Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Monica Carmen Gåsvatn og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til den fremlagte proposisjonen og slutter
seg til innlemming av europaparlaments- og rådforordning (EU) nr. 492/2011
av 5. april 2011 om fri rørsle for arbeidstakarar innanfor Unionen
i EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet støtter EØS-avtalen og prinsippet om fri
flyt av arbeidskraft i EØS-området, men er sterkt bekymret over
en utvikling hvor stadig flere og flere av våre velferdsytelser
blir eksportert ut av landet. En av utfordringene i fremtiden vil
bli presset på våre velferdsytelser fordi vi vil se en økning i
arbeidsinnvandring fra andre europeiske land som også er omfattet
av EU/EØS-ordningen.
Disse medlemmer påpeker at selv
om det er viktig med samarbeid på tvers av grenser, så medfører
fri flyt av arbeidskraft, slik det fremkommer i Vedlegg V pkt. 2,
også utfordringer som Fremskrittspartiet mener ikke må undervurderes. Dissemedlemmer mener
at det er grunn til å bekymre seg over den økonomiske uroen i Europa,
som vil føre til at flere og flere vil komme til Norge for å søke
lykken som arbeidstakere, uten å få arbeid, men som allikevel vil kunne
få rett på våre velferdsytelser.
Disse medlemmer viser til spørsmål
fra representanten Robert Eriksson til arbeidsministeren, og svarbrev
fra Arbeidsdepartementet av 9. november 2012, der arbeidsministeren
skriver:
«Økonomisk stønad til livsopphold reguleres i lov
om sosiale tjenester, og for at en person skal anses å ha fast bopel
i Norge, er det en forutsetning at oppholdet er ment å være av en
viss varighet. EØS-borgere kan fritt oppholde seg i Norge i tre
måneder, eller i seks måneder dersom personen er arbeidssøker. Slikt
opphold forutsetter at personen sørger for sitt livsopphold. I denne
perioden har personen som utgangspunkt ikke rett på tjenester etter
loven, med unntak av opplysning, råd og veiledning eller hvis personen
befinner seg i en nødssituasjon.»
Disse medlemmer viser til at
det fra 1. januar 2012 kom en ny forskrift til sosialtjenesteloven som
presiserer EØS-borgernes rettigheter.
Disse medlemmer påpeker at det
er uholdbart at Nav lokalt ved sosialtjenesten ikke har mulighet
til å avslå sosialstønad fordi de ikke har tilgang til opplysninger
som kan si om oppholdstillatelsen er gyldig eller ikke. Disse
medlemmer påpeker at Nav lokalt må forholde seg til oppholdstillatelsen,
selv om den skulle vært trukket tilbake, og må derfor innvilge sosialhjelp etter
sosialtjenestens §§ 5-1 eller 5-2, dersom vilkårene er til stede.
Disse medlemmer bemerker videre
at selv om det på søknadstidspunktet ikke er samsvar mellom grunnlaget
for oppholdstillatelsen og den reelle situasjonen, der en EØS-borger
er uten arbeid, kan ikke Nav lokalt ved sosialtjenesten bruke dette
som en avslagsgrunn, fordi det kun er utlendingsinstansene som har
myndighet til å trekke tilbake innvilget oppholdstillatelse eller nekte
å fornye denne.
Disse medlemmer mener at det
er uheldig og inkonsekvent at taushetspliktbestemmelsene etter sosialtjenesteloven
er til hinder for at kommunen kan varsle utlendingsmyndighetene
om at vedkommende nå er uten arbeid, og at oppholdsgrunnlaget dermed
er bortfalt.
Disse medlemmer viser til Representantforslag
14 S (2012–2013) om kjøpekraftjustering av kontantstøtte og barnetrygd
i forhold til utgiftsnivået i bostedslandet.
Disse medlemmer mener det etter
hvert er blitt klart at innvandringen til Norge får store konsekvenser
for velferdssamfunnet. Norges velferdsordninger er basert på høy
arbeidsdeltakelse og relativt lik inntektsfordeling for å kunne
opprettholde det sjenerøse og universelle velferdstilbudet og «den
nordiske modellen». Økt innvandring og press på velferdsordningene har
medført behov for gjennomgang og vurdering av de forskjellige elementene
i velferdssystemet.
Disse medlemmer viser videre
til arbeidsministerens svar på om vedleggets artikkel 10 gir tilgang
til allmennutdanning og lærling- og yrkesfaglig opplæring på samme
vilkår som for innenlandske borgere, og som også gjelder for barn
av norske statsborgere som tar arbeid i et annet EØS-land. Tilgangen
forutsetter at det norske barnet bosetter seg i EØS-landet. Disse medlemmer viser
også til at statsråden henviser til regjeringens «Ungdomsgaranti»
som innebærer at ungdom under 20 år uten arbeid eller skoleplass
skal tilbys arbeidsmarkedstiltak. Slik disse medlemmer ser
det vil dette innebære at ungdom fra EØS-land, som ikke har arbeid eller
skoleplass, har rett på arbeidsmarkedstiltak.
Disse medlemmer viser til at
EFTAs overvåkingsorgan ESA har gjenåpnet en sak mot Norge vedrørende
krav om botid for å få studiestøtte. Nederland tapte en lignende
sak i EU-domstolen i juni i år, og Norge ble nektet å komme med
innspill i saken. Disse medlemmer refererer til at
ESA har mottatt en klage fra en britisk statsborger, som bor i Storbritannia
og arbeider på norsk sokkel. Han viser til at datteren har fått
avslag på søknaden om studiestøtte i Norge for å studere i Storbritannia. Disse medlemmer henviser
til at begrunnelsen for avslaget er at hun ikke oppfyller kravet
om botid og ikke har ferdigheter i norsk. Nederland har krav om
sammenhengende botid i landet i minst tre av de siste seks årene
for å få støtte til utdanning i utlandet. For Norge er kravet minst
to av de siste fem årene. Disse medlemmer viser videre
til at EU-domstolen mener denne er i strid med regler om fri bevegelse
av personer, og fastslo at begrensningen ikke kunne begrunnes ut
fra behovet for å unngå urimelige økonomiske belastninger. Domstolen
anså imidlertid at hensynet til mobilitet av studenter i prinsippet
kunne begrunne et nasjonalt krav om botid. I den konkrete saken
klarte imidlertid ikke Nederland å sannsynliggjøre at andre – mindre
inngripende – tiltak, ikke kunne ivareta det nevnte hensynet på en
like effektiv måte. Som en følge av dette ble det slått fast at
den nederlandske bestemmelsen var i strid med EU-retten.
Disse medlemmer viser til at
Norges søknad om intervensjon ble avslått i en kjennelse fra EU-domstolen
1. oktober 2010. I begrunnelsen viser EU-domstolen til en ny tolkning
av artikkel 40 i EU-domstolens statutt. Ut fra den nye tolkningen
skal EØS-landene ikke ha mulighet til å intervenere i saker mellom
EU og medlemslandene, mellom EU-land eller mellom EU-institusjoner
(direkte søksmål). Det vil fortsatt være mulig å gi skriftlige innlegg
i saker hvor en nasjonal domstol ber EU-domstolen om en uttalelse.
Disse medlemmer viser til oppslag
i Aftenposten 26. januar 2011 der det kommer frem at Norge ikke
lenger får lov til å legge frem sitt syn når EU-domstolen behandler
avgjørende saker for norsk rett.
Disse medlemmer viser også til
advokat og EU-rettsekspert Jon Midthjells uttalelser til Aftenposten
26. januar 2011 der han begrunnet dette med at det er i disse sakene
EU-kommisjonen følger en rettspolitisk agenda for å styre EU i en
bestemt retning. Disse medlemmer viser til at EØS-avtalen
hviler på to pilarer, og at avgjørelser i EU-domstolen indirekte
kan få stor betydning for Norge. Fra nå er det bare EU-land – og
ikke EØS/EFTA-medlemmer – som får presentere sitt syn i saker mellom
EU-institusjoner og medlemsland. Disse medlemmer viser
videre til uttalelser fra advokat Midthjell om at avgjørelsene viser
at den opprinnelige tanken om at EØS-avtalen skulle hvile på to
pilarer, der EFTA-landene og EU-landene var likeverdige partnere,
mister gjennomslagskraft i takt med at det nå bare er tre EFTA-land
igjen mot 27 EU-medlemmer.
Disse medlemmer er bekymret for
at avgjørelser i EU-domstolen kan gripe direkte inn i vårt lovverk
uten at Norge får en mulighet til å uttale seg. Adgangen til å intervenere
i saker som gjelder EØS-avtalen er viktig, og at Norge nå har mistet
denne muligheten, vil kunne føre til at avgjørelser i EU-domstolen
kan få stor betydning for Norge uten at vi har en uttalerett eller
påvirkningsmulighet.
Disse medlemmer mener det er
uheldig og lite tilfredsstillende at Norge ikke har svart på henvendelsen
fra ESA som sendte et brev 10. juli i år til norske myndigheter
og ba om kommentarer til dommen og virkeområdet for de norske reglene.
Svarfristen var 15. august. Det var ikke kommet svar da bakgrunnsmaterialet
til «pakkemøtet» som skal holdes med Norge, ble sendt ut i oktober.
Disse medlemmer viser til et
eksempel at dersom en polsk bygningsarbeider blir uforskyldt arbeidsledig
i Norge, kan vedkommende få støtte fra Lånekassen for å studere
i Polen. Også personens barn og ektefelle har krav på støtte.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at barn av EØS-borgere som har arbeidet i Norge men har flytter
herfra, ikke skal ha en særskilt rett til utdannelse, utover den
retten alle EØS-borgere har til å ta utdanning i andre EØS-land.
Disse medlemmer mener det er
behov for en reforhandling av EØS-avtalens bestemmelser knyttet
til arbeid og velferd, slik at man kan komme frem til løsninger
som gjør det mindre økonomisk lønnsomt å eksportere velferdsytelser
ut av landet. Fremskrittspartiet har blant annet tatt til orde for
at man bør se på mulighetene for å innføre et botidskrav, det vil
si at man må ha bodd i Norge en viss tid før man opparbeider seg retten
til ytelser.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å utsette lov
om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalen vedlegg V punkt 2 nr.
492/2011 om fri rørsle av arbeidstakarar innanfor EØS-området og
komme tilbake med en grundig gjennomgang av hvilke konsekvenser
innføringen av vedlegg V punkt 2 innebærer for våre velferdsordninger.»
Komiteen har for øvrig
ingen andre merknader.