17. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
- 17.1 Kap. 1500 Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
- 17.2 Kap. 1520 Departementenes servicesenter
- 17.3 Kap. 4520 Departementenes servicesenter
- 17.4 Kap. 1533 Samiske formål
- 17.5 Kap. 1534 Tilskudd til samiske formål
- 17.6 Kap. 1550 Konkurransetilsynet
- 17.7 Kap. 4550 Konkurransetilsynet
- 17.8 Kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT
- 17.9 Kap. 1580 Byggeprosjekt utenfor husleieordningen
- 17.10 Kap. 1590 Kirkelig administrasjon
- 17.11 Kap. 2445 Statsbygg
- 17.11.1 Post 24 Driftsresultat
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Økte driftsutgifter etter angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011
- Sikrings- og utbedringsarbeider i regjeringskvartalet
- Husleie for erstatningslokaler
- Sikring av erstatningslokalene
- Samlet bevilgningsbehov som følge av angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011
- Andre budsjettjusteringer på post 24
- Oppsummering
- Komiteens merknader
- 17.11.2 Post 30 Prosjektering av bygg, kan overføres
- 17.11.3 Post 32 Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres
- 17.11.4 Post 33 Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres
- 17.11.1 Post 24 Driftsresultat
- 17.12 Kap. 5445 Statsbygg
- 17.13 Andre saker
I 2012 er det planlagt en minnemarkering for etterlatte etter omkomne i regjeringskvartalet 22. juli 2011. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet skal ha ansvaret for minnemarkeringen, herunder dekke utgiftene til reise og opphold for de etterlatte. Utgiftene til dette anslås til 0,1 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1500 post 1 med 0,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Regjeringen har besluttet å gjennomføre en ordinær konseptvalgutredning (KVU) og kvalitetssikring i tidligfase (KS1) for gjenoppbygging av regjeringskvartalet. Arbeidet ble lyst ut 11. mai 2012.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 5 mill. kroner, for å dekke utgifter til innkjøp av konsulenttjenester for utarbeidelse av KVU.
Det vises til omtale av språkprisen Gollegiella under kap. 1534 Tilskudd til samiske formål, post 72 Samisk språk, informasjon m.m. Som inndekking for utgifter til tildeling av prisen, foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 0,1 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1500 post 21 med 4,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter regjeringens forslag til bevilgning på dette budsjettkapitlet vedrørende innkjøp av konsulenttjenester for utarbeidelse av den konseptutvalgutredning og kvalitetssikring som må til for å realisere gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet. Disse medlemmer håper at regjeringen på et senere tidspunkt kan komme tilbake til Stortinget med en oversikt over prosjekter som må realiseres for å sikre gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet. Disse medlemmer vil uttrykke forståelse for at en total oversikt over dette tar tid å utarbeide, men håper likevel regjeringen kan synliggjøre både kortsiktige og langsiktige behov for midler og prosjekter som sikrer en realisering av gjenoppbyggingen.
I saldert budsjettet 2012 er det bevilget 75,4 mill. kroner på posten til tiltak under Departementenes servicesenter (DSS) som følge av angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli. 2011. I Prop. 1 S (2011–2012) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ble det opplyst om at beløpet på 75,4 mill. kroner var et anslag med en del usikkerhetsmomenter og uavklarte forutsetninger.
Det er behov for ytterligere 24,5 mill. kroner til blant annet økt bemanning i DSS, for å ivareta vakt- og sikringsbehovet i regjeringskvartalet og i andre lokaler der departementene nå er lokalisert. For å ivareta behovet for vakthold er det i tillegg innleid vektere fra private selskaper. Utgiftene til slike vektertjenester er anslått til 55,9 mill. kroner i 2012.
Videre er det behov for en tilleggsbevilgning på 16 mill. kroner i 2012 til blant annet innkjøp av møbler og kontorutstyr, stabsfunksjoner i DSS, forvaltning av fellesarealer i departementenes lokaler, samt til lisenser og vedlikeholdskontrakter for fjerntilgang.
Som følge av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 er det behov for å øke bevilgningen på posten med til sammen 96,4 mill. kroner.
Det foreslås samtidig å redusere bevilgningen på posten med 3,0 mill. kroner, mot tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 1520 post 22, for å dekke utgifter til husleie for fellesarealer i R6, jf. omtale under kap. 1520 post 22.
Videre foreslås det å øke bevilgningen på posten med 1,9 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 1520 post 45, for å dekke driftsutgifter til ny vaktsentral, jf. omtale under, kap. 1520 post 45. Den gamle vaktsentralen var plassert i Høyblokken, og fikk betydelige skader 22. juli 2011. Den nye vaktsentralen etableres i Møllergata 17 i løpet av 2012.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1520 post 1 med 95,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Regjeringsbygg 6 (R6) skal gi nye kontorlokaler for Helse- og omsorgsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet. I tillegg vil DSS ha funksjoner i bygget som skal betjene hele regjeringskvartalet. Byggestart for R6 var i august 2009 og bygget forventes ferdigstilt i juni 2012.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 3,0 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1520 post 1, for å dekke utgifter til husleie for fellesarealer i R6, jf. omtale under, kap. 1520 post 1.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det er i saldert budsjettet 2012 bevilget 24,6 mill. kroner på posten til tiltak under DSS knyttet til angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011. For å etablere nødvendig grunnsikring i regjeringskvartalet og i andre lokaler hvor departementene for tiden holder til, er det behov for en tilleggsbevilgning på 38,7 mill. kroner. Behovet gjelder teknisk utstyr som alarm, adgangskontroll, kortlesere, låser, og utstyr til TV-overvåking. Disse anskaffelsene er basert på anbefalinger fra Rådgivningsgruppen for sikkerhet.
Det er i tillegg behov 6,9 mill. kroner for å anskaffe tre nye vaktbiler, utstyr til TV-studio og plenumssal, samt utstyr til kantinedrift.
Videre er det behov for 11,5 mill. kroner til utbedring av dekningsgraden for nødnett, og til å etablere et gradert nettverk for alle departementene.
Som følge av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 er det behov for å øke bevilgningen på posten med til sammen 57,1 mill. kroner.
Det foreslås samtidig å redusere bevilgningen på posten med 1,9 mill. kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 1520 post 1, for å dekke driftsutgifter til ny vaktsentral, jf. omtale under, kap. 1520 post 1.
I budsjettet for 2012 er det satt av midler til å skifte ut dørlåser i regjeringskvartalet. Som følge av at prosjektet ble avviklet i 2011 (pga. angrepet 22. juli 2011) foreslås det at bevilgningen til tiltaket reduseres med 3,1 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1520 post 45 med 52,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
I Prop. 1 S (2011–2012) var det lagt til grunn at det vil komme inntekter fra parkeringshuset i regjeringskvartalet. På grunn av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 vil slike inntekter bortfalle i 2012. Det foreslås derfor at bevilgningen på posten reduseres med 1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Engerdal kommune har siden 2007 blitt tildelt et årlig tilskudd til drift av Elgå skole over kap. 1534 Tilskudd til samiske formål, post 72 Samisk språk, informasjon m.m. Alle de sørsamiskspråklige elevene vil fra høsten 2012 bli overført til Engerdal barne- og ungdomsskole, og Engerdal kommune har vedtatt å legge ned skoledriften ved Elgå skole fra samme tidspunkt. Dette medfører at behovet for tilskudd til Elgå skole bortfaller. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet foreslår å bruke det frigjorte tilskuddsbeløpet til sørsamisk læremiddel- og terminologiutvikling. Ansvaret for terminologiutvikling er lagt til Sametinget.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen til Sametinget på kap. 1533 post 50 med 0,7 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1534 post 72, jf. omtale under kap. 1534 post 72.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Den nordiske samiske språkprisen Gollegiella blir utdelt hvert andre år av Det nordiske embetsorganet for samiske spørsmål. Prisbeløpet utgjør om lag 0,1 mill. kroner. Finansieringen av prisen rullerer mellom de nordiske landene og i 2012 skal Norge utbetale prisbeløpet.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 0,1 mill. kroner, til å dekke utgiftene til utdeling av prisen.
Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 0,7 mill. kroner, mot tilsvarende økning på kap. 1533 post 50, jf. omtale ovenfor.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1534 post 72 med 0,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Over tid har saksmengden til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) økt vesentlig, samtidig som sakene har blitt mer komplekse. Saksstatis-tikken viser også at antall saker som avvises øker. Dette er saker som ikke egner seg til behandling i nemnda. Det brukes likevel mye ressurser på disse sakene, og det er derfor behov for tiltak som kan bidra til å redusere antallet slike klagesaker i KOFA.
I dag er klagegebyret for rådgivende saker et rettsgebyr på 860 kroner, mens det er gratis å klage på saker som omhandler ulovlige direkte anskaffelser. 7. mars 2012 sendte Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet et forslag om økte klagegebyrer i KOFA på høring. Høringen ble avsluttet 18. april 2012. Det kom inn 52 høringsuttalelser, hvorav 37 hadde merknader. Høringsinstansene deler seg stort sett i to grupper, der representantene for oppdragsgiversiden støtter forslaget om økning i gebyrer, mens representantene for leverandørsiden mener at forslaget om gebyrøkning bør vurderes i sammenheng med den øvrige gjennomgangen av KOFA. Flertallet av høringsinstansene er enig i at klagegebyret til KOFA bør økes. Enkelte mener også at det foreslåtte klagegebyret er for lavt. De fleste høringsinstansene er bekymret over for lang saksbehandlingstid. Dette tilsier at det er behov for å innføre tiltak som kan bidra til å redusere saksbehandlingstiden i KOFA.
I tråd med forslaget i høringsnotatet fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet foreslås det at klagegebyret for rådgivende saker settes til 8 000 kroner, og til 1 000 kroner for saker som gjelder ulovlige direkte anskaffelser. Det tas sikte på at de nye gebyrsatsene kan få virkning f.o.m. 1. juli 2012.
Det forventes at økte klagegebyrer vil føre til en viss reduksjon i antall saker. Det anslås at inntektene fra klagegebyrene vil bli om lag 1,0 mill. kroner i 2012, som følge av økte klagegebyrer. Det foreslås at inntekten fra klagegebyrene inngår som en del av finansieringen av KOFAs virksomhet.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 1,0 mill. kroner. Det foreslås videre at det opprettes en ny inntektspost under kap. 4550 post 4 Klagegebyr, som budsjetteres med 1,0 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4550 postene 2 og (Ny) 4.
I tillegg foreslås det at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet i 2012 gis fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1550 Konkurransetilsynet, post 23 Klagenemnda for offentlige anskaffelser mot tilsvarende merinntekter under kap. 4550 Konkurransetilsynet, (Ny) post 4 Klagegebyr, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i forbindelse med justering av klagegebyret for rådgivende saker til KOFA, legges opp til en tidobling av gebyret samt at saker som gjelder ulovlige direkte anskaffelser som tidligere var gratis, nå vil bli pålagt et gebyr på 1 000 kroner.
Bakgrunnen for forslaget opplyses å være at antallet klager til KOFA har økt vesentlig de siste årene, slik at KOFA i dag er i en vanskelig situasjon med hensyn til saksbehandlingstid, restanser og økonomi.
Disse medlemmer er enig i at det bør være en prioritert oppgave å legge til rette for at KOFAs saksbehandlingstid kan reduseres. Den er nå blitt for lang, og må reduseres dersom KOFA skal oppfylle sitt formål.
Disse medlemmer er opptatt av at gebyr for behandling av saker i KOFA i størst mulig grad er selvfinansierende med hensyn til sakens kompleksitet og omfang.
Dersom følgen av å øke gebyret blir at antallet klager går ned (dvs. at noen som ellers ville klaget avholder seg for å klage), risikerer man at også velbegrunnete klager ikke innkommer, hvilket vil være uheldig. Disse medlemmer mener at det ikke er grunnlag for å hevde at bare antallet ubegrunnete klager reduseres. Disse medlemmer peker også på at dersom man først skal ha et lavterskeltilbud for å ivareta samfunnsformål, så må man generelt regne med et antall dårlig begrunnede henvendelser også.
Disse medlemmer kan på denne bakgrunn ikke se at forslaget om økning av gebyrene er velbegrunnet.
Disse medlemmer mener at målsettingen om å redusere KOFAs saksbehandlingstid og restanser må løses gjennom å tilføre KOFA ressurser. Dette åpenbare alternativet er ikke berørt i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett.
Det vises til omtale under kap. 1550 post 23.
Bevilgningen på kap. 4550, post 2 Ymse inntekter gjelder i dag både gebyrinntekter som den klagende part må betale for å få behandlet saken i nemnda, og inntekter fra gebyr ilagt ved ulovlig direkte anskaffelser. Bevilgningen for 2012 er på 0,2 mill. kroner. Det foreslås at det opprettes en ny inntektspost under kap. 4550, post 4 Klagegebyr – hvor gebyrene som den klagende part må betale for å få behandlet saken i nemnda skal bevilges.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med 0,1 mill. kroner (halvårsvirkning) mot tilsvarende økning av kap. 4550 ny post 4, jf. omtale neden-for.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det foreslås at det bevilges 0,9 mill. kroner på posten som følge av økte gebyrinntekter, jf. omtale under kap. 1550 post 23. Videre foreslås det at det bevilges 0,1 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av post 2. Samlet foreslås det en bevilgning på (Ny) post 4 Klagegebyr på 1,0 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til merknad under kap. 1550 post 23. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 0,9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 90 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4550 | Konkurransetilsynet | ||
4 | (Ny) Klagegebyr, bevilges med | 90 000» |
Komiteens medlem fra Venstre vil understreke at det er viktig å legge til rette for yrkesaktivitet for de som har redusert arbeidsevne. Mange som ikke kan arbeide i full stilling, kan likevel gjøre en betydelig innsats for eksempel i deltidsstillinger, midlertidige ansettelser og gjennom tilpassede arbeidsoppgaver. Dette medlem vil ha mer bruk av ordningen med tidsubestemt lønnstilskudd, både for å sikre dem som er i ferd med å falle ut av arbeidsmarkedet på grunn av sykdom eller andre årsaker, og for å gi mer fleksible muligheter til de som er ute av arbeidsmarkedet. Mange andre tiltak er også viktig for å gi flest mulig en reell mulighet til å bidra etter evne. Dette medlem foreslår derfor økte bevilgninger på 53,5 mill. kroner til 100 ekstra traineeplasser for personer med nedsatt funksjonsevne i statsforvaltningen.
Dette medlem støttet ikke innlemmingen av Statskonsult i det nye Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), men var av den oppfatning at arbeidsoppgavene som Statskonsult utførte like gjerne kunne vært konkurranseutsatt og utført av andre enn et statlig organ. Dette medlem mener fortsatt at dette burde være gjort og foreslår å skille ut og selge det gamle Statskonsult. En slik operasjon mener dette medlem vil kunne innbringe om lag 40 mill. kroner i 2012.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1560 | Direktoratet for forvaltning og IKT | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 13 500 000 | |
fra kr 156 946 000 til kr 170 446 000» |
Prosjektering av samlokalisering av Norges Veterinærhøgskole (NVH) og Veterinærinstituttet (VI) med Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) er i avslutningsfasen. For at forprosjektet for samlokalisering av universitetet, inkludert VI og et nytt Senter for husdyrforsøk skal kunne ferdigstilles som planlagt til oktober 2012, er det behov for å øke bevilgningen på posten med 50,5 mill. kroner. Samlet bevilgningsbehov til prosjekteringen i 2012 utgjør med dette 107,0 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 50,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til merknader under pkt. 5.24 foran vedrørende samlokaliseringen av NVH, VI og UMB.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke at det er av stor nasjonal betydning å få på plass universitetsaulaen ved Universitetet i Bergen i tide til grunnlovsmarkeringen i 2014. Disse medlemmer er kjent med at aulaen skulle bli en sentral del av den nasjonale markeringen av 200-årsjubileet for Grunnloven. Bygningen har stor nasjonal verdi, og er tegnet av den kjente arkitekten J. H. Nebelong, som også hadde ansvaret for flere andre av nasjonens prestisjebygg. Universitetet i Bergens plan var å åpne aulaen den 12. mai 2014, slik at man fikk en verdig og historisk ramme rundt en så sentral nasjonal begivenhet som feiringen av den norske grunnloven er. Disse medlemmer vil videre understreke at forprosjektet er gjennomført, og at Statsbygg bare har ventet på bevilgninger gjennom statsbudsjettet for å kunne starte selve rehabiliteringen og ombyggingen. Disse medlemmer vil derfor foreslå å bevilge 20 mill. kroner til rehabilitering og ombygging av museumsbygningen ved Universitetet i Bergen. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 70,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1580 | Byggeprosjekter utenfor husleieordningen | ||
30 | Prosjektering av bygg, kan overføres, forhøyes med | 70 500 000 | |
fra kr 57 000 000 til kr 127 500 000» |
I forbindelse med markering av angrepene mot regjeringskvartalet og AUFs sommerleir på Utøya 22. juli 2011, vil det bli avholdt flere markeringer over hele landet 22. juli 2012. Det legges bl.a. opp til minnegudstjenester i Hole kirke og i Oslo domkirke, hvor representanter fra myndighetene vil være til stede. Dagen vil også bli markert i gudstjenester over hele landet.
Kirkerådet vil utarbeide og sende ut materiell til alle menighetene i Den norske kirke i forbindelse med gudstjenestene. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 0,1 mill. kroner, for å dekke utgiftene til dette arbeidet.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Det vil påløpe utgifter til opprigging av storskjerm og andre arrangementsutgifter til gudstjenesten i Hole kirke, samt ekstra vakthold og mediehåndtering ved Oslo domkirke. Det legges også opp til utvidede åpningstider for domkirkene i forbindelse med markeringene.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at hovedorgelet i Nidaros domkirke, Steinmeyerorgelet, har akutt behov for restaurering og dermed også ny oppstilling. For å få til en restaurering av dette orgelet er en avhengig av et spleiselag mellom menighet, kirkelig fellesråd i Trondheim, Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen så langt ikke har gitt noen signaler om bidrag utover rentekompensasjon. Resultatet er at orgelet kanskje ikke blir ferdig til grunnlovsjubileet hvor høytidsgudstjeneste i Nidaros domkirke vil være en av hovedmarkeringene. Disse medlemmer anmoder regjeringen om å vurdere hvordan situasjonen kan løses slik at restaureringen kan igangsettes. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn i første omgang å bevilge 10 mill. kroner for 2012 til restaurering av Steinmeyerorgelet i Nidaros domkirke.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | Kirkelig administrasjon | ||
73 | Tilskudd til virksomheten ved Nidaros domkirke, forhøyes med | 10 000 000 | |
fra kr 3 000 000 til kr 13 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler kirkens bekymring for politikernes manglende oppfølging av trosopplæringsreformen. For at kirken skal ha mulighet til å følge opp intensjonene i reformene mener disse medlemmer at kirkens rolle i gjennomføringen av Kirkeforliket må styrkes.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 20, 1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | Kirkelig administrasjon | ||
75 | Trosopplæring, kan overføres, kan nyttes under post 1, forhøyes med | 20 000 000 | |
fra kr 182 900 000 til kr 202 900 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har siden 2006 vært kritisk til at opptrappingsplanen for bevilgningene til trosopplæring i Den norske kirke ikke følges opp. Dette medlem er negativ til at regjeringen har skjøvet opptrappingsplanen for trosopplæringsreformen ut i det uvisse. Dermed må veldig mange menigheter leve i uvisshet på ubestemt tid for når de vil få trosopplæringsmidler. Stortinget har fastsatt at Trosopplæringsreformen skal være et 5-årig prosjekt løpende fra 1. januar 2004 og at reformen så skulle trappes opp de neste fem årene til 250 mill. kroner i 2003-kroner. Regjeringen bryter med dette vedtaket. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 40 mill. kroner for å nå den fastsatte målsettingen innen 2013.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | Kirkelig administrasjon | ||
75 | Trosopplæring, kan overføres, kan nyttes under post 1, forhøyes med | 40 000 000 | |
fra kr 182 900 000 til kr 222 900 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget den 21. mai 2012 endret Grunnloven som følge av det tverrpolitiske kirkeforliket fra april 2008. En slik reform utløser naturlig et stort informasjonsbehov i befolkningen. Enkelte er urolige for hva reformen betyr for deres relasjon til kirken og for landet. Det er pr. i dag ikke overført friske midler til kirken for å håndtere kommunikasjonsutfordringen som følger med kirkeforliket. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 25 mill. kroner til å dekke inn økte kostnader etter grunnlovsendringer for Den norske kirke.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | Kirkelig administrasjon | ||
76 | (Ny) Tilskudd for å dekke informasjonsutgifter etter grunnlovsendringer, bevilges med | 25 000 000» |
I saldert budsjett 2012 er bevilgningen på posten -434,0 mill. kroner. Dette innebærer et krav til driftsresultat for Statsbygg på 434,0 mill. kroner. Kravet til driftsresultat foreslås redusert som følge av økte driftsutgifter etter angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011. I tillegg foreslås enkelte andre budsjettjusteringer.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det bevilget 130 mill. kroner til å dekke kostnader for Statsbygg som følge av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011. Bevilgningen gjelder sikring og utbedringsarbeider i regjeringskvartalet, husleie for erstatningslokaler, og sikring av erstatningslokaler. Kostnadsanslagene som lå til grunn for bevilgningen i saldert budsjett 2012 ble foretatt kort tid etter 22. juli 2011 med betydelig usikkerhet, jf. Prop. 1 S (2011–2012) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Angrepet mot regjeringskvartalet medførte betydelige skader på bygningsmassen i regjeringskvartalet. Fire av bygningene; H-blokken, S-blokken, Y-blokken og R4 fikk så store skader at de ikke kunne brukes som kontorer. De øvrige bygningene, G-blokken, R5, Grubbegata 1-3 og M19 fikk mindre skader, og er nå i all hovedsak tatt i bruk. Deler av Y-blokken og R4 er også tatt i bruk igjen, men benyttes fremdeles ikke som ordinære departementskontorer.
Sikrings- og utbedringsarbeidene har vist seg og være langt mer omfattende enn det som ble lagt til grunn i de tidlige kostnadsanslagene. Samlet kostnadsestimat utgjør nå 300 mill. kroner. Arbeidene ventes ikke ferdige før i 2013. Bevilgningsbehovet for 2012 er på totalt 165 mill. kroner, mens det i saldert budsjett 2012 er avsatt 30 mill. kroner til arbeidene.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen på posten med 135 mill. kroner til sikrings- og utbedringsarbeider i regjeringskvartalet i 2012.
Det er inngått kontrakter om leie av erstatningslokaler for Nærings- og handelsdepartement, Kunnskapsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeidsdepartementet og Departementenes servicesenter, jf. Prop. 154 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet 2011 i forbindelse med angrepene mot regjeringskvartalet og på Utøya. Statsbygg står som leietaker. Leiekontraktene innebærer at utleier skal foreta nødvendige brukertilpasninger, og at Statsbygg skal tilbakebetale utgiftene til brukertilpasninger over husleien som betales til utleier. Brukertilpasningene for Justis- og beredskapsdepartementet på Gullhaug torg og for Nærings- og handelsdepartementet i Kongensgt. 8/Kirkegt. 9 vil alene beløpe seg til om lag 300 mill. kroner totalt. Utgiftene til husleie i 2012 anslås nå til 234 mill. kroner, mens anslaget som lå til grunn for Prop. 1 S (2011–2012) var om lag 100 mill. kroner. Det hefter fortsatt en viss usikkerhet ved disse kostnadsanslagene, fordi brukertilpasningene ikke er ferdigstilte.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 133 mill. kroner for å dekke husleie for erstatningslokalene i 2012.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har nedsatt en egen rådgivningsgruppe for sikkerhet, bestående av ekspertise fra Forsvarsbygg, Politiets sikkerhetstjeneste, Oslo politidistrikt, Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Departementenes servicesenter og Statsbygg. Gruppen har vurdert hvilke sikkerhetsmessige tiltak som er nødvendige i aktuelle midlertidige departementslokaler. Anbefalte tiltak prosjekteres av Statsbygg, og de samlede kostnadene til sikring av erstatningslokalene er beregnet til om lag 250 mill. kroner. Arbeidet med sikringstiltak vil pågå også i 2013. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 187 mill. kroner til sikringstiltak i 2012.
Det samlede bevilgningsbehovet for 2012 som følge av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 utgjør 585 mill. kroner. I Prop. 1 S (2011–2012) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet var behovet anslått til 130 mill. kroner. Dette innebærer et merbehov i 2012 på 455 mill. kroner.
Det foreslås samtidig andre justeringer som påvirker kravet til driftsresultat på post 24. Disse justeringene er i hovedsak av teknisk karakter, og utgjør isolert en reduksjon på 9,0 mill. kroner. Blant årsakene til justeringene er nye anslag for husleieinntekter, justering av avskrivinger, samt nedjustering av det ordinære vedlikeholdsbudsjettet. Sistnevnte skyldes at omfanget av ordinært vedlikehold i regjeringskvartalet blir mindre enn det som lå til grunn for bevilgningsforslaget i Prop. 1 S (2011–2012).
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 446,0 mill. kroner, fra -434,0 mill. kroner til 12,0 mill. kroner. Forslaget innebærer således et negativt krav til driftsresultat for Statsbygg i 2012.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Regjeringen har besluttet at hovedtyngden av departementene også i framtiden skal lokaliseres i eksisterende regjeringskvartal. Videre legger regjeringen opp til at det skal gjennomføres en ordinær konseptvalgutredning med etterfølgende ekstern kvalitetssikring, jf. omtale under kap. 1500 post 21. Innenfor bevilgningen på posten i saldert budsjett 2012 er det satt av 20 mill. kroner til å gjennomføre prosjekteringsarbeider etter angrepet mot regjeringskvartalet. Oppdaterte anslag for utgiftene i 2012 innebærer at bevilgningsbehovet til prosjektering av nytt regjeringskvartal reduseres med 20 mill. kroner i 2012.
Det foreslås videre 15 mill. kroner til prosjektering av modernisering av Ullersmo fengsel. Etter at prosjekteringen ved Ullersmo fengsel ble igangsatt har det blitt avdekket at byggene er i dårligere stand enn tidligere antatt. Dette medfører at det må avsettes 15 mill. kroner mer til arbeidet i 2012, dersom prosjekteringen skal kunne fullføres i tråd med planen.
Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på posten med 5,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det bevilget 168,4 mill. kroner på posten. Det er behov for å øke bevilgningen til både prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, blant annet til prosjektering av Framsenteret og igangsetting av bygging ved Ørje Tollsted.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 130,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til at det bevilges betydelige summer til ulike ordinære byggeprosjekter og investeringer under Statsbyggs portefølje. Det er derfor grunn til å tro at en mindre bevilgning i 2012 bare vil medføre enkelte mindre forsinkelser på ulike prosjekter, jf. tidligere slike faseforsinkelser i forbindelse med bevilgninger over ulike budsjett. Dette framgår også av svarene fra Finansdepartementet til dette medlem i forbindelse med forarbeidet til Stortingets behandling av forslaget til statsbudsjett for 2012. Dette medlem foreslår derfor at det bevilges 100 mill. kroner mindre samlet under ulike byggeprosjekter enn det regjeringen legger opp til.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2445 | Statsbygg | ||
33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, nedsettes med | 100 000 000 | |
fra kr 1 356 000 000 til kr 1 256 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at regjeringen ikke har budsjettert med salg av eiendom innenfor Statsbyggs portefølje. Disse medlemmer mener det er fullt mulig for Statsbygg å realisere noe av sin eiendomsmasse og legger til grunn at det kan selges eiendommer for 200 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5445 | Statsbygg | ||
30 | (Ny) Salg av eiendom, bevilges med | 200 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stille spørsmålstegn om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spørsmål fra Venstre i forbindelse med budsjettbehandlingen i 2010 skrev også departementet at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener at denne kartleggingen har tatt altfor lang tid og at det er på tide å selge en del av eiendommene i det åpne marked. Dette medlem legger derfor til grunn økte inntekter på 100 mill. kroner som følge av et slikt eiendomssalg.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5445 | Statsbygg | ||
30 | (Ny) Salg av eiendom, bevilges med | 100 000 000» |
Miljøverndepartementet er i dag lokalisert i Myntgata 2, som forvaltes av Forsvarsbygg. Lokalene er i utgangspunktet ikke godt egnet som departementslokaler, og det er behov for større utbedringer og oppgraderinger av lokalene. Regjeringen har tidligere lagt opp til at Miljøverndepartementet skulle flytte til R5 i regjeringskvartalet. På grunn av angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 er innflyttingsplanene for R5 endret.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har vurdert alternativ lokalisering av Miljøverndepartementet. Det er inngått intensjonsavtale om å leie i Kongensgate 18/Kirkegata 21 i Oslo. Det er i avtalen tatt forbehold om Stortingets samtykke. Foreløpige beregninger av leiekostnadene tilsier en økning i årlig bevilgningsbehov på inntil 45 mill. kroner, men det er usikkerhet knyttet til anslaget. I tillegg vil det påløpe utgifter til sikring av lokalene. Basert på erfaringstall anslås utgiftene til sikring til 25–50 mill. kroner. Det er lagt til grunn en leieavtale på 10 år.
Forslaget om ny lokalisering av Miljøverndepartementet medfører ingen bevilgningsmessige konsekvenser for 2012. Regjeringen vil komme tilbake med forslag om nødvendige bevilgninger i forslaget til statsbudsjettet for 2013.
På bakgrunn av ovennevnte bes det om fullmakt til at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet kan forplikte seg til merutgifter på inntil 45 mill. kroner pr. år i 10 år f.o.m. 2013, til leie av lokaler for Miljøverndepartementet i Kongensgate 18/Kir-kegata 21, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.6 under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Statsbygg engasjerte i november 2011 bygningstekniske sakkyndige til å gjøre en utvidet tilstandsvurdering av bygningene i regjeringskvartalet etter angrepet 22. juli 2011. Rapporten fra de sakkyndige konkluderer med at ingen av bygningene i regjeringskvartalet må rives som følge av skader i bæresystemene.
Konklusjonen fra tilstandsvurderingen for de mest skadede bygningene kan oppsummeres som følger:
Ingen deler av H-blokkens primære bæresystem har fått ødelagt eller redusert bæreevne etter angrepet. Det er kun registrert mindre, helt overflatiske skader, uten betydning for byggets sikkerhet og bæreevne.
Ingen deler av R4s primære bæresystem har fått ødelagt bæreevne etter angrepet. Det er registrert mindre skader, inkludert brannskader, som ikke er kritiske, men som bør repareres, og en del helt overfladiske skader og skrammer.
Ingen deler av S-blokkens primære bæresystem har fått ødelagt bæreevne etter angrepet. Det er kun registrert mindre, overfladiske skader og skrammer.
Ingen deler av Y-blokkens bæresystem har fått ødelagt bæreevne etter angrepet. Det er ikke registrert noen skader på bæresystemet.
Komiteen tar omtalen til orientering.
Det skal nå gjennomføres en konseptvalgutredning (KVU) som grunnlag for regjeringens videre arbeid med rehabilitering av regjeringskvartalet. Det skal utredes ulike alternativer der hovedtyngden av departementene lokaliseres i regjeringskvartalet, herunder alternativer hvor også Miljøverndepartementet og Utenriksdepartementet inngår.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet kunngjorde anbudsgrunnlaget for konsept-valgsutredningen 11. mai 2012, og det tas sikte på inngåelse av kontrakt med ekstern konsulent sommeren 2012. Arbeidet med konseptvalgutredningen vil pågå også i 2013. Konseptvalgutredningen skal deretter kvalitetssikres i henhold til Finansdepartementets ordning for kvalitetssikring av store statlige investeringer over 750 mill. kroner (KS1).
På bakgrunn av konseptvalgutredningen og kvalitetssikringen, vil regjeringen deretter ta stilling til valg av hovedkonsept for rehabiliteringen av regjeringskvartalet.
Komiteen tar omtalen til orientering.
Regjeringen foreslår å utvide investeringsrammen for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg med 300 mill. kroner i 2012, til en samlet ramme på 450 mill. kroner for 2012. Det vises til omtale under kap. 582 post 61.
Komiteen viser til merknad om saken under kap. 582 post 61.