Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 12. april 2012

Dokument 8:67 S (2011-2012) Representantforslag om inntektspolitisk samarbeid gjennom statlig deltakelse i lønnsoppgjøret

Jeg viser til brev 26. mars 2012 med følgende forslag fra representantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen, Jørund Rytman og Harald T. Nesvik:

Stortinget ber regjeringen aktivt medvirke i forbindelse med vårens lønnsoppgjør ved å tilby skatte- og avgiftslettelser som grunnlag for en lønnsoppgjørsavtale som sikrer kjøpekraftsutvikling for alle og eksportbedrifters konkurranseevne.

Som begrunnelse for forslaget heter det bl.a.: ”Forslagsstillerne mener staten bør ta en mer aktiv rolle i vårens lønnsoppgjør for å motvirke at konkurranseevnen svekkes ytterligere. Et slikt myndighetsbidrag kan være å redusere skatte- og avgiftsnivået slik at behovet for store bruttolønnsøkninger blir mindre. Dette vil sikre arbeidstakere en god kjøpekraftsutvikling uten at kostnadsbildet for virksomhetene øker tilsvarende. Konkurranseutsatt næringsliv vil ikke tape så mye konkurransekraft som et tradisjonelt lønnsoppgjør kan medføre.”

Mange år med høy lønnsvekst har sammen med en sterkere krone brakt kostnadsnivået i Norge opp på et høyt nivå sammenliknet med gjennomsnittet for våre handelspartnere. En gunstig utvikling i prisene på norsk eksport har bidratt til å dempe presset på lønnsomheten. Denne utviklingen kan imidlertid snu. Utsikter til lavere økonomisk vekst og lavere etterspørsel fra våre handelspartnere gjør situasjonen krevende for eksportrettede virksomheter i Norge.

Å koble sammen skattepolitikk og lønnsoppgjør er ikke et godt svar på denne utfordringen. Jeg vil i denne sammenhengen bl.a. vise til de lærdommer vi kan trekke fra 1970-tallet. For å bidra til økt kjøpekraft og bedret konkurranseevne ble endringer i skatter og andre budsjettiltak i en periode brukt som en del av inntektspolitikken. Dette forhindret ikke at lønnsveksten likevel skjøt fart, samtidig som statsfinansene og utenriksøkonomien ble kraftig svekket. En inntektspolitikk basert på skattelettelser ville undergrave det ansvaret partene må ha for å holde lønnsveksten innenfor rammer som konkurranseutsatte næringer kan leve med over tid. I tillegg vil en slik politikk innebære en mer ekspansiv finanspolitikk, dersom ikke skattelettelsene dekkes inn med andre tiltak i budsjettet. Allerede i St.meld. nr. 25 (1973-74) Petroleumsvirksomhetens plass i det norske samfunn, ble det pekt på at en for ekspansiv budsjettpolitikk kan innebære utfordringer for det konkurranseutsatte næringslivet.

Denne erkjennelsen er et viktig utgangspunkt for det rammeverket som er etablert for den økonomiske politikken, der handlingsregelen for budsjettpolitikken, Statens pensjonsfond utland, inflasjonsmålet for pengepolitikken og det inntektspolitiske samarbeidet er viktige pilarer. Innenfor dette rammeverket spiller handlingsregelen rollen som et anker for hvordan vi gradvis kan øke bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet til et nivå som kan opprettholdes over tid. Et slikt anker er viktig i lys av at oljeinntektene ikke bare er store, men også midlertidige. Handlingsregelen gjør at bedrifter, husholdninger, aktører i finansmarkedene og partene i arbeidslivet vet hva de kan forvente i budsjettpolitikken i årene framover. Ved å legge et grunnlag for stabile forventninger om utviklingen i priser, renter og valutakurs, støtter handlingsregelen på denne måten opp om både pengepolitikken og inntektspolitikken. Forutsigbarhet og stabilitet er viktig for næringslivet og for partene i arbeidslivet når de går inn i lønnsoppgjørene.

Gjennom Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) og Regjeringens kontaktutvalg legges det til rette for en felles forståelse av tallgrunnlaget for inntektsoppgjørene og av viktige utfordringer for norsk økonomi. Den norske lønnsforhandlingsmodellen, frontfagsmodellen, bygger på at lønnsveksten over tid må holdes innenfor rammer som konkurranseutsatt sektor kan leve med. Det er viktig å støtte opp om denne modellen. Da må vi også holde fast ved at gjennomføringen av lønnsoppgjøret er partenes ansvar, slik at de fullt ut tar hensyn til den økonomiske situasjonen. Det beste bidraget politiske myndigheter kan gi er å føre en forsvarlig budsjettpolitikk, i tråd med handlingsregelen og tilpasset den økonomiske situasjonen.