Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, hilser velkommen endringene til byggesaksdelen
i plan- og bygningsloven. Selv om forslagene er begrensede, peker
de i riktig retning. De foreslåtte endringer gjelder to forhold.
Det ene er om det skal kunne være mindre strenge tekniske krav som
stilles til tiltak på eksisterende bygg enn når hele bygget er nytt.
Det andre forholdet er kommunens rettslige kompetanse til å tillate
et tiltak som ikke oppfyller alle tekniske krav som vanligvis stilles
til et tiltak, og hvilke skjønnsmomenter det skal legges vekt på
når kommunen tillater unntak fra kravene.
Komiteen peker på at forslagene
innebærer at man i større grad enn i dag kan få unntak fra tekniske
krav. Komiteen hilser disse unntakshjemlene velkommen.
De vil kunne føre til at urimelig fordyrende krav bortfaller, og
sikre at eksisterende bygninger oppgraderes og benyttes, fremfor
å bli stående ubenyttet eller bli brukt med lite hensiktsmessige
løsninger.
Komiteen viser til at den lovtekniske
løsning som velges, innebærer at unntakshjemmelen gis i de generelle
lovbestemmelser dels med en rubrisering av hva som er «tiltak» eller
«hovedombygging» og dels med bruk av rettslige standarder som «uforholdsmessige
kostnader», «forsvarlig» og «nødvendig». Hva som mer konkret skal
til for å fylle de rettslige standarder med innhold, vil en kunne
lese ut av forskriftene som vil inneholde skjønnsmomenter til praktiseringen.
Komiteen viser til at når det
gjelder unntakshjemlene kommunene kan ta i bruk, fremkommer det
av sammenhengen at lovforslagenes krav er at samtlige tre kriterier
skal være oppfylt:
Det må medføre uforholdsmessige
kostnader å oppfylle dagens tekniske krav,
bruksendringen/rehabiliteringen/ombyggingen er
forsvarlig for å sikre hensiktsmessig bruk, og
bruksendringen/rehabiliteringen/ombyggingen må
være nødvendig for å sikre hensiktsmessig bruk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kommunen kan gi tillatelse til bruksendring og nødvendig
rehabilitering selv om tiltaket ikke oppfyller de tekniske krav
som gjelder. Flertallet påpeker at for at kommunen
skal kunne gi slik tillatelse uten å dispensere etter lovens kapittel
19, må alle kriteriene som nevnt over være oppfylt, vilkårene er
altså kumulative.
Flertallet viser til at det i
lovforslaget pekes på at unntak fra tilgjengelighetskrav og universell utforming
kun skal skje der kravene har liten hensikt, eller det vil være
uforholdsmessig kostnadskrevende å følge dem.
Flertallet viser videre til forskrifter
til denne lov som skal presisere vilkårene for unntak for universell
utforming og til lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt
funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser forslagene som et uttrykk
for en begynnende og mer realistisk tilnærming til byggesaker. Ideelle
krav fører ikke alltid til ideelle tilstander, men til at forbedringstiltak
ikke blir gjennomført.
Disse medlemmer viser til at
selv om reglene er en oppmykning sammenlignet med dagens rettstilstand,
kan det vise seg noe optimistisk at uklarhet vil bli ryddet av veien
på forskriftsnivå.
Disse medlemmer mener det ikke
klart fremkommer om vilkårene for dispensasjon skal være alternative
eller kumulative. Disse medlemmer hadde foretrukket
en bestemmelse hvor unntakshjemlene kunne vært alternative. Det
vil si at man ikke krever at alle unntaksmomentene er oppfylt i
den enkelte sak, men at det er tilstrekkelig at ett av dem er til
stede.
Likeledes kunne det i motivteksten vært tatt
inn en presumsjon for dispensasjon i saker som byr på berettiget
tvil, ut fra det grunnleggende prinsipp om at handlinger bør tillates,
og at det er inngrepene i handlefriheten som bør hjemles og begrunnes.
Disse medlemmer mener tiden er
moden for en kritisk gjennomgang av plan- og bygningslovgivningen
for å gjøre det enklere og raskere å bygge, og tolker den foreliggende
sak som en erkjennelse av at ideelle plankrav bør få en mer pragmatisk
utforming. Disse medlemmer imøteser fortsettelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i utgangspunktet glade for enhver lov- eller forskriftsendring som
medfører forenklinger i hverdagen for folk flest, og som gjør det lettere
for dem å bygge på sin egen eiendom. Disse medlemmer mener
at enhver skal ha frihet til å benytte sin egen eiendom til hva
man ønsker, så lenge ikke andres rettigheter krenkes.
Disse medlemmer mener den nåværende plan-
og bygningslov med sin detaljrikdom og kompleksitet forsinker både
bygging av boliger og andre bygg unødig. Disse medlemmer synes
at departementet gjennom dette lovforslaget erkjenner at dagens
lovgivning utgjør et unødvendig hinder i realisering av i utgangspunktet
gode byggeprosjekter.
Selv om disse medlemmer støtter
en innføring av slike unntakshjemler som lovforslaget medfører,
vil disse medlemmer påpeke at kriteriene for å fravike
de byggetekniske reglene bør mykes opp. Disse medlemmer etterlyser også
en oppmykning av kriteriet nødvendig, slik at man i større grad
kan fravike de byggtekniske reglene.
Disse medlemmer mener det bør
være nok at de byggtekniske reglene medfører uforholdsmessige kostnader,
og at det deretter må være forsvarlig å fravike byggtekniske regler.
Disse medlemmer påpeker at disse
medlemmer ikke er tilfreds med hvordan plan- og bygningsloven
fungerer. Disse medlemmer viser til at loven og dens
mange forskrifter for mange, enten de er innbyggere, beslutningstakere
eller rutinerte saksbehandlere, oppleves som svært kompliserte,
og at dette regelverket også medfører store kostnader for tiltakshavere
med flere.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en fullstendig gjennomgang
av plan- og bygningsloven med sikte på å gjøre den mer liberal,
enklere å forstå og lettere å praktisere.»
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av særlover som berører byggesaksbehandlingen og fremme nødvendige
forslag med sikte på en mest mulig forenklet lovgivning og saksbehandling.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til Stortinget
om de nødvendige lovendringer slik at kommunene kan fatte endelig
vedtak i plan- og bygningssaker.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til Stortinget
hvor det kommunale selvstyret ved etablering av kjøpesenter eller
utvidelse av eksisterende kjøpesenter gjeninnføres.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til Stortinget
hvor det kommunale selvstyret gjeninnføres hva angår tiltak i den
såkalte strandsonen eller hundremetersbeltet.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
liberalisering av reglene om universell utforming av de minste boligene.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
lovendringer i henhold til forslagene 1–6, senest våren 2013.»