2.5 Kap. 841 Samlivsbrudd og konfliktløsning
- Post 22 Opplæring, forskning, utvikling mv.
- Post 70 Tilskudd til samlivstiltak
- Post 71 Tiltak etter samlivsbrudd for barn i konfliktfylte familier
Komiteen er opptatt av å sikre at hensynet til barnas og familiens beste alltid skal ligge til grunn for tiltak iverksatt av det offentlige. Komiteen understreker betydningen av at barn på en god måte skal kunne opprettholde nær kontakt med begge foreldre, selv om de bor hver for seg. Et godt faglig familievern må være tilpasset den enkelte families behov. Komiteen vil særlig vektlegge et godt helhetlig, forebyggende familiearbeid og et godt samarbeid med barnevern og tilgrensende tjenester for å ivareta barnas og familienes beste. Komiteen vektlegger betydningen av ulike tiltak og tilbud direkte rettet mot familier med spesielle behov.
Komiteen er opptatt av at barn som lider under konfliktfylt foreldresamarbeid får tilstrekkelig hjelp, da dette oppleves svært vanskelig for disse barna. Komiteen er tilfreds med at det er flere avtaleløsninger mellom foreldre uten bruk av domstolene, og at det arbeides med utviklingsprosjekt for å få flere foreldre til å velge frivillig mekling gjennom familievernkontorene. Komiteen vil påpeke familievernkontorenes viktige rolle, særlig i det forebyggende arbeidet. Komiteen er opptatt av at det arbeides videre med å bedre situasjonen for barn og foreldre med store samarbeidskonflikter og er derfor glad for pilotprosjektet om samtalegrupper for barn og unge i utvalgte kommuner.
Komiteen er tilfreds med at det arbeides med å gjennomføre intensjonene i Haag-konvensjonen om vern av barn og barns rettigheter i internasjonale saker om foreldreansvar og vern av barn.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti ser med skepsis på at samlivstiltak for førstegangsforeldre og foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne får redusert støtte i 2011, da disse foreldrene står i en særstilling når det gjelder samlivsutfordringer. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av forebyggende arbeid, også innen samlivs- og konfliktløsning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at posten er foreslått redusert med 0,5 mill. kroner og støtter ikke dette. Dette medlem viser til at midlene under posten blant annet skal brukes til tiltak for å bedre foreldresamarbeid etter samlivsbrudd. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås en økning på 4 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at mange samlivskurs kan være gode tilbud til par som trenger det. Samtidig er det vanskelig å se at de lokale kurs gir tilstrekkelig effekt i forhold til ressursinnsatsen. Disse medlemmer merker seg at regjeringen endelig har fulgt opp det Fremskrittspartiet har bemerket i tidligere budsjett, og at bevilgningen dermed reduseres. Generelle samlivstiltak skal etter disse medlemmers mening ikke være en prioritert oppgave for det offentlige, og det vises til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at posten er foreslått redusert med 0,66 mill. kroner og støtter ikke dette. Disse medlemmer mener forebygging av samlivsbrudd er blant det aller viktigste arbeidet som kan gjøres for å sikre barn en trygg oppvekst, gode rammer for familiene, samt for samfunnet som helhet. Disse medlemmer mener det er nødvendig å rette opp regjeringens kutt og øke støtten til samlivskurs.
Disse medlemmer viser til at det er stor etterspørsel etter lokale samlivskurs i regi av frivillige organisasjoner og menigheter.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å styrke de lokale samlivskursene og andre samlivstiltak med ytterligere 6 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å styrke bevilgningen til «Hva med oss?» og «Godt Samliv!» med 10 mill. kroner, samt å øremerke midlene til samlivskurset «Godt Samliv!».
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettforslag og støtter dette.
Flertallet legger til grunn at aktiviteten i tiltaket ikke vil bli påvirket, selv om forslaget innebærer en mindre reduksjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at posten er foreslått redusert med 0,24 mill. kroner og støtter ikke dette. Disse medlemmer viser til at midlene under posten skal gå til ulike tiltak for å styrke tilbudene til barn som opplever sterke konflikter i hjemmet i forbindelse med samlivsbrudd. Midlene skal blant annet brukes til tilbud om samtalegrupper for barn og unge som opplever samlivsbrudd, til å stimulere til økt samarbeid mellom kommunale tjenester for barn og unge, og til å fange opp barn og unge som trenger spesiell oppfølging på et tidlig tidspunkt.
Disse medlemmer er kritiske til at regjeringen foreslår å kutte i tiltak for barn i konfliktfylte familier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener, i motsetning til regjeringen, at det er viktig å opprettholde satsingen på dette, og viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er viktig å prioritere tilbud som gir hjelp til barn etter samlivsbrudd og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås en økning på 1 mill. kroner til dette formålet.