I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
utrede en modell med forhåndsgodkjenning av bedrifter.
2. Stortinget ber regjeringen endre reglene
for arbeidstillatelse som faglært/spesialist, slik at kravene til
kompetanse i større grad bestemmes av arbeidsgiverne.
3. Stortinget ber regjeringen forenkle prosedyrene
for forlengelse/fornyelse av arbeidstillatelser.
4. Stortinget ber regjeringen vurdere forenkling/endring
av regelverket for arbeidsinnvandrere fra ikke-EU-land som ønsker
å ha ektefelle/barn med til Norge.
5. Stortinget ber regjeringen innføre språkopplæring
som en rettighet for ledigmeldte arbeidsinnvandrere fra EØS-land.
6. Stortinget ber regjeringen fjerne taket
på antallet som kommer inn under spesialistkvoten.
7. Stortinget ber regjeringen vurdere innføringen av
«Blått kort» etter modell fra EUs «Blue Card» i Norge.
8. Stortinget ber regjeringen endre/forenkle
prosessen med å søke om å få tildelt personnummer for arbeidsinnvandrere.»
I dokumentet vises det til at behovet og mulighetene
for personbevegelser på tvers av landegrensene øker som følge av
økt verdenshandel, reduserte transportkostnader, nedbygging av grensehindre
og tettere samhandling mellom land. Ulike kulturer kommer i kontakt
med hverandre, og ideer, kunnskap og erfaringer utveksles raskere
og mer omfattende enn tidligere. Forslagsstillerne mener økt arbeidsinnvandring er
et viktig bidrag for å ta denne utviklingen på alvor og utnytte
det potensialet som ligger i globaliseringen.
Det vises i dokumentet videre til at arbeidsmarkedet
trolig vil være preget av økende migrasjon av arbeidstagere og tjenesteytere
i årene fremover, men også av større konkurranse om arbeidskraft
mellom land. Det å ha en bevisst og helhetlig politikk som sikrer
en bærekraftig arbeidsinnvandring, er en av de største politiske
utfordringene i årene fremover. Kunnskap og kompetanse, sammen med
mangfold i arbeidsstyrken, er avgjørende for innovasjon og næringsutvikling
i et stadig mer konkurranseutsatt og internasjonalt arbeids- og
næringsliv.
Forslagsstillerne mener at for å opprettholde
dagens velferdsnivå og sikre verdiskapning gjennom en levende kunnskapsøkonomi
må Norge føre en politikk som gjør landet i stand til å hevde seg
internasjonalt i konkurransen om den kompetente arbeidskraft.
Forslagsstillerne viser til at norsk arbeids-
og næringsliv vil ha behov for spesialkompetanse for å klare konkurransen
med internasjonale selskaper. Det utvidede internasjonale arbeidsmarkedet
gir norsk næringsliv økte muligheter til å rekruttere nettopp den
nødvendige arbeidskraften.
I dokumentet pekes på at hovedmålet for arbeidsinnvandringspolitikken
er å legge til rette for at bedrifter og virksomheter kan rekruttere
arbeidskraft fra utlandet på en enkel og effektiv måte når de måtte
ha behov for det. Samtidig bør rammer og tiltak utformes slik at
de gevinstene som følger av arbeidsinnvandring, kan realiseres på en
balansert måte for arbeidsgiver, individ og samfunn.
Forslagsstillerne peker videre på at det er
helt avgjørende for om arbeidstagere i andre land vurderer det som
aktuelt å søke arbeid i Norge, at det er arbeid å få og at det lønnes
godt.
Forslagsstillerne viser til at individuelle
faktorer som familieforhold, personlige nettverk, jobbmuligheter
og muligheter for økt livskvalitet har betydning for migrasjonsstrømmene.
I dokumentet vises det til at arbeidstagere
fra andre land før finanskrisen bidro med helt nødvendig arbeidskraft
i Norge i bl.a. bygge- og verftsnæringene og innen flere servicebransjer. Uten
denne ekstra tilgjengelige arbeidskraften ville veksten i norsk
økonomi ha bremset opp. Samtidig ser man at flere av disse arbeidsinnvandrerne
har slått rot i Norge, og familiene har flyttet etter. Da er det
viktig at man får anledning til å lære språket skikkelig, enten
gjennom arbeid eller kurs.
I tillegg mener forslagsstillerne det er behov
for flere tiltak som mer målrettet vil tiltrekke spesiell kompetanse
til Norge. Selv om Norge er et attraktivt land for dem med lave
kvalifikasjoner, søker de høykvalifiserte seg gjerne dit hvor de får
bedre betalt for kompetansen.
I dokumentet pekes det på at i dag er det slik
at Norge taper denne konkurransen i forhold til land som USA, Canada
og Storbritannia, til tross for at Norge årlig kåres til verdens
beste land å bo i. Forslagsstillerne viser til at Norge har en spesialistkvote
for å kunne rekruttere kompetanse fra ikke-EU-land. Denne kvoten
er på 5 000 personer. Det er et tankekors at en i 2009 kun rekrutterte
rundt 1 700 spesialister.
Det pekes videre på at det i dag er strenge
krav som må være oppfylt for at utenlandske statsborgere som ikke
kommer fra EØS-området, skal få arbeidstillatelse. Siden 1975 har
Norge hatt en begrenset og regulert innvandring til Norge.
Forslagsstillerne mener det i større grad bør
være opp til den enkelte arbeidsgiver å vurdere om den kompetanse
som utlendingen besitter, er tilstrekkelig.
Forslagsstillerne vil fremheve at saksbehandlingstiden
og byråkratiet som møter mennesker som vil jobbe i Norge og bedriftene
som trenger arbeidskraft utenfra, er uholdbart.
Fornyelse er en svært byråkratisk prosess, som tar
mye tid og gir lange perioder med uavklart situasjon og stress for
dem det gjelder.
Forslagsstillerne ønsker i tillegg til vurdering
av endringene i dagens system å be regjeringen vurdere en helhetlig
endring av arbeidsinnvandringspolitikken gjennom å se på erfaringene
EU og USA har gjort seg på feltet.
For øvrig vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.