Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av Sjøfartsdirektoratets saksbehandling
ved dokumentkontroll av fartøy og sjøfolk.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse har avdekket flere svakheter ved saksbehandlingen i
viktige deler av Sjøfartsdirektoratets virksomhet. Funnene viser blant
annet at det i liten grad er utarbeidet prosedyrer og sjekklister
i saksbehandlingen, at det har blitt fattet vedtak som ikke er i
samsvar med gjeldende regelverk og som ikke er fanget opp ved etterfølgende
saksbehandling.
Komiteen viser også til at undersøkelsen
har avdekket at viktig informasjon unndras fra offentlig journal
og at vedtak har fått utsettende virkning uten at Sjøfartsdirektoratet
har utstedt omgjøringsvedtak.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen fant
de avdekkede manglene såpass alvorlig at det var mest hensiktsmessig
å avslutte revisjonen og rapportere funnene slik at forbedringsarbeidet
kunne starte umiddelbart. Komiteen er enig i denne
vurderingen.
Etter komiteens vurdering er
gode saksbehandlingsrutiner viktig for å trygge sjøsikkerheten. Komiteen viser
til at Sjøfartsdirektoratet forvalter et omfattende regelverk som
i noen tilfeller oppleves som uklart og at dette forsterker behovet
for gode rutiner og prosedyrer for fortolkning av regelverket. For
å sikre etterrettelighet og etterprøvbarhet krever god forvaltningsskikk
at all vesentlig dokumentasjon i saken journalføres og arkiveres.
Komiteen registrerer at direktoratet
ved flyttingen fra Oslo til Haugesund mistet 84 prosent av bemanning
og at det har tatt tid å få på plass nye medarbeidere på grunn av
økt konkurranse om maritim arbeidskraft. Komiteen har
merket seg at bemanningen er bedret, men at direktoratet ennå ikke
er fullt ut bemannet i forhold til planlagt bemanning.
Komiteen har videre merket seg
at Nærings- og handelsdepartementet i tildelingsbrevet for 2010 har
omtalt flere av forholdene og har understreket viktigheten av at
Sjøfartsdirektoratet får på plass et velfungerende internkontrollsystem for
å sikre at direktoratet utfører en forsvarlig saksbehandling i samsvar
med forvaltningsloven.
Komiteen viser videre til at
undersøkelsen har avdekket at Sjøfartsdirektoratet på flere områder mangler
vesentlig styringsinformasjon for å følge opp egne aktiviteter,
ressursbruk og resultater. Komiteen har merket seg
at Nærings- og handelsdepartementet i tildelingsbrevet for 2010 har
understreket viktigheten av at direktoratet får på plass et tilfredsstillende
system som sikrer systematisk og god styringsinformasjon.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
funn er alvorlige brudd på god forvaltningsskikk og er derfor tilfreds
med at Riksrevisjonen har varslet at de vil følge opp undersøkelsen
i løpet av tre år.