I dokumentet ble følgende forslag fremmet 29. november
2011:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
den vitenskapelige definisjonen av mineralsk materiale ved innkreving
av mineraloljeavgift, slik at miljødrivstoffet GTL slipper denne
avgiften.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Knut Storberget, Dag Ole Teigen og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Arve Kambe, Jan Tore Sanner og Eli Skoland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og
fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 20. desember 2011 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen viser
også til spørsmål til statsråden fra saksordfører datert 18. januar
2012 og til finansministerens svar på disse datert 27. januar 2012.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til finansminsterens brev til komiteen, og svar på spørsmål
fra saksordfører.
Flertallet viser til at forvaltningen
av veibruksavgiften på drivstoff er lagt til toll- og avgifts-etaten.
Toll- og avgiftsdirektoratet har slått fast at GTL-diesel er omfattet
av veibruksavgiften. Saken er endelig avgjort fra avgiftsmyndighetenes
side, og står nå for domstolene. Flertallet mener
det er lite hensiktsmessig, og i strid med prinsippene for god forvaltningsskikk dersom
Stortinget skal gå inn i enkeltsaker og anmode regjeringen om å
legge en bestemt regelforståelse til grunn. Flertallet viser
i denne sammenheng til Innst. S. nr. 210 (2002–2003) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen om rapport til Stortinget fra utvalget
til å utrede Stortingets kontrollfunksjon.
Flertallet vil peke på at i tillegg
til å skaffe staten inntekter, har veibruksavgiften på drivstoff
til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne kostnadene som
kjøring på vei medfører i form av ulykker, kø, støy, veislitasje
og helse- og miljøskadelige utslipp. Kostnadene knyttet til lokale
utslipp utgjør bare en liten del av disse kostnadene. At en type
drivstoff gir lave lokale utslipp bør derfor ikke alene begrunne
et fritak for hele veibruksavgiften.
Regjeringen varslet i budsjettet for 2012 at
en ønsker en omlegging til en mer generell veibruksavgift, og at
alle drivstoff skal ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet
innen 2020. Regjeringen har dermed signalisert at man ønsker en
mer omfattende veibruksavgift som også omfatter drivstoff som ikke
har avgift i dag. Det vil ikke være i samsvar med dette å innføre
nye fritak for drivstofftyper som i dag er avgifstbelagt. Flertallet vil
også peke på at syntetisk diesel avgiftslegges på lik linje med
ordinær diesel både i Sverige og Danmark.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at forslagsstillerne
påpeker at Toll- og avgiftsdirektoratet krever mineraloljeavgift
på drivstofftypen GTL, til tross for at GTL ikke er laget av mineralolje,
men av naturgass. Det betyr at drivstoffet blir vesentlig dyrere enn
vanlig diesel. GTL kan, ifølge en rapport fra miljøstiftelsen Zero,
gi utslippsreduksjon på 5–45 pst. på NOx, 25–40 pst. reduksjon for
partikkelforurensning, 40–60 pst. reduksjon for hydrokarboner og
40–80 pst. reduksjon i karbonmonoksid. Forslagsstillerne mener på denne
bakgrunn at denne drivstofftypen dermed ikke bør ha vegbruksavgift
tilsvarende slik som f.eks. drivstoff basert på naturgass.
Disse medlemmer bemerker at GTL
i dag kan brukes på vanlige dieselbiler uten tilpasninger. Drivstoffet
fylles på separate stasjoner med egne tank-anlegg og med foreløpig
begrenset distribusjon i Norge. Disse medlemmer er kjent
med at flere store kunder bruker dette drivstoffet i dag og dermed
bidrar til lavere miljøutslipp, bl.a. NRK, TINE, Telenor, Asker kommune,
Bastøy fengsel og IKEA.
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringen flere ganger har vektlagt at alternative drivstoff skulle
fritas for avgift. For eksempel omtaler regjeringen i St.prp. nr.
1 (2007–2008):
«Regjeringen ønsker å stimulere til økt bruk av alternative
drivstoff slik at klimagassutslippene fra transportsektoren kan
reduseres. Regjeringen legger derfor ikke opp til å foreslå å avgiftslegge alternative
drivstoff fra 2008.»
Dette har senere blitt stående. Regjeringen
uttaler samme sted følgende:
«De siste årene har det kommet en rekke alternativer
til bensin og diesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel,
biogass, autogass (LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan
og elektrisitet.»
Disse medlemmer viser til at
det følger av forarbeidene til veibruksavgiften at denne skal prise
kostnadene veitrafikk påfører samfunnet i form av «ulykker, kø,
støy, veislitasje og helse- og miljøskadelige utslipp». CO2-avgiften
kommer i tillegg. Avgiften omfatter derfor utslippselementer slik
regjeringen har lagt opp til for drivstofftypen GTL.
Disse medlemmer vil likevel bemerke
at det ikke er alle drivstofftyper som omfattes av plikten til å
betale veibruksavgift. Det er her nok å vise til at bioetanol der
bensin ikke utgjør hovedbestanddelen, ikke avgiftsbelegges med denne avgiften,
og drivstoff i gassform er også unntatt. Stortinget har derfor opplagt
ikke hatt til hensikt å avgiftsbelegge ethvert drivstoff til fremdrift
av motorvogn med vegbruksavgift. Dette gjelder i særlig grad elbiler. Disse
medlemmer er derfor skuffet over at regjeringen ikke ønsker
større fokus på konkrete drivstoff som kan bedre klimaet i de større
byene.
Disse medlemmer mener at konsekvensen
av veibruksavgift på GTL er at norske miljøbedrifter risikerer å
måtte legge ned virksomheten, fordi prisen på GTL blir for høy i
forhold til drivstoff basert på mineralolje. I storskala og uten
mineraloljeavgiften kan miljødrivstoffet selges for ca. 14,00 kroner
pr. liter, inkludert CO2-avgift, samt merverdiavgift. Med veibruksavgiften,
derimot, vil tilsvarende drivstoff koste over 19,00 kroner pr. liter,
noe som ikke er en konkurransedyktig pris på drivstoff.
Disse medlemmer viser til finansministerens svar
datert 27. januar 2012 der det fremkommer at på bakgrunn av Prop.
1 LS (2011–2012) Skatter, avgifter og toll 2012 ønsker regjeringen
en omlegging til en mer generell veibruksavgift. Innen 2020 skal
alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet i
drivstoffet. Regjeringen har dermed signalisert at en ønsker en
mer omfattende veibruksavgift som også ilegges drivstoff som i dag
ikke har avgift. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn
at drivstoffet GTL bør få unntak for mineraloljeavgiften frem til
nye avgiftsregler er vedtatt av Stortinget.
Disse medlemmer registrerer også
klare tegn på faglig uenighet rundt klassifiseringen av drivstoffet,
og ser at finansministeren i sitt svar til saksordførers andre spørsmål
setter likhetstegn mellom oljer med fossil og mineralsk opprinnelse.
Disse medlemmer registrerer at
finansministeren i spørsmålet om syntetisk diesel (GTL-diesel) omfattes
av veibruksavgiften på drivstoff, nevner at dette må avgjøres på
bakgrunn av gjeldende regelverk, og baseres på alminnelige juridiske
fortolk-ningsprinsipper. Direktoratet har forholdt seg til gjeldende
regleverk slik de mener regelverket er å forstå, og konkludert med
at syntetisk diesel er, og har vært, et avgiftspliktig produkt. Disse
medlemmer mener det er fullt mulig å konkludere annerledes
og mener saken burde funnet sin politiske løsning på et tidlig tidspunkt.
Disse medlemmer viser også til
at regjeringen omtaler naturgass (CNG og NGL) som alternative drivstoff.
GTL er en NGL og er laget av 100 pst. naturgass. Gassen blir konvertert
til flytende form ved å «splitte» opp gassen og sette den sammen
igjen i en spesialdesignet patentert reaktor. Gassen er flytende
ved vanlig atmosfærisk trykk, i stedet for under høyt trykk i en tank. Disse
medlemmer viser også til den av Stortinget ønskelige praksis
med at naturgass som drivstoff er avgiftsfri for de biler der motoren
relativt kostbart er bygget om til denne type drivstoff. På denne
bakgrunn finner disse medlemmer det merkelig at bilister
som kjøper naturgass som er tilpasset til å gå på ordinære dieselmotorer,
skal avgiftsbelegges.
Disse medlemmer viser for øvrig
til begrunnelsene i representantforslaget Dokument 8:34 S (2011–2012)
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
den vitenskapelige definisjonen av mineralsk materiale ved innkreving
av mineraloljeavgift, slik at miljødrivstoffet GTL slipper denne
avgiften.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til grunn den vitenskapelige
definisjonen av mineralsk materiale ved innkreving av mineraloljeavgift,
slik at miljødrivstoffet GTL slipper denne avgiften.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:34 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Oskar J. Grimstad,
Bård Hoksrud, Kenneth Svendsen og Ketil Solvik-Olsen om å frita
det ikke-mineralske miljødrivstoffet GTL fra mineraloljeavgift –
vedtas ikke.
Jeg viser til brev 7. desember 2011, vedlagt
Dokument nr. 8:34 S (2011-2012) representantforslag fra Per-Willy
Amundsen, Oscar J. Grimstad, Bård Hoksrud, Kenneth Svendsen og Ketil
Solvik-Olsen om å frita et GTL-drivstoff fra mineraloljeavgift.
I dokumentet bes Regjeringen legge til grunn den vitenskapelige definisjonen
av mineralsk materiale ved innkreving av mineraloljeavgift, slik
at dette drivstoffet slipper denne avgiften.
GTL-diesel fremstilles gjennom en prosess som kalles
gas-to-liquid (GTL). Prosessen består i at naturgass omdannes til
syntesegass, og som deretter omdannes til ulike flytende produkter, herunder
syntetisk diesel (GTL-diesel). Kull kan også benyttes til å produsere
syntetisk diesel(CTL- carbon to liquid). Shell er den største produsent
av GTL-diesel på verdensbasis, med produksjon i flere land. Shell
omsetter ikke ren GTL-diesel i Norge, men benytter GTL-diesel som
innblanding i sin Shell V-power diesel som er i ordinært salg. GTL-diesel
omfattes av EUs energiskattedirektiv (2003/96/EF). I Danmark og
Sverige avgiftlegges GTL-diesel i tråd med føringene i energiskattedirektivet,
og innbærer at GTL-diesel som benyttes til framdrift av motorvogn
avgiftlegges på linje med tilsvarende energiprodukter, regnet etter
energiinnhold.
Spørsmålet om den avgiftsmessige behandlingen
av GTL-diesel har kommet opp etter at et firma startet import og
salg av slik diesel uten å innberette veibruksavgift på drivstoff. Avgiftsmyndighetene
har slått fast at GTL-diesel omfattes av veibruksavgiften på drivstoff. Den
forvaltningsmessige siden av saken er nå ferdigbehandlet, og tvisten
om gyldigheten av Toll- og avgiftsdirektoratets vedtak er brakt
inn for domstolene.
Veibruksavgiften på drivstoff omfatter i dag bensin
og olje til framdrift av motorvogn, herunder mineralolje og biodiesel.
Hva som omfattes av mineraloljebegrep er nærmere definert i særavgiftsforskriften
§ 3-11-1 annet ledd, der det sies at som mineralolje anses parafin,
fyringsparafin, gassolje, dieselolje og lett fyringsolje. Om et
produkt er avgiftpliktig eller ikke, avgjøres på grunnlag av hvordan
produktet fremstår på det tidspunkt avgiftsplikten oppstår. At et
produkt er fremstilt av råvarer som ikke er avgiftspliktige, betyr
derfor ikke at også sluttproduktet er det. Den nærmere avgrensingen mellom
avgiftspliktige og ikke avgiftspliktige produkter, må her som ellers,
bero på en tolkning av gjeldende rettskilder. Hva som forstås med "mineralsk"
i en kjemisk sammenheng vil inngå i denne vurderingen, men er ikke
avgjørende for den endelige avgrensningen av avgiftplikten.
I tillegg til å skaffe staten inntekter, har
veibruksavgiftene til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne
kostnadene som kjøring på vei forårsaker i form av ulykker, kø,
støy, utslipp til luft og veislitasje. Dette er i tråd med prinsippet
om at forurenser skal betale, og reduserer omfanget av de uønskede
effektene som bruk av kjøretøy medfører.
Regjeringen varslet i budsjettet for 2012 at
en ønsker en omlegging til en mer generell veibruksavgift. Innen
2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet
i drivstoffet. Regjeringen har dermed signalisert at en ønsker en
mer omfattende veibruksavgift som også ilegges drivstoff som i dag
ikke har avgift. Det vil ikke være i tråd med denne retningen å
innføre ytterligere fritak fra veibruksavgiftene, for eksempel for
GTL-diesel.
Oslo, i finanskomiteen, den 16. februar 2012
Torgeir Micaelsen |
Arve Kambe |
leder |
ordfører |