Brev fra Olje- og energidepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 8. desember 2010

Vedrørende representantforslag 8:26 (2010–2011) om en stortingsmelding om en helhetlig energipolitikk

Det vises til brev av 11. november d.å. fra Stortingets energi- og miljøkomité vedrørende representantforslag nr. 26 (2010–2011) fra stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve, Frank Bakke-Jensen, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Nikolai Astrup om en stortingsmelding om en helhetlig energipolitikk.

Svar:

Jeg viser til mitt svar til energi- og miljøkomiteen i oktober i år vedrørende representantforslag nr 147 om en stortingsmelding om rikets energitilstand. Jeg vil gjerne gjenta at den helhetlige energipolitikken, som er trukket opp i regjerningens politiske plattform for perioden 2009–2013, ligger fast. Regjeringens visjon er at Norge skal være en miljøvennlig og verdensledende energinasjon.

I regjeringserklæringen slås det fast at regjeringen vil øke den fornybare energiproduksjonen betydelig. Det er nødvendig for å sørge for en fortsatt høy grad av forsyningssikkerhet, særlig i tørrår, og konkurransedyktige priser på elektrisk kraft. Samtidig legger vi vekt på at miljøkravene i konsesjonsbehandlingen ikke skal reduseres og at utnyttelse av vannressursene skal være bærekraftig. Dette er viktig for å møte energibehovet i Norge på en miljøvennlig måte.

Regjeringens hovedvirkemiddel for å støtte fornybar energi er Enova. De siste to årene har Enova tildelt om lag 2 milliarder kroner i støtte til åtte vindkraftverk. For å fortsette å styrke satsingen på fornybar energi vil Regjeringen innføre et felles sertifikatmarked med Sverige fra 1.1.2012 basert på prinsippene i overenskomsten av 7.9.2009. Det tas sikte på å fremme lov om elsertifikater for Stortinget før påske 2011. Ved innføring av et felles sertifikatmarked vil Enovas innsats særlig rettes mot energieffektivisering, varme og utprøving av umodne teknologier. Dette er sentrale elementer i Regjeringens politikk for utviklingen av en miljøvennlig energiforsyning.

Regjeringen følger nå opp strategien for fornybar energi til havs (havenergistrategien). En ny havenergilov ble vedtatt av Stortinget i mars i år og trådte i kraft 1. juli.

Havenergistrategien peker ut retningen for et langsiktig arbeid for å utvikle havbasert fornybar energi til en ny næring – både industrielt og energimessig. Bevilgningene til FoU og demonstrasjon innen teknologi for havbasert fornybar energiproduksjon er økt kraftig de senere årene, både under RENERGI-programmet til Norges forskningsråd, med de nyopprettede forskningssentre for miljøvennlig energi og gjennom Enovas virksomhet. I tillegg er vurderinger av hvilke norske havområder som kan være egnet for havvind godt i gang. En rapport, utarbeidet av en direktoratsgruppe ledet av NVE, med anbefalinger av utredningsområder er nå sendt på høring. Neste steg er oppstart av strategiske konsekvensutredninger. Regjeringen har i statsbudsjettet foreslått å bevilge 10 millioner kroner til dette i 2011.

Regjeringen har også etablert ambisiøse målsettinger innenfor fangst og lagring av CO2. I forslag til statsbudsjett for 2011 er dette fulgt opp med en bevilgning som samlet sett beløper seg til om lag 2,7 milliarder kroner til arbeidet med prosjektene på Mongstad, forskning og teknologiutvikling, internasjonalt arbeid med CO2-håndtering og Gassnova. Teknologisenteret for CO2-fangst på Mongstad er blant verdens første og største testanlegg for CO2-fangst. Testingen vil etter planen starte i begynnelsen av 2012. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en nærmere gjennomgang vedrørende fullskala CO2-fangst på Mongstad tidlig neste år. Vår satsing på CO2-håndtering er et viktig bidrag til å løse verdens klima- og energiutfordringer samtidig som det øker muligheter for norsk verdiskapning på området.

Fra underskudd til overskudd – men regionale utfordrninger

Forslagsstillerne viser til at ”tørrårene kommer like overraskende på statsråden hver gang, og at lite er gjort for å sikre landet mot nye tørrår”.

Regjeringen har imidlertid helt siden den tiltrådte i 2005 ført en bred politikk for å bedre forsyningssikkerheten. Strategien for å møte et tørrår består av to deler:

  • Langsiktige tiltak for å øke kapasiteten i produksjon, styrke overføringskapasiteten og redusere forbruket av strøm

  • Kortsiktige tiltak for å mestre en tørrårssituasjon

Ny fornybar produksjon

Produksjonskapasiteten for vann- og vindkraftverk har økt betydelig i de siste årene. Fra 2005–2009 ble det satt i produksjon vann- og vindkraftverk med en årlig produksjonskapasitet tilsvarende 3,5 TWh. Det er lagt til rette for at produksjonskapasiteten skal kunne øke ytterligere i tiden framover. Regjeringen har blant annet sørget for en effektivisering og styrking av konsesjonsbehandlingen. Fra 2005–2009 er NVEs konsesjonsbehandlingskapasitet fordoblet.

For at NVEs kapasitet skal benyttes så effektivt som mulig er det innført en sterkere prioritering mellom saker. Prosjekter som raskt kan bidra til å styrke forsyningssikkerheten, særlig i utsatte regioner prioriteres høyt. Blant annet som en følge av dette har det vært en kraftig økning i antall gitte tillatelser til fornybar energiproduksjon. I perioden 2006–2009 er det fattet vedtak i 430 saker om konsesjon eller fritak for konsesjonsplikt for utbygging av vannkraft. Det er gitt tillatelse for utbygging av rundt 3,4 TWh vannkraft, mens tilsvarende tall for perioden 2002–2005 var 2,6 TWh. Det er videre i perioden 2006–2009 gitt tillatelse til vindkraftverk tilsvarende en årlig produksjon på 2,6 TWh. Dette er over 3 ganger så mye som i fireårsperioden før.

Effektivisere og begrense energibruken

Det er et sentralt element i Regjeringens politikk å effektivisere og begrense energibruken. Det stasjonære energiforbruket har vært på om lag samme nivå de siste fire årene til tross for den økonomiske veksten. Dette har ført til at energiintensiteten har sunket sterkt. Stasjonær energibruk delt på BNP for Fastlands-Norge er således nærmere 15 pst. lavere i 2009 enn i 2005. Satsing på energieffektiviseringstiltak har i de senere årene vært et hovedelement innen Enovas virksomhet.

Styrking av overføringsnettet

En kraftig styrking av det innenlandske overføringsnettet for elektrisk kraft er nødvendig for å bedre forsyningssikkerheten og for å legge til rette for økt kraftproduksjon fra fornybare energikilder. Regjeringen legger derfor stor vekt på å få gjennomført utbygginger og utbedringer av overføringsforbindelsene både innenlands og til utlandet. Samarbeidet om nett i Norden er viktig, og i år har blant annet de systemansvarlige nettselskapene i Norge og Sverige samarbeidet om en felles rapport om norsk-svensk nettutvikling.

Departementet arbeider videre med å vurdere regelverket knyttet til nettregulering, tariffering og anleggsbidrag, som en oppfølging av Stortingets oppdrag ved behandlingen av Ot. prp. nr. 62 (2008–2009) om lov om endringer i energiloven.

Norge har styrket overføringsforbindelsene til utlandet de seneste årene og dette er en ønsket utvikling av hensyn til forsyningssikkerhet, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og mulighet for å integrere en større andel fornybar energi i nettet.

Statnett vurderer i dag fem nye utenlandsforbindelser innen 2020 i tillegg til at Skagerrak 4 til Danmark nylig har fått konsesjon. Det dreier seg om nye forbindelser til henholdsvis Sverige, Nederland, Tyskland og Storbritannia.

Den siste tiden har det vært stor oppmerksomhet om den norske vannkraftens reguleringsevne, og mulighetene for å bruke denne til å balansere uregulerbar kraftproduksjon på kontinentet og for at Norge skal bli et batteri for Europa.

Det er imidlertid stor usikkerhet rundt hvor raskt og hvor mange nye utenlandsforbindelser som kan bygges. Dette skyldes blant annet at dette vil utløse behov for innenlandske nettforsterkninger som må igjennom en konsesjonsprosess i tillegg til at kabelprosjektene i seg selv også skal konsesjonsbehandles.

Kortsiktige tiltak for mestre en tørrårssituasjon

Til tross for de omfattende tiltak som regjeringen har gjennomført er kraftsystemet fortsatt sårbart for svingningene i vannkraftproduksjonen. Energimyndighetene følger derfor den løpende utvikling i kraftmarkedet nøye.

Statnett har satt i gang en rekke tiltak for å sikre strømforsyningen i utsatte områder inntil økt overføringskapasitet er på plass. Blant tiltakene er økt bruk av energiopsjoner i forbruk, innsigelser mot tilknytning av nytt forbruk i utsatte områder og økt beredskap for å utbedre feil i overføringsnettet. I tillegg vil NordPool nå innføre nye regler som innebærer at produsenter og netteiere må gi bedre informasjon om forventet varighet for kapasitet som er ute av drift, noe som kan ha betydning for magasindisponeringen. Statnett vurderer også å søke om å kunne benytte reservekraftverkene permanent ved omfattende feil og vanskelige driftssituasjoner. Dette vil Regjeringen vurdere når eventuelle søknader fra Statnett måtte foreligge.

Videre arbeid

Jeg er enig med forslagsstillerne om at det å se klimautfordringen, energipolitikken og næringsutviklingen i sammenheng er viktig for å bidra til å løse verdens klima- og energiutfordringer og samtidig se muligheter for norsk verdiskapning. Derfor er politikken vi har lagt fulgt opp med tiltak over et bredt felt. Regjeringen har allerede gjennomført en rekke saker i denne stortingsperioden, og flere saker på energi- og klimaområdet vil bli lagt frem i 2011. En egen stortingsmelding om en helhetlig energipolitikk er derfor ikke aktuelt nå.