Brev fra Olje- og energidepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 28. april 2010

Vedrørende Representantforslag 78 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Kjell Ivar Larsen og Oskar Jarle Grimstad om evaluering av lovverket som regulerer bygging av kraftlinjer

Jeg viser til representantforslag 78 S (2009- 2010) hvor stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Kjell Ivar Larsen og Oskar Jarle Grimstad fremmer følgende forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget om en evaluering av regelverk og praksis for bygging av kraftlinjer, deriblant en drøfting rundt grensedragning for valg av luftspenn kontra jord- eller sjøkabel.

Vi står foran en periode med behov for vesentlige investeringer i kraftnettet. Dette er nødvendig både av hensyn til forsyningssikkerheten og for å legge til rette for utbygging av fornybar energi. Samtidig er det viktig at denne utbyggingen og opprustingen av kraftledningsnettet gjøres så skånsomt som mulig av hensyn til andre miljø- og samfunnsinteresser. Regjeringen la i Ot.prp. nr.62 (2008-2009) derfor frem en strategi for økt hensyn til miljø, estetikk og lokalsamfunn i kraftledningssaker.

Forslagsstillerne etterlyser at energiloven eller energilovforskriften burde gi klarere føringer for bruk av luftledning eller kabel.

Formålsparagrafen i energiloven slår fast at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi skal foregå på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt. Hva som er den beste løsning for miljø og samfunn i den enkelte sak avhenger av mange forhold. Vurdering av én type avbøtende tiltak kan vanskelig isoleres fra vurderingen av andre alternativer for prosjekttilpasning. Hvis føringer for bruk av kabel skulle nedfelles i et regelverk, måtte også svært mange andre hensyn blitt omtalt. Regjeringen har tidligere med tilslutning fra Stortinget derfor kommet til at dette ikke er hensiktsmessig. Dette er bakgrunnen for at utdypende drøftinger av vekting av ulike hensyn og føringer for bruk av avbøtende tiltak i stedet er lagt frem for Stortinget i andre dokument, herunder St.prp. nr. 19 (2000-2001) og Ot.prp. nr.62 (2008-2009).

Til grunn for kraftledningsstrategien regjeringen la frem i Ot.prp. nr.62 (2008-2009) lå en grundig gjennomgang av hvordan kraftledninger planlegges og konsesjons-behandles, og en evaluering av hva som kunne gjøres enda bedre. Det blir gitt en helhetlig redegjørelse for ulike typer avbøtende tiltak på tvers av spenningsnivå. Fordeler, ulemper og utfordringer ved valg av kabel på de ulike spenningsnivå er diskutert i strategien. Naturinngrep, forsyningssikkerhet, teknologiske utfordringer, kostnader og muligheter for tilknytningspunkter og systemmessige tiltak ble diskutert. Ut fra denne drøftingen konkluderes det i strategien med at kabling oftere er et samfunnsmessig rasjonelt tiltak på lavere spenningsnivå enn på høyere spenningsnivå. Med bakgrunn i dette slås det fast at kabel skal være hovedregel i distribusjonsnettet, mens bruken skal være gradvis mer restriktiv med økende spenningsnivå. Jord- eller sjøkabel er mest aktuelt for begrensede strekninger med betydelige verneinteresser eller store estetiske ulemper på lavere spenningsnivå, men kan også være aktuelt på strekninger der det gir særlige miljøgevinster på de høyeste spenningsnivåene.

Stortinget fikk gjennom behandlingen av regjeringens kraftledningsstrategi anledning til nettopp det representantene nå etterlyser; en overordnet debatt om grensedragningen for valg av luftspenn kontra jord- eller sjøkabel. I strategien og debatten rundt denne ble spørsmålet om kabling vurdert i et helhetlig perspektiv, og muligheter og utfordringer ved også andre former for prosjekttilpasning ble belyst. En debatt begrenset til kabling på høyere spenningsnivåer løsriver vurderingsgrunnlaget fra denne helheten.

Jeg minner om at strategien ble vedtatt av et samlet Storting gjennom Innst. O. nr. 104 (2008-2009) og Besl. O. nr. 107 (2008-2009) i juni 2009. Jeg betrakter en strategi som inngår i en lovproposisjon som formalisert og forpliktende, og mener stortingsbehandlingen av strategien på en forsvarlig måte ivaretok de hensyn forslagstillerne fremmer.