Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endring i statsbudsjettet for 2010 under Samferdselsdepartementet (kjøp av flyruter)
Dette dokument
- Innst. 301 S (2009–2010)
- Kildedok: Prop. 106 S (2009–2010)
- Dato: 03.06.2010
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen å auka løyvinga på kap. 1310, post 70 Kjøp av innanlandske flyruter, for 2010 med 26,7 mill. kroner etter at resultatet av ein gjennomført anbodskonkurranse for drift av regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms blei dyrare enn rekna med.
Ruteområda som er omfatta av anbodet, har flyruter med statleg kjøp i dag. Gjeldande kontraktar går ut 31. mars 2010. Samanlikna med dagens flyrutekjøp er det ikkje teke ut eller lagt til nye ruteområde. Krava til rutedrifta er i hovudsak justert i tråd med etterspørselen etter flyruter.
Resultatet av anbodskonkurransen blei klart 26. februar 2010. Widerøe's Flyveselskap AS er tildelt begge ruteområda. Kontraktane som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og flyselskapet, gjeld frå 1. april 2010.
Samanlikna med gjeldande kontraktar fører dei nye kontraktane til ein samla auke i kompensasjonsbehovet på årsbasis for dei ruteområda som er omfatta, på 43,9 mill. kroner. Ved inngåing av kontraktane med Widerøe er det teke atterhald om at Stortinget vedtek å auka løyvinga.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å evaluera ordninga med kjøp av regionale flyruter med sikte på å redusera kostnadane i framtidige anbodsrundar og sikra at anbodsprosessane blir tilpassa dei ordinære budsjettframlegga. Samferdselsdepartementet vil i samband med dette vurdera korleis ein kan oppnå større konkurranse om anbodsrutene, og effektane av takstreduksjonen på rutene i Finnmark og Nord-Troms.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at proposisjonen inviterer Stortinget til å vedta å øke bevilgningene til kap. 1310 post 70 Kjøp av innenlandske flyruter, for 2010 med 26,7 mill. kroner. Komiteen viser til at økningen er resultatet av at en gjennomført anbudskonkurranse for drift av regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms ble dyrere enn forutsatt.
Komiteen understreker at lange avstander både internt i regionen og til resten av landet medfører behov for et godt utbygd flytilbud i Nord-Troms og Finnmark, og støtter derfor forslaget. Komiteen er også enig i at det er behov for å evaluere ordninga med kjøp av regionale flyruter med sikte på å redusere kostnadene i framtidige anbudsrunder, og er tilfreds med at Samferdselsdepartementet varsler en slik gjennomgang.
Komiteen understreker at det er viktig å opprettholde et flytilbud i Nord-Troms og Finnmark som oppfattes av transportbrukerne som tjenlig og godt.
Komiteen har under transport- og kommunikasjonskomiteens befaringsreise i Vest-Finnmark og Troms i mai 2010 merket seg den sterke understreking av flytransportens betydning i landets to nordligste fylker fra både politiske myndigheter og næringslivets organer.
Komiteen har merket seg at denne understreking også omfatter regularitet, frekvens og pris. Komiteen peker på at tiltak for å bedre konkurransen innenfor hele tilbudet av flytjenester er nødvendig for å sikre bedre frekvens og lavere pris. Blant slike tiltak er utvidelse av anbudsperioden ved bruk av statlig kjøp av flyruter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, er derfor tilfreds med at Samferdselsdepartementet arbeider med å få til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at selv om det pågår et arbeid i departementet om tiltak og utvidelse av anbudsperioden, så har dette arbeidet pågått i lengre tid. Disse medlemmer mener derfor at det nå er på høy tid å gå fra utredning, til aktive, virksomme tiltak for å styrke konkurransefaktoren i landsdelen ved anbud.
Disse medlemmer viser til svar datert 1. juni 2010 på skriftlig spørsmål nr. 1242 fra representanten Arne Sortevik om generelt å bedre frekvens og regularitet, og spesielt bedre konkurransen innen luftfarten i Troms og Finnmark. Disse medlemmer har spesielt merket seg følgende del av svaret:
«Indirekte kan bedret konkurranse om anbudsrutene gi lavere utgifter for staten og dermed gi økonomisk handlingsrom for Samferdselsdepartementet til å vurdere forbedringer i transporttilbudet som kjøpes innenfor fremtidige budsjettrammer f.eks. gjennom lavere maksimal billettpris. Dette må selvsagt vurderes opp mot andre formål på statsbudsjettet.»
Disse medlemmer understreker derfor at regjeringen gjennom omfanget av offentlig kjøp også kan påvirke billettprisen.
Disse medlemmer peker på at regularitet er knyttet til flyplassenes kvalitet, og peker på at statlig bidrag til nødvendige investeringer bør inngå som en del av arbeidet for å styrke offentlig infrastruktur og som en del av Nordområdesatsingen.
Komiteen viser til at det lokalt er fremma forslag om en bedre samordning av FOT-rutene med kommersielle ruter. Komiteen ber departementet vurdere de lokale forslagene i forbindelse med de regulære høringene av flyselskapenes forslag til ruteprogram.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2010 blir det gjort følgjande endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1310 | Samferdselsdepartementet | ||
70 | Kjøp av innanlandske flyruter, kan overførast, kan nyttast under kap. 1311 post 71,blir auka med | 26 700 000 | |
frå kr 629 200 000 til kr 655 900 000 |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. juni 2010
Knut Arild Hareide |
Anne Marit Bjørnflaten |
leder |
ordfører |