I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
de nødvendige forslag om fra høsten 2013 å innføre en time fysisk
aktivitet hver dag for elever i grunnskolen, med en tilsvarende
økning av rammetimetallet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein -Gjelseth, Stine Renate Håheim, Lotte Grepp Knutsen,
Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspar-tiet,
Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker,
Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen viser til kunnskapsministerens kommentarer
til forslaget i brev 23. august 2012, der det framgår at ingen land
i Skandinavia har flere timer kroppsøving enn Norge. Like viktig
som antallet timer er kvaliteten på opplæringen.
Komiteen vil peke på at økt aktivitetsnivå
for barn og unge krever samarbeid på og mellom ulike arenaer.
Komiteen er kjent med at regjeringen
våren 2013 vil legge fram en tverrdepartemental folkehelsestrategi
som ledd i oppfølgingen av folkehelseloven. Komiteen viser
til at det da skal vurderes en egen delstrategi for barn og unge
for å synliggjøre betydningen av tidlig innsats.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen lenge har vært opptatt av barns og ungdoms
fysiske helse. Det ble innført to uketimer fysisk aktivitet på 5.–7. trinn
i 2009. Fra høsten 2012 er valgfaget Fysisk aktivitet og helse innført
på ungdomstrinnet. Et hovedmål er at faget skal bidra til bedre
fysisk helse for den enkelte.
Flertallet mener at en ytterligere
utvidelse av rammetimetallet med en time fysisk aktivitet hver dag
for alle elever i grunnskolen må tas stilling til i de årlige budsjettprosessene.
Flertallet viser for øvrig til
kunnskapsministerens kommentarer og har ingen ytterligere merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener kommunene og
skolene bør utnytte det lokale handlingsrommet bedre, bl.a. for
å organisere skoledagen med noen lengre pauser som gir elevene større
mulighet for å være fysisk aktive. Slik aktivitet kan tilrettelegges
både i skolens utemiljø og i gymsaler eller andre egnede fellesrom innendørs. Disse
medlemmer vil også peke på at det i mange fag kan være helt
naturlig å inkludere undervisningsmetoder som også innebærer undervisning
ute og der elevene kan kombinere faglige aktiviteter med fysisk
aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener det er andre utfordringer i
skolen som både krever større oppmerksomhet og prioritet enn en
økning av rammetimetallet tilsvarende innføring av en time fysisk aktivitet
daglig for elever i grunnskolen. Disse medlemmer vil
peke på at resultatene fra det EU-finansierte forskningsprosjektet
ENERGY viser at norske 10–12-åringer er blant de sprekeste, minst overvektige
og sunneste i denne aldersgruppen i Europa. Disse medlemmer mener
skolen skal bidra til kunnskap om ernæring og legge til rette for
fysisk aktivitet, men at dette kan ivaretas uten innføring av nye
øremerkede timer til formålet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil derimot understreke at norske elever har
betydelige utfordringer når det kommer til å beherske grunnleggende
ferdigheter som lesing og regning. Disse medlemmer mener
derfor tiltak for å løfte elevenes ferdigheter på disse sentrale
områdene må gis førsteprioritet i tiden som kommer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener fysisk aktivitet er
viktig for utviklingen hos barn og unge. Regelmessig fysisk aktivitet øker
konsentrasjonsevnen, gir mer fysisk og psykisk overskudd, bedrer
hukommelsen og øker selvtilliten. Ved å sette av mer tid til regelmessig
aktivitet vil man kunne gi barna bedre forutsetninger for læring og
samtidig øke trivselen og forebygge psykiske problemer. Ved å legge
til rette for daglig fysisk aktivitet i skolen vil man også kunne
bidra til at barn og unge utvikler interesse og motivasjon for dette,
slik at de også vil ta det med seg inn i voksen alder.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre vil understreke at den aller viktigste
innsatsfaktoren for ele-venes læring i skolen er læreren. Heller
enn å utvide timetallet i skolen må en, av ressursmessige hensyn, prioritere
tiltak knyttet til det å øke lærernes kompetanse innenfor ulike
felt – også med tanke på hvordan man bedre kan tilrettelegge for
økt fysisk aktivitet blant elevene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å skape en best mulig skole. Vi lever i et internasjonalt
konkurransesamfunn hvor vi er en del av en global kunnskapsøkonomi.
For å henge med i denne konkurransen og også hevde oss må vi satse
på utdanning, forskning og kompetanseutvikling.
Grunnlaget for en slik strategi legges etter disse medlemmers oppfatning
allerede i grunnskolen. Det nytter ikke å ha en god strategi for
høyere utdanning dersom en ikke har potensielt kompetente studenter.
Skal en ha det, må en sørge for at alle som går ut av grunnutdanningen
har grunnleggende ferdigheter og basiskompetanse. Disse medlemmer mener
at dette ikke er ivaretatt i vesentlig grad i dag, all den tid en
har en frafallsprosent på rundt 30 i videregående opplæring, og
en av fem gutter ikke kan lese og skrive. Disse medlemmer mener
derfor en må se på ulike tiltak som fremmer god læring.
Disse medlemmer er opptatt av
at nye tiltak i skolen skal forankres i forskningsbasert kunnskap om
hva som fungerer, og innføring av mer fysisk aktivitet i skolehverdagen
er nettopp det. De siste årene har det vært gjort en omfattende
forskning på hvordan læring og trening henger sammen, og en har
flere internasjonale funn og erfaringer som viser en klar korrelasjon
på fysisk aktivitet og kognitiv kapasitet. Disse medlemmer peker
på at det både gjennom kvalitative og kvantitative studier tydelig
går frem at økt fysisk aktivitet blant elevene fremmer bedre læring.
Videre mener disse medlemmer det
er viktig å trekke inn den store utfordringen norsk skole har med
hensyn til bråk og uro i klasserommet. Internasjonale undersøkelser
viser at vi ligger svært dårlig an når det kommer til effektiv tidsutnyttelse
av undervisningstimene, nettopp fordi elever og lærere rapporterer
om for mye tid brukt til å forsøke å holde ro og orden. Disse
medlemmer viser til et eksperiment gjort av lærerstudsenten
Lars Waade ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, som med klarhet viste at
fysisk aktivitet hver dag ga mer ro og disiplin i timene.
Disse medlemmer ønsker å implementere en
time fysisk aktivitet i grunnutdanningen hver dag. Dette er på linje
med anbefalingene både fra Marit Breivik-utvalget, Norsk legemiddelforening,
Helsedirektoratet med flere. Allerede i dag er det flere skoler
i Norge som har gjennomført dette innenfor eksisterende timetall
og nasjonalt gitte rammer. Disse medlemmer registrerer
at disse skolene rapporterer om positive erfaringer, og ingen har
valgt å reversere en slik organisering av skolehverdagen.
Disse medlemmer er også opptatt
av å skape et godt miljø for læring i skolen. Opplæringsloven § 9a,
om elevenes psykososiale miljø, brytes i for stor grad i dag, og disse
medlemmer ser med bekymring på de høye mobbetallene en har
i norsk skole. Mobbing bidrar til dårlig klassekultur, dårligere
læringsmiljø og kan også ha enorme konsekvenser for de involverte. Disse
medlemmer ønsker derfor å peke på ulike funn, både fra nasjonal
og internasjonal forskning, som viser at fysisk aktivitet og trening
generelt sett gir en mestringsfølelse og fører til en styrking av
selvfølelsen. Dette igjen har vist seg å innvirke positivt når det
kommer til forebygging av mobbing.
Med bakgrunn i dette ønsker disse medlemmer å
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
de nødvendige forslag om fra høsten 2014 å innføre én time fysisk
aktivitet hver dag for elever i grunnskolen, med en tilsvarende
økning av rammetimetallet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag
om fra høsten 2014 å innføre én time fysisk aktivitet hver dag for
elever i grunnskolen, med en tilsvarende økning av rammetimetallet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:118 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Mette Hanekamhaug, Øyvind Korsberg,
Tord Lien og Bente Thorsen om mer fysisk aktivitet i grunnskolen
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 25. oktober 2012
Marianne Aasen |
Stine Renate Håheim |
leder |
ordfører |