Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 30. april 2010

Dokument 8:112 S (2009-2010) fra representantene Tenden og Skei Grande vedrørende å øke bruken av elbiler

Jeg viser til forslaget fra representantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande om at Regjeringen oppretter en tilskuddsordning for økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift og fjerner moms på leasing av elbiler.

Representantene viser til at bruk av elbiler kan bidra til å nå klimamålene og redusere lokale utslipp uten at bilbruken må begrenses. Det vises i den forbindelse til at mange offentlige virksomheter med fordel kunne benyttet elbil istedenfor andre biler, men at dette ikke skjer fordi elbiler er dyrere i innkjøp. Videre vises det til at mange offentlige flåteeiere i stor grad leaser biler. For å avhjelpe dette foreslås følgende:

I

Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2011, opprette en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift.

II

Stortinget ber regjeringen fjerne moms på leasing av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.

Besvarelse:

Jeg viser til at elbiler i dag er svært gunstig behandlet i avgiftssystemet. Elbiler er fritatt fra engangsavgift og betaler den laveste årsavgiftssatsen. Elbiler er også fritatt fra merverdiavgift, dvs. at salg av nye elbiler blir ilagt nullsats istedenfor den generelle merverdiavgiftssatsen på 25 pst. Elbiler blir heller ikke ilagt veibruksavgift, som bensin- og dieselbiler blir ilagt gjennom bensin- og autodieselavgiften. Alle disse avgiftsfordelene gjør at elbiler blir betydelig billigere i innkjøp og bruk, sammenlignet med en situasjon uten avgiftsfordeler. I tillegg til avgiftsfordelene har elbiler en del andre fordeler. Eksempler på slike fordeler kan være rett til å kjøre i kollektivfeltet, gratis parkering på parkeringsplasser, fri passering av bomringer og lignende.

Avgiftsfordelene for elbiler utgjør vesentlig indirekte støtte til kjøp av slike biler. Eksempelvis vil momsfritaket for elbil ha en verdi på 50 000 kroner per elbil, ved en salgspris på 200 000 kroner. Videre har fritaket for engangsavgift en verdi mellom om lag 20 000 kroner til over 50 000 kroner per elbil, sammenlignet med små biler med forbrenningsmotor. Den årlige besparelsen av redusert årsavgift er om lag 2 400 kroner.

Avgiftsbesparelsene for elbiler er like relevante for offentlige virksomheter som for private, siden offentlige virksomheter også må betale engangsavgift, årsavgift og merverdiavgift på biler. Det antas derfor at disse fordelene tas med i betraktningen ved vurderingen av valg av kjøretøy for den enkelte virksomhet. Det kan imidlertid være andre forhold som tilsier at virksomheter velger andre biler enn elbiler. Dette kan eksempelvis knyttes til dagens elbilers begrensede rekkevidde og lasteevne eller begrensningen i antall passasjerplasser. Jeg mener at den enkelte virksomhet er best egnet til å vurdere slike forhold, siden de kjenner virksomhetenes behov best. Det er imidlertid viktig å tilrettelegge slik at virksomhetene og forbrukere tar hensyn til eksterne kostnader, som eksempelvis klimagassutslipp, ved valg av kjøretøy. Avgiftssystemet er et viktig virkemiddel for å gi virksomheten det rette beslutningsgrunnlaget, ved å eksempelvis avgiftslegge klimagassutslipp. Jeg mener elbilens avgiftsfordeler er tilstrekkelig for å nå dette målet. I tillegg minner jeg om at det i forbindelse med tiltakspakken i 2009 ble bevilget 50 mill. kroner til utbygging av ladestasjoner for elbiler og plug-in hybrider.

Når det gjelder spørsmålet om å utvide gjeldende merverdiavgiftsfritak ved omsetning av elbiler til også å omfatte utleie og leasing viser jeg til at Finansdepartementet har vurdert spørsmålet tidligere, se Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte- og avgiftsopplegget 2005 – lovendringer. Her vises det til at merverdiavgiften er en generell forbruksavgift på varer og tjenester, og at fritak fra den generelle avgiftplikten som ikke er begrunnet ut fra avgiftsmessige hensyn bør unngås. Generelt er det mer hensiktsmessig å gjennomføre denne typen tiltak gjennom direkte støtteordninger. Et fritak fra plikten til å beregne utgående merverdiavgift ved omsetning av elbiler, samtidig som den avgiftspliktige har fradragsrett for all inngående merverdiavgift (0-sats), medfører dessuten en subsidiering gjennom avgiftssystemet. Som det fremgår av omtalen i Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) fant ikke Bondevik II at det forelå gode nok argumenter for å utvide fritaket for elbiler til også å omfatte utleie/leasing. Jeg mener denne vurderingen fortsatt er relevant.