Forslagsstillerne viser til at Norsk kulturråd
forvalter Norsk kulturfond og andre statlige støtteordninger på
kulturområdet. Norsk kulturråd er pådriver for nye kunst- og kulturprosjekter,
og er et råd-givende organ for staten i kulturspørsmål.
Rådet er oppnevnt av Kulturdepartementet og utnevner
selv tilhørende fagutvalg.
Forslagsstillerne viser til at Kulturrådet de
senere år har fått økt makt og innflytelse over norsk kulturliv.
Da medlemmene utnevnes av Kulturdepartementet, kan det ifølge forslagsstillerne
gis inntrykk av en nærhet mellom politikk og kultur som er negativ
med hensyn til behovet for et fritt og uhildet kulturliv. Konsekvensen
av de senere års endringer er ifølge forslagsstillerne at en stadig
større andel av statens midler forvaltes av en håndfull personer,
som i tillegg har svært nære bånd til enkelte deler av norsk kulturliv.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å stille spørsmål
ved det demokratiske aspektet i den utviklingen Kulturrådet har
hatt. Dette inntrykket forsterkes ifølge forslagsstillerne gjennom
den manglende åpenhet til de innvilgninger og avslag som gis av
rådet. Det vil derfor etter forslagsstillernes syn være i kulturens
interesse å foreta grep som sørger for at det blir mindre makt,
både ressursmessig og definisjonsmessig, til Kulturrådet og Kulturdepartementet.
Forslagsstillerne viser til at 90 pst. av søknadene ikke
innvilges, og for dem som får avslag er behovet stort for å vite
begrunnelsen og få innsyn. Forslagsstillerne går inn for økt innsyn
i søknadsprosessen.
Forslagsstillerne går inn for at Norsk kulturråd får
på plass en digital søknadsportal, som gir muligheter for innsyn.
Forslagsstillerne mener det er i kulturens interesse å iverksette
tiltak som sørger for mer åpenhet og transparens når det gjelder
de tildelinger, avslag og vurderinger som gjøres i forbindelse med
søknadsprosessen.
Forslagsstillerne mener at den delen av Kulturrådets
ansvarsområder som har direkte nasjonale interesser, som store kulturinstitusjoner,
museum, arkiv, bibliotek og lignende, bør overføres til Stortinget
og finansieres direkte gjennom statsbudsjettet.
Næringslivet finansierer ifølge forslagsstillerne en
svært liten andel av kulturlivet i Norge. Forslagsstillerne går
inn for at ulike skatteincentiver utredes med sikte på å stimulere
til økt interesse for private næringslivsaktørers og privatpersoners
deltakelse i finansieringen av kulturlivet.
De oppgaver som ikke har direkte nasjonale interesser,
må ifølge forslagsstillerne, så langt det lar seg gjøre, tillegges
kommunene.
Forslagsstillerne mener det fortsatt vil være
enkelte oppgaver som må tillegges en sentral, uavhengig aktør. En
hovedoppgave vil være å koordinere kulturlivets interesser i samarbeid med
andre aktører som Stortinget, Kulturdepartementet, kommuner og næringsliv. Forslagsstillerne
viser til at Kulturrådets sammensetning i fremtiden må ha en uavhengig
og fri rolle. Dette innebærer at oppnevningen ikke må skje direkte
av Kulturdepartementet, men av aktørene selv. Kulturrådet bør nedlegges
i sin nåværende form, og erstattes med et uavhengig og bredt sammensatt
«Råd for et levende kulturliv», hvis hovedoppgave skal være fordeling av
de offentlige midler som ikke er overlatt til Stortinget og kommunene,
samt ha en koordinerende rolle overfor de samfunnsaktører som er relevante.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin
nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv,
basert på intensjonene i Dokument 8:37 S (2011–2012).
II
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger
og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.
III
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om
at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet, mens
Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere til
bred kulturell deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland
og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og
fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, er oppmerksom
på problemstillingene som blir reist i saken, men er likevel enig med
regjeringen i at Norsk kulturråd er viktig for norsk kulturliv.
Flertallet viser til at Norsk
kulturråd er en pådriver for nye kunst- og kulturprosjekter, og
er et rådgivende organ for staten i kulturspørsmål. Med sin faglige
kompetanse innen flere kunst- og kulturformer er Norsk kulturråd
viktig for utviklingen av både nasjonalt, regionalt og lokalt kulturliv.
På bakgrunn av dette vil flertallet ikke stille seg
bak forslaget om å nedlegge Norsk kulturråd.
Komiteen vil videre
påpeke viktigheten ved at det blir lagt til rette for innsyn og
åpenhet i fordelingen av midler fra Norsk kulturråd. Norsk kulturråd
er et statlig organ og skal derfor følge de alminnelige lover og
regler som gjelder for forvaltningen, herunder lov om offentlighet,
lov om arkiv og forvaltningsloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også understreke
at møtene i Norsk kulturråd i utgangspunktet er åpne for alle. Det
legges også opp til økt innsyn gjennom etablering av et elektronisk system
for søknadsbehandling og tilskuddsforvaltning for tilskudd fra ulike
kilder.
Flertallet viser til at det ikke
gis faste, årlige tilskudd fra Norsk kulturfond, men at Kulturrådet
kan gi tilsagn om ettårig og flerårig prosjektstøtte fra Norsk kulturfond. Flertallet viser også
til at Kulturdepartementets budsjett til kulturformål i vesentlig
grad er bundet til drift av statlige virksomheter, nasjonale institusjoner,
region-/landsdelsinstitusjoner og til knutepunktinstitusjoner. Flertallet vil
påpeke at når det gjelder region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktinstitusjoner,
er staten bidragsyter sammen med regionale tilskuddsparter. Flertallet vil
understreke betydningen av at dette samarbeidet fortsatt videreføres.
Flertall viser til at Kulturrådet
er en viktig aktør på kunst- og kultursektoren. Rådet oppnevnes
på grunnlag av kunst- og kulturfaglig kompetanse, mangfold, kjønnsmessig
balanse og geografisk spredning. Dette er også kriterier som legges
til grunn ved oppnevning av rådets mange utvalg. Ved fordeling av
midler skal det også legges til rette for en god geografisk fordeling
av midler.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av at Kulturrådet hele tiden vurderer om de når frem
overfor nye grupper av søkere. I denne forbindelse er det viktig
å ha god dialog ut mot det mangfold som kulturen representerer i
Norge. Kulturrådet har blitt en stor aktør, og det er viktig at
det til enhver tid tilstrebes en bred sammensetning av både rådskollegiet
og fagutvalgene. I tillegg til de kunstfaglige hensyn er det viktig
at Kulturrådet også tar geografihensyn ved utdeling av midler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at de forvaltningsmessige endringene som er gjort i forhold til
Norsk kulturråds oppgaver, stiller store krav til rådets forvaltning
av det ansvaret som er gitt dem.
Flertallet viser til at Norsk
kulturråd de siste årene er blitt tillagt nye oppgaver, og at organisasjonen
trenger tid på å sette seg.
Komiteen vil understreke
at organiseringen av Norsk kulturråd ikke er statisk, og at det
vil være naturlig å se på resultatet av organiseringen når det har
gått en tid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil understreke
at Kulturrådets kunstneriske frihet ikke fritar Kulturrådet fra
plikten til å følge Stortingets signaler om forvaltning av ulike
ordninger. Flertallet forutsetter at Kulturrådet følger
opp Stortingets intensjoner for virksomheten. Flertallet vil
også understreke at Stortinget fortsatt kan legge føringer på overordnet
nivå for særskilte satsinger og innsatsområder under Norsk kulturråd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, og fra Høyre, mener
politikken under den sittende regjering tydelig går i retning av
økt maktkonsentrasjon rundt sentrale instanser i Oslo. Det viktigste
her er utviklingen i Norsk kulturråd, som stadig blir tilført nye
oppgaver, samtidig som regjeringen gjennom endringer i regelverket
senket antall medlemmer i rådet og gav disse betydelig utvidede
funksjoner. Disse medlemmer har ved mange korsveier
påpekt det prinsipielt betenkelige i dette og potensielle negative
effekter knyttet til faren for utvikling av herskende smaksretninger
og sentralisering. Disse medlemmer er således enig
med forslagsstillerne i at statens tildelingspolitikk, også gjennom
Norsk kulturråd, bør gjøres til gjenstand for kritisk gjennomgang,
og at en ny politisk kurs er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener maktspredning, og større
mangfold, som utgangspunkt for et dynamisk kulturliv, oppnås gjennom
en bredde av politiske grep der endringer i Norsk kulturråd kun
er én del. Disse medlemmer mener en alternativ kulturpolitikk må
handle om å fremme norsk kulturliv gjennom å spre beslutningene
geografisk og organisatorisk, i tillegg bør skatteincentiver og
et målrettet arbeid for å mobilisere private midler bidra til å skaffe
kulturlivet flere finansieringskilder. Disse medlemmer mener
en bred gjennomgang av statens kanaler for tildeling av midler til
kulturlivet er nødvendig med sikte på tydeligere rendyrking av oppgaver
og spredning av funksjoner. Disse medlemmer vil samtidig
påpeke viktigheten av ikke å bidra til byråkratisering og ineffektiv
bruk av midler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti tror imidlertid ikke forslagsstillernes
forslag til løsninger er tilstrekkelig gjennomarbeidet, eller i
seg selv egnede forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin
nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv,
basert på intensjonene i Dokument 8:37 S (2011–2012).»
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger
og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om
at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet, mens
Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere til
bred kulturell deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin
nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv,
basert på intensjonene i Dokument 8:37 S (2011–2012).
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger
og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om
at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet, mens
Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere til
bred kulturell deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:37 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind
Korsberg om en omstrukturering av Norsk kulturråd – bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra Stortinget ved Familie-
og kulturkomiteen av 21. desember 2011 med Dokument 8:37 S (2011-2012)
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind
Korsberg med følgende forslag:
”I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin
nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv,
basert på intensjonene i Dokument 8:37 S(2011-2012).
II
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger
og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.
III
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjett
for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om
at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet,
mens Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere
til bred deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.”
I
Norsk kulturråd er svært viktig for norsk kulturliv,
og jeg vil ikke ta initiativ til en nedlegging av Kulturråd. For
kulturlivet er det viktig at Kulturrådet har høy kompetanse og faglig
og kunstnerisk selvstendighet. De økonomiske rammene for Kulturrådet
er økt vesentlig side 2006. Dette gir Kulturrådet god handlefrihet
og nødvendig rom for stimulering av nye initiativ i tråd sektorens
ulike behov. I Meld. St. 10 (2011-2012) Kultur, inkludering og deltaking
er det i tråd med dette foreslått at Norsk kulturråd skal bidra
til inkludering av nye stemmer i kultursektoren, oppsøkende kulturformilding
og formidlingsordninger over hele landet.
II
Det er viktig at det blir lagt til rette for
innsyn og åpenhet i fordelingen av midler fra Norsk kulturråd. Som
statlig organ skal Norsk kulturråd følge de alminnelige lover og
regler som gjelder for forvaltningen, herunder lov om offentlighet
i forvaltningen, lov om arkiv og forvaltningsloven som er viktige
i en slik sammenheng. Møtene i Norsk kulturråd er i utgangspunktet
åpne for alle. Et viktig bidrag til økt innsyn vil også være en
felles søker- og tilskuddsportal for tilskudd fra ulike kilder som
Norsk kulturfond, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere
og Utvalget for statens stipend- og garantiinntekter.
III
Det gis ikke faste tilskudd fra Norsk kulturfond, men
Kulturrådet gir både tilsagn om tilskudd fra Norsk kulturfond for
ett år og om tilskudd for flere år. Tilsagn om tilskudd for mer
enn ett år gis med forbehold om Stortingets vedtak og vanligvis
for inntil tre år, men kan fornyes for ytterligere perioder.
Med virkning fra 2011 er et betydelig antall
enkelttiltak overført fra faste poster til Norsk kulturfond, post
56 Flerårig prosjekttilskudd. Med det har vi sikret at fordeling
av tilskudd til disse tiltakene blir foretatt på bakgrunn av Kulturrådets
faglige og kunstneriske skjønn og at brukerne har forutsigbarhet
ved at tilsagn kan gis for flere år av gangen.
Tilsvarende har Norsk kulturråd fått fullmakt
til å fordele bevilgningen under kap 320 Allmenne kulturformål,
post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd etter eget faglig
skjønn.
Departementets budsjett til kulturformål for
øvrig er i det alt vesentlige bundet opp til statsinstitusjoner,
nasjonale institusjoner, region-/landsdelsinstitusjoner og til knutepunktinstitusjoner.
Når det gjelder region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktinstitusjoner,
er staten bidragsyter sammen med regionale tilskuddsparter. Dette
systemet ble utviklet i forbindelse med oppfølging av Stortingsmelding
nr. 61 (1991-1992) Kultur i tiden. Jeg ser det som viktig at samarbeidet
mellom staten og kommunalt nivå om finansiering av institusjoner
blir videreført.
Jeg er også opptatt av at Kulturrådet skal kartlegge
hvilke grupper av søkere Kulturfondet har og på bakgrunn av det
vurdere om det skal settes i verk særskilte tiltak for å nå nye
grupper av søkere. Dette vil jeg ha en dialog om med Kulturrådet
framover.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 1. mars 2012
Gunn Karin Gjul |
Kåre Simensen |
leder |
ordfører |