Til Stortinget
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet skriver
i sin regjeringserklæring Soria Moria II at Norge skal være et foregangsland
i miljøpolitikken. Dessverre viser det seg gang på gang at dette kun
er retorikk, og at det er langt fra ord til handling. I de fire
første statsbudsjettene til regjeringen, var det lagt vekt på å
stimulere til bruk av alternativ energi, derunder nettopp til bruk
av GTL («Gass to liquid»). Dette har regjeringen nå overraskende
gått bort ifra.
Toll- og avgiftsdirektoratet krever mineraloljeavgift på det
miljøvennlige drivstoffet GTL, til tross for at GTL ikke er laget
av mineralolje, men av naturgass. Det betyr at drivstoffet blir
vesentlig dyrere enn vanlig diesel. GTL kan, ifølge en rapport fra
miljøstiftelsen Zero, gi utslippsreduksjon på 5–45 pst. på NOx,
25–40 pst. reduksjon for partikkelforurensning, 40–60 pst. reduksjon
for hydrokarboner og 40–80 pst. reduksjon i karbonmonoksid.
Konsekvensen av mineraloljeavgift på GTL, er at norske miljøbedrifter
må legge ned virksomheten, fordi prisen på GTL blir for høy i forhold
til drivstoff basert på mineralolje. I storskala og uten mineraloljeavgiften
kan miljødrivstoffet selges for ca. 14,00 kroner. per liter, inkludert
CO2- avgift, samt merverdiavgift. Med mineraloljeavgiften derimot
vil tilsvarende drivstoff koste over 19,00 kroner per liter, noe som
ikke er en konkurransedyktig pris.
Lokal forurensing er en utfordring i både Oslo og enkelte andre
storbyer, i spesielt på enkelte vinterdager. En arbeidsgruppe nedsatt
av Oslo kommune har, ifølge NRK.no den 10. oktober 2011, foreslått
å nekte trailere å kjøre gjennom sentrum, at folk ikke skal få kjøre
dieselbiler, samt flere andre drastiske tiltak som griper inn i
folks hverdag. I Bergen var det datokjøring vinteren 2010–2011 der
biler med skilt som slutter på enten par- eller oddetall fikk kjøreforbud enkelte
datoer. Alle har stor forståelse for de problemene mange med lungesykdommer
har på grunn av lokal forurensning, men å fjerne mineraloljeavgiften på
GTL vil være langt mindre inngripende enn alternativene. Regjeringens
politikk betyr at store brukere, for eksempel busselskaper, må velge
mindre miljøvennlig drivstoff enn GTL. Dette går utover folk flest
i Norge, særlig astmatikere på vinterstid i de største byene.
Mineraloljeavgift på syntetisk diesel gjør som nevnt tidligere
produktet ulønnsomt i markedet. Dermed blir denne miljøvennlige
dieselen knapt brukt. Representantene fra Fremskrittspartiet har
tatt opp problemstillingen ved flere anledninger. Regjeringen har
samtlige ganger avvist å fjerne avgiften, i spørretimen 28. mai
2008, i svar på skriftlig spørsmål i Dokument 15:1186 (2007–2008),
i svar på Dokument 15:886 (2010–2011) fra februar 2011 og i svar
på Dokument 15:85 (2011–2012) 17. oktober 2011. Fra svarene er det
åpenbart at regjeringen er fullt innforstått med problemstillingen
og forsvarer byråkratiets vurderinger. Finansminister Sigbjørn Johnsen
skriver i sine svar fra 2011 at det i Toll- og avgiftsdirektoratets
rundskriv om veibruksavgiften på drivstoff står at oljer som fremstilles
gjennom behandling av gass vil kunne regnes som mineralolje dersom
gassen er basert på mineralsk materiale.
Tollaboratoriet, som er direktoratets eget laboratorium, bekrefter
imidlertid at naturgassdrivstoffet GTL ikke er et petroleumsdestillat
fra mineralolje. Universitetet i Bergen ved professor i petroleum,
kjemi og prosessfag, Olav M. Kvalheim, bekrefter også at drivstoffet
ikke er et petroleumsdestillat fra mineralolje og må klassifiseres
som naturgass:
«(...)Tollregionen Oslo og Akershus har selv fått testet ECOPAR.
Resultatet fra testen bekreftet at ECOPAR ikke var et petroliumsdestillat,
men en lavaromatisk gassolje i samsvar med produktbeskrivelsen til
EcoFuel. Ut fra overforstående fakta, må ECOPAR klassifiseres som
naturgass.»
– Olav M. Kvalheim, Bergen, 24. juni 2010. Det samme bekrefter
Jan Aske Børresen (geofysiker og meteorolog, tidligere. OED, EU,
og FFI). Produktet er altså ikke mineralsk og har heller ikke mineralsk opphav.
Naturgassveske faller ikke inn under betegnelsen mineralolje og
lignende, ifølge rapporten: «Utredning om Fischer-Tropsch-prosessen
som omvandler naturgass til en naturgassvæske», av Jan Aske Børresen
og Olav M. Kvalheim.
Fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe er tonen en annen. Stortingsrepresentant
og medlem av energi- og miljøkomiteen, Torstein Rudihagen, sier
til NRK Dagsrevyen den 27. juni 2011:
«Vedtaket er fattet i strid med de rødgrønnes hensikt.»
Han krever at finansminister Sigbjørn Johnsen griper inn.
«– Dette blir i alle fall i strid med intensjonene i avgiftssystemet
vårt,» fastslår stortingsrepresentant Torstein Rudihagen overfor
NRK.
«– Her får en bruke sunn fornuft og se at EcoFuel tjener mange
formål, først og fremst at det er mer miljøvennlig. Så må man skjære
igjennom og gi et fortsatt avgiftsfritak,» mener han. (http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7691441)
Regjeringen har gjentatte år vektlagt at alternative drivstoff
skulle fritas for avgift. For eksempel omtaler regjeringen i St.prp.
nr. 1 (2007–2008), Skatte-, avgifts- og tollvedtak, sidene 74 og
75, sin politikk i forhold til alternative drivstoff. På side 75
skriver regjeringen blant annet:
«Regjeringen ønsker å stimulere til økt bruk av alternative
drivstoff slik at klimagassutslippene fra transportsektoren kan
reduseres. Regjeringen legger derfor ikke opp til å foreslå å avgiftslegge
alternative drivstoff fra 2008.»
På side 74 utdyper regjeringen hva de ser på som alternative
drivstoff:
«De siste årene har det kommet en rekke alternativer til bensin
og diesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel, biogass,
autogass (LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet.»
Regjeringen omtaler altså selv at naturgass (CNG og NGL) er å
regne for alternativt drivstoff, og skal følgelig ikke avgiftsbelegges
dersom regjeringen står ved sitt utsagn på side 75.
GTL er en NGL og er laget av 100 pst. ren fossil naturgass. Gassen
blir konvertert til flytende form ved å «splitte» opp gassen og
sette den sammen igjen i en spesialdesignet patentert reaktor. Gassen
er flytende ved vanlig atmosfærisk trykk, i stedet for under høyt
trykk i en tank. Lyse Gass kan bekrefte at naturgass de selger som
drivstoff er avgiftsfri. Da virker det merkelig at bilister som
bygger om sin bil for å kjøre på naturgass skal gjøre det avgiftsfritt,
mens bilister som kjøper naturgass som er «ombygget» til å gå på
dieselmotorer skal avgiftsbelegges.
Forslagsstillerne påpeker at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet i saken om mineraloljeavgift på GTL fører en politikk
som er stikk i strid med det som tilsynelatende er intensjonen i
regjeringserklæringen Soria Moria II. Forslagsstillerne vil derfor
anta at regjeringen vil ombestemme seg etter en grundigere vurdering
av saken, og forventer at Arbeiderpartiet står ved sitt løfte til
NRK i sommer.
Det fremmes på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge til grunn den vitenskapelige
definisjonen av mineralsk materiale ved innkreving av mineraloljeavgift,
slik at miljødrivstoffet GTL slipper denne avgiften.
29. november 2011