Oversikten nedenfor viser budsjettforslaget
fra regjeringen i Prop.1 S (2011–2012) for rammeområde 1.
90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Oversikt over budsjettkapitler og poster
i rammeområde 1
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
|
Regjering |
20 | | Statsministerens kontor | 104 800 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 92 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, 22. juli-kommisjonen, kan overføres
| 12 000 000 |
21 | | Statsrådet | 139 100 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 139 100 000 |
24 | | Regjeringsadvokaten | 66 300 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 51 400 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 14 900 000 |
|
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet |
1500 | | Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
| 230 917 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 179 441 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 32 750 000 |
| 22 | Forskning, kan overføres | 18 726 000 |
1503 | | Midler til opplæring og utvikling av
tillitsvalgte | 144 693 000 |
| 70 | Tilskudd | 144 693 000 |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1 513 337 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 348 790 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 164 547 000 |
1520 | | Departementenes servicesenter | 624 442 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 469 119 000 |
| 22 | Fellesutgifter i regjeringskvartalet | 83 467 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 71 856 000 |
1530 | | Tilskudd til de politiske partier | 366 160 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 918 000 |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale organisasjoner
| 237 573 000 |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale organisasjoner
| 31 129 000 |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner
| 67 992 000 |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner
| 19 327 000 |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale ungdomsorganisasjoner
| 7 221 000 |
1560 | | Direktoratet for forvaltning og IKT
| 296 603 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 156 946 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 48 056 000 |
| 22 | Betaling av eID til private leverandører | 11 900 000 |
| 23 | Elektronisk ID, kan overføres | 79 701 000 |
1570 | | Datatilsynet | 35 014 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 35 014 000 |
1571 | | Personvernnemnda | 1 773 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 773 000 |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor husleieordningen
| 548 840 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan overføres | 57 000 000 |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres | 30 000 000 |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres | 395 600 000 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking, kan overføres | 13 840 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 52 400 000 |
1581 | | Eiendommer til kongelige formål | 84 052 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 23 484 000 |
| 30 | Større rehabiliteringsprosjekter, kan overføres | 50 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 10 568 000 |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet | 3 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 300 000 |
| 30 | Investeringer, Fornebu, kan overføres | 3 500 000 |
1584 | | Eiendommer utenfor husleieordningen
| 18 791 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 18 791 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2445 | | Statsbygg | 2 089 276 000 |
| 24 | Driftsresultat: | -433 999 000 |
| | 1 Driftsinntekter | -3 686 291 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 1 603 149 000 |
| | 3 Avskrivninger | 691 663 000 |
| | 4 Renter av statens kapital | 56 134 000 |
| | 5 Til investeringsformål | 924 594 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet | -23 248 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan overføres | 205 750 000 |
| 32 | Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, kan
overføres | 168 350 000 |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres
| 1 356 000 000 |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres | 653 175 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 70 000 000 |
| 49 | Kjøp av eiendommer, kan overføres | 70 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter rammeområde 1 | 6 267 898 000 |
|
| | | |
Inntekter i hele kroner |
|
Inntekter under departementene |
3021 | | Statsrådet | 300 000 |
| 1 | Leieinntekter | 300 000 |
3024 | | Regjeringsadvokaten | 13 500 000 |
| 1 | Erstatning for utgifter i rettssaker | 13 000 000 |
| 3 | Oppdrag | 500 000 |
4510 | | Fylkesmannsembetene | 164 504 000 |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 164 504 000 |
4520 | | Departementenes Servicesenter | 93 453 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 21 231 000 |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester fra departementene
| 70 507 000 |
| 7 | Parkeringsinntekter | 1 715 000 |
4560 | | Direktoratet for forvaltning og IKT
| 10 983 000 |
| 3 | Diverse inntekter | 3 721 000 |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 2 062 000 |
| 5 | Tilbakebetaling fra kommuner for elektronisk ID | 3 700 000 |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for elektronisk ID | 1 500 000 |
4581 | | Eiendommer til kongelige formål | 143 000 |
| 1 | Ymse inntekter | 143 000 |
4584 | | Eiendommer utenfor husleieordningen
| 2 938 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 2 938 000 |
|
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter
av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. |
5445 | | Statsbygg | 924 594 000 |
| 39 | Avsetning til investeringsformål | 924 594 000 |
5446 | | Salg av eiendom, Fornebu | 200 000 |
| 40 | Salgsinntekter, Fornebu | 200 000 |
| | | |
| | Sum inntekter rammeområde 1 | 1 210 615 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde 1 | 5 057 283 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1510 post 21 | kap. 4510 post 1 |
kap. 1520 post 1 | kap. 4520 postene 2 og 3 |
kap. 1560 post 22 | kap. 4560 post 5 |
kap. 1560 post 23 | kap. 4560 post 6 |
kap. 1584 post 1 | kap. 4584 post 2 |
III
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan nettoføre som utgiftsreduksjon
under kap. 1510 Fylkesmannsembetene, post 21 Spesielle driftsutgifter,
refusjoner av utgifter til fellestjenester der Fylkesmannen samordner
utgiftene.
IV
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan:
1. overskride kap. 2445
Statsbygg, postene 30–49, med inntil 175 mill. kroner mot dekning
i reguleringsfondet.
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene
30–49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer,
og medregne ubrukte inntekter fra salg av eiendom ved beregning
av overført beløp.
V
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan omdisponere:
1. under kap. 1580 Byggeprosjekter
utenfor hus-leie-ordningen, mellom postene 30–45.
2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål,
fra post 1 til post 45.
3. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30,
31, 33, 45 og 49.
4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene
32 og 34, samt post 49 i de tilfeller det er aktuelt å kjøpe en
eiendom som ledd i gjennomføringen av et kurantprosjekt.
VI
Fullmakt til å pådra staten
forpliktelser knyttet til investeringsprosjekt
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan pådra staten forpliktelser utover
budsjettåret for å gjennomføre de byggeprosjektene og andre investeringsprosjekter
som er omtalt under kap. 1580 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen,
kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål, kap. 1582 Utvikling av
Fornebuområdet, og kap. 2445 Statsbygg, i Prop. 1 S (2011–2012),
innenfor de kostnadsrammene som der er oppgitt.
VII
Fullmakter i forbindelse
med kurantprosjekt-ordningen
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan:
1. under kap. 2445 Statsbygg,
post 32 Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, sette
i gang byggeprosjekt uten at disse er omtalt med kostnadsramme overfor
Stortinget, når leietakeren har de husleiemidlene det er behov for
innenfor gjeldende budsjettrammer.
2. under kap. 2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering
og igangsetting av kurantprosjekter, og post 34 Videreføring av
kurantprosjekter, pådra staten forpliktelser utover budsjettåret
innenfor en samlet ramme på 1 500 mill. kroner for gamle og nye
forpliktelser i forbindelse med gjennomføringen av byggeprosjektene.
VIII
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
1. Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 kan:
a) godskrive
det enkelte bygge- og eiendomsprosjektet med innbetalt dagmulkt,
konvensjonalbot og erstatning for misligholdt entreprise, ved at
innbetalingen blir postert i statsregnskapet på vedkommende investeringspost
som utgiftsreduksjon.
b) godkjenne salg, makeskifte eller bortfeste
av eiendom som forvaltes av Statsbygg eller av statlige etater som
ikke har egen salgsfullmakt, for inntil 500 mill. kroner totalt
i budsjettåret.
c) godkjenne kjøp av eiendom finansiert
ved salgsinntekter, innsparte midler eller midler fra reguleringsfondet
for inntil 150 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle, og for inntil
300 mill. kroner totalt, utover bevilgningen på kap. 2445 Statsbygg,
post 49 Kjøp av eiendom.
d) overdra statlige spesialskoleeiendommer
til underpris eller vederlagsfritt til kommuner og fylkeskommuner,
dersom ansvaret for skoledriften blir overtatt av kommunen eller
fylkeskommunen.
e) gjøre bortfeste, salg og makeskifte
av eiendommer som det er behov for ved disponering av statens eiendommer
på Fornebu for inntil 100 mill. kroner.
f) korrigere Statsbyggs balanse i de tilfellene hvor
prosjekterings- og investeringsmidler ført på kap. 2445 Statsbygg
blir overført til andre budsjettkapittel eller prosjektene ikke
blir realisert.
g) avhende statlig fast eiendom til barnehageformål
direkte til kommuner til markedspris.
2. Kongen i 2012 kan avhende statlig eiendom
til lavere pris enn markedspris der særlige hensyn tilsier det.
IX
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at:
Komiteen viser til
at forslaget til disponering av ramme 1 fra komiteens flertall,
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført
opp under Tilråding fra komiteen under kapittel 6 i innstillingen.
Dette forslaget summerer seg til kr 5 057 283 000, som er det nettobeløpet
som er vedtatt for dette rammeområdet ved behandlingen av Innst.
2 S (2011–2012). Nettobeløpet er sammenfallende med regjeringens
forslag i Prop. 1 S (2011–2012). Se tabell 1.
Komiteen viser til at komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
ikke fremmer forslag innenfor den vedtatte rammen, da disse fraksjoners
respektive opplegg for disponering av ramme 1 avviker fra det vedtatte
nettobeløpet. Se tabell 1. Det vises til Innst. 2 S (2011–2012)
hvor de alternative budsjettforslagene til Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti framgår. Der hvor disse avviker fra Prop. 1
S (2011–2012), vil dette bli omtalt under det enkelte kapittel i
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil stemme imot flertallets
forslag til vedtak om bevilgninger under ramme 1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den vellykkede økningen i bruk av Min ID og e-ID. Tilgjengeliggjøring
av offentlige tjenester på Internett, samt elektronisk saksbehandling
er avgjørende for en enklere, mer tilgjengelig og bedre offentlig
sektor. En høy utbredelse av brukere med tilgang til fjerde nivå
e-ID-løsninger er avgjørende for at de tjenestene som behandler
sensitiv informasjon, skal få full elektronisk utbredelse. Flertallet vil
be regjeringen sørge for at statlige virksomheter ved inngåelse
av nye leie-kontrakter, legger vekt på alternativer til fossil oppvarming
og energibruk. Flertallet vil be regjeringen gjennomføre
tiltak som kan sikre at det offentlige kan gå foran i å sikre utbredelse
av el-biler og andre lavutslippsbiler.
Flertallet viser til at lærlingeordningen
er en helt sentral del av den videregående opplæringen, og at alle
har rett til en fullført videregående opplæring. Lærlingeordningen
i Norge er et partnerskap mellom de offentlige opplæringsmyndigheter
og arbeidsgiverne, hvor arbeidsgiverne har en forpliktelse til å
sikre tilstrekkelig antall lærlingeplasser.
Å legge til rette for at tilstrekkelig mange
kan sluttføre sin utdanning som fagarbeider er helt sentralt for
å rekruttere framtidige yrkesutøvere med riktig fagkompetanse. Dette
har nasjonen og arbeidsgivere i de aktuelle sektorer felles interesse
av, og må derfor samarbeide om å finne gode løsninger for dette.
Flertallet viser til flertallsmerknad
i Innst. 12 S (2011–2012) kap. 225 post 70.
Arbeidsgivere i offentlig sektor har en særlig forpliktelse
med hensyn til å tilby lærlingeplasser. For å øke gjennomføringen
i videregående opplæring og sikre at ung arbeidskraft får fotfeste
i arbeidslivet, har det i de siste årene vært et kontinuerlig fokus
på behovet for flere lærlingeplasser. Før innføringen av Reform
94 forpliktet partene seg til å opprette et tilstrekkelig antall lærlingeplasser
(gjennom den såkalte «samfunnskontrakten» som da ble inngått). Regjeringen
er også forpliktet i sin politiske plattform til å forsterke samarbeidet
med partene i arbeidslivet for å få nok lærlingeplasser og stille
krav til offentlige virksomheter om å ta inn lærlinger. Det vises
til arbeidet med å fornye samfunnskontrakten i regi av Kunnskapsdepartementet.
For å styrke statlige viksomheters forpliktelse
og ansvar i lærlingearbeidet bestemte regjeringen seg i vår for
å øke antallet lærlingeplasser med 10 pst. innen utgangen av 2012.
Flertallet forventer at staten
gjennom sin virksomhet og styringssignaler til underliggende etater
tar sitt ansvar ved at det stilles krav til at antall lærlingeplasser
økes og at dette gjenspeiles i de eksisterende årlige rapporteringene. Flertallet viser
også til handlingsrommet som ligger i forskrift om offentlige anskaffelser
i § 3-11 tredje ledd:
«For arbeid som skal utføres i Norge, kan oppdragsgiver
sette som betingelse for gjennomføringen av kontrakten at norske
leverandører skal være tilknyttet en offentlig godkjent lærlingeordning.
Slik betingelse kan likevel kun settes dersom det er klart definert
behov for lærlingeplasser i den aktuelle bransje.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere og
effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre de sentrale myndigheter
mer oversiktlige for den enkelte innbygger, for å øke den enkelte
innbyggers innflytelse og frihet, samt å redusere det offentliges
utgifter.
Disse medlemmer ønsker å etablere
en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte nivåer, stat
og kommune, og vil vise til disse medlemmers merknader
og forslag fremmet under pkt. 2.3.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves av byråkrater
hos fylkesmannen er uakseptabel og må på sikt erstattes av en forvaltningsdomstol
som kun vurderer lovligheten av kommunens vedtak, og at fylkesmannens
innsigelsesrett og skjønn på kort sikt bør begrenses til legalitetskontroll.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for avvikling av fylkesmannsembetene og at disse embeter
erstattes med en egen forvaltningsdomstol.»
Disse medlemmer mener det må
være et sentralt mål å redusere størrelsen på offentlig forvaltning. Disse
medlemmer ser på det stadig voksende byråkratiet som en
fare for det norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet som
eksisterer i forvaltningen. Disse medlemmer er av
den oppfatning at offentlige virksomheter i større grad må ta i
bruk virkemidler som anbud, utfordringsrett og konkurransestimulering,
og at det må foreligge en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper
og virkemidler ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sitt forslag om uavhengig revisjon i Dokument nr. 8:13
(2006–2007) og forslaget om nøytral merverdiavgift i Dokument nr.
8:84 (2006–2007).
Disse medlemmer ønsker å reformere
statens bygge- og eiendomsvirksomhet, og mener at det er unødvendig
at staten, gjennom Statsbygg, er en betydelig eier av eiendommer
og bygg, og mener tvert imot at dette er en oppgave som private
aktører i det frie markedet både kan gjøre rimeligere og bedre. Disse
medlemmer ønsker derfor å sette i gang et storstilt nedsalg
av statlig eiendomsmasse, og har budsjettert med 4 mrd. kroner i
salgsinntekter i 2012 i partiets alternative statsbudsjett for 2012.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en fullstendig gjennomgang
av all bygnings- og eiendomsmasse med tanke på salg og fremme forslag
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012 om salg av
statlige eiendommer for 4 mrd. kroner i 2012»
Disse medlemmer ønsker en omlegging
av regnskapsprinsippet for kommuneregnskapet i retning av en resultatorientert
regnskaps- og budsjettføring. Avskrivningsregler vil i større grad
synliggjøre verditap som følge av manglende kommunal reinvestering.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til Dokument nr. 8:18 (2008–2009).
Disse medlemmer viser til at
bruken av MinID og e-ID har økt, og viser at tilgjengeligheten på
offentlige tjenester på Internett og elektronisk saksbehandling
er med på å forenkle, tilgjengeliggjøre og forbedre offentlig sektor.
En høy utbredelse av brukere med tilgang til fjerde nivå e-ID-løsninger
er avgjørende for at de tjenestene som behandler sensitiv informasjon,
skal få full utrulling. Disse medlemmer mener det er
viktig å få på plass et nasjonalt identitetskort med e-ID-løsning. Disse
medlemmer understreker likevel behovet for å øke sikkerheten
ved bruk for å forhindre ID-tyveri. Disse medlemmer registrerer
med uro at tilgjengeligheten til enkeltmenneskers personnummer og
andre personopplysninger ikke synes å bli forvaltet med den grad
av sikkerhet og diskresjon man skulle kunne ønske seg. E-løsninger
som er tiltenkt benyttet mellom borgeren og offentlig forvaltning
bør for fremtiden få et større sikkerhetsfokus.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 25 (2008–2009) der det heter at om virksomheter skal lokaliseres
i Oslo, bør en vurdere å lokalisere virksomheten i Groruddalen eller
Indre Oslo Øst. Disse medlemmer mener lokalisering
av virksomheter i Oslo i første omgang må ses i helhetsperspektiv,
der man vektlegger den enkelte virksomhets behov og ønsker, samt
at dette også i en del tilfeller er spørsmål av lokalpolitisk art,
og at man dermed må utøve forsiktighet i forhold til å overstyre
lokaldemokratiet i slike saker. Disse medlemmer mener
det er lite heldig om bydelsgrensene i Oslo kommune skal legge begrensninger
for enhver lokalisering av virksomheter i Oslo. Disse medlemmer har
merket seg at tidligere avgitte løfter i enkeltsaker ikke er blitt
innfridd av regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
en stor offentlig sektor ofte kan bli et hinder hvor bare de mest
ressurssterke finner frem. Høyre vil forenkle regelverk, samordne
tjenester, målrette velferdstilbud og redusere byråkrati for å styrke
kvaliteten og gjøre hindrene så små som mulig – brukerne skal stå
i sentrum.
Disse medlemmer mener fylkesmennenes oppgaver
må begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn og beredskapsarbeid.
Det er flere tilsyn og direktorat som kan ivareta store deler av
de oppgavene som fylkesmannen i dag har ansvaret for. Teknologiske
muligheter og bedret tilgang på informasjon gjør også at fylkesmennenes
aktiviteter kan reduseres.
Disse medlemmer viser til at
det kommunale selvstyret i Norge står rettslig svakt, og i praksis uthules
stadig mer gjennom statlig styring og kontroll. De fleste europeiske
land har i dag særskilte forvaltningsdomstoler eller lignende ordninger
som kan løse tvister mellom staten og kommunene. I Norge sitter
derimot staten på begge sider av forhandlingsbordet. I Norge finnes
det enkelte særdomstoler (f.eks. arbeidsretten, jordskifteretter,
skjønnsretter etter plan- og bygningsloven ved siden av de alminnelige
domstolene.) En særdomstol kan defineres som en institusjon utenom
de alminnelige domstoler som er tillagt dommerfunksjoner på et avgrenset
rettsområde, og som i domstolloven eller i annen lov er betegnet
som domstol. Konstitusjonelt er det uproblematisk å innrette særdomstoler
med sikte på forvaltningsapparatet. Saker for domstollignende organer
kan reises nokså uformelt, og saksbehandlingen innebærer som regel
at partene taper lite tid, krefter og penger. I dagens norske rettssystem
er domstollignende forvaltningsorganer dessverre underlagt ulike
og til dels uklare prosessregler.
Disse medlemmer understreker
at situasjonen i dag er den at dersom hensynet til det kommunale
selvstyret skal tas på alvor, må det norske systemet oppgraderes.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at en tvisteløsningsordning innføres. Vi har flere slike
her i landet, men ingen som behandler konflikter mellom statsforvaltningen
og kommunene.
Disse medlemmer ønsker derfor
å etablere en uavhengig rettsinnstans som med bindende virkning
kan løse konkrete tvister mellom kommune og stat i forvaltningssaker.
Disse medlemmer mener lite skjer
når det gjelder å effektivisere og forbedre forvaltningen av statens
eiendomsmasse. Regjeringen Bondevik II påbegynte dette, men lite
er skjedd i etterkant.
Disse medlemmer registrerer få
initiativ fra regjeringen i spørsmålet om modernisering av offentlig
sektor. Til tross for at regjeringen har styrt landet under en historisk
opptur med nærmest ubegrenset tilgang til økonomiske ressurser, er
lite prioritert til arbeidet med å sette Norge bedre i stand til
å møte fremtidens utfordringer.
Disse medlemmer merker seg at
det under regjeringen Stoltenberg II sin tid var en sterk vekst
i det offentlige byråkratiet, og mener at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet må utvikle en mer offensiv politikk for å effektivisere
statens drift, både når det gjelder administrasjon og offentlige
anskaffelser.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at effektivisering, fornying og modernisering
av offentlig sektor er avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket
og for å forvalte fellesskapets ressurser på en god måte. Utgangspunktet
for fornyingsarbeidet må være å sikre en god og verdig velferd for
kommende generasjoner og å ta på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen
gir oss. Høyere levealder og lavere fødselstall fører til at antall eldre
øker i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Effektivisering,
omstilling og fornying er helt nødvendig for å sikre nok arbeidskraft
innenfor viktige velferdsområder i årene framover.
Under regjeringen Stoltenberg II har det vært
en sterk vekst i det offentlige byråkratiet. Dette medlem mener
at det er viktig til enhver tid å ha en kritisk innstilling til
et voksende byråkrati. Dette medlem mener det må
være et politisk mål å jobbe for et enklere, mer oversiktlig og
effektivt byråkrati.
Tabell 1. Sammenlikning av regjeringens
forslag på rammeområde 1 med de alternative budsjettene fra Fremskritts-partiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti. Bare poster med avvik er med. Avvikstall
i parentes.
Tall i 1 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
Utgifter rammeområde 1 (i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens kontor | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 92 800 | 92 800 (0) | 83 520 (-9 280) | 92 800 (0) | 92 800 (0) |
21 | | Statsrådet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 139 100 | 139 100 (0) | 125 190 (-13 910) | 139 100 (0) | 139 100 (0) |
1500 | | Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 179 441 | 179 441 (0) | 161 441 (-18 000) | 169 441 (-10 000) | 179 441 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 32 750 | 32 750 (0) | 29 475 (-3 275) | 32 750 (0) | 32 750 (0) |
| 22 | Forskning | 18 726 | 18 726 (0) | 16 726 (-2 000) | 18 726 (0) | 18 726 (0) |
1503 | | Midler til opplæring og
utvikling av tillitsvalgte | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 144 693 | 144 693 (0) | 72 211 (-72 482) | 144 693 (0) | 144 693 (0) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 348 790 | 1 348 790 (0) | 998 790 (-350 000) | 1 098 790 (-250 000) | 1 348 790 (0) |
1520 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 469 119 | 469 119 (0) | 422 207 (-46 912) | 439 119 (-30 000) | 469 119 (0) |
| 22 | Fellesutgifter i regjeringskvartalet | 83 467 | 83 467 (0) | 75 120 (-8 347) | 83 467 (0) | 83 467 (0) |
1560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 156 946 | 156 946 (0) | 141 251 (-15 695) | 126 946 (-30 000) | 156 946 (0) |
1570 | | Datatilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 35 014 | 35 014 (0) | 40 014 (+5 000) | 35 014 (0) | 36 514 (+1 500) |
1571 | | Personvernnemnda | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 773 | 1 773 (0) | 2 073 (+300) | 1 773 (0) | 1 773 (0) |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter | 30 000 | 30 000 (0) | 147 000 (+117 000) | 30 000 (0) | 30 000 (0) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 13 840 | 13 840 (0) | 0 (-13 840) | 13 840 (0) | 13 840 (0) |
2445 | | Statsbygg | | | | | |
| 30 | Prosjektering av bygg | 205 750 | 205 750 (0) | 205 750 (0) | 205 750 (0) | 125 750 (-80 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 1 | 6 267 898 | 6 267 898 (0) | 5 836 457 (-431
441) | 5 947 898 (-320
000) | 6 189 398 (-78
500) |
Inntekter rammeområde 1 (i hele
tusen kroner) |
5445 | | Statsbygg | | | | | |
| 30 | Salg av eiendom | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 350 000 (+350 000) | 0 (0) |
| 40 | Salg av statlig eiendom | 0 | 0 (0) | 4 000 000 (+4 000 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde 1 | 1 210 615 | 1 210 615 (0) | 5 210 615 (+4
000 000) | 1 560 615 (+350
000) | 1 210 615 (0) |
| | Sum netto rammeområde 1 | 5 057 283 | 5 057 283 (0) | 625 842 (-4
431 441) | 4 387 283 (-670
000) | 4 978 783 (-78
500) |
Komiteen har ingen
merknader til de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser
til Prop. 1 S (2011–2012).
Forslag 2012: kr 104 800 000. Saldert budsjett 2011:
kr 83 900 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke bevilgningene til Statsministerens
kontor med 24,9 pst. i 2012. Disse medlemmer er overbevist
om at det er betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener
det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at
disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer viser til sitt alternative statsbudsjett for 2012
der denne budsjettposten derfor er redusert med 10 pst. i forhold
til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
at post 1 er redusert med 9,280 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 139 000 000. Saldert budsjett 2011:
kr 137 800 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke bevilgningene til Statsrådet med 0,9
pst. i 2012. Disse medlemmer er overbevist om at
det er betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik
at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste.
Derfor viser disse medlemmer til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2012 der denne budsjettposten er redusert
med 10 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til at post 1 på denne bakgrunn er redusert med 13,910 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 230 917 000. Saldert budsjett 2011:
kr 250 474 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å redusere bevilgningene til Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet med 7,8 pst. i 2012. Selv om disse
medlemmer mener dette er et steg i riktig retning, er disse
medlemmer overbevist om at det er et betydelig effektiviseringspotensial
i offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener det
er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at disse midlene
kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer mener Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
må være et forbilde når det gjelder produktivitet og effektivitet
i offentlig forvaltning. Disse medlemmer viser til
at denne posten er redusert med 10 pst. i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2012, i forhold til regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til at denne posten på denne bakgrunn er
redusert med 18 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker en
mer effektiv statsforvaltning. Disse medlemmer er
positive til at driftsutgiftene reduseres noe, men mener likevel
det er viktig at departementet viser større evne til effektivisering
og fornyelse. Disse medlemmer viser til at post 1
derfor er redusert med 10 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett
for 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overbevist om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i
offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener det
er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at disse midlene
kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2012 der denne posten derfor er redusert med 10 pst. i forhold
til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
at post 21 på denne bakgrunn er redusert med 3,275 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overbevist om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i
offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener det
er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at disse midlene
kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2012 der denne posten derfor er redusert med 10 pst. i forhold
til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der post
21 på denne bakgrunn er redusert med 2,0 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 144 693 000. Saldert budsjett 2011:
kr 136 462 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke denne budsjettposten med 6 pst. i
2012. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik
at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste.
Disse medlemmer er også av den
oppfatning at fagforeningene selv bør dekke en større del av kostnadene
som er tiltenkt dekket over denne posten. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der denne
posten er redusert med drøyt 50 pst. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der post
70 er redusert med 72,482 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 1 513 337 000. Saldert budsjett 2011:
kr 1 468 384 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 3,1 pst.
i 2012. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik
at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste.
Disse medlemmer viser til tidligere
forslag om på sikt å erstatte fylkesmannsembetene med en nasjonal
forvaltningsdomstol som skal overta den legalitetskontroll som i
dag tilligger fylkesmannen, og at andre tilsynsoppgaver tilbakeføres
til oppdragsgivende departement. Disse medlemmer legger
til grunn en utfasing av fylkesmannsembetene i løpet av en 4-årsperiode. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2012 der post 1 er redusert med drøyt 26 pst. i forhold til
regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2012 der post 70 på denne bakgrunn
er redusert med 350 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fylkesmannsembetene bruker mye ressurser på overprøving av
fremtidsrettede lokalpolitiske vedtak i plan- og bygningsloven,
og frykter at dette vil øke ytterligere i omfang som en konsekvens
av den nye og mer restriktive plan- og bygningsloven. Disse
medlemmer mener fylkesmennenes mandat heller burde være
å konsentrere ressursene til lovlighetskontroll og rettssikkerhetsoppgaver. Disse
medlemmer viser til Dokument 8:32 S (2011–2012) fra Høyre
om opprettelsen av et uavhengig tvisteløsningsorgan mellom stat
og kommune.
Disse medlemmer har registrert
en voldsom økning i offentlig administrasjon de siste årene. Disse
medlemmer mener det er grunn til å se nærmere på ressursbruken
i offentlig sektor, både når det gjelder personell og måten den drives
og organiseres på.
Disse medlemmer vil vise til
Høyres alternative statsbudsjett for 2012 der fylkesmannens rammer
er redusert med 250 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 624 442 000. Saldert budsjett 2011:
kr 482 007 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, har merket seg at Departementenes servicesenter
etter terrorangrepet 22. juli har fått nye oppgaver, særlig knyttet
til vakthold og sikring av regjeringskvartalet. Flertallet vil understreke
viktigheten av at servicesenteret har ressurser til å ivareta denne
oppgaven på en tilfredsstillende måte, også nå som departementene
er spredt på flere steder. Det er viktig at alle ansatte og besøkende
er og opplever seg som trygge. Flertallet har merket
seg at regjeringen på denne bakgrunn har foreslått en styrking av servicesenterets
driftsutgifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 29,6 pst.
i 2012. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik
at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker økt konkurranse i forhold til tjenester som
utføres i offentlig sektor og har en etablert politikk om konkurranseutsetting,
behovsstyrt finansie-ring og utfordringsrett. Disse medlemmer mener
kommersielle oppgaver i regjeringsapparatet og som ikke omfatter
tilgang til gradert informasjon eller materiell, i mye større grad
bør konkurranseutsettes.
Disse medlemmer mener det bør
finnes rom til å ta ut effektiviseringsgevinster i dette budsjettkapitlet,
men forutsetter at disse ikke går på bekostning av nødvendige investeringer
og drift som følge av terroranslaget mot regjeringskvartalet 22. juli.
Derfor viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der postene
1 og 22 er redusert med 10 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til at post 1 på denne bakgrunn er redusert
med 46,912 mill. kroner og post 22 med 8,347 mill. kroner i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at departementene bør gå foran når det gjelder å drive effektiv
anskaffelses- og innkjøpspolitikk. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2012 der det på denne bakgrunn er
kuttet 30 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 366 160 000. Saldert budsjett 2011:
kr 358 755 000.
Komiteen merker seg
at regjeringen har hatt rekommandasjonene fra Europarådets antikorrupsjonsgruppe
(GRECO) ute på høring. GRECO har gitt Norge endelig frist til februar 2012
med å innarbeide følgende rekommandasjoner i lovgivningen:
1. i) at partiorganisasjonene
pålegges å avgi årlige rapporter om utgifter, i tillegg til dagens
ordning med inntektsregnskaper, ii) at partiorganisasjonene plikter
å sende inn informasjon om eiendeler og gjeld i høvelig grad, iii) at
det etableres et standardisert skjema (med tilhørende retningslinjer,
hvis nødvendig) for utarbeidelsen av denne informasjonen
2. at det utarbeides nærmere retningslinjer
vedrørende rapporteringene av ikke-monetære gaver i tillegg til
begrepet «politiske avtaler» som kreves innrapportert iht partiloven
3. at det vurderes innført plikt til å
rapportere mottatte inntekter og påløpte utgifter i forbindelse
med valgkamper
4. at det etableres klare regler for å
sikre nødvendig uavhengighet for revisorer som reviderer regnskaper
til politiske partier
5. at det sørges for passende, uavhengig
monitorering av partifinansieringen, inkludert valgkampanjer, i
samsvar med Artikkel 14 i Rec 2003/4
6. at det innføres hensiktsmessige, fleksible
sanksjoner for alle typer brudd på partiloven, i tillegg til dagens
sanksjoner
Komiteen merker seg at regjeringen
varsler at de vil legge frem en lovproposisjon om saken. Komiteen har
ingen øvrige merknader til regjeringens forslag.
Forslag 2012: kr 296 603 000. Saldert budsjett 2011:
kr 287 382 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Statskonsult bør skilles ut fra Direktoratet
for forvaltning og IKT og omdannes til et statlig aksjeselskap i konkurranse
med private aktører, slik det var fra 1. januar 2004 og frem til
den rød-grønne regjeringen reverserte dette og innlemmet Statskonsult
i Direktoratet for forvaltning og IKT fra 1. januar 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen skille ut Statskonsult fra
Direktoratet for forvaltning og IKT som et eget selskap og selge
dette»
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 3,2 pst. i
2012. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten
slik at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2012 der post 1 er redusert med 10 pst.
i forhold til regjeringens forslag. På denne bakgrunn er post 1
redusert med 15,695 mill. kroner i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er et betydelig effektiviseringspotensial innen offentlig forvaltning. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett der post
1 reduseres med 30 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 35 014 000. Saldert budsjett 2011:
kr 32 051 000.
Komiteen minner om
at lagringen av personopplysninger ikke styres utelukkende av hva som
er hensiktsmessig fra et sektorsynspunkt, for eksempel administrative
fordeler for en etat. Lagring av personlige opplysninger er ikke
berettiget hvis det ikke klart kan dokumenteres at lagringen er
nødvendig, at den er formålstjenlig veid opp mot kravet til proporsjonalitet.
I proporsjonalitetsvurderingen ligger en vurdering av hvilken nytte
man har av at opplysningene lagres, og ut fra hvor stort inngrep
lagringen representerer. Graden av hvor personlige opplysningene
er, og det potensielle skadeomfang hvis de kommer på avveie, påvirker
også proporsjonalitetsvurderingen.
Komiteen viser til at ny teknologi
gjør det mulig å samle inn og lagre stadig flere opplysninger om
den enkelte. Innsamling og lagring av opplysninger øker samtidig
mulighetene for feil og misbruk. Komiteen er derfor
opptatt av å styrke og videreutvikle Datatilsynets rolle som ombud
og tilsynsetat for personvernet og har i denne sammenheng merket
seg evalueringen av Datatilsynet som Direktoratet for forvaltning
og IKT (Difi) nylig gjennomførte (Difi Rapport 2011:8). Flere av
informantene i eva-lue-ringen mener Datatilsynets saksbehandlingsarbeid
kan effektiviseres. Komiteen har særlig merket seg at
Difi anbefaler en bedre avveiing av oppgaver og ressurser og etterlyser
mer bruk av «selvbetjeningsløsninger», samt behovet for at Datatilsynet
har sektorkompetanse som kan matche virksomhetene de skal føre tilsyn
med.
Komiteen har merket seg de gode
erfaringene med og bl.a. Barneombudets engasjement for tjenesten
Slettmeg.no. Prøveprosjektet Slettmeg.no har bistått enkeltpersoner
med råd og praktisk bistand ved personvernkrenkelser på nettet. Komiteen er
særlig opptatt av barn og unges personvern, og mener dette må gis
prioritet. Komiteen ber regjeringen sikre at Slettmeg.no
videreføres.
I tillegg registrerer komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, So-sia-listisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, at Datatilsynet i dag
prioriterer hele 22 fokusområder. Etter flertallets syn
vil en tydeligere prioritering og mer fokusert innsats på noen områder
være formålstjenlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 9,2 pst.
i 2012. Selv om disse medlemmer mener at dette er
et steg i riktig retning, er disse medlemmer ikke
sikker på at dette er tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener det bør
settes mer fokus på informasjonssikkerhet og hvordan denne forvaltes
i offentlig sektor. Det er fremkommet urovekkende informasjon i
forhold til tilgang til gradert informasjon og for mange som har
tilgangsrettigheter som ikke er under god nok kontroll.
Disse medlemmer mener Datatilsynet
derfor bør tilføres ytterligere midler som et ledd i en nasjonal
plan om å bedre informasjonssikkerheten, samt opprettholde tjenesten
Slettmeg.no, i tillegg til de oppgaver som er tiltenkt overført som
følge av EUs datalagringsdirektiv og politiregisteret.
Derfor viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der kap.
1570, post 1 er forhøyet med 14,3 pst. i forhold til regjeringens
forslag. Disse medlemmer viser til at på denne bakgrunn
er post 1 forhøyet med 5 mill. kroner i det alternative statsbudsjettet
for 2012.
Forslag 2012: kr 1 773 000. Saldert budsjett 2011:
kr 1 742 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Personvernnemnda
behandler klager over vedtak truffet av Datatilsynet. Komiteen legger
til grunn at Personvernnemnda kan utøve sin virksomhet også ved
noe økt pågang innenfor rammen av den foreslåtte bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 1,8 pst.
i 2012. Disse medlemmer er ikke overbevist om at
dette er tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener Personvernnemnda i
tiden som kommer, kommer til å få flere saker til behandling og
at dette bør hensyntas i større grad i budsjettet. Ettersom Datatilsynet
øker antallet kontroller og tilsyn, synes det naturlig at antallet
saker hos Personvernnemnda vil øke, og dermed også kostnadene.
Derfor viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der denne
posten er forhøyet med 16,9 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til at post 1 på denne bakgrunn er forhøyet
med 0,3 mill. kroner i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2012.
Forslag 2012: kr 548 840 000. Saldert budsjett 2011:
kr 610 100 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at staten,
direkte eller indirekte gjennom forskjellige offentlige institusjoner,
eier en stor bygningsmasse. Ved bevilgning av driftsstøtte til for eksempel
universiteter og sykehus bør det vurderes å innføre en kapitalavkastningsmodell.
I dette ligger at den angjeldende institusjon som har ansvaret for
drift i egne bygg, får balansert og avskrevet kapitalen som skal
ta høyde for kapitalslit. Dette må inngå i regnskapene som grunnlag
for et aktivt vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til innspill fra fagmiljøene, som påpeker at økningene i bevilgningene
til byggeprosjekter ved universiteter og høyskoler er altfor liten.
Startbevilgninger og støtte til bygg under oppføring må økes.
Disse medlemmer vil gi tilskudd
til oppgradering av hovedbygningen ved Universitetet for miljø-
og biovitenskap på Ås. Hovedbygningen ved UMB er en gammel og tradisjonsrik
bygning. Samtidig har UMB store ambisjoner, og tilbyr en rekke fremtidsrettede
og viktige studieområder. Dette krever en oppgradert bygningsmasse. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2012 der det er bevilget 30 mill. kroner til UMB.
Disse medlemmer vil videre understreke
behovet for nytt laboratoriebygg ved Universitetet i Stavanger.
UiS tilbyr en rekke etterspurte studieretninger, og opplever stadig
økning i studentantallet. Disse medlemmer viser til
at det derfor er bevilget 47 mill. kroner til UiS i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2012.
Disse medlemmer vil også vise
til ingeniør- og teknologiutdanningene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Disse opplever en stadig økning, og behovet for et nytt teknologibygg
er prekært. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2012 hvor det er bevilget 40 mill.
kroner til Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett der kap. 1580, post 31 derfor er forhøyet
med 390 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
at post 31 på denne bakgrunn er forhøyet med 117,0 mill. kroner
i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012.
Disse medlemmer ønsker primært
å redusere statens innkjøp av kunst betydelig. Staten er allerede
eier av store mengder kunst som kan brukes til utsmykning av offentlige
bygg. Disse medlemmer viser til at et samlet storting
ved behandlingen av Dokument nr. 8:98 (2002–2003) vedtok følgende:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor institusjoner
på kunst- og kulturområdet med sikte på at samlingene i større grad
kan bli tilgjengelig for allmennheten, privatpersoner, næringsliv
og offentlige virksomheter, for eksempel gjennom utlån/utleie av
kunst- og kulturgjenstander.»
Disse medlemmer mener at med
en ordning for utlån/utleie fra det offentlige på plass, bør også
offentlige virksomheter i større grad basere seg på lån/leie, enn
kostbare innkjøp slik som i dag. Disse medlemmer mener
det brukes for mye penger på kunstnerisk utsmykning av offentlige
bygninger, og er av den oppfatning at kulturlivet blomstrer best
når det private initiativ er drivkraften. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012 der post
36 er fjernet i sin helhet. Disse medlemmer viser
at post 36 på denne bakgrunn er redusert med 13,84 mill. kroner.
Forslag 2012: kr 84 052 000. Saldert budsjett 2011:
kr 58 328 000.
Komiteen merker seg
at i 2012 er rehabiliteringen av taket på Det kongelige slott en
prioritert oppgave, arbeidet startet første halvår 2011 og er planlagt
avsluttet andre halvår 2012. Komiteen har ingen øvrige
merknader, og slutter seg til regjeringens forslag.
Forslag 2012: kr 2 089 276 000. Saldert budsjett 2011:
kr 1 987 061 000.
Komiteen konstaterer
at Statsbygg, som statlig byggherre, eiendomsforvalter og eiendomsutvikler,
kan bidra vesentlig til å redusere energiforbruket i Norge gjennom
valg av energitekniske løsninger for nybygg og ved gjennomføring
av energieffektiviseringstiltak. Komiteen ber regjeringen
sikre at Statsbyggs erfaring og kompetanse på dette området tilflyter øvrige
offentlige byggherrer, slik at energibruken fra statlig, fylkeskommunal
og kommunal virksomhet reduseres ytterligere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at statlig
virksomhet har langt å gå før bruken av fossilt brennstoff til oppvarming
er fjernet. Flertallet mener derfor at regjeringen
så snart som mulig må sørge for at statlig eide bygninger som hovedregel
tilkoples fjernvarmenett der det finnes. I tillegg vil flertallet be
regjeringen pålegge underliggende virksomheter å utarbeide en gjennomføringsplan
for å sørge for at alle statlig eide bygninger raskest mulig skal
gå vekk fra fossil oppvarming. I denne anledning må regjeringen
be virksomhetene om å gå i dialog med stedskommunen for å se om
dette vil kunne utløse fjernvarmeinvesteringer.
Flertallet vil også be regjeringen
vurdere hvordan tiltak for energieffektivisering bedre kan ivaretas
når beslutninger om statlige investeringer skal tas. Flertallet vil
vise til erfaringer fra det nye kommunehuset på Nesodden som av
utbyggerne anslås å ikke ha en merkostnad å bygge, men med betydelige
innsparinger til energi over byggets levetid.
Flertallet vil be om at det vurderes
om staten i ett av sine byggeprosjekter gjennomfører oppføring av
et bygg med tilnærmet 0-forbruk av energi, som modellbygg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at Statsbygg forvalter inntektsgivende og ikke-inntektsgivende eiendommer for
flere titalls mrd. kroner. Disse medlemmer påpeker
at mange av disse eiendommene har en balanseført verdi på bare en
brøkdel av markedsverdien, og mener derfor det vil være uproblematisk
å selge statlige eiendommer for 4 mrd. kroner i 2012, og viser til
at dette er lagt inn i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett. Disse
medlemmer viser til sitt forslag i denne innstillingens
kapittel 3.2.2.