VEDLEGG 14
Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 13. mars 2012 om Justis- og beredskapsdepartementets tilskuddsforvaltning.
Under punkt 1 vil jeg beskrive departementets tilskuddsordninger der departementet selv er tilskuddsforvalter. Under punkt 2 kommenteres gjennomgangen av tilskudd utbetalt av departementet i 2011. Under punkt 3 redegjøres det for hva departementet vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomireglementet fremover.
Justis- og beredskapsdepartementet forvalter flere ulike tilskuddsordninger. Vedlagt følger en oversikt over tilskudd utbetalt av departementet i 2011, fordelt på kapitler og poster. Tilskudd gitt av underliggende etater og tilskudd på regelstyrte poster er ikke inkludert.
Alle tilskuddsordninger bekjentgjøres gjennom redegjørelse for bevilgningsforslagene i den årlige budsjettproposisjonen. I tillegg til dette kunngjøres noen ordninger gjennom offentlig utlysning eller informasjonsbrev til aktuelle tilskuddsmottakere. Hoveddelen av tilskudd forvaltet av Justisdepartementet, med hensyn til samlet beløp som utbetales, er av en slik art at de er unntatt fra kravet om kunngjøring.
Departementet har flere regelstyrte tilskuddsposter, der lovbestemte rettigheter er styrende for utbetalinger. Disse postene gjelder blant annet statens erstatningsansvar, erstatning i anledning straffeforfølgning, erstatning til voldsofre, fri rettshjelp og fritt rettsråd. Jeg går ikke nærmere inn på forvaltningen av disse ordningene.
Departementet gir tilskudd til flere internasjonale organisasjoner. Disse tilskuddene omfattes av unntak fra krav om kunngjøring for tilskudd som staten gir som medlem av en internasjonal organisasjon, etter avtale med andre land om samarbeidstiltak eller etter avtale med internasjonale frivillige organisasjoner.
Når tilskuddsmottaker er navngitt i selve bevilgningsvedtaket eller er omtalt i budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddsbevilgningen må anses øremerket for vedkommende, kan departementet gjøre unntak fra bestemmelsen om kunngjøring, jf. Bestemmelser om økonomistyring i staten punkt 6.4.2, bokstav a. Departementet har flere øremerkede tilskudd, og for omtale av disse vises det til Prop. 1 S (2010-2011).
Omfattende omtale i budsjettproposisjonene med tilhørende innstillinger fra Stortinget vurderes i mange tilfeller å være et godt grunnlag for organisasjoner mv. som vurderer mulighetene for å søke tilskudd. Enkelte av departementets tilskuddsordninger kunngjøres gjennom utlysning. Dette gjelder i hovedsak tilskudd som gis til organisasjoner som er involvert i prosjekter knyttet til å hjelpe kvinner og menn ut av prostitusjon, og frivillig virksomhet under kriminalomsorgens område, sistnevnte med vekt på tilbakeføring til samfunnet etter endt straffegjennomføring. Fra og med 2012 utlyses også tilskudd til kriminalitetsforebyggende tiltak under kat. 06. 40 Politi og påtalemyndighet. Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten kunngjøres gjennom informasjonsbrev fra departementet til hovedorganisasjonene. Hovedorganisasjonene mottar tilskuddene fra departementet og fordeler disse til lokallagene.
Tilskudd til kommuner til samordning av kriminalitetsforebyggende tiltak lyses ut, i tillegg til at det sendes informasjons brev til alle kommuner/politidistrikter mv. om at de kan søke om midler. Ordningen forvaltes av Det Kriminalitetsforebyggende Råd (KRÅD).
Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak kunngjøres kun i budsjettproposisjonen. Bevilgningen dekker primært tilskudd for å sikre rettssikkerhetsarbeid og tilskudd til rettshjelpsvirksomhet. I tillegg bevilges det midler til ulike organisasjoner og prosjekter under denne ordningen. Målet for ordningen er å styrke rettssikkerheten for grupper i befolkningen med særskilte behov. Ordningen er forutsatt kjent blant de virksomheter og miljøer som kan tenkes å kunne benytte tilskuddsmidlene på den ønskede måte.
Jeg anser departementets kunngjøringspraksis i 2011 å være i tråd med økonomiregelverket. I lys av den siste tidens debatt om kunngjøringspraksis har jeg etter en nærmere vurdering kommet frem til at det for to av departementets tilskuddsordninger kan stilles spørsmål ved om kunngjøringspraksisen har vært tilstrekkelig med hensyn til prinsipper om transparens og likebehandling. Dette gjelder tilskudd til spesielle rettshjelptiltak og tilskudd til kriminalitetsforebyggende tiltak.
Når det gjelder tilskudd til kriminalitetsforebyggende tiltak er praksis endret, og midlene utlyses fra og med 2012. Dette er det opplyst om i Prop. 1 S (2011-2012). Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak vil bli utlyst fra 2013.
Riksrevisjonen gjennomførte en revisjon av Justisdepartementets tilskuddsforvaltning for budsjettåret 2010. Riksrevisjonens merknader for 2010 er også relevante for Kontroll- og konstitusjonskomiteens gjennomgang av departementets tilskuddsforvaltning i 2011. Revisjonen omfattet i hovedsak budsjettering og regnskapsføring av tilskudd samt rutiner for rapportering, oppfølging og kontroll. Riksrevisjonens merknader til departementets tilskuddsforvaltning gjaldt i hovedsak mangelfulle målformuleringer og vurdering av måloppnåelse for tilskuddsordningene og departementets oppfølging og dokumentasjon av oppfølgingen. Det ble også rettet kritikk mot at det for tiden ikke er formelt godkjente overordnede retningslinjer for tilskudd i justissektoren, og at det forekom tilskuddsutbetalinger på driftsposter.
Departementet har flyttet tilskuddsbevilgninger fra driftsposter til tilskuddsposter fra og med 2012-budsjettet. Departementet arbeider fortsatt med oppfølgingen av Riksrevisjonens merknader, og overordnede retningslinjer skal være på plass innen første halvår 2012. Kontroll- og konstitusjonskomiteen er orientert om dette i brev fra departementet av 20. januar 2012.
Forvaltningslovens regler om habilitet og alminnelige prinsipper for god forvaltningsskikk kommer til anvendelse i alle tilskuddssaker. De skal også legges til grunn i den grad politisk ledelse er involvert i slike saker. For øvrig vises til veiledning i Håndbok for politisk ledelse.
Av vedlagte oversikt fremgår det at Justisdepartementet totalt har tildelt om lag 250 mill. kroner i tilskudd i 2011, hvorav i overkant av 70 mill. kroner til private organisasjoner. Av dette beløpet er om lag 73 prosent unntatt fra kravet om kunngjøring.
Gjennomgangen viser at alle tildelinger av tilskudd fra departementet er gjort i brevs form på bakgrunn av mottatt skriftlig søknad.
Gjennomgangen har ikke avdekket tilfeller av inhabilitet.
Departementet er bedt om å redegjøre for hva man vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd med økonomireglementet framover, herunder om rutiner, kontrollordninger mv.
Prioriterte tiltak for Justisdepartementet vil være å:
Ferdigstille overordnede retningslinjer for tilskuddsforvaltning i justissektoren.
Legge ut informasjon om tilskuddsordningene departementet forvalter på departementets hjemmesider, og på denne måten gjennomføre utlysning av alle tilskuddsordninger der det er mulig å søke om tilskudd.
Bedre fremstillingen av tilskuddsforvaltningen i Prop. 1 S, spesielt knyttet til
kunngjøringspraksis
informasjon om hvem som har mottatt tilskudd tidligere
beskrivelse av mål og rapportering av måloppnåelse
Et annet tiltak som vil bli nærmere vurdert er en mer hensiktsmessig fordeling av forvaltningen av tilskudd mellom departementet og ytre etater.