I proposisjonen foreslås endringer i statsborgerloven
§ 29 som gjør at statsborgermyndighetene kan innhente opplysninger
fra andre offentlige organer uten hinder av taushetsplikt.
Forslaget har bakgrunn i EFFEKT-programmet, som
er utlendingsmyndighetenes og statsborgermyndighetenes utviklingsprogram
innen IKT.
Når et offentlig forvaltningsorgan har opplysninger
om noens personlige forhold, er utgangspunktet at disse opplysningene
er taushetsbelagte, med mind-re annet er fastsatt eller klart forutsatt
i lov. Det pekes i proposisjonen på at hensynet til effektivitet
og brukerservice imidlertid taler for at statsborgermyndighetene
bør få tilgang til opplysninger om søkeren uten å måtte gå via søkeren.
Elektronisk informasjonsutveksling kan også være ressursbesparende
for avgiverorganet, særlig hvis det er mulig å innhente informasjonen
automatisk. Kortere saksbehandlingstider i statsborgerskapssaker
vil være en gevinst både for samfunnet og for den enkelte søker.
Det vises i proposisjonen til at forslaget innebærer
bedre service overfor søkeren, som slipper å innlevere de samme
opplysningene flere ganger, eller selv innhente informasjon fra
ett offentlig organ for så å videreformidle denne informasjonen
til et annet. Forslaget vil også gi bedre sikkerhet for at forvaltningen
legger korrekte opplysninger til grunn.
Søkeren kan ønske å holde tilbake opplysninger fordi
vedkommende ønsker å bli/forbli norsk statsborger. Kontrollhensyn
taler dermed for at statsborgermyndighetene skal kunne innhente
disse opplysningene elektronisk.
Forslag til endringer i statsborgerloven og
statsborgerforskriften har vært på alminnelig høring.
Det vises i proposisjonen til at det for å kunne forberede
og avgjøre saker etter statsborgerloven er nødvendig for statsborgermyndighetene
å innhente ulike typer opplysninger.
Det er et vilkår for norsk statsborgerskap etter søknad
at søkeren fyller vilkårene for permanent oppholdstillatelse i utlendingsloven
§ 62, jf. statsborgerloven § 7 første ledd bokstav d. Opplysninger
om inntekt og formue vil være nødvendig for å vurdere om søkeren
fyller vilkårene for permanent oppholdstillatelse.
For å få norsk statsborgerskap etter søknad
må søkeren være løst fra annet statsborgerskap, jf. statsborgerloven
§ 7 første ledd bokstav h og § 10. Norsk statsborgerskap skal videre
tilbakekalles dersom løsningskravet ikke er oppfylt, jf. statsborgerloven
§ 26 første ledd. Søkeren kan unntas fra kravet om å løse seg fra
annet statsborgerskap dersom gebyret som kreves av tidligere hjemland
er urimelig tyngende, jf. statsborgerforskriften § 6-1 nr. 5. Opplysninger
om alminnelig inntekt er nødvendig for å finne ut om søkeren kan
unntas fra løsningskravet.
Norsk statsborgerskap kan tilbakekalles etter statsborgerloven
§ 26 annet ledd dersom vedtaket er bygget på uriktige eller ufullstendige
opplysninger. En vurdering etter § 26 annet ledd kan gjøre det nødvendig
å innhente opplysninger om inntekt og formue fra ligningsmyndighetene.
Søkeren må fylle vilkårene for permanent oppholdstillatelse
for å få norsk statsborgerskap etter søknad, jf. statsborgerloven
§ 7 første ledd bokstav d. Opplysninger om arbeidsforhold, trygd
og sosialstønad er nødvendig for å finne ut om søkeren fyller kravene
til underhold og/eller arbeid i disse sakene.
En vurdering av tilbakekall etter § 26 annet
ledd kan gjøre det nødvendig å innhente opplysninger om arbeidsforhold,
trygd og sosialstønad.
Opplysninger om utdanningsstøtte er nødvendig for
å finne ut om søkeren fyller vilkårene for permanent oppholdstillatelse,
jf. statsborgerloven § 7 første ledd bokstav d. I saker med underholds-
og/eller arbeidskrav er utdanningsstøtten en del av inntektsgrunnlaget.
En vurdering av tilbakekall etter § 26 annet
ledd kan gjøre det nødvendig å innhente opplysninger om utdanningsstøtte.
Dersom søkeren er under etterforskning for et straffbart
forhold som kan få betydning for søknaden, kan behandlingen stilles
i bero i påvente av avklaring av straffesaken jf. statsborgerloven
§ 30 annet ledd. Statsborgermyndighetene har behov for opplysninger
fra politiet om hvorvidt søkeren er under etterforskning.
I dette kapittelet presenteres ulike bestemmelser om
taushetsplikt som har betydning for forslaget.
Hovedregelen i lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett
til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) er at
alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn, jf.
offentleglova § 3. Unntak fra hovedregelen krever hjemmel i lov.
Opplysninger underlagt taushetsplikt i lov eller i medhold av lov,
er unntatt fra innsyn, jf. § 13.
Hovedregelen er at opplysninger om noens «personlige
forhold» er taushetsbelagt ifølge lov 10. feb-ruar 1967 om behandlingsmåten
i forvaltningssaker (forvaltningsloven) § 13 første ledd nr. 1.
Forvaltningsloven §§ 13a flg. angir unntak fra hovedregelen i § 13.
Videre inneholder særlovgivningen bestemmelser
om taushetsplikt og opplysningsplikt uten hinder av taushetsplikt.
For at opplysninger som er taushetsbelagte skal kunne gis ut må
dette imidlertid være fastsatt eller klart forutsatt i lov, jf.
forvaltningsloven § 13 f annet ledd.
De alminnelige reglene om taushetsplikt gjelder i
utgangspunktet også for statsborgermyndighetene. I statsborgerloven
§ 29 annet ledd er det gjort unntak fra taushetsplikten for politiet.
Etter anmodning fra Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda og
departementet plikter politiet å gi opplysninger om den saken gjelder
er siktet, tiltalt eller ilagt straff eller særreaksjon for straffbart
forhold, dersom opplysningene er nødvendige for behandling av sak
etter loven. Bakgrunnen for denne bestemmelsen er vilkåret om ikke
å være ilagt straff eller strafferettslig særreaksjon eller ha utholdt
karenstid ved erverv av norsk statsborgerskap etter søknad, jf.
stbl. § 7 første ledd bokstav g.
Tilgangen til ligningsopplysninger begrenses
av taushetsplikten i lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning
(ligningsloven) § 3-13. Ifølge annet ledd bokstav h er imidlertid
ikke taushetsplikten noe hinder der lovpåbud fastsetter eller klart
forutsetter at taushetsplikten ikke skal være til hinder for å gi
opplysningene.
Elektronisk tilgang til ligningsopplysninger
er regulert av forskrift 31. oktober 2003 nr. 1291 om elektronisk
tilgang til opplysninger i ligningsforvaltningens registre. Forskriften
gir også hjemmel for at Skattedirektoratet kan gi nærmere retningslinjer
om hvordan tilgang til opplysningene skal gis, om krav til informasjonssikkerhet
som følger av personopplysningsloven med forskrifter og om betaling
for opplysninger.
Det vises i proposisjonen til at lov 28. mai
2010 nr. 16 om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten
(politiregisterloven) er vedtatt, men ikke trådt i kraft. Loven
samler regelverket om politiets taushetsplikt og utlevering av opplysninger
fra politiet til andre etater. Politiets taushetsplikt skal ikke
være til hinder for at opplysninger utleveres til andre offentlige
organer i deres interesse, dersom det er nødvendig for å fremme
mottakerorganets oppgaver etter lov, eller for å hindre at virksomhet
blir utøvd på en uforsvarlig måte, jf. lovens § 30. Bestemmelsen
gir hjemmel for utlevering av informasjon fra politiet, enten ved
at politiet kanutlevere opplysninger
eller at politiet skalutlevere opplysninger.
Med sistnevnte tas sikte på de tilfeller der politiet av eget tiltak
skal utlevere opplysninger til andre offentlige organer i deres
interesse. Politiregisterloven § 30 forutsetter nærmere regulering
av utleveringen i forskrift. Slike forskriftsbestemmelser er under
utarbeidelse og vil bli satt i kraft samtidig med politiregisterloven.
Lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger
(personopplysningsloven) gjelder for behandling av personopplysninger
som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler og annen behandling
av personopplysninger når disse inngår eller skal inngå i et personregister,
jf. § 3 første ledd. Personopplysninger kan bare behandles dersom
den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det
er adgang til slik behandling, eller dersom det er nødvendig av
hensyn til nærmere angitte formål, jf. § 8.
Dersom opplysningene er «sensitive», er det
ytterligere vilkår for å behandle opplysningene i § 9.
Dersom vilkårene for å behandle personopplysninger
er oppfylt, må opplysningene behandles i henhold til visse grunnkrav,
jf. personopplysningsloven § 11. Det overordnede formålet med disse
vilkårene er å sikre at personopplysninger har god opplysningskvalitet,
dvs. at de er korrekte, fullstendige og oppdaterte, og at de er
relevante for formålet med behandlingen.
Elektronisk behandling av personopplysninger krever
at det gis melding til Datatilsynet, jf. personopplysningsloven
§ 31.
Det vises i proposisjonen til at Europaparlaments-
og rådsdirektiv 95/46/EF av 24. oktober 1995 om beskyttelse av fysiske
personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om
fri utveksling av slike opplysninger (personverndirektivet), har
som siktemål å etablere felles reguleringsprinsipper og et ensartet
vern for behandling av personopplysninger i hele EU-området. Personverndirektivet
er gjennomført i norsk rett ved personopplysningsloven.
Europarådets konvensjon 4. november 1950 om beskyttelse
av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter (EMK) artikkel
8 og FNs konvensjon 16. desember 1966 om sivile og politiske rettigheter (SP)
artikkel 17 fastslår at enhver har rett til respekt for privatliv,
familieliv, hjem og korrespondanse. Barns rett til personvern presiseres
i FNs konvensjon 20. november 1989 om barns rettigheter (BK) artikkel
16, hvor det fremgår at ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller
ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller
sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller
sitt omdømme. Det vises i proposisjonen til at på samme måte som for
den tilsvarende bestemmelsen i EMK artikkel 8, vil beskyttelse av
barns personopplysninger måtte anses omfattet av begrepet «privatliv».
Europarådets konvensjon 28. januar 1981 nr.
108 om personvern i forbindelse med elektronisk databehandling av
personopplysninger ble ratifisert av Norge 20. februar 1984. Det
vises i proposisjonen til at formålet med konvensjonen er å sikre
respekten for frihet og andre grunnleggende rettigheter i forbindelse
med lagring og håndtering av personopplysninger. Særlig aktuelle
for dette lovforslaget er vilkårene i konvensjonens artikkel 5 om
bearbeiding av personopplysninger ved elektronisk saksbehandling.
Departementet foreslo i høringsbrevet at gjeldende
§ 29 annet ledd endres slik at bestemmelsen hjemler informasjonsinnhenting
i flere tilfeller enn det den gjør i dag. I dag hjemler bestemmelsen
informasjonsinnhenting fra politiet. Forslaget gikk ut på at statsborgermyndighetene
skal kunne innhente opplysninger fra politiet, arbeids- og velferdsforvaltningen,
ligningsmyndighetene og Statens lånekasse for utdanning.
Forslaget innebærer at det skal fremgå av loven hvilke
organer som har opplysningsplikt. Det kan bare innhentes informasjon
som er nødvendig for behandling av sak etter loven. I hvilke saker
det er nødvendig å innhente opplysninger fra det aktuelle organet,
vil fremgå av statsborgerforskriften.
Opplysningsplikten inntrer ifølge høringsforslaget
når statsborgermyndighetene anmoder om tilgang til opplysninger.
Det er statsborgermyndighetene som kan innhente og behandle opplysningene.
De som forbereder saker og fatter vedtak etter statsborgerloven
er Kongen, departementet, Utlendingsnemnda, Utlendingsdirektoratet,
politiet og utenriksstasjonene, jf. statsborgerloven § 2. Etter
høringsforslaget skal det gis nærmere bestemmelser i forskrift om
hvilke organer som kan innhente de ulike opplysningene.
Det er kun nødvendige opplysninger om den saken
gjelder og om referansepersonen til den saken gjelder som kan innhentes.
Referansepersonens økonomiske situasjon kan ha betydning for om
søkeren oppfyller vilkårene for permanent oppholdstillatelse. Det
er et vilkår for norsk statsborgerskap at søkeren oppfyller vilkårene
for permanent oppholdstillatelse.
Departementet foreslo i høringsbrevet at forskriftshjemmelen
i gjeldende § 29 annet ledd siste setning blir endret og plasseres
i et nytt tredje ledd i bestemmelsen. Forslaget innebærer at Kongen
skal gi nærmere regler om hvilke organer som kan be om opplysninger,
i hvilke sakstyper det kan innhentes opplysninger, hvem det kan
innhentes opplysninger om og hvilke opplysninger som kan innhentes.
I proposisjonen vises det til at departementet
har merket seg at flertallet av høringsinstansene støtter forslaget.
I proposisjonens kapittel 7 gjennomgås merknadene som knytter seg
til de materielle endringene lovforslaget innebærer. Nærmere om
høringsins-tansenes syn, se proposisjonens kapittel 6.
Det vises i proposisjonen til at Justis- og
beredskapsdepartementet og Politidirektoratet har merknader til
at det skal kunne innhentes opplysninger om hvorvidt en søker er
mistenkt for et straffbart forhold. Det påpekes at begrepet «mistanke»
ikke er definert i straffeprosessloven og at det kan bli uklart
når dette vilkåret er oppfylt. Politidirektoratet mener man bør bruke
begrepet «under etterforskning». Justis- og beredskapsdepartementet,
Politidirektoratet og Politiets fellesforbund har innvendinger mot
at opplysninger kan innhentes der det strider mot etterforskningshensyn.
Statsborgerloven har i § 30 annet ledd en bestemmelse
om at behandlingen av en søknad kan stilles i bero dersom søkeren
er under etterforskning for et straffbart forhold som kan få betydning
for søknaden.
Departementet er av den oppfatning at statsborgermyndighetene
skal kunne innhente opplysninger fra politiet som er nødvendige
for å kunne stille en søknad i bero etter statsborgerloven § 30
annet ledd. Det er derfor nødvendig for statsborgermyndighetene
å kunne innhente opplysninger om at en søker er under etterforskning
for et straffbart forhold som kan få betydning for statsborgerskapssøknaden.
På bakgrunn av høringsinstansenes merknader foreslår
departementet at politiet skal ha plikt til å gi opplysninger om
den saken gjelder er siktet, tiltalt eller ilagt straff eller særreaksjon.
Dette er i tråd med gjeldende rett. Det vil i tillegg åpnes for
innhenting av opplysninger om den saken gjelder er under etterforskning
for et straffbart forhold som kan få betydning for statsborgerskapssøknaden,
så fremt etterforskningshensyn ikke tilsier at opplysningene ikke gis
ut. Dette blir regulert nærmere i statsborgerforskriften. I disse
sakene vil det være avgiverorganet som vurderer om opplysningene
kan utleveres.
Det vises i proposisjonen til at Datatilsynet,
Redd Barna og Juss-Buss mener at de foreslåtte endringene kan være
i strid med kravet til nødvendighet som følger av diverse bestemmelser
som beskytter personvernet. De mener at tiltaket kan gjennomføres
på en mindre inngripende måte. Det vises til ulike internasjonale
bestemmelser.
Videre nevnes muligheten for kontradiksjon som en
utfordring med de foreslåtte bestemmelsene.
Det pekes i meldingen på at statsborgermyndighetene
får tilgang til opplysninger om søkeren, er nødvendig for at de
skal kunne avgjøre saker etter statsborgerloven. I dag er det søkeren
selv som må legge frem det meste av opplysninger og dokumentasjon
i forbindelse med søknad om statsborgerskap. Den eneste hjemmelen
statsborgermyndighetene allerede har til å innhente opplysninger
fra andre organer, er hjemmelen for innhenting av vandelsopplysninger
i statsborgerloven § 29 annet ledd.
Elektronisk informasjonsinnhenting direkte fra flere
organer vil redusere saksbehandlingstiden betydelig fordi statsborgermyndighetene
blir i stand til å innhente strukturerte data direkte i saksbehandlingssystemet.
Videre er det i saker om statsborgerskap et
krav at vilkårene skal være oppfylt på vedtakstidspunktet jf. statsborgerloven
§ 7. Hjemler som åpner for direkte innhenting fra andre offentlige
organer, vil sikre at statsborgermyndighetene kan hente inn oppdatert, korrekt
og fullstendig saksinformasjon på det tidspunktet vedtaket skal
fattes.
Det pekes i meldingen på at også kontrollhensyn tilsier
at myndighetene bør få oppdaterte opplysninger.
For å ha rett til norsk statsborgerskap er det
tilstrekkelig at vilkårene for permanent oppholdstillatelse ifølge
§ 62 er oppfylt på vedtakstidspunktet. Det er ikke et krav at tillatelsen
faktisk er innvilget, jf. statsborgerloven § 7 første ledd bokstav
d. Majoriteten av dem som søker om statsborgerskap har allerede
permanent oppholdstillatelse. Behovet for å innhente opplysninger
fra Statens lånekasse for utdanning og arbeids- og velferdsforvaltningen
vil bare gjelde der søkeren ikke allerede har permanent oppholdstillatelse
og i saker om tilbakekall av statsborgerskap. Hjemler for innhenting
av opplysninger fra Statens lånekasse for utdanning og arbeids-
og velferdsforvaltningen i statsborgerloven vil derfor i mindre
grad bli tatt i bruk enn de tilsvarende hjemlene i utlendingsloven.
Det gis i dag informasjon om bruk av opplysninger
i søknadsskjemaet for søknad om statsborgerskap. Søkeren og referansepersonen
vil vite hvilke vilkår som stilles for en innvilgelse og hvilke
opplysninger det er nødvendig å klarlegge før et vedtak kan fattes.
Både søkeren og referansepersonen kan utøve innsynrett etter forvaltningsloven
og personopplysningsloven. Søknad om statsborgerskap for barn fremmes
av de eller den som har foreldreansvaret, jf. statsborgerloven § 31.
Den eller de som har foreldreansvar vil kunne ivareta barnets interesser
i saken. For barn som har fylt tolv år kreves det samtykke i søknaden,
og barn som ikke har fylt tolv år skal gis mulighet til å gi uttrykk
for sin mening.
Løsningen for informasjonsinnhenting er utformet
slik at statsborgermyndighetene skal ha riktige og oppdaterte opplysninger,
og kun de opplysningene som er relevante for den oppgaven som skal
utføres i en bestemt del av saksløpet.
Ved behandling av de samme personopplysningene
kan mottakerorganet og avgiverorganet være bundet av ulike regler
om taushetsplikt. Der avgiverorganet er bundet av særlige lov- og
forskriftsregler om taushetsplikt som går utover de alminnelige
reg-lene i forvaltningsloven, vil det bero på en tolkning av de
aktuelle reglene hvorvidt også statsborgermyndighetene er bundet
av denne særlige taushetsplikten når de mottar opplysninger fra
avgiverorganet.
Det vises i proposisjonen til at departementet vurderer
innføringen av de foreslåtte hjemlene som nødvendige. Hensynene
det er vist til ovenfor, vil ikke kunne ivaretas fullt ut ved at
søkeren selv innhenter opplysningene eller samtykker til innhenting av
opplysningene. Videre mener departementet at mulighetene for kontradiksjon
er sikret ved at statsborgermyndighetene gir informasjon om innhenting av
opplysninger og ved rett til innsyn. Dersom statsborgermyndighetene
avslår en søknad om statsborgerskap eller tilbakekaller norsk statsborgerskap,
vil søkeren ha rett til å klage på vedtaket. Statsborgermyndighetene
vil kun innhente opplysninger som er nødvendige for å behandle en
sak etter statsborgerloven, og regler om taushetsplikt vil hindre
at disse opplysningene spres videre.
Det vises i proposisjonen til at både Utlendingsdirektoratet
(UDI), Utlendingsnemnda (UNE) og Politidirektoratet (POD) skriver
at de har behov for opplysninger fra kommunene om søkeren har gjennomført
pliktig norskopplæring i henhold til introduksjonsloven, jf. statsborgerloven
§ 7 første ledd bokstav f, jf. § 8 og statsborgerforskriften §§ 4-1
til 4-3.
Ikke alle søkere har rett og/eller plikt til
å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Rett og plikt gjelder
personer som er omfattet av introduksjonsloven § 17 og som har fått
oppholdstillatelse etter 1. september 2005. Disse søkerne er registrert
i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR).
Den opplæringen kommunene har ansvaret for skal
registreres på deltakerne i NIR, jf. forskrift om nasjonalt introduksjonsregister
§ 10. I forbindelse med behandling av saker om norsk statsborgerskap skal
opplysninger om gjennomført opplæring, fritak fra plikt til opplæring
eller om dokumentasjon av tilstrekkelige kunnskaper i norsk eller
samisk overføres fra NIR til statsborgermyndighetenes datasystem (DUF).
Det vises i proposisjonen til at erfaringsvis
er ikke alltid opplysningene som overføres fra NIR til DUF tilstrekkelige
for å finne ut om vilkåret om gjennomført norskopplæring er oppfylt.
I de tilfellene kommunene har hatt ansvar for søkerens opplæring,
jf. introduksjonsloven, vil innhenting av opplysninger direkte fra
kommunene avhjelpe dette problemet.
Departementet foreslår på bakgrunn av høringsinstansenes
merknader at statsborgermyndighetene etter anmodning skal kunne
innhente opplysninger fra kommunene om gjennomført norskopplæring
etter introduksjonsloven. Dette innebærer en utvidelse i forhold
til forslaget som ble sendt på høring. Kommunenes plikt til å utlevere
opplysninger uten hinder av lovbestemt taushetsplikt vil fremgå
av statsborgerloven § 29 annet ledd bokstav e. Det kan bare innhentes
opplysninger som er nødvendige for å avgjøre saken. Det vil si at
statsborgermyndighetene bare kan innhente opplysninger i saker der
opplysninger i DUF ikke gir svar på om norskopplæringen er gjennomført
i tråd med regelverket. Det vil reguleres i statsborgerforskriften
hvilke organer som kan be om opplysninger, i hvilke sakstyper det
kan innhentes opplysninger, hvem det kan innhentes opplysninger om
og hvilke opplysninger som kan innhentes.
Det vises i proposisjonen til at Justis- og
beredskapsdepartementet (JD) sendte forslag om en tilsvarende hjemmel
i utlendingsloven på høring 17. juni 2011. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
skrev i sin høringsuttalelse til JD at de oppfattet behovet for opplysninger
om opplæring etter introduksjonsloven som ivaretatt gjennom registreringen
i NIR. For øvrig var ingen av høringsinstansene negative til en
innføring av den foreslåtte hjemmelen.
Lov 27. april 2012 nr. 22 om endringer i statsborgerloven
trer i kraft 1. januar 2013. Loven omfatter endringer i statsborgerloven
§ 29. Det innføres et nytt første ledd som presiserer søkerens opplysningsplikt.
Videre står det at gjeldende første og annet ledd blir annet og
tredje ledd i bestemmelsen.
I proposisjonen fremgår det at de endringene
i § 29 som nå foreslås, vil tre i kraft før 1. januar 2013 og at
det derfor vil være behov for endringer i lov 27. april 2012 nr.
22 om endringer i statsborgerloven.
Departementet foreslår i proposisjonen at det gjøres
endringer i lov 27. april 2012 nr. 22 om endringer i statsborgerloven
slik at hele bestemmelsens ordlyd i § 29 går frem av endringsloven.
Det vil da bli tydelig hvordan bestemmelsen skal lyde etter 1. januar
2013.
Det vises i proposisjonen til at før endringsloven trer
i kraft, kan det bli behov for å lage overgangsbestemmelser som
regulerer hvordan man skal behandle søknader som er kommet inn,
men som ikke er ferdigbehandlet når loven trer i kraft. Dette vil
særlig gjelde de nye reglene om beregning av karenstid. Departementet
foreslår derfor å innføre en hjemmel for departementet til å gi
overgangsbestemmelser til end-ringsloven i forskrift.
Det vises i proposisjonen til at formålet med
regelendringene er å legge til rette for en enklere og forkortet
søknadsprosess for søkerne, bedre brukerservice og datakvalitet,
samt redusert ressursbruk i forvaltningen. Særlig i den grad statsborgermyndighetene
utnytter mulighetene til å innhente opplysninger elektronisk som
et supplement til informasjon fremskaffet av søkere og andre, vil
tiltakene medføre en gevinst for søkerne, da de slipper å innhente
supp-lerende og oppdatert informasjon selv, samtidig som servicen
blir bedre og saksbehandlingstiden kortere.
Det vises i proposisjonen til at det er en uttalt
forvaltningspolitisk målsetting at det skal legges til rette for
å innhente og gjenbruke informasjon innenfor statsforvaltningen
på en automatisert måte, jf. St.meld. nr. 19 (2008–2009) Ei forvaltning
for demokrati og fellesskap kap. 6.5. Det er imidlertid opp til organene
selv å bestemme når og hvordan de vil utnytte potensialet som forslaget
her legger til rette for. De aktuelle offentlige organene har stort
sett gode, men noe varierende forutsetninger for å delta i et slikt samarbeid
med utlendingsforvaltningen og statsborgerforvaltningen, slik at
det vil ta tid før automatisert utveksling av informasjon ev. kan
gjennomføres på alle områder. For utlendingsforvaltningen og statsborgerforvaltningen
er det allerede besluttet nødvendige tiltak for utvikling av ulike
IKT-løsninger (EFFEKT-programmet).
Også uavhengig av muligheten for automatisert IKT-basert
informasjonsinnhenting vil forslagene her medføre effektiviseringsgevinster,
ved at oppdatert informasjon kan innhentes manuelt direkte fra et annet
offentlig organ, i stedet for å etterspørre dette fra søkeren.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill -Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge -Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel -Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir -Jørgen
Bekkevold, viser til regjeringens forslag i Prop. 132 L
(2011–2012) Endringer i statsborgerloven og gir sin tilslutning
til de foreslåtte endringene i lovens § 29, som gir statsborgermyndighetene adgang
til å innhente opplysninger fra andre offentlige organer uten hinder
av taushetsplikt.
Komiteen viser til at et enstemmig
storting 11. juni 2012 ga tilsvarende adgang til utlendingsmyndighetene,
jf. Prop. 95 L (2011–2012) Endringer i utlendingsloven, Innst. 359
L (2011–2012) og Lovvedtak 75 (2011–2012).
Komiteen mener at de samme argumentene om
raskere saksbehandling, bedre service til brukerne og økt sikkerhet
for at korrekte opplysninger legges til grunn, også gjelder ved
behandlingen av søknad om norsk statsborgerskap. Komiteen legger til
grunn at forslaget har fått bred støtte blant høringsinstansene
og mener at viktige hensyn, som taushetsplikt, personvern og det
at det ikke skal innhentes flere opplysninger enn det som er nødvendig
i den enkelte sak, er ivaretatt på en betryggende måte, slik det framgår
av proposisjonens merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i statsborgerloven
I
I lov 10. juni 2005 nr. 51 om norsk statsborgerskap gjøres
følgende endringer:
§ 29 skal lyde:§ 29 Opplysnings-, dokumentasjons- og møteplikt
I forbindelse med behandlingen av en sak etter loven her
kan den saken gjelder pålegges å gi opplysninger som kan ha betydning
for vedtaket, fremskaffe nødvendig dokumentasjon og å møte personlig.
Dersom det organet som behandler en sak etter loven
her, anser det som nødvendig for opplysning av saken, kan organet,
uten hinder av taushetsplikt, pålegge følgende organer å utlevere
opplysninger i samsvar med forskrift etter tredje ledd:
a) politiet,
b) ligningsmyndighetene,
c) arbeids- og velferdsforvaltningen,
d) Statens lånekasse for utdanning og
e) kommunene.
Kongen skal i forskrift gi nærmere regler om hvilke
organer som kan pålegge utlevering av opplysninger etter annet ledd,
i hvilke sakstyper det kan innhentes opplysninger, hvem det kan
innhentes opplysninger om og hvilke opplysninger som kan innhentes.
II
I lov 27. april 2012 nr. 22 om endringer i statsborgerloven
gjøres følgende endringer:
§ 29 skal lyde:§ 29 Opplysnings-, dokumentasjons- og møteplikt
I forbindelse med melding eller søknad om norsk statsborgerskap
har den saken gjelder, plikt til å framlegge alle opplysninger som
kan ha betydning for vedtaket.
I forbindelse med behandlingen av en sak etter loven her
kan den saken gjelder pålegges å gi opplysninger som kan ha betydning
for vedtaket, fremskaffe nødvendig dokumentasjon og å møte personlig.
Dersom det organet som behandler en
sak etter loven her, anser det som nødvendig for opplysning av saken,
kan organet, uten hinder av taushetsplikt, pålegge følgende organer
å utlevere opplysninger i samsvar med forskrift etter fjerde ledd:
a) politiet,
b) ligningsmyndighetene,
c) arbeids- og velferdsforvaltningen,
d) Statens lånekasse for utdanning og
e) kommunene.
Kongen skal i forskrift gi nærmere regler om hvilke
organer som kan pålegge utlevering av opplysninger etter annet ledd,
i hvilke sakstyper det kan innhentes opplysninger, hvem det kan
innhentes opplysninger om og hvilke opplysninger som kan innhentes.
Del II skal lyde:
1. Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
2. Departementet kan i forskrift gi overgangsbestemmelser
til loven.
III
1. Loven del I trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer.
2. Loven del II trer i kraft straks.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 25. oktober 2012
Aksel Hagen |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |