Til Stortinget
Norge blir i økende grad et kompetansesamfunn som er avhengig
av en skole der flest mulig får utnyttet sine evner og talenter
på en best mulig måte. Et tiltak som vil bidra til dette er innføring
av én time fysisk aktivitet i grunnskolen hver dag.
Flere skoler har allerede gjort dette lokalt, innenfor allerede
eksisterende timetall og rammer. Forslagsstillerne ønsker å øke
rammetimetallet med en time, og innføre nasjonale retningslinjer
om én time fysisk aktivitet hver dag på samtlige av landets skoler.
Helseplager knyttet til inaktivitet og fedme er sterkt økende.
Dagens 15-åringer er mer stillesittende enn den gjennomsnittlige
70-åringen, og barn og unges tid brukt på fysisk aktivitet er drastisk
redusert. Testresultater i kroppsøvingsfaget i skolen og i Forsvaret
viser nedgang i den fysiske yteevnen for barn og ungdom.
Korrelasjonen mellom inaktivitet og dårlig helse er signifikant.
Parallelt med nedgangen i fysisk aktivitet ser man også en negativ
utvikling i norske elevers skoleprestasjoner. Rundt 15 pst. av
elevene, og så mye som 20 pst. av guttene, går ut av grunnskolen med
så svake lese- og skriveevner at de faktisk ikke kan fungere i det
moderne arbeidslivet. Det bidrar til høy frafallsprosent og manglende
rekruttering til kompetansekrevende utdanninger. Samtidig er Norge
i toppen når det gjelder bråk og uro i klasserommet, og det er problemer
knyttet til klassemiljø og mobbing.
Når det kommer til nye tiltak i skolehverdagen, må disse være
forankret i forskning og reell kunnskap. Gym og fysisk aktivitet
har til alle tider vært en viktig del av skolehverdagen, og det
har gjennom de siste årene blitt foretatt omfattende forskning på hvordan
læring og trening henger sammen. En rapport fra California Department
of Education i USA viste en signifikant sammenheng mellom fysisk
aktivitet og kognitiv kapasitet. Elever med god fysisk form oppnådde
i all hovedsak bedre resultater i teoretiske fag.
Ved Vrije Universitet i Amsterdam i Nederland sammenstilte forskere
14 ulike studier med over 12 000 barn fra både USA, Canada og Sør-Afrika
og fant klare indikasjoner på sammenheng mellom trening og skoleprestasjoner.
De pekte på økt konsentrasjon, mindre stress og bedre læringsmiljø
for den enkelte elev.
En studie fra Malmö högskola i Sverige (inngår i det større Bunkeflo-prosjektet)
fulgte to skoleklasser gjennom hele grunnutdanningen, hvor den ene
hadde idrett hver dag, mens den andre hadde to timer i uken. Gruppen
med mest fysisk aktivitet fikk bedre motorisk utvikling og bedre
skoleprestasjoner, og hadde spesielt positiv effekt på guttene.
Man kunne observere økt energi, bedre motoriske forutsetninger,
økt konsentrasjon og økt mestringsfølelse.
Resultater fra en undersøkelse i Illinois, USA, er omtalt i Journal
of Exercise Physiology Online, 2005. Der konkluderte forskerne med
at fysiske og mentale prosesser påvirker hverandre direkte. Undersøkelsen
viste at jo sprekere og mer aktive elevene ble, jo bedre ble de
akademiske resultatene.
Tilgjengelig forskning viser at trening generelt sett gir personer
bedre mestringsfølelse og livskvalitet. Tidsskrift for den norske
legeforening og professor Yngvar Ommundsen ved Norges Idrettshøgskole peker
på at bedringen i selvbildet gjør at elevene står bedre rustet i
sosiale situasjoner, og læringsmiljøet blir dermed bedre. I likhet
med Helsedirektoratet peker de også på at fysisk aktivitet øker
konsentrasjons- og hukommelsesevnen, slik at elevene blir mer mottakelige
og mer motiverte for å lære.
Bråk og uro i klasserommet er et stort problem. Mastergraden
til læreren Lars Waade ved Høgskolen i Nord-Trøndelag tok utgangspunkt
i dette, og bygget på et eksperiment der han lot elevene gå gjennom
en prøveperiode hvor de hadde gym én time hver dag i én måned. Da
ble det mer ro og disiplin i timene. I tillegg rapporterte lærerne
ved skolen om bedring av læringsforholdene og at elevene gikk bedre
overens med hverandre.
Mer fysisk aktivitet i skolen bidrar til bedre helse. Trudvang
skole i Sogndal i Sogn og Fjordane er et godt eksempel. De innførte
60 minutters lærerstyrt aktivitet hver dag, parallelt med at man
også fulgte en kontrollgruppe et annet sted. Barna som var involvert i
prosjektet på Trudvang skole fikk en betydelig bedre utvikling
i risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og fysisk form enn
barna i kontrollgruppen. I tillegg la rektoren ved skolen vekt på
at det beste med undersøkelsen var resultatene knyttet til læringen,
og at elevene nå lærte mer fag.
I tråd med de klare forskningsresultatene som viser at økt fysisk
aktivitet gir bedre læring, og Helsedirektoratets anbefalinger ut
fra et helseperspektiv, ønsker forslagsstillerne at sentrale myndigheter
må legge føringer for at samtlige grunnskoler i Norge skal ha én
time fysisk aktivitet for sine elever hver dag.
Med bakgrunn i dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag om å
innføre fra høsten 2013 én time fysisk aktivitet hver dag for elever
i grunnskolen, med en tilsvarende økning av rammetimetallet.
10. mai 2012