1. Innledning
Proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 2011 inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og gjør rede for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått i proposisjoner fra regjeringen hittil i år. I kapittel 1 gjøres det rede for budsjettpolitikken i 2011. I kapittel 2 gis det en oversikt over forslag til endrede bevilgninger som gjelder skatter og avgifter. Endringer i utgifter og inntekter utenom skatter og avgifter som foreslås i denne proposisjonen, omtales i kapittel 3. Kapittel 4 gir en kort oversikt over statsregnskapet pr. 30. september 2011.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Thor Lillehovde, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at ny saldering av statsbudsjettet for 2011 viser at statens inntekter anslagsvis blir 106 mrd. kroner høyere enn man trodde i fjor høst. Om lag 60 mrd. kroner skyldes økte oljeinntekter, og om lag 45 mrd. kroner skyldes fra økte fastlandsskatter.
Statens utgifter ligger an til å bli 10 mrd. kroner lavere enn forventet i fjor høst, fordelt på ca. 4 mrd. kroner mindre til oljeinvesteringer, ca. 6 mrd. kroner mindre til fastlandsutgifter.
Disse medlemmer viser til at statsbudsjettets overskudd dermed blir 116 mrd. kroner høyere enn antatt sett i forhold til det budsjettfremlegget for 2011 som Stortinget behandlet sist høst. Korrigert for oljeinntekter/utgifter er overskuddet 51 mrd. kroner høyere, noe som er reell nedgang i oljepengebruken sammenlignet med forventningene.
Strukturelt oljekorrigert overskudd øker med 30 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener tallene viser at norsk økonomi har tålt vesentlig høyere høyere aktivitet enn forventet, noe høyere skatteinntekter reflekterer, uten at det har skapt inflasjon og høyere rente. Disse medlemmer mener dette understreker at budsjettets innhold, ikke absolutt størrelse, er viktigste faktor når økonomisk ansvarlighet skal vurderes.
Disse medlemmer viser til at med dette anslaget er disse medlemmers foreslåtte oljepengebruk i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 godt innenfor handlingsregelen, selv uten dynamiske effekter og ved inkludering av utenlandsbudsjettet som normale utgifter.
Disse medlemmer viser til at større endringer, som samsvarer med retning som disse medlemmer viste i sitt budsjettforslag, blant annet er:
Kutt i utgifter til dagpenger med ca. 1,5 mrd. kroner.
Kutt i arbeidsavklaringspenger med 2,3 mrd. kroner.
Kutt i sykepenger 1,3 mrd. kroner.
Økning i alderpensjon med ca 3,6 mrd. kroner.
Kutt til CO2 prosjekt på Mongstad med 303 mill. kroner.
Kutt til asylmottak med 200 mill. kroner.
Nye utgifter på over 1 mrd. kroner ifm. 22. juli.
Fremskrittspartiet foreslår følgende endringer i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2011:
Kap/post | Tiltak nysaldering 2011 – FrP | (mill. kr) |
440/01 | Jobb til nye politistudenter umiddelbart | 110,0 |
430/01 | Ikke kutte i kriminal-omsorgen | 3,5 |
621/70 | Fattigdomsbekjempelse. Alternativ jul | 12,0 |
1323/70 | Slette bompengegjeld | 17 200,0 |
1320/23 | Trafikksikkerhet på E16 på Vestlandet | 381,0 |
Sum | 17 706,5 | |
Statsbudsjettets 90-poster | ||
967/90 | Såkornfond, kapitalinnskudd | 100,0 |
Posteringer under kap. 440 og 430 er foreslått i forbindelse med behandling av omgrupperingsproposisjonen 2011 i justiskomiteen. Postering under kap. 621 er foreslått i forbindelse med behandling av omgrupperingsproposisjonen 2011 i arbeids- og sosialkomiteen. Postering under kap. 1320 er foreslått i forbindelse med behandling av omgrupperingsproposisjonen 2011 i transport- og kommunikasjonskomiteen. Øvrige poster omtales i denne innstillingen.