartementet har iverksatt
to programmer som skal bidra til å nå flere målsettinger i skogbruket,
som økt avvirkning og verdiskaping gjennom stimulering til økt trebruk
og produksjon av bioenergi. Riksrevisjonen er av den oppfatning
at disse programmene har ført til mange positive tiltak, men det
er for tidlig å vurdere effekten av programmene på avvirkningsnivået.
Styringsdialogen mellom departementet og underliggende
etater fungerer i hovedsak godt.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det imidlertid vanskelig
å gi en samlet vurdering av hvordan viktige miljømål er ivaretatt
i skogbruket over den siste ti-årsperioden. Dette skyldes at det
per i dag ikke foreligger tilstrekkelige data for utviklingen over
tid for sentrale miljøindikatorer på området. Videre er dagens informasjon
om skog og miljø spredt på mange ulike kilder. Riksrevisjonen ser
det derfor som positivt at departementet har tatt initiativ til
å utgi en årlig rapport for å lette tilgangen til skogbruks- og
miljødata. En slik sammenstilling vil etter Riksrevisjonens vurdering
kunne bedre styringsinformasjonen for området.
Både Landbruks- og matdepartementet og Miljøverndepartementet
har ansvar for målsettinger og virkemidler knyttet til skogressursene.
Undersøkelsen avdekker utfordringer knyttet til samordning mellom
de to departementene.
I intervju med åtte landbruksavdelinger og sju miljøvernavdelinger
hos Fylkesmannen påpeker samtlige at dagens skogforvaltning på regionalt
og lokalt nivå i for stor grad er preget av manglende avklaringer
mellom Landbruks- og matdepartementet og Miljøverndepartementet.
Disse viser til at det ikke gis tilstrekkelig veiledning og avklaring
fra sentrale myndigheter i vanskelige saker. Manglende avklaringer
fører blant annet til lengre saksbehandlingstid, mer ressursbruk
til samordning og risiko for uklare signaler til kommuner og skogeiere.
Det har ifølge fylkesmannsembetene spesielt vært utfordringer knyttet
til praktiseringen av inngrepsfrie naturområder (INON), iverksettingen
av naturmangfoldloven og avklaring av miljøhensyn ved planlegging
og bygging av skogsbilveier.
Riksrevisjonen mener en bærekraftig forvaltning av
skogressursene forutsetter et godt samarbeid mellom miljø- og landbruksmyndighetene.
Riksrevisjonen vil derfor understreke betydningen av bedre samordning
mellom Landbruks- og matdepartementet og Miljøverndepartementet.
Riksrevisjonen anbefaler at Landbruks- og matdepartementet
i arbeidet med å utvikle forvaltningen av skogressursene vurderer
å:
videreføre og styrke
iverksatte tiltak som skal sikre en bedre kontroll med oppfølgingen
av foryngelsesplikten
styrke kontrollen og oppfølgingen av miljøkravene
i lov og forskrift for å sikre bedre etterlevelse av kravene i bærekraftforskriften
gjøre skogeier bedre kjent med eksisterende
virkemidler og deres ansvar på miljøområdet, og bedre tilgjengeligheten
til miljøinformasjon
bedre tilgjengeligheten til skogressursene
gjennom infrastrukturtiltak for å stimulere til økt avvirkning og
fornyelse, særlig i områder der det ressursmessige og markedsmessige
potensialet for økt avvirkning er størst – tiltakene må utformes
slik at også miljøhensyn blir ivaretatt
finne ut om det kan utformes andre virkemidler mot
primærskogbruket, som stimuleringsprogram, utarbeidelse av handlingsprogram
eller et system for å vurdere den samlede effekten av skogsfond
og tilskudd for å medvirke til økt måloppnåelse
gjennomføre en mer systematisk sammenstilling av
informasjon om hvordan viktige miljømessige hensyn blir ivaretatt
i skogbruket
i samarbeid med Miljøverndepartementet
se på mulighetene for en bedre samordning i praktiseringen av sentrale
virkemidler i skogpolitikken
Statsråden framholder i sitt svarbrev at det
i hovedsak er markedsforhold og den økonomiske utviklingen i skogbruket
som er årsak til lav foryngelsesinnsats etter hogst de senere årene.
For å sikre at et samfunnsmessig riktig nivå på planting opprettholdes
uavhengig av svingninger i markedene for skogprodukter, ba Landbruks-
og matministeren i 2010 kommuner og fylkeskommuner om å skjerpe
kontrollen med foryngelsesplikten. Landbruks- og matdepartementet,
Statens Landbruksforvaltning og fylkesmennene følger opp dette med
informasjon, veiledning og sanksjoner mot dem som ikke oppfyller skogbrukslovens
bestemmelser. Tiltakene er nærmere omtalt i Meld. St. 9 (2011–2012)
om landbruks- og matpolitikken.
Statsråden kan imidlertid ikke si seg enig i
at det er mangelfull kontroll av miljøkravene i skogforvaltningen.
Skogbruksnæringen har et betydelig ansvar for oppfølging, kontroll
og dokumentasjon av et bærekraftig skogbruk. Oppfølging av miljøkravene
i skogbruket baserer seg på systemene for egenkontroll i næringen
og er i tråd med føringer gitt av Stortinget da forskrift om bærekraftig
skogbruk ble fastsatt i 2006. Forskriften la til grunn at skogeiere
som følger Levende Skog-standarden samtidig anses å følge bestemmelsene
i bærekraftforskriften. Landbruks- og matdepartementet vil aktivt
innhente informasjon og iverksette tiltak i de tilfellene der næringen
oppdager uregelmessigheter gjennom sin egenkontroll.
I Meld. St. 9 (2011–2012) vektlegges det også
å styrke kontrollen og dokumentasjonen av alle sider ved et bærekraftig
skogbruk, og departementet vil i den forbindelse fastsette en egen
forskrift for å regulere kommunenes kontrollvirksomhet.
Det påpekes videre at både skogeiere og forvaltning
har en rekke kilder til informasjon om miljøverdier i skogen. I
forskrift om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer
er det krav om at alle data nevnt i forskriften skal legges inn
i en database for skog- og miljødata ved Norsk institutt for skog
og landskap og at oversikter over miljøverdier skal være offentlig
tilgjengelige. Informasjon om livsmiljøer gjøres fortløpende tilgjengelig
gjennom en kartløsning som er tilgjengelig hos Norsk institutt for skog
og landskap. Kartet kan også gjøres tilgjengelig i Artsdatabanken
og hos Direktoratet for naturforvaltning. Skogeiere har videre informasjon
om miljøregistreringer på egen eiendom i skogbruksplanen.
Det foreligger ifølge statsråden også et meget godt
grunnlag for å vurdere hvordan viktige miljømål er ivaretatt i skogbruket.
Skogbruksloven med tilhørende bærekraftforskrift og skogbrukets
miljøsertifisering gjennom Levende Skog-prosjektet utgjør et helhetlig
og velutviklet system for miljøhensyn i skogbruket. Utviklingen
i skogressursene er målt gjennom Landsskogtakseringen siden 1919,
og senere er overvåking av miljøelementer blitt en viktig del av
opplegget. I 2003 ble Miljøregistreringer i skog (MiS) innarbeidet
i Landsskogtakseringen. Dette gir samlet muligheter for å følge
med på endringer og utvikling som er viktig for det biologiske mangfoldet.
For å lette tilgjengeligheten til skogbruks-
og miljødata har regjeringen satt i gang et arbeid med å systematisere
kontroll og informasjon gjennom en årlig rapport om bærekraftig
skogbruk – næring og miljø. Den første rapporten skal utgis i 2013.
Den kommende forskriften om kommunens kontroll vil også inneholde
retningslinjer for innhenting av informasjon fra skognæringens sertifiseringsrapporter
om miljøtilstanden.
I skogforvaltningen er avvirkningsnivået i stor grad
påvirket av forhold i markedet. Det er verken mulig eller ønskelig
å styre avvirkningsnivået politisk, men myndighetene kan legge til
rette for at skogeierne skal ha mulighet til å øke avvirkningen dersom
det er tilstrekkelig etterspørsel i markedet. Det viktigste virkemiddelet
for å sikre økt avvirkning er infrastrukturtiltak, slik at tilgjengeligheten
til skogressursene bedres. Departementet mener det er viktig å informere
skogeierne ytterligere om hvilke muligheter de har til å bruke disse.
Etter Riksrevisjonens oppfatning er det viktig
at Landbruks- og matdepartementet i større grad gjør skogeier kjent
med virkemiddelapparatet for skogbruket og de rettigheter og plikter
som følger av dette.
Riksrevisjonen er innforstått med at avvirkningsnivået
påvirkes av markedet, men mener det er viktig at departementet legger
til rette for å bedre tilgjengeligheten blant annet gjennom infrastrukturtiltak, samtidig
som det sikres god etterlevelse av miljøkrav.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at utviklingen i skogbruket de siste ti årene ikke har
vært i samsvar med Stortingets mål om økt avvirkning innenfor bærekraftige
rammer. Bærekraftig forvaltning er en forutsetning for å kunne utnytte
skogressursene til samfunnets beste og dessuten viktig for å få
avsetning av trevirke på det internasjonale markedet. På om lag
20 prosent av skogarealet har skogeierne ikke gjort tilstrekkelige
tiltak i de siste ti årene for å sikre at ny skog vokser opp etter
hogst.
Komiteen viser til at statsråden
framholder at det i hovedsak er markedsforhold og den økonomiske
utviklingen i skogbruket som er årsak til lav foryngelsesinnsats
etter hogst de senere årene. Komiteen konstaterer
likevel at kravet i skogbruksloven om tilfredsstillende foryngelse
av hogst ikke etterleves i samsvar med Stortingets ønske, og finner
dette bekymringsfullt.
Manglende foryngelse gir mindre produksjon framover. Komiteen viser
til at sterk planting tidligere er en viktig årsak til svært høy
tilvekst og karbonbinding i skogen i dag. En viktig grunn for dagens
sterke tilvekst er også at tidligere tiders ungskog ble stelt. Komiteen understreker
at manglende oppfølgingstiltak forlenger omløpstiden og gjør at det
tar lengre tid å nå ungskogfasen hvor karbonbindingen er størst.
Komiteen viser til at avvirkningen
de siste ti årene har vært lavere enn den foregående tiårsperioden,
til tross for at volumet av hogstmoden skog er økende, og at denne
utviklingen i norske skoger ikke kan fortsette.
Komiteen ser at regjeringen har
satt i gang et arbeid med å systematisere kontroll og informasjon gjennom
en årlig rapport om bærekraftig skogbruk og er tilfreds med at dette
arbeidet er satt i gang. Komiteen ser det også som
positivt at Landbruks- og matdepartementet har varslet at det skal
se nærmere på kontrollinnsatsen knyttet til bærekraftforskriften.
Komiteen ber departementet om
å øke innsatsen i sitt informasjonsarbeid slik at skogeierne blir bedre
kjent med eksisterende virkemidler og sitt ansvar på miljøområdet.
Det er påvist at skogeierne ønsker mer informasjon og veiledning,
særlig om skogfond, og komiteen mener det er viktig
å få opplyst skogeiere om blant annet de økonomiske fordelene ved
ordningen.
Komiteen ber departementet vurdere
hvordan man kan øke innsatsen i sitt informasjonsarbeid i et samarbeid
med aktørene i skogsektoren, slik at skogeierne blir bedre kjent
med eksisterende virkemidler og sitt ansvar på miljøområdet. Komiteen ber
videre departementet vurdere om skjema til skogeiere for tilskudd
og finansiering med skogfond kan sendes ut etter samme mønster som
for produksjonstilskudd i jordbruket.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at uklarheter i regelverk fjernes, slik at man sikrer samordnede
og klare signaler fra myndighetene til kommuner og skogeiere.
Komiteen vil også understreke
betydningen av bedre samordning mellom Landbruks- og matdepartementet
og Miljøverndepartementet slik at vanskelige saker ikke fører til
uklare signaler og lang behandlingstid for kommunene og skogeiere.
Komiteen finner det urovekkende
at Stortingets mål om økt avvirkning ikke realiseres, og ber om at
departementet iverksetter tiltak for å bedre tilgjengeligheten til
skogressursene, blant annet gjennom bedret infrastruktur. Komiteen er
av den oppfatning at infrastrukturtiltak er av meget stor betydning for
at skogeierne skal ha mulighet for å drive skogen i samsvar med
miljøstandarden Norsk PEFC skogstandard, og vil understreke departementets
ansvar for å sørge for god etterlevelse av miljøkrav ved planlegging,
bygging og ombygging av veier til skogbruksformål, jf. skogbruksloven.
Komiteen viser til at oppfølging
av miljøkravene i skogbruket baserer seg på systemene for egenkontroll
i næringen og er i tråd med føringer gitt av Stortinget da forskrift
om bærekraftig skogbruk ble fastsatt i 2006.
Komiteen mener det derfor er
viktig at departementet prioriterer infrastrukturtiltak i de områder der
det ikke foreligger fredningsvedtak eller andre hensyn som skal
tas for å stimulere til økt avvirkning og fornyelse, særlig i områder
der det ressursmessige og markedsmessige potensialet for økt avvirkning
er størst.
Komiteen legger til grunn at
Landbruks- og matdepartementet nøye merker seg de anbefalinger som
blir gitt og forventer at statsråden informerer Stortinget om nye
infrastrukturtiltak i skogbruket på egnet måte.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 3:17 (2011–2012) – om Riksrevisjonens
undersøkelse av bærekraftig forvaltning av norske skogressurser
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 27. november 2012
Anders Anundsen |
Per-Kristian Foss |
leder |
ordfører |