Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
I regi av arbeids- og velferdsforvaltningen
ble det høsten 2009 etablert en telefontjeneste – 800GJELD – som
retter seg mot personer som har økonomiske problemer. Økonomirådstelefonen
skal gjøre økonomisk rådgivning lettere tilgjengelig og bidra til
at personer med betalingsproblemer kommer raskere i gang med å finne en
løsning. I 2010 vil telefontjenesten ha fullt driftsår. Midler til
tiltak innenfor økonomisk rådgivning er bevilget over kap. 621 post
63. Denne bevilgningen skal blant annet dekke kompetanse- og utviklingstiltak
som retter seg mot ansatte i kommunene og kommunale tjenester. Økonomirådstelefonen
er en landsdekkende tjeneste og et supplement til det kommunale tjenestetilbudet.
Det foreslås derfor at midlene til drift av rådgivningstelefonen
isteden bevilges over kap. 621 post 21.
Det foreslås derfor å øke bevilgningen på kap. 621
post 21 med 2,065 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap.
621 post 63.
I saldert budsjett 2010 er det bevilget 769,0
mill. kroner til dekning av kommunale merkostnader knyttet til kvalifiseringsprogrammet.
Kostnadsberegningen bygger på at det i 2010 vil være gjennomsnittlig
9 600 deltakere i programmet. Det framgår av Prop. 1 S (2009–2010)
at kostnadsberegningene baserer seg på et usikkert grunnlag, og
at man i lys av gjennomføringen i 2009 vil foreta en ny vurdering
av forutsetningene som er lagt til grunn, samt hva som er et realistisk
nivå på gjennomsnittlig antall deltakere og samlede kommunale merkostnader
for 2010.
Antall deltakere i programmet var pr. 31. desember
2009 8 459 personer, dvs. tett opp mot utgangsnivået for antall
deltakere (8 850), som var lagt til grunn for bevilgningen i 2009. Antall
deltakere ved utgangen av mars 2010 var 8 894, dvs. en nettoøkning
på 435 deltakere siden 31. desember 2009. Dette innebærer en noe
svakere aktivitetsvekst enn det som ligger til grunn for bevilgningen
i 2010. Basert på erfaringer fra gjennomføringen i tidligere år,
samt det at mange kommuner nå etter hvert har kommet godt i gang
med gjennomføringen, vurderes forutsetningen om gjennomsnittlig
9 600 deltakere i programmet i 2010 likevel som realistisk. Det legges
opp til en tett oppfølging av gjennomføringen for å bidra til at
alle som fyller vilkårene for deltakelse kan få et godt tilbud så raskt
som mulig.
En gjennomgang av forutsetningene for bevilgningen
til dekning av kommunale merkostnader viser ingen vesentlige avvik
i kostnadene pr. deltaker i forhold til det som er lagt til grunn for
bevilgningen i 2010, jf. Prop. 1 S (2009–2010) og Innst. 15 S (2009–2010).
Gjennomgangen er drøftet med KS. KS legger til grunn samme vurdering
av utviklingen i antall deltakere, men stiller spørsmål ved om de
kommunale merkostnadene pr. deltaker er satt noe for lavt.
Det foreslås ikke endringer i bevilgningen på kap.
621 post 62.
Fordelingen av midler til den enkelte kommune tar
utgangspunkt i en fordeling basert på sosialhjelpsnøkkelen i inntektssystemet,
der denne er justert for tidspunktet Nav-kontoret er etablert og
et beregnet forløp for antall deltakere i den enkelte kommune.
Fordi tilskuddet er beregnet og blir fordelt
med utgangspunkt i et beregnet forløp, er det ikke nødvendigvis
samsvar mellom det aktivitetsnivået tilskuddet er ment å dekke og
det faktiske aktivitetsnivået i kommunene. Det er imidlertid forutsatt
at eventuelt ubenyttede midler til kvalifiseringsprogrammet ett
år brukes til samme formål i senere år.
Regjeringen foreslår i Kommuneøkonomiproposisjonen
2011 å innlemme bevilgningen på kap. 621 post 62 i rammetilskuddet
til kommunene fra 2011. Bevilgningen gis i 2011 som en særskilt
fordeling innenfor rammetilskuddet.
Det vil i forbindelse med statsbudsjettet for
2011 bli foretatt en ny vurdering av forutsetningene lagt til grunn
ved beregningen av merkostnadene for kommunene knyttet til programmet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den omlegging av fordelingen av midler til kommunene som er
innført i 2010 som har ført til at mange kommuner ikke kan videreføre
programmet for alle dem som ble innlemmet i Kvalifiseringsprogrammet
i 2009 og som skal sluttføre et opplegg og en plan. Disse medlemmer er
også kjent med at mange nye deltakere som ønsker plass i programmet,
som er kvalifiserte og som har fått godkjent sine søknader, vil
bli utestengt.
Kvalifiseringsprogrammet ble innført som en
del av regjeringens «fattigdomssatsing» og Fremskrittspartiets medlemmer
har støttet innføringen av Kvalifiseringsprogrammet. Disse medlemmer ønsker
derfor å styrke selve programmet og sørge for at alle langtidsmottakere av
økonomisk sosialhjelp eller personer som har vært arbeidsledige
lenge, og som er kvalifisert for å delta i programmet, obligatorisk
skal innlemmes i programmet.
Disse medlemmer har imidlertid
ikke støttet innføringen av Kvalifiseringsstønaden.
Disse medlemmer har merket seg
at en del kommuner ikke har benyttet alle de midler som ble bevilget
for 2009 til gjennomføring av programmet og støtter regjeringens
påpeking av at ubenyttede midler til programmet i ett år skal brukes
til samme formål senere år. For 2011 skal bevilgningen til Kvalifiseringsprogrammet,
ifølge Kommuneproposisjonen 2011, innlemmes i kommunenes rammetilskudd
som en særskilt fordeling innenfor rammetilskuddet. Disse medlemmer er
skeptiske til slik innlemming og frykter at dette vil gjøre ordningen
avhengig av politiske prioriteringer i den enkelte kommune og at
brukernes rettigheter ikke vil bli oppfylt.
Det foreslås å overføre 2,1 mill. kroner fra
kap. 621 post 63 til kap. 621 post 21 til drift av Økonomirådstelefonen.
Det vises til nærmere omtale under kap. 621 post 21 ovenfor.
Bevilgningen på kap. 621 post 63 foreslås redusert
med 2,065 mill. kroner.