Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til Dokument 8:129 S (2009–2010).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre,
viser til at spørreundersøkelser som er gjennomført under valgene i
2003 og 2007, viser at et flertall av velgerne er negative til at
strykeadgangen ble fjernet. Sagt på en annen måte så ønsker et flertall
av velgerne at strykeadgangen blir gjeninnført.
Begrunnelsen som departementet gir for å gå imot
forslaget om gjeninnføring av strykeadgangen ved kommunevalg er
blant annet muligheten små organiserte grupper har til å påvirke
utvelgelsen av representanter til kommunestyrene gjennom retteaksjoner. Flertallet vil
fremheve at stemmetillegget på 25 pst. i de aller fleste tilfeller
vil forhindre at små velgergrupper (organiserte retteaksjoner) får
for stor innflytelse på valgresultatet.
Flertallet vil fremheve viktigheten
av at velgerne i et demokrati får en reell mulighet til å påvirke
utvelgelsen av representanter til kommunestyrene samtidig som partiene
kan sikre sine kandidater ved hjelp av stemmetillegget.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om å gjeninnføre en ordning med strykning av listekandidater ved
kommunestyrevalg. En adgang til å stryke må sees i sammenheng med
en justering av stemmetillegget for partienes forhåndskumulerte
kandidater.
II
Stortinget ber regjeringen fremlegge forslaget for
Stortinget, med sikte på at en slik ordning kan gjelde fra kommunestyrevalget
i 2011.»
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti viser til at representantane
Foss og Sanner tidlegare har gjort framlegg om å gjeninnføra høve
til å stryka listekandidatar ved kommuneval, jf. Dokument nr. 8:15
(2007–2008). Det representantforslaget er elles heilt likt Dokument
8:129 S (2009–2010); einaste skilnaden må vera at representantane
Gitmark og Schou no er komne til mellom forslagsstillarane. Desse medlemene viser
til at eit fleirtal – medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti – førre gong slutta seg til forslaget
om å be regjeringa greia ut høvet til å gjeninnføra ei ordning med
stryking av listekandidatar ved kommuneval, jf. Innst. S. nr. 110 (2007–2008)
og oppmodingsvedtak (anmodningsvedtak) 349, dagsett den 10. januar
2008.
Desse medlemene minner om at
regjeringa fylgde opp dette vedtaket slik: Fyrst vart ei rad sentrale
valforskarar ved Institutt for samfunnsforsking, Universitetet i
Oslo og Rokkansenteret bedne om å greia ut saka. Vurderingane deira vart
lagde fram i rapport nr. 5 (2009) frå Institutt for samfunnsforsk-ning: Effekter av en eventuell gjeninnføring av strykninger
ved kommunestyrevalg. Dette arbeidet vart vidare presentert
og kommentert i Kommuneproposisjonen 2010, jf. St.prp. nr. 68 (2008–2009). Desse
medlemene meiner det er merkeleg at forslagsstillarane ikkje
viser til eller omtalar dette i det heile i Dokument 8:129 S (2009–2010).
Der gjer dei framlegg om ei ny utgreiing om det same, men utan å argumentera
for kvifor det er trong for ei slik i ljos av den ferske utgreiinga
som faktisk ligg føre.
Desse medlemene synest derimot
at den nemnde utgreiinga viste at det ikkje vil vera særlege positive
effektar av ei gjeninnføring av høve til å stryka kandidatar ved
kommuneval, og går mot framlegget om både ei (ny) utgreiing og endring
av vallova på dette punktet. Desse medlemene vil
òg meina at ei eventuell gjeninnføring av høve til å stryka tidlegast
burde ha vore gjort gjeldande ved kommunevalet i 2015. Demokratiske
spelereglar bør generelt sett endrast i god tid før eit val, ikkje
til dømes under eller rett etter nominasjonsprosessar som leier opp
mot valet. Dét hadde derimot vorte tilfellet om Stortinget hadde
slutta seg til framlegg II i Dokument 8:129 S (2009–2010).
Desse medlemene fremmar følgjande forslag:
«Dokument 8:129 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Kristian Foss, Jan Tore Sanner,
Ingjerd Schou og Peter Skovholt Gitmark om å gjeninnføre adgangen
til å stryke listekandidater ved kommunestyrevalg – vert ikkje vedteke.»