Etter forslagsstillernes syn er det en stor
utfordring å skape bedre markedsbaserte muligheter for å støtte
de mest lovende ideene og innovasjonene med risikokapital – slik
at prosjekter med stort verdiskapende potensial får bedre muligheter
til å lykkes gjennom sterkere oppskalering i tidlig fase. For å
skape en mer dynamisk kultur for entreprenørskap og verdiskapende
innovasjon trengs det en nyorientering i norsk innovasjonspolitikk
knyttet til det offentlige virkemiddelapparatet.
Det finnes i dag statlig støttede regionale
og nasjonale såkornordninger som totalt teller 16 fond. Prosjekttilfanget
er tilsynelatende høyt og av god kvalitet, og investeringstakten
har derfor vært høyere enn antatt. Denne ordningen har gjort at
selskaper med stort vekstpotensial har lettere tilgang på kapital
enn tidligere, og derved bidratt til at potensielle suksesser ikke
er avsluttet.
Forslagsstillerne ønsker en lignende ordning som
først og fremst er rettet mot selskaper med tilsvarende potensial
i enda tidligere fase, der risikoen er så høy at det er svært lite
attraktivt for investorer som styrer etter forretningsmessige idealer.
En vesentlig risikoavlastning fra det offentlige vil åpne opp for
interesse fra investorer som kan gi betydelige tilleggsverdier til
oppstartsselskaper i denne fasen.
Forslagsstillerne foreslår på denne bakgrunn
en vridning av støtteordninger mot vekstselskaper fra stipendordninger
til investeringer fra sterkt risikoavlastede kvalifiserte investorer.
Dette gjøres ved at staten utsteder stipend som er lik 100 pst.
av investert beløp mellom 0,7 og 1,5 mill. kroner av forhåndskvalifiserte
investorer, kalt PS-selskaper (Pre-Seed selskaper). Dette skal gjøre
at investorene får en avlastning av den høye risikoen de tar i en
slik fase. «Pre-seed»-fasen hvor staten utsteder stipend defineres
som de første 14 månedene etter stiftelsesdato.
Forslagsstillerne legger til grunn at alle som
søker landsdekkende etablererstipend, er aktuelle kandidater til
å forsøke å skaffe «pre-seed»-finansiering.
Forslagsstillerne peker videre på to andre forslag som
ytterligere kan bidra til å avlaste risiko, øke investeringslyst
og ikke minst øke suksessmulighetene for oppstartsselskaper.
Det ene er å utvikle egne skatteregler som gir skattemessig
stimulans for langsiktige investeringer i ny næringsvirksomhet,
såkalt «angel capital» for private uformelle investorer i tidlig
fase (business angels) etter modell fra tilsvarende ordninger i
USA og Storbritannia.
Det andre er å endre, fristille og spisse Innovasjon
Norge (IN) i tråd med Dokument 8:3 S (2009–2010) slik at eksempelvis
størstedelen av all etablererstøtte, innovasjonsstøtte og tilførsel av
risikokapital fra IN ble allokert helt åpent, hovedsakelig basert
på kommersielle og markedsbaserte vurderinger, og som en forsterkning
av matchende private såkorn- og ventureinvesteringer – slik at den
offentlige støtten i realiteten blir mer markedsstyrt, og mindre
politisk styrt.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for
2011, fremme forslag om tiltak som bedrer tilgangen på risikovillig
kapital i startfasen for oppstartsselskaper med stort vekstpotensial,
bl.a. ved å erstatte dagens landsdekkende etablererstipend med en
PS-ordning.»