2.24 Kap. 866 Statens institutt for forbruks-forskning
Komiteen er enig i at informasjon er ett av de mest sentrale virkemidlene i forbrukerpolitikken, og at forbrukerne har god og tilstrekkelig informasjon om tilbudet og kunnskap om gjeldende rettigheter og plikter. Dette er en forutsetning for at konkurransen i markedet skal være tilfredsstillende. Informasjon fremmer forbrukermakt og gjør det mulig for forbrukerne å ta velinformerte og bevisste valg. Komiteen er enig i at en aktiv forbrukerpolitikk forutsetter god dokumentasjon om forholdene for forbrukerne i Norge, og at Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) her har ei sentral rolle når det gjelder å få frem, forvalte og formidle kunnskap som er viktig for situasjonen til forbrukerne.
Komiteen er videre kjent med at det i høst vil bli gjennomført en kvalitativ studie om kjøp og salg av brukte boliger. Boligsalg er krevende og innebærer mange utfordringer både for kjøper og selger, og transaksjonskostnadene er høye. Komiteen er derfor fornøyd med at målsettingen for studien skal føre fram til et samarbeid i 2011 med de aktuelle bransjeorganisasjonene om å legge forholdene bedre til rette for forbrukerne i boligmarkedet.
Komiteen er tilfreds med at de studiene som en gjør i Norge også inngår i et europeisk samarbeid, og da spesielt knyttet til resultattavla for forbrukermarkeder som EU-kommisjonen arbeider med.
Komiteen viser til regjeringens forslag og støtter dette.