2.21 Kap. 860 Forbrukerrådet
Komiteen viser til at Forbrukerrådet er det offentliges viktigste bidrag til at samfunnet har fokus på forbrukerhensyn. Forbrukerrådet skal være en uavhengig interesseorganisasjon som skal gi forbrukeren bistand i forbindelse med kjøp av en vare eller tjeneste, og gi råd til dem som trenger hjelp til å fremsette en klage. Komiteen er klar over at det ligger store utfordringer i å sikre forbrukeren gode rettigheter og god informasjon. Forbrukeren står ofte overfor valg som har store konsekvenser for privatøkonomien, for eksempel ved kjøp og salg av bolig. Komiteen registrerer at det ofte kan oppstå konflikter som kunne vært unngått om informasjonsgrunnlaget hadde vært bedre, og vil peke på at det også er nødvendig å se på tiltak for å forebygge gjeldsproblemer.
Komiteen er glad for at det de siste årene har blitt utviklet enkelte tjenester for sammenligning av produkter innenfor bank-, finans- og forsikringstjenester. Både Finansportalen og Forbrukerrådets nettside Forbrukerportalen er viktige og nyttige verktøy som bidrar til at forbrukerne får bedre informasjon som grunnlag for valgene de gjør.
Komiteen vil fremheve den viktige oppgaven Forbrukerrådet har til å arbeide for mer åpenhet og mer konkurranse, noe som vil tjene forbrukeren. Forbrukerpolitikken skal gi forbrukeren en sterkere stilling i samfunnet, og Forbrukerrådet er det største og viktigste virkemiddelet for å oppfylle målene i forbrukerpolitikken. Komiteen vil spesielt vise til regionkontorene som Forbrukerrådet har. Regionkontorene har en viktig funksjon som kontaktpunkt mot den enkelte forbruker.
Komiteen registrerer at forbrukeren har fått et sterkere vern på flere viktige områder de siste årene, noe som er veldig viktig særlig i forhold til ny teknologi som blir tilgjengelig for forbrukerne.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre merker seg at Forbrukerrådet vil styrke forbrukervernet og personvernet når det gjelder markedsføring på nett i forhold til netthandel og bruk av sosiale medier. Disse medlemmer støtter derfor målsettingen om å øke kunnskapen til forbrukerne om hvilke opplysninger en etterlater seg når en tar i bruk ny teknologi til handel og bruk av sosiale medier.
Disse medlemmer er glad for at Forbrukerrådet vil arbeide for mer åpenhet og mer konkurranse, noe som vil tjene forbrukerne.
Disse medlemmer mener at selv om vi har et velfungerende forbrukerråd, så må man også innenfor dette området søke å utnytte ressursene mest mulig effektivt.
En samordning/sammenslåing av alle de forbrukerpolitiske arbeidsområdene bør kunne åpne for en samlet effektiviserings-/rasjonaliseringsgevinst, og sett i lys av dette foretar komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet en omprioritering av midler mellom Forbrukerrådet og kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid.
Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor partiet øker basisbevilgningen til Forbrukerrådet med 3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett og reduserer post 50 basisbevilgning med 3 mill. kroner.