Jeg viser til brev 11. mars 2010 vedrørende
representantforslag 76 S (2009–2010), hvor Justiskomiteen ber om
departementets uttalelse i forbindelse med at den har følgende sak
til behandling:
Dokument 8:76 S (2009 –
2010) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg,
Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen og Åse Michaelsen
om bekjempelse av narkotikaproblemene i norske fengsler.
Forlagstillerne har fremmet seks konkrete forslag
som er ment å styrke enkelte deler av rusmiddelbekjempelsen, i hovedsak
kontrolltiltak for å hindre innsmugling og oppbevaring av rusmidler.
4. Stortinget
ber regjeringen innføre utvidet kapasitet på utdanning av narkotikahunder
til kriminalomsorgen.
5. Stortinget ber
regjeringen opprette egne besøks-rom med økt sikkerhet som glassvegg
for de innsatte som har blitt tatt for narkotikamisbruk eller besittelse
av narkotika under soning.
6. Stortinget ber
regjeringen innføre obligatorisk kontroll av alle gjenstander, besøkende
og innsatte som går inn og ut av fengselet ved blant annet å vurdere
bruk av nye teknologiske virkemidler.
7. Stortinget ber
regjeringen innføre bruk av strengere sanksjoner for de innsatte
som bryter norsk lov under soning, samt vurdere inndragelse av permisjon
som et slikt tiltak.
8. Stortinget ber
regjeringen forby ved lov besittelse av kontanter i norske fengsler.
9. Stortinget ber
regjeringen åpne for full visitasjon av besøkende til innsatte som
er tatt for besittelse eller bruk av narkotika under soning.
Forslagstillerne refererer innledningsvis til
Einar Ødegårds undersøkelse «Narkotika- og alkoholproblemer blant
innsatte i norske fengsler» som bekrefter og presiserer både nasjonal
og internasjonal kunnskap om problemområdet. FAFOs undersøkelse
fra 2004 viste at ca. 60% av dem som settes i fengsel, har et alvorlig
rusmiddelproblem. Dette er imidlertid ingen ensartet gruppe, og
det er behov for både generelle og individuelt rettede tiltak.
På den ene siden skal kriminalomsorgen motivere
og legge til rette for at domfelte/varetektsinnsatte er rusfrie
under gjennomføringen og har bedre kontroll med sitt rusmiddelmisbruk
ved løslatelse. Rusmestringsenheter er et viktig element i et slikt
arbeid. En rusmestringsenhet er et rehabiliteringstilbud til rusavhengige med
rett til tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Det gis behandling
fra spesialisthelsetjenesten for rus og psykiatri samtidig som kriminalomsorgens
personell er styrket for å kunne bidra ytterligere i rehabiliteringsprosessen.
I perioden 2007–2010 har regjeringen opprettet rusmestringsenheter
i 11 fengsler. For å styrke rusrehabiliteringen for kvinner, ble
en Stifinneravdeling åpnet ved Bredveit fengsel i 2008. Videre er
det foretatt en betydelig satsning på § 12-soning i behandlings-
og omsorgsinstitusjoner.
På den andre siden skal kriminalomsorgen ved kontroll
bidra til å redusere rusmiddelmisbruket under oppholdet. Dette innebærer
tiltak for å oppdage innsmugling, oppbevaring og eventuelt produksjon
av rusmidler. Et bredt spekter av tiltak er i dag i bruk, fra cellevisitasjon
til personsøk med hund og eksplorasjon av kroppens hulrom.
Et annet viktig kontrollområde er tiltak for
å avdekke mulig misbruk. I denne sammenheng er omfattende bruk av
urinprøver (26 235 prøver i 2009) og tilsynsfunksjoner viktige tiltak.
Videre er det nødvendig med arenaer hvor innsatte og tilsatte samhandler,
både for å avdekke rusmiddelmisbruk, men også for å redusere behov
og øke motivasjonen til endring av rusatferd.
Jeg vil også påpeke at det synes som det var færre
som ruset seg i norske fengsler i 2009 sammenlignet med 2008. Det
ble også beslaglagt mer narkotika i 2009 enn i 2008 – hvilket tyder på
at kontrollen er bedret.
Valg av virkemidler må ses i forhold til den
motivasjon og de behov som det enkelte individ har. Kriminalomsorgen
er i gang med å utvikle kartleggingsverktøy som skal bidra til at
de tiltak som velges, er hensiktsmessige.
Under følger forslagene med mine kommentarer:
Kriminalomsorgen har i dag 13 hundeekvipasjer,
noe som allerede er en betydelig økning fra tidligere år. Kriminalomsorgen
samarbeider i tillegg med både toll og politi i forbindelse med sertifisering
av hundeekvipasjer og ved særlige aksjoner. Det går frem av St.meld.
nr. 37 (2007–2008) at departementet vil vurdere utvidelse av hundetjenesten.
Med det nivået denne type kontroll har i dag, vil departementet
først få gjennomført en evaluering av tjenesten før en eventuell
ytterligere kapasitetsutvidelse blir vurdert.
Det koster om lag én million kroner i engangsinvesteringer
å etablere én hundeekvipasje. Dette er engangsinvesteringer til
anskaffelse av en bil, hundebur, annet hundeutstyr, tilsetting av
en tjenestemann, utstyr til tjenestemannen mv.
Drift av en hundeekvipasje ligger koster om
lag 0,6 mill. kroner årlig. Driftskostnadene skal dekke lønn til
hundefører/tjenestemann, hundegodtgjørelse, kost til hund, drift
av bil mv.
Slike besøksrom eksisterer allerede i alle enheter med
høy sikkerhet, med unntak av Vik fengsel. De øvrige rapporterer
at regelverket er tilfredsstillende. Kapasiteten er god nok med unntak
av Ullersmo fengsel, som ønsker å øke kapasiteten noe. Behovet for
denne typen tiltak ved enheter med lav sikkerhet har så langt ikke vært
vurdert som nødvendig.
Forskrift til straffegjennomføringslovens § 3-28 og
retningslinjenes pkt. 3.34 gir i dag tilstrekkelig hjemmel for å
gjennomføre nødvendig kontroll med de besøkende. Når det gjelder
behovet for å ta i bruk ny teknologi, ønsker kriminalomsorgen å
følge utviklingen. Når teknologien er tilstrekkelig gjennomprøvd
og fremstår som hensiktsmessig og etisk forsvarlig å bruke for våre
formål, vil departementet vurdere anskaffelse og om nødvendig endring
av hjemmelsgrunnlaget.
Det er domstolene som avgjør straffen for brudd på
loven, enten det er begått av domfelte eller andre. Kriminalomsorgen
kan ikke ilegge tilleggsstraff i fengsel for forhold som domstolene
skal ta stilling til, fordi det ville stride mot forbudet mot dobbeltstraff,
jf. Den europeiske menneskerettighetskonvensjon. Nye kriminelle handlinger
vil imidlertid ha betydning for de sikkerhetsvurderinger som gjøres
i forbindelse med søknader om soningsprogresjon, permisjoner osv.
Hvis straffbare forhold ikke anmeldes, kan kriminalomsorgen reagere
med disiplinærvedtak etter straffegjennomføringslovens § 40. Jeg
anser dette for å være tilstrekkelig.
Jeg er av den oppfatning at regelverket på dette området
er tilstrekkelig. Den enkelte region og eventuelt Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning (KSF) skal sørge for en hensiktsmessig praksis.
I økende grad går kriminalomsorgen vekk fra en praksis som innebærer
at innsatte har tilgang til kontanter, enten dette er begrenset
til mynter eller ikke. Jeg ønsker imidlertid fortsatt at den enkelte
enhets egenart skal vektlegges når valg av praksis på dette området
besluttes. I enkelte enheter som overgangsboliger og andre enheter
med lavere sikkerhetsnivå, er muligheten for å disponere kontanter,
om enn i begrenset grad, et viktig element i det å trene på tilbakeføring
til samfunnet.
Jeg forstår forslaget dit hen at kriminalomsorgens
tilsatte skal kunne foreta kroppsvisitasjoner som innebærer avkledning
av besøkende. Jeg antar videre at forslaget ikke omfatter eksplorasjon
av kroppens hulrom. Dagens situasjon er at kriminalomsorgen har
anledning til å foreta personsøk med hund av besøkende. Ved mistanke om
innsmugling av rusmidler kan så den besøkende holdes igjen til politiet
ankommer. Jeg vil ikke avvise at det kan være behov for endringer av
dagens regelverk, men understreker at dette må sees i en helhetlig
sammenheng.
En helhetlig sammenheng er å se rehabiliterende og
motiverende tiltak i sammenheng med kontrollerende tiltak. Tiltakene
skal supplere og ikke motarbeide hverandre. For å bedre kriminalomsorgens
arbeid, har KSF i tildelingsbrevet for 2010 bedt regionene å utarbeide
en analyse av rusmisbrukets omfang, herunder innsmugling, omsetning
og bruk av illegale midler. Videre skal analysen inneholde en beskrivelse
av kontrolltiltakene som er iverksatt eller planlegges iverksatt
i hver enkelt enhet. Ved behov skal regionene utarbeide en handlingsplan.
KSF skal følge opp dette arbeidet og bidra til kompetanseutveksling
mellom regionene. Med bakgrunn i dette arbeidet vil man fortløpende
vurdere behovet for nye tiltak. Dette skal skje i sammenheng med
oppfølgingen av St.meld. nr. 37 (2007–2008).