Kulturdepartementet foreslår ei endring i lov 20. desember
1985 nr. 108 om folkebibliotek (biblioteklova). Forslaget er ei
oppfølging av St.meld. nr. 23 (2008–2009) Bibliotek. Kunnskapsallmenning,
møtestad og kulturarena i ei digital tid (bibliotekmeldinga) og
Meld. St. 20 (2009–2010) Omorganisering av ABM-utvikling. Lovendringsforslaget
handlar om kven som skal ta hand om statlege folkebibliotekoppgåver
i framtida, og opnar for større fleksibilitet med omsyn til å delegere
statlege bibliotekoppgåver.
Etter biblioteklova § 13 har ABM-utvikling ansvaret
for statens folkebibliotekoppgåver.
I Prop. 125 S (2009–2010) Tilleggsbevilgninger og
omprioriteringer i statsbudsjettet 2010 vart det gjort framlegg
om å overføre dei fleste av ABM-utvik-lings bibliotekfunksjonar
til Nasjonalbiblioteket. Stortinget slutta seg til framlegget, jf.
Innst. 350 S (2009–2010).
Forslag om endring i biblioteklova § 13 om ansvar
for statlege bibliotekoppgåver vart lagt fram i høyringsnotat av
28. mai 2010. I høyringsnotatet vart det gjort framlegg om å endre
§ 13 i lova slik at det går fram at dette ansvaret ligg til departementet,
eller den departementet bestemmer.
Det store fleirtalet av høyringsinstansane har
ikkje merknader til lovforslaget.
Departementet legg til grunn at det er ønskjeleg med
ei fagleg styrking og konsolidering av statlege bibliotekoppgåver.
Departementet meiner at den beste løysinga for biblioteksektoren
er at Nasjonalbiblioteket får ansvaret for dei fleste bibliotekoppgåvene
som ABM-utvikling har hatt ansvaret for, med unnatak av arbeidet med
konsortieavtalar m.m. Ei slik endring vil klargjere ansvar og roller
på statleg nivå.
Nasjonalbiblioteket har fått nye forvaltningsoppgåver
av ein annan art enn den oppgåveporteføljen institusjonen til no
har hatt ansvaret for. Nasjonalbiblioteket vil både ha eit utviklingsansvar
og koordineringsansvar for heile sektoren. Etter at bibliotekoppgåvene
vart overførte til Nasjonalbiblioteket 1. juli 2010, har det vore gjennomført
ein prosess som har resultert i eit mandat som også omfattar dei
nye funksjonane.
Departementet ønskjer ikkje å omtale i lovteksten
kva for institusjon som skal ta hand om statlege bibliotekoppgåver.
Dette gir større fleksibilitet. Det er heller ikkje lenger vanleg
at statlege, rådgjevande organ for departementa har heimel i lov.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
stiller seg bak regjeringens ønske om en faglig styrking og konsolidering
av statlige bibliotekoppgaver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er videre
enig med regjeringen i at den beste løsningen for biblioteksektoren
er at Nasjonalbiblioteket får ansvaret for de fleste bibliotekoppgavene
som ABM-utvikling har hatt ansvaret for, med unntak av arbeidet
med konsortieavtaler m.m. Etter flertallets mening vil
en slik endring klargjøre ansvar og roller på statlig nivå.
Komiteen er kjent
med at Nasjonalbiblioteket den 1. juli 2010 fikk nye forvaltningsoppgaver som
er annerledes enn den oppgaveporteføljen institusjonen til nå har
hatt ansvaret for, og komiteen er videre kjent med
at Nasjonalbiblioteket vil både ha et utviklingsansvar og koordineringsansvar
for hele sektoren.
Komiteen er også enig med regjeringen
om at det ikke er ønskelig å beskrive i lovteksten hvilken institusjon
som skal ta hand om statlige bibliotekoppgaver. Dette vil gi en
større fleksibilitet etter komiteens mening.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til tidligere behandlinger av spørsmål knyttet
til ABM-utvikling, dennes avvikling og overføring av arbeidsoppgaver
i Innst. 350 S (2009–2010) og Innst. 91 S (2010–2011). Disse
medlemmer vil understreke den kritikken avviklingen av ABM-utvikling
avstedkom fra Fremskrittspartiet, Høyre og ulike høringsinstanser. Disse
medlemmer mener at avviklingen av ABM-utvikling var en svært
viktig beslutning som burde ha vært gjenstand for en bredere behandling
i Stortinget. Disse medlemmer er kritiske til utviklingen som
innebærer økt maktkonsentrasjon innenfor kulturfeltet da stadig
flere beslutninger tas av stadig færre. Disse medlemmer vil
allikevel støtte fremlagte forslag til endring i lov om folkebibliotek
om at departementet skal ivareta de statlige bibliotekoppgavene
da ABM-utvikling er avviklet og det ikke er andre alternativ.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar
til etterretning at regjeringen uten nærmere konsultasjon med Stortinget
har besluttet en avvikling av ABM-utvikling. Disse medlemmer mener
det er påfallende at regjeringen har gjort dette uten noen grundig prosess
med de ansatte og med svært liten konsultasjon med de relevante
fagmiljøer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre tar til etterretning at bibliotekoppgavene skal
overføres Nasjonalbiblioteket. Disse medlemmer konstaterer
at spørsmålet om den dobbeltrolle Nasjonalbiblioteket dermed kommer
i, både som utvikler og tildeler av utviklingsmidler til andre aktører
innenfor feltet, eksempelvis folkebibliotekene, ikke er fyllestgjørende
avklart eller problematisert.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringar i lov 20. desember 1985 nr. 108
om folkebibliotek
I
I lov 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek
skal § 13 lyde:
§ 13 Statlige
bibliotekoppgaver
Departementet, eller den departementet bestemmer,
ivaretar statlige bibliotekoppgaver etter denne lov.
II
Lova tek til å gjelde straks.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 6. desember 2011
Gunn Karin Gjul |
Kåre Simensen |
leder |
ordfører |