Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
leiaren Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, frå Høgre, Svein Flåtten, Frank
Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå
Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Representantforslag
50 S (2009–2010) om at det skal utarbeidast ei stortingsmelding
om rammevilkår for små og mellomstore verksemder. Saka vart oversendt nærings-
og handelsministeren, som har gitt sitt syn på saka i brev til komiteen
av 3. mars 2010. Brevet er lagt ved denne innstillinga.
Komiteen ser det som både viktig
og framtidsretta å syta for gode rammevilkår for næringsverksemd
i Noreg. Difor er det òg avgjerande å ta omsyn til innspel frå næringslivet
og vera open for å læra av relevante, vellukka reformer i nærskylde
land.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, viser vidare
til at regjeringa i innovasjonsmeldinga, St.meld. nr. 7 (2008–2009)
Et nyskapende og bærekraftig Norge, varsla at det skulle utarbeidast
ein strategi for små og mellomstore verksemder, og dette arbeidet
er no i gang. Til støtte for dette arbeidet er det oppretta eit
strategisk råd for små og mellomstore bedrifter, som skal gje sine
innspel og råd til dette arbeidet.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i Soria-Moria II-erklæringa står at aksje- og regnskapslovgivinga skal
vurderast med sikte på forenklingar. Dette fleirtalet viser
òg til handlingsplanen «Tid til nyskaping og produksjon», som regjeringa
la fram i august 2008. Planen inneheldt over 120 tiltak for å minska
verksemdene sine administrative kostnader. Ei oppfølging av handlingsplanen
vart lagt fram i ein rapport den 5. februar 2010. Rapporten oppsummerer
resultata frå oppdateringa av næringslivet sitt ressursbruk og presenterer
status for forenklingsarbeidet.
Komiteen viser til
at føremålet med rapportering, regelverk og skjema for næringslivet
er å medverke til at lover, skattereglar og forskrifter vert følgde.
Ein sentral del av regelverksarbeidet lyt difor vera merksemd på
å utvikle enkle og godt gjennomtenkte regelverk som kan medverke
til at føremålet blir oppnådd. For å styrkje tiltrua til naudsynt
oppfølging av næringsverksemd frå styresmaktene si side må styresmaktene
ha kontinuerleg merksemd på om nytta ved nye krav står i forhold
til kostnaden.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er nøgd med at regjeringa jobbar vidare med å redusera verksemdene
sin administrative ressursbruk, og ser dette som eit kraftfullt
uttrykk for vilje til å betra rammevilkåra for bedriftene.
Fleirtalet legg til grunn at
det overordna målet om monaleg reduksjon er og skal vera førande for
politikken på dette feltet. Når det gjeld dei konkrete forslaga,
viser fleirtalet til dei prosessane som allereie
er i gang. I brevet frå nærings- og handelsministeren går det fram
at regjeringa vil komme tilbake til Stortinget på eigna måte med
resultata av det arbeidet som er starta.
På bakgrunn av dei pågåande prosessane meiner fleirtalet at
regjeringa tek i vare arbeidet med forenklingar for næringslivet. Fleirtalet tilrår at
forslaget vert å leggja ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er små og
mellomstore bedrifter som utgjør hovedtyngden av det norske næringslivet
og at det må være en hovedmålsetting å sørge for internasjonalt
konkurransedyktige rammebetingelser for etablering og drift av mindre
bedrifter i Norge. Skal dette være mulig, mener disse medlemmer at
konkurranseulemper som skatte- og avgiftsnivået samt rapporteringsbelastningen
må reduseres.
Disse medlemmer viser til at
mange land har avviklet formuesskatt og arveavgift som nå fremstår
som en særlig utfordring for privat eierskap i Norge. Det er videre
slik at nivået på mange særavgifter er spesielt høyt i Norge, noe som
skaper en konkurranseulempe for mange næringer. Disse medlemmer viser
til at så mye som 2,6 pst. av BNP spises opp av bedriftenes administrative
oppgaver overfor det offentlige. Det er flere land som har kommet
langt når det gjelder forenkling av administrative byrder for næringslivet,
som f.eks. Danmark og Sverige. Disse medlemmer mener
det må settes klare mål for reduksjon i den offentlige rapporteringsmengden
og antallet skjemaer pålagt næringslivet.
Disse medlemmer mener det er
behov for en helhetlig gjennomgang av rammebetingelsene for små
og mellomstore bedrifter i Norge og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding
om rammevilkår for små og mellomstore bedrifter».
Disse medlemmer er klar over
at regjeringen i den såkalte innovasjonsmeldinga varslet en strategi
for små og mellomstore virksomheter, og et strategisk råd for små
og mellomstore bedrifter. Dette var i 2008, og disse medlemmer er
glade for at regjeringen Stoltenberg nå endelig har kommet i gang
med arbeidet. For alle små bedriftseiere som sliter i hverdagen,
mener disse medlemmer at det sannsynligvis er en
fattig trøst at regjeringen Stoltenberg trolig har sittet i 8 år
før de vil ha levert.
Disse medlemmer er skuffet over
at regjeringspartiene ikke selv ser at det kan gjøres noe for å
bedre rammevilkårene for de små bedriftene i landet, men bare passivt
henviser til handlingsplanen «Tid til nyskaping og produksjon». Allerede
da planen ble offentliggjort i 2008, ble den av næringslivet selv
omtalt som lite ambisiøs. Regjeringens pressemelding fra 5. februar
2010, som viser at bedriftenes kostnader knyttet til skjemaveldet
er stabilt, viser at næringslivet dessverre fikk rett.
Disse medlemmer mener initiativet
og representantforslaget fra stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet
hadde fortjent en bedre skjebne, at regjeringspartiene burde støttet forslaget
i saken og sette hensynet til småbedriftene fremfor det som ser
ut til å være et prinsipp fra regjeringens side, om å ikke støtte
noen forslag som kommer fra opposisjonspartiene.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at de små og mellomstore bedriftenes kår, generelt og innenfor
enkeltbransjer, er tatt opp i Stortinget ved en rekke anledninger
i de siste år. Disse medlemmer viser blant annet
til representantforslag fra stortingsrepresentantene Gunnar Gundersen, Svein
Flåtten, Ingjerd Schou, Bjørn Lødemel, Svein Harberg og André Oktay
Dahl om investeringsfond for enkeltpersonsforetak (selvstendig næringsdrivende)
(Dokument 8:67 S (2009–2010)), representantforslag fra stortingsrepresentantene
Ketil Solvik-Olsen, Siri A. Meling, Line Henriette Hjemdal og Borghild
Tenden om småkraftverk i overgangsordningen for grønne sertifikater
(Dokument 8:91 S (2009–2010)), representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn
Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve, Svein Flåtten og Øyvind Halleraker
om reduksjon av bedriftenes administrative kostnader (jf. Dokument
nr. 8:7 (2008–2009)), representantforslag fra stortingsrepresentantene
Jan Tore Sanner, Ingebrigt S. Sørfonn og Lars Sponheim om betinget
fritak for arveavgift ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter
(Dokument nr. 8:23 (2007–2008)) med flere.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til regjeringens arbeid med
en strategi for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer ønsker
å få arbeidet framlagt for Stortinget i form av en stortingsmelding,
slik at Stortinget får anledning til en grundig gjennomgang av rammevilkårene
for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer støtter
derfor forslaget om at det skal utarbeides en stortingsmelding om
rammevilkår for små og mellomstore bedrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er i de små
og mellomstore bedriftene at en stor del av verdiene skapes. Tre
av fire norske bedrifter er familieeide, og disse bedriftene utgjør
selve ryggraden i norsk næringsliv. Disse medlemmer mener
det blir helt feil når gründere som har jobbet hardt hele livet
for å bygge opp en bedrift, opplever at arveavgiften ødelegger muligheten
til å gi livsverket videre til neste generasjon. Disse medlemmer viser
til at et vellykket eierskifte i småbedrifter fører til at i snitt
fem arbeidsplasser blir videreført. Når vi vet at 40 000 bedrifter
står foran generasjonsskifte de neste ti år her i landet, er det
åpenbart at dette er viktig for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping. Disse
medlemmer vil derfor fjerne arveavgiften ved generasjonsskifte
i familiebedrifter.
Disse medlemmer viser til at
formuesskatten tapper familiebedrifter for kapital og hindrer nyskaping.
Ingen andre land har så næringsfiendtlige regler på dette området
som Norge. Disse medlemmer vil derfor fjerne formuesskatten
på arbeidende kapital.
I tillegg mener disse medlemmer at
mange offentlige regler, skjemaer og påbud fører til unødige rapporteringskrav
og kompliserte regelverk. Derfor vil disse medlemmer ha
en forenklet aksjelov for småbedrifter, innføre «solnedganglovgivning»
både statlig og kommunalt, samt utarbeide en strategi for eierskifteutfordringer
i familieeide bedrifter.