Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

19. Forsvarsdepartementet

Bevilgningen foreslås økt med netto 20,5 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås økt med 21,2 mill. kroner til dekning av Forsvarsdepartementets merkostnader i 2012 som følge av at Statsministerens kontor har flyttet inn i Forsvarsdepartementets lokaler på Akershus festning.

Bevilgningen foreslås redusert med 0,7 mill. kroner grunnet omdisponering til kap. 1719 post 1, for å dekke kostnader til arrangement av årlig veterankonferanse og pilotprosjektet «Østerdalen». Pilotprosjektet er en del av regjeringens handlingsplan for personell før, under og etter operasjoner i utlandet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.8 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Bevilgningen foreslås økt med netto 303,8 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås økt med 316,8 mill. kroner grunnet merinntekter, jf. omtale under kap. 4710 post 1.

Bevilgningen foreslås redusert med 13 mill. kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 1 mill. kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 132 mill. kroner.

Økningen knytter seg til tiltak for særskilt sikring av Statsministerens kontor og Forsvarsdepartementet. Tiltakene planlegges gjennomført i 2012 og 2013. Tiltakene er kostnadsberegnet til totalt 330 mill. kroner, inkludert usikkerhet, jf. forslag til romertallsvedtak om kostnadsramme for prosjektet. Beløpet fordeler seg med 148 mill. kroner i 2012 og 182 mill. kroner i 2013.

Bevilgningen foreslås redusert med 16 mill. kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 316,8 mill. kroner, grunnet følgende forhold:

  • Høyere inntekter pga. leiemodellen enn det som ble lagt til grunn ved budsjetteringen (330 mill. kroner). Bevilgningen er basert på inngåtte avtaler og tar derfor ikke høyde for ikke-avtalefestede inntekter som måtte påløpe i gjennomføringsåret. Økningen skyldes nye avtaler med brukersiden i forsvarssektoren, og gjelder behov som ikke var kjent på budsjetteringstidspunktet. Beløpet omfatter høyere inntekter knyttet til energi (50 mill. kroner), vertskapstjenester (180 mill. kroner), renholdstjenester (40 mill. kroner), sikringstjenester (10 mill. kroner) og brukerdefinert utvikling (50 mill. kroner).

  • Høyere oppdragsinntekter enn det som ble lagt til grunn ved budsjetteringen knyttet til NATO-investeringsoppdrag (24 mill. kroner).

  • Lavere avskrivingsinntekter enn det som ble lagt til grunn ved budsjetteringen (-20 mill. kroner).

  • Lavere driftsinntekter enn det som ble lagt til grunn ved budsjetteringen knyttet til eldre festningsverk (-17 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med netto 8,6 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås økt med 0,7 mill. kroner for å dekke kostnader til arrangement av årlig veterankonferanse og Forsvarsdepartementets kostnader knyttet til pilotprosjekt «Østerdalen», som er et sektorovergripende samarbeidsprosjekt som ledd i regjeringens handlingsplan for personell før, under og etter operasjoner i utlandet.

Bevilgningen foreslås redusert med 7,3 mill. kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet. I tillegg foreslås bevilgningen redusert med 2,0 mill. kroner som følge av overføring av budsjettansvar for saker knyttet til andre verdenskrig.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 4,7 mill. kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 1,5 mill. kroner.

Økningen gjelder teknisk omdisponering til kap. 1719 post 71, for saker knyttet til andre verdenskrig (2 mill. kroner).

Reduksjonen gjelder teknisk omdisponering av midler til Forsvarets seniorforbund til kap. 1725 post 1.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 76 mill. kroner fordi behovet blir mindre enn opprinnelig forventet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med netto 224,3 mill. kroner.

Reduksjonen på posten gjelder bl.a. teknisk omdisponering for gjennomføring av øvelse Cold Response 2012 (246,9 mill. kroner). Midlene ble budsjettert på dette kapitlet og omdisponeres til de kapitler hvor utgiftene har påløpt. Reduksjonen skyldes videre teknisk justering som følge av overføring av budsjettansvar for utdanningstilbud (2 mill. kroner), justering av rutiner for horisontal samhandel (6,1 mill. kroner), samt overføring av budsjettansvar for bedriftshelsetjenesten fra Forsvarets sanitet til Oslo garnisonsforvaltning (3,1 mill. kroner). Videre foreslås posten redusert med 9,3 mill. kroner grunnet omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet. I tillegg foreslås det andre omdisponeringer som samlet gir en netto reduksjon på 0,6 mill. kroner.

Økningen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (14,6 mill. kroner), samt tilbakeføring av midler som ble benyttet til å balansere forsvarsbudsjettet i 2011 (29,1 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet har en sentral rolle som rådgiver for ulike virksomheter med beskyttelsesbehov og beskyttelsesverdige objekter. Økningen skal styrke arbeidet med veiledning om virksomhetenes ansvar for egenbeskyttelsestiltak og objektsikring.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med netto 163 mill. kroner.

Det foreslås herunder å omdisponere 172,2 mill. kroner til kap. 1725 post 21 Spesielle driftsutgifter, knyttet til den særskilte kompensasjonsordningen for psykiske senskader som følge av deltakelse i utenlandsoperasjoner. Reduksjonen skyldes videre bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (4,6 mill. kroner), overføring av budsjettansvar for vakt og sikring i Linderud leir og Huseby (3,4 mill. kroner) samt omdisponering til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet (14,6 mill. kroner). Videre foreslås posten redusert med 0,6 mill. kroner grunnet mindreinntekter på kap. 4725 post 90. I tillegg foreslås det andre omdisponeringer som samlet gir en netto reduksjon på 1,6 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder omdisponering for gjennomføring av øvelse Cold Response 2012 (1,5 mill. kroner), omdisponering av støtte til Forsvarets seniorforbund fra kap. 1719 post 71, (0,5 mill. kroner), samt tilbakeføring av midler som ble benyttet til å balansere forsvarsbudsjettet for 2011 (32 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det foreslås en bevilgning på 172,2 mill. kroner.

Posten er ny og er knyttet til den særskilte kompensasjonsordningen for psykiske senskader som følge av deltakelse i utenlandsoperasjoner. Ordningen er i dag budsjettert under kap. 1725 post 1. For å forenkle oppfølgingen av ordningen foreslås det at ordningen blir budsjettert under kap. 1725, post 21 Spesielle driftsutgifter, og at stikkordet «kan overføres» påføres posten.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 3,5 mill. kroner fordi behovet blir mindre enn opprinnelig forventet. Midlene er foreslått omdisponert til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 1,1 mill. kroner. Av dette gjelder 1,1 mill. kroner redusert behov til formålet i 2012, og disse midlene er foreslått omdisponert til høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet. Videre foreslås bevilgningen redusert med 36 000 kroner grunnet reduserte inntekter på kap. 4725 post 70. Inntektsreduksjonen medfører en parallell reduksjon av Forsvarets utgiftsramme.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 36 000 kroner grunnet avvikling av inntektskravet i 2012.

Reduksjonen i inntekten medfører en parallell reduksjon av Forsvarets utgiftsramme.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 0,6 mill. kroner grunnet avvikling av inntektskravet i 2012.

Reduksjonen i inntekten medfører en parallell reduksjon av Forsvarets utgiftsramme.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 199 mill. kroner.

Økningen på posten er bl.a. knyttet til arbeidet for å sikre at Hæren når målsetningene i inneværende langtidsplan i 2012 (40 mill. kroner). Økningen gjelder videre omdisponering for å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (144,5 mill. kroner), omdisponering som følge av overføring av budsjettansvar for utdanningstilbud (2 mill. kroner), justering av rutiner for horisontal samhandel (6,1 mill. kroner) samt overføring av budsjettansvar knyttet til vakt og sikring i Linderud leir og Huseby (3,4 mill. kroner). Økningen skyldes videre endringer i forbindelse med styrkeproduksjon for Afghanistan (17 mill. kroner) samt justering av rutiner for dekning av fraktkostnader for materiell (7,2 mill. kroner). Videre foreslås posten tilført 10,8 mill. kroner grunnet merinntekter, jf. omtale under kap. 4731 post 1. I tillegg foreslås det omdisponeringer til andre poster som samlet gir en netto økning på 2,2 mill. kroner.

Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (1,6 mill. kroner), samt til tilbakeføring av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (32,6 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 10,8 mill. kroner.

Økningen gjelder inntekter fra utleie av boliger m.m., samt salg ved Hærens messer. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 27,6 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder omdisponering for å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (47 mill. kroner), samt endret budsjettering av vedlikeholdskostnader (18,9 mill. kroner). I tillegg foreslås det andre omdisponeringer som samlet gir en netto økning på 3 mill. kroner.

Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (2,2 mill. kroner), samt tilbakeføring av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (39,2 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 109,8 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder i hovedsak omdisponering for å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (35,5 mill. kroner) samt høyere drivstoffkostnader enn forutsatt på budsjetteringstidspunktet (65 mill. kroner).

Det ble med virkning fra 1. oktober 2011 inngått en avtale mellom Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet om helikopterberedskap på Rygge som kan støtte politiet ved behov. Avtalen er forlenget til 31. desember 2012. Utgiftene fordeles mellom partene. Bevilgningen foreslås økt med Forsvarsdepartementets andel av kostnadene (2,3 mill. kroner). Økningen på posten gjelder også opplæring for å kunne utvide helikopterberedskapen på Rygge til å omfatte kapasitet til håndhevelsesbistand (4 mill. kroner).

Videre foreslås posten tilført 40,8 mill. kroner grunnet merinntekter. Inntektene medfører en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. FDs generelle merinntektsfullmakt. I tillegg er det foreslått andre omdisponeringer som samlet gir en netto økning på 56 000 kroner.

Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (1,3 mill. kroner) samt tilbakeføring av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (36,5 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 40,8 mill. kroner.

Økningen gjelder inntekter iht. samhandlingsavtale om drift av flyplasser med AVINOR (37,8 mill. kroner), samt økte utgifter til helikopterberedskap på Rygge for å kunne støtte politiet ved behov (3 mill. kroner).

Inntektene medfører en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med netto 14,7 mill. kroner.

Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (2,2 mill. kroner), samt tilbakeføring av midler i forbindelse med merforbruk på posten i 2011 (32 mill. kroner).

Økningen på posten skyldes bl.a. utbetaling av signeringsbonus for innsatsstyrkene i Heimevernet (6,7 mill. kroner). Økningen gjelder videre omdisponering for å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (8,4 mill. kroner). I tillegg er det foreslått andre omdisponeringer som samlet gir en netto økning på 4,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten foreslås redusert med 1,3 mill. kroner. Endringen er en budsjetteknisk omdisponering.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 83,3 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder omdisponering for å gjennomføre øvelse Cold Response 2012 (10 mill. kroner) samt tilbakeføring av midler som ble benyttet til å balansere forsvarsbudsjettet i 2011 (71,4 mill. kroner). Videre foreslås posten tilført 37 mill. kroner grunnet merinntekter, jf. omtale under kap. 4740 post 1.

Reduksjonen på posten skyldes bl.a. endret budsjettering av utgifter til IT-systemet FISBasis (1,4 mill. kroner), omdisponering knyttet til justering av rutiner for dekning av fraktkostnader for materiell (11,9 mill. kroner) samt budsjetteknisk justering av Sjøforsvarets vedlikeholdskostnader (18,9 mill. kroner). I tillegg foreslås det andre omdisponeringer som samlet gir en netto reduksjon på 2,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten foreslås økt med 37 mill. kroner.

Økningen på posten skyldes salg av drivstoff til allierte og samarbeidsnasjoner på øvelse i Norge (24 mill. kroner), samt salg av ukurant ammunisjon til «NATO Maintenance and Supply Agency» (NAMSA) (13 mill. kroner). Inntektene medfører en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 45,2 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder tiltak for å styrke investeringsvirksomheten og sørge for nødvendig tilgang på kompetanse i Forsvarets logistikkorganisasjon (33,2 mill. kroner). Økningen skyldes videre tilbakeføring av midler som ble benyttet til å balansere forsvarsbudsjettet i 2011 (4,1 mill. kroner), samt omdisponeringer knyttet til innkjøpsfunksjonen i Forsvarets logistikkorganisasjon (2,7 mill. kroner) og sikkerhetsgodkjenning av graderte informasjonssystemer i Forsvaret (5,2 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med netto 60 mill. kroner.

Som følge av ulykken i Sverige, hvor et C-130J Hercules transportfly styrtet, er det behov for snarlig gjenanskaffelse av et tilsvarende transportfly. Dette anslås å koste 720 mill. kroner. Økningen på posten skyldes videre merinntekter, jf. omtale under kap. 4760 post 45 (45,2 mill. kroner). Inntektene medfører en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Reduksjonen på posten skyldes i hovedsak omdisponering av 700 mill. kroner til kap. 1761 Nye kampfly med baseløsning, post 45. Beløpet er forventede utgifter i 2012 til den planlagte kampflyanskaffelsen (700 mill. kroner). Reduksjonen på posten gjelder videre omdisponering til post 1 av utgifter til sikkerhetsgodkjenning av graderte informasjonssystemer i Forsvaret (5,2 mill. kroner).

Anskaffelsen av kampfly med baseløsning innebærer en særskilt utfordring knyttet til å fordele de samlede utbetalingene slik at de er tilpasset forsvarsrammen for det enkelte budsjettår. Det vises til nærmere omtale i Prop. 73 S (2011–2012) Et forsvar for vår tid, kapittel 6.2.2. Det er nødvendig med tilpasninger i Forsvarets øvrige investeringsportefølje. For å få økt fleksibilitet i disponeringen av de samlede investeringsbevilgningene til Forsvaret, foreslås det at kap. 1760 post 45 tilføres stikkordet «kan nyttes under kap. 1761 post 45». For 2012 vil det, som et engangstiltak, være behov for å holde tilbake midler på posten fra formål under kap. 1760 post 45 slik de var angitt i Prop. 1 S (2011–2012) for Forsvarsdepartementet. Disse vil bli omdisponert til kampflyinvesteringen for etterfølgende år. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget vedrørende konkrete disponeringsendringer innenfor kap. 1760 post 45 senest i forbindelse med Forsvarsdepartementets omgrupperingsproposisjon for 2012.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det foreslås en bevilgning på 60,9 mill. kroner.

Beløpet gjelder merinntekter fra royalties (13,8 mill. kroner), salg av materiell (1,9 mill. kroner), konvensjonalbøter (0,6 mill. kroner) og tilbakebetaling av utlegg for påløpte kostnader knyttet til Norges «lead nation»-utgifter innenfor P4387 Multinational Geospatial Coproduction Program der Norge viderefakturerer utgifter til Danmark, Finland og Sverige (44,6 mill. kroner). Inntekten medfører en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det foreslås opprettet et eget budsjettkapittel, kap. 1761 Nye kampfly med baseløsning, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Det foreslås bevilget 700 mill. kroner på posten. Midlene foreslås omdisponert fra kap. 1760 post 45. Posten foreslås gitt stikkordet «kan overføres». Opprettelsen av nytt budsjettkapittel vil synliggjøre utgifter til kampflyanskaffelsen med baseløsning.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner. Forslaget gjelder i all hovedsak tilbakeføring av midler som ble benyttet til å dekke inn merforbruk på andre deler av forsvarsbudsjettet i 2011.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 60,4 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder dekning av ikke-refunderte utgifter for Forsvarets bidrag i 2012 til Justis- og beredskapsdepartementets redningshelikopterprosjekt (17 mill. kroner). Videre foreslås posten tilført 43,4 mill. kroner grunnet merinntekter. Merinntekten har en tilsvarende ikke-budsjettert utgiftsside, jf. omtale under kap. 4791 post 1.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 43,4 mill. kroner, som gjelder forventede innbetalinger knyttet til ikke-budsjetterte oppdrag gitt av Justis- og beredskapsdepartementet, herunder bistand til politiet (11,4 mill. kroner) og gjennomføring av handlingsplan 2020 som har til hensikt å sørge for at redningshelikopterkapasiteten opprettholdes på dagens nivå inntil nye helikoptre er på plass (32 mill. kroner).

Inntektene har en tilsvarende utgiftsside, og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås redusert med 40,7 mill. kroner.

Regnskapet for norske styrkers deltakelse i operasjonen i Libya i 2011 viser et totalt mindreforbruk på 40,7 mill. kroner forbundet med operasjonen. Det foreslås på dette grunnlag å redusere forsvarsbudsjettet for 2012 med 40,7 mill. kroner på dette kapitlet.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 20 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder refusjoner som følge av forvaltningsavtaler som regulerer kostnadsdeling mellom samarbeidsnasjoner og FN. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 13,8 mill. kroner.

Posten foreslås tilført 12,5 mill. kroner grunnet merinntekter. Merinntekten har en tilsvarende ikke-budsjettert utgiftsside, jf. omtale under kap. 4795 post 1. I tillegg er det foreslått andre tekniske justeringer mot andre kapitler som samlet gir en netto økning på 1,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen foreslås økt med 12,5 mill. kroner.

Økningen på posten gjelder merinntekter til gjennomføring av Norsk militær tatoo (6 mill. kroner), arrangementer i regi av Forsvarets museer (5,4 mill. kroner) samt konserter arrangert av Forsvarets musikk (1,1 mill. kroner).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Etableringen av AIM Norway SF ble vedtatt i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 60 S (2011–2012) til Prop. 3 S (2011–2012) Omdanning av Luftforsvarets hovedverksted Kjeller til statsforetak og andre investeringer. Basert på foreløpig estimert åpningsbalanse ble det bevilget 388 mill. kroner på kap. 1715 post 95 til innskutt egenkapital i nytt statsforetak, hvorav 219 mill. kroner ble dekket ved et estimert tingsinnskudd bevilget på kap. 4715 post 95 Netto inntekter ved overføring av eiendeler og forpliktelser fra staten til statsforetaket. Det ble i forbindelse med budsjettvedtaket fastslått at endelig bevilgning og egenkapital først kunne fastsettes på grunnlag av revisorbekreftet tingsinnskudd på omdanningstidspunktet. I henhold til Stortingets vedtak ble Kongen i statsråd gitt fullmakt til å fastsette endelig bevilgning vedrørende overdragelse av eiendeler, rettigheter og forpliktelser i forbindelse med omdanningen.

Ved omdanningen av Luftforsvarets hovedverksted Kjeller til AIM Norway SF pr. 15. desember 2011 ble nettoverdien av tingsinnskuddet beregnet og fastsatt til 184 mill. kroner. Statsforetaket ble dermed stiftet med en egenkapital på 353 mill. kroner. Tingsinnskuddet og egenkapitalen ble således 35 mill. kroner lavere enn hva som lå til grunn i foreløpig åpningsbalanse i Prop. 3 S (2011–2012) og i bevilgningsvedtaket. I statsregnskapet for 2011 framkommer 35 mill. kroner som henholdsvis en mindreutgift og en mindreinntekt på utgiftssiden og inntektssiden av bevilgningsregnskapet, ettersom det innen utgangen av budsjettåret formelt sett ikke ble foretatt et oppdatert bevilgningsvedtak, jf. det endelige revisorbekreftede tingsinnskuddet.

Komiteen tar omtalen til orientering.

Tilsagnsfullmakten under kap. 1700 Forsvarsdepartementet, post 73 Forskning og utvikling foreslås økt med 18 mill. kroner, fra 22 mill. kroner til 40 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak. Planlagt støtte til sikkerhets- og forsvarspolitiske forskningsprosjekter gjør at det er behov for en slik økning av tilsagnsfullmaktens ramme. Bevilgningen på posten har økt betydelig de senere år, uten at tilsagnsfullmakten er blitt økt tilsvarende.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.6 under kapittel 22 Komiteen tilråding.