Bevilgningen foreslås økt med netto 20,5 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 21,2 mill. kroner til
dekning av Forsvarsdepartementets merkostnader i 2012 som følge
av at Statsministerens kontor har flyttet inn i Forsvarsdepartementets lokaler
på Akershus festning.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,7 mill. kroner
grunnet omdisponering til kap. 1719 post 1, for å dekke kostnader
til arrangement av årlig veterankonferanse og pilotprosjektet «Østerdalen».
Pilotprosjektet er en del av regjeringens handlingsplan for personell
før, under og etter operasjoner i utlandet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.8 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Bevilgningen foreslås økt med netto 303,8 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 316,8 mill. kroner
grunnet merinntekter, jf. omtale under kap. 4710 post 1.
Bevilgningen foreslås redusert med 13 mill.
kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på
forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 1 mill. kroner
grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 132 mill. kroner.
Økningen knytter seg til tiltak for særskilt sikring
av Statsministerens kontor og Forsvarsdepartementet. Tiltakene planlegges
gjennomført i 2012 og 2013. Tiltakene er kostnadsberegnet til totalt
330 mill. kroner, inkludert usikkerhet, jf. forslag til romertallsvedtak om
kostnadsramme for prosjektet. Beløpet fordeler seg med 148 mill.
kroner i 2012 og 182 mill. kroner i 2013.
Bevilgningen foreslås redusert med 16 mill.
kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på
forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 316,8 mill. kroner,
grunnet følgende forhold:
Høyere inntekter
pga. leiemodellen enn det som ble lagt til grunn ved budsjetteringen
(330 mill. kroner). Bevilgningen er basert på inngåtte avtaler og
tar derfor ikke høyde for ikke-avtalefestede inntekter som måtte
påløpe i gjennomføringsåret. Økningen skyldes nye avtaler med brukersiden
i forsvarssektoren, og gjelder behov som ikke var kjent på budsjetteringstidspunktet. Beløpet
omfatter høyere inntekter knyttet til energi (50 mill. kroner),
vertskapstjenester (180 mill. kroner), renholdstjenester (40 mill.
kroner), sikringstjenester (10 mill. kroner) og brukerdefinert utvikling
(50 mill. kroner).
Høyere oppdragsinntekter enn det som ble
lagt til grunn ved budsjetteringen knyttet til NATO-investeringsoppdrag
(24 mill. kroner).
Lavere avskrivingsinntekter enn det som
ble lagt til grunn ved budsjetteringen (-20 mill. kroner).
Lavere driftsinntekter enn det som ble
lagt til grunn ved budsjetteringen knyttet til eldre festningsverk
(-17 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 8,6 mill.
kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 0,7 mill. kroner for
å dekke kostnader til arrangement av årlig veterankonferanse og
Forsvarsdepartementets kostnader knyttet til pilotprosjekt «Østerdalen», som
er et sektorovergripende samarbeidsprosjekt som ledd i regjeringens
handlingsplan for personell før, under og etter operasjoner i utlandet.
Bevilgningen foreslås redusert med 7,3 mill. kroner
grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.
I tillegg foreslås bevilgningen redusert med 2,0 mill. kroner som
følge av overføring av budsjettansvar for saker knyttet til andre
verdenskrig.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 4,7 mill. kroner
grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 1,5 mill. kroner.
Økningen gjelder teknisk omdisponering til kap. 1719
post 71, for saker knyttet til andre verdenskrig (2 mill. kroner).
Reduksjonen gjelder teknisk omdisponering av midler
til Forsvarets seniorforbund til kap. 1725 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 76 mill.
kroner fordi behovet blir mindre enn opprinnelig forventet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 224,3 mill.
kroner.
Reduksjonen på posten gjelder bl.a. teknisk
omdisponering for gjennomføring av øvelse Cold Response 2012 (246,9
mill. kroner). Midlene ble budsjettert på dette kapitlet og omdisponeres
til de kapitler hvor utgiftene har påløpt. Reduksjonen skyldes videre
teknisk justering som følge av overføring av budsjettansvar for
utdanningstilbud (2 mill. kroner), justering av rutiner for horisontal
samhandel (6,1 mill. kroner), samt overføring av budsjettansvar
for bedriftshelsetjenesten fra Forsvarets sanitet til Oslo garnisonsforvaltning
(3,1 mill. kroner). Videre foreslås posten redusert med 9,3 mill.
kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på
forsvarsbudsjettet. I tillegg foreslås det andre omdisponeringer
som samlet gir en netto reduksjon på 0,6 mill. kroner.
Økningen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering
av utgifter til IT-systemet FISBasis (14,6 mill. kroner), samt tilbakeføring
av midler som ble benyttet til å balansere forsvarsbudsjettet i 2011
(29,1 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet har en sentral rolle
som rådgiver for ulike virksomheter med beskyttelsesbehov og beskyttelsesverdige
objekter. Økningen skal styrke arbeidet med veiledning om virksomhetenes
ansvar for egenbeskyttelsestiltak og objektsikring.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 163 mill.
kroner.
Det foreslås herunder å omdisponere 172,2 mill. kroner
til kap. 1725 post 21 Spesielle driftsutgifter, knyttet til den
særskilte kompensasjonsordningen for psykiske senskader som følge
av deltakelse i utenlandsoperasjoner. Reduksjonen skyldes videre
bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis
(4,6 mill. kroner), overføring av budsjettansvar for vakt og sikring i
Linderud leir og Huseby (3,4 mill. kroner) samt omdisponering til
høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet (14,6 mill. kroner).
Videre foreslås posten redusert med 0,6 mill. kroner grunnet mindreinntekter
på kap. 4725 post 90. I tillegg foreslås det andre omdisponeringer
som samlet gir en netto reduksjon på 1,6 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder omdisponering for gjennomføring
av øvelse Cold Response 2012 (1,5 mill. kroner), omdisponering av
støtte til Forsvarets seniorforbund fra kap. 1719 post 71, (0,5
mill. kroner), samt tilbakeføring av midler som ble benyttet til
å balansere forsvarsbudsjettet for 2011 (32 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås en bevilgning på 172,2 mill. kroner.
Posten er ny og er knyttet til den særskilte kompensasjonsordningen
for psykiske senskader som følge av deltakelse i utenlandsoperasjoner.
Ordningen er i dag budsjettert under kap. 1725 post 1. For å forenkle
oppfølgingen av ordningen foreslås det at ordningen blir budsjettert under
kap. 1725, post 21 Spesielle driftsutgifter, og at stikkordet «kan
overføres» påføres posten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 3,5 mill. kroner
fordi behovet blir mindre enn opprinnelig forventet. Midlene er
foreslått omdisponert til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,1 mill. kroner.
Av dette gjelder 1,1 mill. kroner redusert behov til formålet i
2012, og disse midlene er foreslått omdisponert til høyere prioritert
virksomhet på forsvarsbudsjettet. Videre foreslås bevilgningen redusert
med 36 000 kroner grunnet reduserte inntekter på kap. 4725 post
70. Inntektsreduksjonen medfører en parallell reduksjon av Forsvarets
utgiftsramme.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 36 000 kroner
grunnet avvikling av inntektskravet i 2012.
Reduksjonen i inntekten medfører en parallell reduksjon
av Forsvarets utgiftsramme.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,6 mill. kroner
grunnet avvikling av inntektskravet i 2012.
Reduksjonen i inntekten medfører en parallell reduksjon
av Forsvarets utgiftsramme.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 199 mill. kroner.
Økningen på posten er bl.a. knyttet til arbeidet for
å sikre at Hæren når målsetningene i inneværende langtidsplan i
2012 (40 mill. kroner). Økningen gjelder videre omdisponering for
å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (144,5 mill. kroner), omdisponering
som følge av overføring av budsjettansvar for utdanningstilbud (2 mill.
kroner), justering av rutiner for horisontal samhandel (6,1 mill.
kroner) samt overføring av budsjettansvar knyttet til vakt og sikring
i Linderud leir og Huseby (3,4 mill. kroner). Økningen skyldes videre
endringer i forbindelse med styrkeproduksjon for Afghanistan (17
mill. kroner) samt justering av rutiner for dekning av fraktkostnader
for materiell (7,2 mill. kroner). Videre foreslås posten tilført
10,8 mill. kroner grunnet merinntekter, jf. omtale under kap. 4731 post
1. I tillegg foreslås det omdisponeringer til andre poster som samlet
gir en netto økning på 2,2 mill. kroner.
Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering
av utgifter til IT-systemet FISBasis (1,6 mill. kroner), samt til
tilbakeføring av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011
(32,6 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 10,8 mill. kroner.
Økningen gjelder inntekter fra utleie av boliger m.m.,
samt salg ved Hærens messer. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside
og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf.
Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 27,6 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder omdisponering for
å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (47 mill. kroner), samt
endret budsjettering av vedlikeholdskostnader (18,9 mill. kroner).
I tillegg foreslås det andre omdisponeringer som samlet gir en netto
økning på 3 mill. kroner.
Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering
av utgifter til IT-systemet FISBasis (2,2 mill. kroner), samt tilbakeføring
av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (39,2 mill.
kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 109,8 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder i hovedsak omdisponering
for å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (35,5 mill. kroner)
samt høyere drivstoffkostnader enn forutsatt på budsjetteringstidspunktet
(65 mill. kroner).
Det ble med virkning fra 1. oktober 2011 inngått en
avtale mellom Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet
om helikopterberedskap på Rygge som kan støtte politiet ved behov.
Avtalen er forlenget til 31. desember 2012. Utgiftene fordeles mellom
partene. Bevilgningen foreslås økt med Forsvarsdepartementets andel
av kostnadene (2,3 mill. kroner). Økningen på posten gjelder også
opplæring for å kunne utvide helikopterberedskapen på Rygge til
å omfatte kapasitet til håndhevelsesbistand (4 mill. kroner).
Videre foreslås posten tilført 40,8 mill. kroner grunnet
merinntekter. Inntektene medfører en parallell økning av Forsvarets
utgiftsramme, jf. FDs generelle merinntektsfullmakt. I tillegg er det
foreslått andre omdisponeringer som samlet gir en netto økning på
56 000 kroner.
Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering
av utgifter til IT-systemet FISBasis (1,3 mill. kroner) samt tilbakeføring
av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (36,5 mill.
kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 40,8 mill. kroner.
Økningen gjelder inntekter iht. samhandlingsavtale
om drift av flyplasser med AVINOR (37,8 mill. kroner), samt økte
utgifter til helikopterberedskap på Rygge for å kunne støtte politiet
ved behov (3 mill. kroner).
Inntektene medfører en parallell økning av Forsvarets
utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 14,7 mill.
kroner.
Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering
av utgifter til IT-systemet FISBasis (2,2 mill. kroner), samt tilbakeføring
av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (32 mill.
kroner).
Økningen på posten skyldes bl.a. utbetaling
av signeringsbonus for innsatsstyrkene i Heimevernet (6,7 mill.
kroner). Økningen gjelder videre omdisponering for å gjennomføre
øvelse Cold Response 2012 (8,4 mill. kroner). I tillegg er det foreslått
andre omdisponeringer som samlet gir en netto økning på 4,4 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten foreslås redusert med 1,3 mill. kroner. Endringen
er en budsjetteknisk omdisponering.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 83,3 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder omdisponering for
å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (10 mill. kroner) samt tilbakeføring
av midler som ble benyttet til å balansere forsvarsbudsjettet i 2011
(71,4 mill. kroner). Videre foreslås posten tilført 37 mill. kroner
grunnet merinntekter, jf. omtale under kap. 4740 post 1.
Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering
av utgifter til IT-systemet FISBasis (1,4 mill. kroner), omdisponering
knyttet til justering av rutiner for dekning av fraktkostnader for
materiell (11,9 mill. kroner) samt budsjetteknisk justering av Sjøforsvarets
vedlikeholdskostnader (18,9 mill. kroner). I tillegg foreslås det
andre omdisponeringer som samlet gir en netto reduksjon på 2,9 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten foreslås økt med 37 mill. kroner.
Økningen på posten skyldes salg av drivstoff
til allierte og samarbeidsnasjoner på øvelse i Norge (24 mill. kroner),
samt salg av ukurant ammunisjon til «NATO Maintenance and Supply
Agency» (NAMSA) (13 mill. kroner). Inntektene medfører en parallell
økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle
merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 45,2 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder tiltak for å styrke
investeringsvirksomheten og sørge for nødvendig tilgang på kompetanse
i Forsvarets logistikkorganisasjon (33,2 mill. kroner). Økningen
skyldes videre tilbakeføring av midler som ble benyttet til å balansere
forsvarsbudsjettet i 2011 (4,1 mill. kroner), samt omdisponeringer
knyttet til innkjøpsfunksjonen i Forsvarets logistikkorganisasjon
(2,7 mill. kroner) og sikkerhetsgodkjenning av graderte informasjonssystemer
i Forsvaret (5,2 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 60 mill. kroner.
Som følge av ulykken i Sverige, hvor et C-130J Hercules
transportfly styrtet, er det behov for snarlig gjenanskaffelse av
et tilsvarende transportfly. Dette anslås å koste 720 mill. kroner. Økningen
på posten skyldes videre merinntekter, jf. omtale under kap. 4760
post 45 (45,2 mill. kroner). Inntektene medfører en parallell økning av
Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Reduksjonen på posten skyldes i hovedsak omdisponering
av 700 mill. kroner til kap. 1761 Nye kampfly med baseløsning, post
45. Beløpet er forventede utgifter i 2012 til den planlagte kampflyanskaffelsen
(700 mill. kroner). Reduksjonen på posten gjelder videre omdisponering til
post 1 av utgifter til sikkerhetsgodkjenning av graderte informasjonssystemer
i Forsvaret (5,2 mill. kroner).
Anskaffelsen av kampfly med baseløsning innebærer
en særskilt utfordring knyttet til å fordele de samlede utbetalingene
slik at de er tilpasset forsvarsrammen for det enkelte budsjettår.
Det vises til nærmere omtale i Prop. 73 S (2011–2012) Et forsvar
for vår tid, kapittel 6.2.2. Det er nødvendig med tilpasninger i
Forsvarets øvrige investeringsportefølje. For å få økt fleksibilitet
i disponeringen av de samlede investeringsbevilgningene til Forsvaret,
foreslås det at kap. 1760 post 45 tilføres stikkordet «kan nyttes under
kap. 1761 post 45». For 2012 vil det, som et engangstiltak, være
behov for å holde tilbake midler på posten fra formål under kap.
1760 post 45 slik de var angitt i Prop. 1 S (2011–2012) for Forsvarsdepartementet.
Disse vil bli omdisponert til kampflyinvesteringen for etterfølgende
år. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget vedrørende konkrete
disponeringsendringer innenfor kap. 1760 post 45 senest i forbindelse
med Forsvarsdepartementets omgrupperingsproposisjon for 2012.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det foreslås en bevilgning på 60,9 mill. kroner.
Beløpet gjelder merinntekter fra royalties (13,8 mill.
kroner), salg av materiell (1,9 mill. kroner), konvensjonalbøter
(0,6 mill. kroner) og tilbakebetaling av utlegg for påløpte kostnader
knyttet til Norges «lead nation»-utgifter innenfor P4387 Multinational
Geospatial Coproduction Program der Norge viderefakturerer utgifter
til Danmark, Finland og Sverige (44,6 mill. kroner). Inntekten medfører
en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets
generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås opprettet et eget budsjettkapittel, kap.
1761 Nye kampfly med baseløsning, post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold. Det foreslås bevilget 700 mill. kroner på posten. Midlene
foreslås omdisponert fra kap. 1760 post 45. Posten foreslås gitt
stikkordet «kan overføres». Opprettelsen av nytt budsjettkapittel
vil synliggjøre utgifter til kampflyanskaffelsen med baseløsning.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner. Forslaget
gjelder i all hovedsak tilbakeføring av midler som ble benyttet
til å dekke inn merforbruk på andre deler av forsvarsbudsjettet
i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 60,4 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder dekning av ikke-refunderte
utgifter for Forsvarets bidrag i 2012 til Justis- og beredskapsdepartementets
redningshelikopterprosjekt (17 mill. kroner). Videre foreslås posten
tilført 43,4 mill. kroner grunnet merinntekter. Merinntekten har
en tilsvarende ikke-budsjettert utgiftsside, jf. omtale under kap. 4791
post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 43,4 mill. kroner, som
gjelder forventede innbetalinger knyttet til ikke-budsjetterte oppdrag
gitt av Justis- og beredskapsdepartementet, herunder bistand til
politiet (11,4 mill. kroner) og gjennomføring av handlingsplan 2020
som har til hensikt å sørge for at redningshelikopterkapasiteten
opprettholdes på dagens nivå inntil nye helikoptre er på plass (32
mill. kroner).
Inntektene har en tilsvarende utgiftsside, og medfører
derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle
merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 40,7 mill. kroner.
Regnskapet for norske styrkers deltakelse i
operasjonen i Libya i 2011 viser et totalt mindreforbruk på 40,7
mill. kroner forbundet med operasjonen. Det foreslås på dette grunnlag
å redusere forsvarsbudsjettet for 2012 med 40,7 mill. kroner på
dette kapitlet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 20 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder refusjoner som følge av
forvaltningsavtaler som regulerer kostnadsdeling mellom samarbeidsnasjoner
og FN. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor
en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle
merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 13,8 mill. kroner.
Posten foreslås tilført 12,5 mill. kroner grunnet merinntekter.
Merinntekten har en tilsvarende ikke-budsjettert utgiftsside, jf.
omtale under kap. 4795 post 1. I tillegg er det foreslått andre
tekniske justeringer mot andre kapitler som samlet gir en netto
økning på 1,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 12,5 mill. kroner.
Økningen på posten gjelder merinntekter til gjennomføring
av Norsk militær tatoo (6 mill. kroner), arrangementer i regi av
Forsvarets museer (5,4 mill. kroner) samt konserter arrangert av
Forsvarets musikk (1,1 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Etableringen av AIM Norway SF ble vedtatt i forbindelse
med Stortingets behandling av Innst. 60 S (2011–2012) til Prop.
3 S (2011–2012) Omdanning av Luftforsvarets hovedverksted Kjeller til
statsforetak og andre investeringer. Basert på foreløpig estimert
åpningsbalanse ble det bevilget 388 mill. kroner på kap. 1715 post
95 til innskutt egenkapital i nytt statsforetak, hvorav 219 mill.
kroner ble dekket ved et estimert tingsinnskudd bevilget på kap.
4715 post 95 Netto inntekter ved overføring av eiendeler og forpliktelser
fra staten til statsforetaket. Det ble i forbindelse med budsjettvedtaket
fastslått at endelig bevilgning og egenkapital først kunne fastsettes
på grunnlag av revisorbekreftet tingsinnskudd på omdanningstidspunktet.
I henhold til Stortingets vedtak ble Kongen i statsråd gitt fullmakt
til å fastsette endelig bevilgning vedrørende overdragelse av eiendeler,
rettigheter og forpliktelser i forbindelse med omdanningen.
Ved omdanningen av Luftforsvarets hovedverksted
Kjeller til AIM Norway SF pr. 15. desember 2011 ble nettoverdien
av tingsinnskuddet beregnet og fastsatt til 184 mill. kroner. Statsforetaket ble
dermed stiftet med en egenkapital på 353 mill. kroner. Tingsinnskuddet
og egenkapitalen ble således 35 mill. kroner lavere enn hva som
lå til grunn i foreløpig åpningsbalanse i Prop. 3 S (2011–2012)
og i bevilgningsvedtaket. I statsregnskapet for 2011 framkommer
35 mill. kroner som henholdsvis en mindreutgift og en mindreinntekt
på utgiftssiden og inntektssiden av bevilgningsregnskapet, ettersom
det innen utgangen av budsjettåret formelt sett ikke ble foretatt
et oppdatert bevilgningsvedtak, jf. det endelige revisorbekreftede
tingsinnskuddet.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Tilsagnsfullmakten under kap. 1700 Forsvarsdepartementet,
post 73 Forskning og utvikling foreslås økt med 18 mill. kroner,
fra 22 mill. kroner til 40 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Planlagt støtte til sikkerhets- og forsvarspolitiske forskningsprosjekter
gjør at det er behov for en slik økning av tilsagnsfullmaktens ramme.
Bevilgningen på posten har økt betydelig de senere år, uten at tilsagnsfullmakten
er blitt økt tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.6 under kapittel
22 Komiteen tilråding.