Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 123/2010 av 10. november 2010 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 285/2010 av 6. april 2010 om forsikringskrav for luftfartsselskap og luftfartsoperatører
Dette dokument
- Innst. 314 S (2010–2011)
- Kildedok: Prop. 76 S (2010–2011)
- Dato: 03.05.2011
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Ved EØS-komiteens beslutning nr. 123/2010 av 10. november 2010 ble vedlegg XIII (transport) til EØS-avtalen endret.
Endringen ble gjort for å innlemme kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 av 6. april 2010 som endrer europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004 om forsikringskrav for luftfartsselskap og luftfartsoperatører.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 reviderer europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2010 om forsikringskrav for luftfartsselskaper og luftfartsoperatører. Formålet med revisjonen er å bringe forsikringskravene for bagasje og last i samsvar med de reviderte ansvarsgrensene i overenskomst av 28. mai 1999 om innføring av visse ensartede regler for internasjonal luftbefordring (Montreal-konvensjonen 1999), som er gjennomført i fellesskapsretten ved rådsbeslutning 2001/539/EF.
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004 innfører krav om minimumsforsikring for luftfartsselskaper og luftfartsoperatørers erstatningsansvar. Forordningen gir bare regler om forsikringen og får ikke innvirkning på reglene om erstatningsansvar. Gjennom innlemmelsen i EØS-avtalen kommer forordningen til anvendelse på alle luftfartsselskaper og alle luftfartsoperatører som flyr innenfor, inn til, ut av eller over territoriet til en EU/EØS-stat.
Luftfartsselskapene og luftfartsoperatørene som blir omfattet av regelverket, skal ha forsikring i samsvar med forordningen for å dekke erstatningsansvaret for skade på passasjerer, bagasje og last samt skade på tredjeperson, også i tilfelle av krigshandlinger, terrorisme, flykapring, sabotasje, ulovlig beslaglegging av luftfartøy samt sivile uroligheter.
Forsikringskravene i forordning (EU) nr. 785/2004 favner videre enn ansvarsreglene i Montreal-konvensjonen 1999. Mens Montreal-konvensjonen 1999 fastsetter bl.a. begrensninger i ansvaret for passasjerer, bagasje og last, oppstiller forordning (EF) nr. 785/2004 krav om forsikring for passasjerer, bagasje, gods og tredjeperson.
Revisjonen av forsikringskravene i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004 vurderes som en nødvendig konsekvens av revisjonen av ansvarsgrensene i Montreal-konvensjonen 1999.
De justerte forsikringskravene for bagasje og last er trådt i kraft i EU, jf. forordningen artikkel 2.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 kan ikke ses å ville medføre administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige. Derimot vil justeringen av forsikringskravene kunne tenkes å medføre økte forsikringspremier for luftfartsnæringen.
Ettersom gjennomføring av EØS-komiteens beslutning i norsk rett krever lovendring, er Stortingets samtykke til godkjenning av beslutningen nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd.
Luftfartsloven oppstiller regler om krav til forsikring innenfor luftfarten.
Innlemmelsen av kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 i EØS-avtalen medfører behov for endringer i luftfartsloven § 10-38 a fjerde ledd og § 11-2. Justisdepartementet vil fremme en proposisjon til Stortinget med de nødvendige lovendringer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Martin Henriksen, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at luftfartsselskapene og luftfartsoperatørene som blir omfattet av dette regelverket, skal ha forsikring i samsvar med forordningen for å dekke erstatningsansvaret for skade på passasjerer, bagasje og last samt skade på tredjeperson.
Komiteen vil bemerke at slik forsikring også skal dekke skade påført under krigshandlinger, terrorisme, flykapring, sabotasje, ulovlig beslaglegging av luftfartøy samt sivile uroligheter. Dette er en betydelig utvidelse av forsikringskravet som er satt i Montreal-konvensjonen av 1999.
Komiteen viser til at ettersom EØS-komiteens beslutning i norsk rett krever lovendringer, er Stortingets samtykke til godkjenning av beslutningen nødvendig.
I brev av 27. april 2011 slutter utenriks- og forsvarskomiteen seg til transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling til Prop. 76 S (2010–2011) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 123/2010 av 10. november 2010 om innlemmelse av i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 285/2010 om forsikringskrav for luftfartsselskap og luftfartsoperatører.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. mai 2011
Knut Arild Hareide |
Lars Myraune |
leder |
ordfører |