Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til forslaget om å oppheve
miljøfartsgrensen i Oslo og vedlagte uttalelse fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden, datert 25. november 2011, i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at riksadvokaten
har bedt om en redegjørelse for vedtak som måtte være truffet om
miljøfartsgrense, og en utdyping av hvordan departementet mener
fartsgrensen er hjemlet i dagens lovgivning. Riksadvokaten viser
videre til Politidirektoratet, som mener at ingen av de tre paragrafene
i veitrafikkloven som er benyttet i forbindelse med miljøfartsgrensen,
gir grunnlag for å håndheve fartsgrensen permanent gjennom en periode.
Konklusjonen er at riksadvokaten inntil videre ikke kommer til å
gi politi og påtalemyndighet direktiver om å håndheve miljøfartsgrensen. Flertallet mener
denne situasjonen er uholdbar.
Flertallet mener det er viktig
å ta på alvor at Oslo og flere andre byer i Norge opplever store luftproblemene
som følge av veitrafikk. Flertallet viser til at
veitrafikken er den viktigste årsaken til høye konsentrasjoner av
lokal luftforurensning. Det er derfor viktig å forsterke innsatsen
mot lokal luftforurensning gjennom vedlikeholdstiltak, avgiftspolitikk
og tekniske krav til kjøretøy og drivstoff. Flertallet mener det
er viktig med et godt utbygget kollektivnett i byene slik at det
finnes et godt og reelt alternativ til privatbilisme i de store
byene.
Flertallet viser til at Statens
vegvesen har innført en miljøfartsgrense i Oslo med formål å redusere
lokal luftforurensning. Tiltaket innebærer at fartsgrensen senkes
fra 80 til 60 km/t i perioden 1. november til 15. april på enkelte
strekninger. Flertallet merker seg at det er ulike syn
på effekten av tiltaket. Flertallet viser til at statsråden
i sin uttalelse slår fast at hensikten med miljøfartsgrensene er
å redusere mengden helseskadelig svevestøv fra vegbanen og oppfylle
forurensningslovens krav til luftkvalitet. Statsråden viser samtidig
til at svevestøvkonsentrasjonen i særlig grad henger sammen med
bruk av piggdekk, og at piggdekkgebyr allerede er innført i Oslo
og Bergen. Flertallet vil bemerke at det juridiske
grunnlaget for miljøfartsgrenser er uklart. Etter vegmyndighetenes
syn er tiltaket hjemlet i skiltforskriften og vegtrafikkloven, mens
politiet på sin side ikke håndhever tiltaket da det er for stor
usikkerhet knyttet til grunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det finnes
gode miljø- og helseargumenter for en miljøfartsgrense, og viser
til det utførlige svaret fra statsråden som er vedlagt saken. Disse
medlemmer viser til den uenigheten som er mellom veimyndighetene
og politiet om mulighetene til å håndheve miljøfartsgrensene. Disse
medlemmer mener det haster med å rydde opp i disse uklarhetene,
og er glad for at det er nedsatt en arbeidsgruppe mellom Samferdselsdepartementet
og Justis- og politidepartementet som ser på hjemlene og reksjonsregelverket
for miljøfartsgrensene. Disse medlemmer imøteser
en rask avklaring på disse spørsmålene, og forventer at regjeringen iverksetter
nødvendige tiltak for å håndheve miljøfartsgrensene dersom det viser
seg å være nødvendig.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer foreslå
at saken vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
har fått store deler av Norges befolkning til å bytte ut bensinbilene med
dieselbiler som lager svevestøv og NOx, etter at de endret avgiftssystemet
i statsbudsjettet for 2007. Norges Astma- og Allergiforbund var den
gang sterkt kritiske, og har fått rett. Regjeringen har innført
en NOx-komponent i statsbudsjettet for 2012, men de høye avgiftene knyttet
til CO2 gjør det fortsatt i mange tilfeller gunstigere å kjøpe dieselbiler
med høye NOx-utslipp enn bensinbiler. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Prop. 1 LS (2011–2012) Skatter, avgifter og
toll, begrunner engangsavgiften på følgende måte:
«Engangsavgiften skal først og fremst skaffe staten
inntekter.»
Disse medlemmer mener at det
er viktig å legge til rette for en utskifting av bilparken, slik at
folk flest kan få nyere, tryggere og mer miljøvennlige biler. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for
2012, der Fremskrittspartiet går inn for å redusere effektkomponenten
i engangsavgiften med 50 pst., tilsvarende en avgiftsreduksjon på 1,2
mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det også finnes andre effektive tiltak som kan redusere NOx-utslippene
fra biltrafikken, og vil som eksempel vise til representantforslag
fra stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet, Dokument 8:34
S (2011–2012), om å frita det ikke-mineralske miljødrivstoffet GTL
fra mineraloljeavgift.
Disse medlemmer mener at man
bør fokusere på tiltak som faktisk virker, som fornyelse av bilparken,
istedenfor såkalte miljøtiltak med tvilsom effekt.
Disse medlemmer mener grunnlaget
for miljøfartsgrense burde vært klargjort for lenge siden, og vil
bemerke at det nå har gått flere år uten at uklarhetene er ryddet
av veien. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det er nødvendig å avvikle miljøfartsgrensen i Oslo og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppheve miljøfartsgrensen
i Oslo.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at miljøfartsgrenser kan
være et nyttig tiltak for å bedre luftkvaliteten. For lokale myndigheter
er det en stor fordel å ha en størst mulig verktøykasse i arbeidet
for å bedre bymiljøet. Disse medlemmer vil understreke
at det må være lokale myndigheter som bestemmer om miljøfartsgrenser
skal innføres innenfor kommunegrensen. Miljøfartsgrenser bør derfor
være et virkemiddel som er tilgjengelig for lokalpolitikere og som
kan gi optimal tilsiktet virkning. Disse medlemmer understreker
at statlige myndigheter har et ubetinget ansvar for å tilrettelegge
slik at tiltaket er legitimt og håndhevelsen hjemlet i relevant
regelverk.
Disse medlemmer merker seg at
det endelig er nedsatt en arbeidsgruppe bestående av representanter
fra Justis- og politidepartementet og Samferdselsdepartementet for
å se nærmere på hjemlene og reaksjonsregelverket for miljøfartsgrenser. Disse
medlemmer merker seg at arbeidsgruppen startet sitt arbeid
før sommeren og at arbeidet fortsatt ikke er ferdigstilt. Disse medlemmer vil
bemerke at det er oppsiktsvekkende treg fremdrift i dette spørsmålet. Disse medlemmer mener
således at regjeringen ikke kan kritisere kommunene i miljøspørsmål,
så lenge hjemmelsgrunnlaget for å iverksette nødvendige miljøtiltak
uteblir. Disse medlemmer mener derfor det haster
å få klargjort disse forhold og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart avklare
det juridiske grunnlaget for miljøfartsgrense i Oslo slik at tiltaket
kan videreføres uten opphold.»