Jeg viser til forslaget fra representantene Borghild
Tenden og Trine Skei Grande om at Regjeringen oppretter en tilskuddsordning
for økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift og fjerner moms på
leasing av elbiler.
Representantene viser til at bruk av elbiler
kan bidra til å nå klimamålene og redusere lokale utslipp uten at
bilbruken må begrenses. Det vises i den forbindelse til at mange
offentlige virksomheter med fordel kunne benyttet elbil istedenfor andre
biler, men at dette ikke skjer fordi elbiler er dyrere i innkjøp.
Videre vises det til at mange offentlige flåteeiere i stor grad
leaser biler. For å avhjelpe dette foreslås følgende:
I
Stortinget ber regjeringen,
i forbindelse med statsbudsjettet for 2011, opprette en tilskuddsordning
for å stimulere til økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift.
II
Stortinget ber regjeringen
fjerne moms på leasing av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett
for 2010.
Jeg viser til at elbiler i dag er svært gunstig
behandlet i avgiftssystemet. Elbiler er fritatt fra engangsavgift
og betaler den laveste årsavgiftssatsen. Elbiler er også fritatt
fra merverdiavgift, dvs. at salg av nye elbiler blir ilagt nullsats
istedenfor den generelle merverdiavgiftssatsen på 25 pst. Elbiler
blir heller ikke ilagt veibruksavgift, som bensin- og dieselbiler blir
ilagt gjennom bensin- og autodieselavgiften. Alle disse avgiftsfordelene
gjør at elbiler blir betydelig billigere i innkjøp og bruk, sammenlignet med
en situasjon uten avgiftsfordeler. I tillegg til avgiftsfordelene
har elbiler en del andre fordeler. Eksempler på slike fordeler kan
være rett til å kjøre i kollektivfeltet, gratis parkering på parkeringsplasser,
fri passering av bomringer og lignende.
Avgiftsfordelene for elbiler utgjør vesentlig
indirekte støtte til kjøp av slike biler. Eksempelvis vil momsfritaket
for elbil ha en verdi på 50 000 kroner per elbil, ved en salgspris
på 200 000 kroner. Videre har fritaket for engangsavgift en verdi
mellom om lag 20 000 kroner til over 50 000 kroner per elbil, sammenlignet
med små biler med forbrenningsmotor. Den årlige besparelsen av redusert
årsavgift er om lag 2 400 kroner.
Avgiftsbesparelsene for elbiler er like relevante for
offentlige virksomheter som for private, siden offentlige virksomheter
også må betale engangsavgift, årsavgift og merverdiavgift på biler.
Det antas derfor at disse fordelene tas med i betraktningen ved
vurderingen av valg av kjøretøy for den enkelte virksomhet. Det
kan imidlertid være andre forhold som tilsier at virksomheter velger
andre biler enn elbiler. Dette kan eksempelvis knyttes til dagens
elbilers begrensede rekkevidde og lasteevne eller begrensningen
i antall passasjerplasser. Jeg mener at den enkelte virksomhet er
best egnet til å vurdere slike forhold, siden de kjenner virksomhetenes behov
best. Det er imidlertid viktig å tilrettelegge slik at virksomhetene
og forbrukere tar hensyn til eksterne kostnader, som eksempelvis
klimagassutslipp, ved valg av kjøretøy. Avgiftssystemet er et viktig
virkemiddel for å gi virksomheten det rette beslutningsgrunnlaget, ved
å eksempelvis avgiftslegge klimagassutslipp. Jeg mener elbilens
avgiftsfordeler er tilstrekkelig for å nå dette målet. I tillegg
minner jeg om at det i forbindelse med tiltakspakken i 2009 ble
bevilget 50 mill. kroner til utbygging av ladestasjoner for elbiler
og plug-in hybrider.
Når det gjelder spørsmålet om å utvide gjeldende merverdiavgiftsfritak
ved omsetning av elbiler til også å omfatte utleie og leasing viser
jeg til at Finansdepartementet har vurdert spørsmålet tidligere,
se Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte- og avgiftsopplegget 2005 –
lovendringer. Her vises det til at merverdiavgiften er en generell
forbruksavgift på varer og tjenester, og at fritak fra den generelle
avgiftplikten som ikke er begrunnet ut fra avgiftsmessige hensyn
bør unngås. Generelt er det mer hensiktsmessig å gjennomføre denne typen
tiltak gjennom direkte støtteordninger. Et fritak fra plikten til
å beregne utgående merverdiavgift ved omsetning av elbiler, samtidig
som den avgiftspliktige har fradragsrett for all inngående merverdiavgift
(0-sats), medfører dessuten en subsidiering gjennom avgiftssystemet. Som
det fremgår av omtalen i Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) fant ikke Bondevik
II at det forelå gode nok argumenter for å utvide fritaket for elbiler
til også å omfatte utleie/leasing. Jeg mener denne vurderingen fortsatt
er relevant.