I dokumentet ble følgende forslag fremmet 11. november
2011:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag for
Stortinget om regelendringer i skatteregelverket som medfører at
ektefeller som faktisk bor på to ulike steder, får reell mulighet til
å få godkjent skattemessig bopel i to ulike kommuner.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Knut Storberget, Dag Ole Teigen og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Arve Kambe, Jan Tore Sanner og Eli Skoland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og
fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 9. desember 2011 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at det innenfor
dagens regelverk er mulig for ektefeller som bor på to ulike steder
å ha skattemessig bopel på hvert sitt sted. Hvorvidt det er grunnlag
for å anse ektefeller som skattemessig bosatt i felles hjem eller
hver for seg, beror på en helhetsvurdering som foretas av ligningsmyndighetene. For
å unngå usikkerhet om reelle boforhold, og uheldige tilpasninger,
mener flertallet at avgjørelsen om hvor en person
med flere boliger skal anses som skattemessig bosatt, bør bygge
på objektivt prøvbare kriterier. Flertallet mener det
ut fra dette ikke er behov for å endre regelverket og støtter således
ikke representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at det gjennom
mediene har fremkommet eksempler som kan virke urimelige. Disse
knytter seg til ektepar som av helsemessige eller sosiale grunner
har ulike bosted. Disse medlemmer mener derfor at
departementet bør gå igjennom praktiseringen av regelverket for
å sikre at dette ikke praktiseres på en urimelig måte.
Disse medlemmer foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg flertallets merknad der de påpeker at lovverket allerede åpner
for at skattemyndighetene kan fastsette ulik bopel for personer
som er gift. Dette fremstår som en underlig argumentasjon når problemet
nettopp er at skattemyndighetene ikke benytter seg av denne fleksibiliteten.
Det er denne problematikken representantforslaget tar opp. Det kan
synes som om flertallet enten ikke har lest forslaget nøye nok,
eller at de ikke bryr seg om problemstillingen.
Disse medlemmer merker seg også
at komiteens medlemmer fra Høyre tar det utgangspunkt at gifte som
ønsker å bo adskilt, primært gjør dette for å omgå regelverk. En
slik holdning blir etter disse medlemmers syn å tillegge
mennesker uedle motiver, samt skjære alle over én kam.
Disse medlemmer viser ellers
til begrunnelsen i forslaget og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag for
Stortinget om regelendringer i skatteregelverket som medfører at
ektefeller som faktisk bor på to ulike steder, får reell mulighet til
å få godkjent skattemessig bopel i to ulike kommuner.»
Komiteens medlemmer fra Høyre håper at
det fortsatt vil være slik at ektepar også som hovedregel velger
å bo sammen, men merker seg at det kan være mange grunner til at
noen vil eller må operere med adskilt bolig. Oppfylling av boplikt
på landbrukseiendommer kan være en årsak, og disse medlemmer mener
det da er bedre å fjerne boplikten enn å endre skatteloven. Disse
medlemmer vil også over tid fjerne formuesskatten og dermed
også fjerne dette som insentiv for å operere med adskilt bolig for
de som disponerer flere boliger.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 1
Dokument 8:23 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant-ene Christian Tybring-Gjedde og Terje
Halleland om frihet til å bestemme skattemessig bopel ut fra faktiske forhold
– vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
for Stortinget om regelendringer i skatteregelverket som medfører
at ektefeller som faktisk bor på to ulike steder, får reell mulighet
til å få godkjent skattemessig bopel i to ulike kommuner.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:23 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant-ene Christian Tybring-Gjedde og Terje
Halleland om frihet til å bestemme skattemessig bopel ut fra faktiske forhold
– vedtas ikke.
Jeg viser til representantforslag Dokument 8:23 S
(2011-2012) fra stortingsrepresentantene Christian Tybring-Gjedde
og Terje Halleland om at Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
for Stortinget om at skattereglene endres slik at ektefeller som
faktisk bor på to ulike steder, får reell mulighet til å få godkjent
skattemessig bopel i to ulike kommuner. Forslaget er oversendt fra
finanskomiteen til uttalelse.
Reglene om skattemessig bosted framgår av skatteloven
§ 3-1 med tilhørende forskriftsbestemmelser. Avgjørende for hvor
en personlig skattyter skal anses som skattemessig bosatt, er hvor
vedkommende må anses for å ha sitt hjem. Person som har felles hjem
med ektefelle eller barn, skal etter loven anses for å ha sitt hjem
der ektefelle eller barn er bosatt.
Ektefeller som ikke har felles hjem, skal i
utgangspunktet anses bosatt hver for seg. Dette er nærmere omtalt
i Lignings-ABC 2010/2011, på side 252 og 365. Skattemessig bosted
hver for seg kan være tilfelle hvis den ene ektefellen har flyttet
ut og bare sporadisk besøker det tidligere felles hjem. Dersom en
av ektefellene er bosatt sammen med felles barn, anses også den
andre ektefellen som bosatt der, med mindre vedkommende har så liten
kontakt med familien sin at vedkommende ikke anses å leve sammen
med den.
Når ektefellene ikke anses for å ha noe felles hjem,
skal de normalt lignes hver for seg, selv om ekteskapet består både
formelt og reelt. Men ektefeller som har hver sin bolig, skal likevel lignes
sammen dersom den ene av dem har så lav inntekt at vedkommende må
anses forsørget av den andre, eller dersom de har felles hjemmeboende
barn.
Ved ligning hver for seg, vil ikke kostnadene
ved den enes besøksreiser til den andre være fradragsberettiget
som pendlerreise. Den enes gjeld og gjeldsrenter m.v. kan heller
ikke fratrekkes i den annens formue og inntekt. Oftest vil det derfor
være skattemessig ugunstig for ektefeller å bli lignet som bosatt
hver for seg.
Hvorvidt det er grunnlag for å anse ektefeller som
skattemessig bosatt i et felles hjem eller hver for seg, beror på
en helhetsvurdering av forholdene i den enkelte sak. Denne helhetsvurderingen
foretas av ligningsmyndighetene i forbindelse med ligningen av den
enkelte skattyter.
Hvor man anses skattemessig bosatt, er av betydning
først og fremst for skattestedet, dvs. for hvilken kommune man skal
skatte til. Etter andre regelverk kan det ofte være mer avgjørende
for rettigheter og plikter hvor man er folkeregistrert som
bosatt. Skattereglene og folkeregisterreglene om bosted har noen
fellestrekk, men også ulikheter. På spørsmålet om hvor ektefeller
skal anses som bosatt, er de to regelsettene ganske parallelle.,
jf. forskrift av 8. november 2007 nr. 1268 om folkeregistrering
§ 5-3.
Både skattereglene og folkeregisterreglene om hvor
man skal anses bosatt, kan ha stor betydning for den enkelte. Avhengig
av hvilket faktum som legges til grunn, kan det være mulig å oppnå ulike
rettigheter, for eksempel rett til pendlerfradrag, rett til sykehjemsplass
eller oppfyllelse av boplikt på landbrukseiendom.
Det er allerede slik at to ektefeller som faktisk bor
på to ulike steder, kan anses for å ha skattemessig bopel på hvert
sitt sted. Avgjørelsen om hvor en person med flere boliger skal
anses som skattemessig bosatt, bør så langt mulig bygge på objektivt
prøvbare kriterier og ikke avhenge av hva som vil være vedkommendes
frie valg ut fra hensiktsmessighetshensyn. Slik valg måtte i stor grad
forventes påvirket av hva personen ønsker å oppnå gjennom valget.
Det vil gi uheldige resultater og skape usikkerhet om reelle boforhold. Jeg
anser det derfor ikke som ønskelig å overlate dette spørsmålet til
skattyteren selv.
Oslo, i finanskomiteen, den 16. februar 2012
Torgeir Micaelsen |
Irene Johansen |
leder |
ordfører |