Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til
at dokumentet har vært oversendt finansminister Sigbjørn Johnsen
for uttalelse. Svarbrev av 12. februar 2010 følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, tar til etterretning
finansministerens redegjørelse om at det helt siden den islandske
finanssektoren brøt sammen høsten 2008, har vært regjeringens linje
å gå foran i det internasjonale samarbeidet for å stabilisere Islands
økonomi. Flertallet viser til at det er tverrpolitisk
enighet om at Norge skal være solidarisk med Island i den vanskelige
situasjonen landet er kommet i.
Flertallet understreker at Norge
ikke har gjort de konkrete IceSave-avtalene mellom Island, Nederland
og Storbritannia til en betingelse for videre utbetaling av lånet
til Island. Det er imidlertid en betingelse for at de gjenstående
transjene av lånet skal gjøres tilgjengelig for Island, at IMFs
styre godkjenner de neste gjennomgangene av Islands stabiliseringsprogram,
og at Island står ved sine innskytergaranti-forpliktelser i henhold
til EØS-avtalen.
Flertallet viser til at det viktigste
nå er å få på plass grunnlaget for at IMFs styre kan behandle og
godkjenne neste gjennomgang av stabiliseringsprogrammet. Det er
dette islandske myndigheter er opptatt av, og det er også det den norske
regjeringen arbeider for.
Flertallet understreker at dette
likevel ikke er til hinder for at Island kan prøve saken om innskytergarantiforpliktelser
for en internasjonal domstol dersom Island selv skulle ønske dette.
Flertallet viser til at vilkårene
for det norske lånet er beskrevet i St.prp. nr. 47 (2008–2009) Om
statsgaranti for Norges Banks lån til Sedlabanki Islands. I proposisjonen
heter det blant annet:
«Danmark, Finland, Norge og Sverige har satt som
forutsetning for lånet at Island følger stabiliseringsprogrammet
med IMF, og at gjennomgangene av dette programmet godkjennes i IMF-styret.
I dette ligger blant annet at Island overholder sine internasjonale
forpliktelser, herunder innskuddsgarantiforpliktelser i henhold
til EØS-regelverket, samt at Island gjennomfører nødvendig konsolidering
av offentlige finanser for å gjenreise tilliten til Islands økonomi.
Det er også en forutsetning at de landene som er mest berørt av
underdekningen i den islandske innskuddsgarantiordningen, gir lån
for å finansiere de forpliktelser som den islandske stat tar på
seg i den sammenheng.»
Stortinget sluttet seg til regjeringens forslag
i proposisjonen etter enstemmig innstilling fra finanskomiteen,
jf. Innst. S. nr. 221 (2008–2009).
Flertallet påpeker viktigheten
av at regjeringen følger utviklingen på Island nøye, og legger som
finansministeren, vekt på at Norge skal gjøre det som er mulig for
å støtte den islandske regjeringens arbeid for å stabilisere økonomien og
få tillit fra det internasjonale samfunnet. Flertallet viser
til at kollapsen av de store islandske bankene med den påfølgende
økonomiske krisen på Island, har påført staten en betydelig økt
gjeldsbyrde, og at det er liten tvil om at innbyggere på Island
vil merke de økonomiske innstrammingene som vil måtte komme i offentlige
budsjetter som følge av denne økte gjeldsbyrden.
Flertallet viser til at Island
har ønsket en bred internasjonal økonomisk hjelpepakke. Flertallet vil
understreke at dersom det kommer andre forespørsler fra Island om
støtte, vil Norge selvsagt diskutere dette.
Flertallet viser til at Norges
tilsagn om støtte så langt er knyttet opp til en IMF-pakke, og mener
at den kan gå videre basert på stabiliseringsprogrammet som IMF
har lagt opp. Denne pakken er etter flertallets syn
ikke koblet til utfallet av IceSave-forhandlingene, så lenge betingelsene
oppfylles etter det programmet som er avtalt med IMF, herunder at
Island honorerer sine EØS-forpliktelser. Flertallet viser
til at den islandske regjeringen veldig klart sier at betingelsene
oppfylles, og mener derfor Norge bør være åpne for å diskutere dette
programmet i IMF.
Flertallet tilrår på denne bakgrunn
at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Island i forbindelse med den globale
finansuroen har opplevd den største bankkrisen, relativt til landets
størrelse, som noe land noen gang har opplevd. De tre største bankene
på Island tok i 2007 opp lån tilsvarende om lag ni ganger landets
årlige vare- og tjenesteproduksjon, og Island kommer til å slite
i mange år med å nedbetale den store gjelden. For at Island skal
gjøre opp for bankenes forpliktelser til kunder i Storbritannia
og Nederland, har den islandske regjeringen gjennom den såkalte IceSave-avtalen
tatt på seg et gjeldsansvar som tilsvarer om lag 100 000 kroner
for hver islending.
Dette medlem viser til at Det
internasjonale pengefondet (IMF), de nordiske landene, Russland,
Polen og Færøyene har lånt Island til sammen om lag 5 mrd. dollar
for å hjelpe landet med å importere helt nødvendige basisvarer som
mat og brensel. Disse pengene blir utbetalt i porsjoner, og mye
av utbetalingene gjenstår å betale. Da disse låneavtalene ble inngått
ønsket, ifølge IMF, de nordiske landene å stille krav om at Island
måtte overholde IceSave-avtalen dersom landet skulle få hjelp. Kun
Polen og Færøyene har unnlatt å stille krav om overholdelse av IceSave-avtalen
for at Island skal få hjelp.
Dette medlem viser til at situasjonen
fortsatt er fastlåst, og at 93 prosent av islendingene nylig sa
nei til IceSave-avtalen i en folkeavstemning. Det er usikkert om
Island er forpliktet til å betale så mye som avtalen legger opp
til, ettersom det ikke har vært noen liknende saker tidligere. Det kan
virke som om Storbritannia og Nederland har brukt sin makt mot relativt
lille Island, og fått til en avtale som innebærer at Island må betale mer
enn det som er rimelig, ikke minst tatt i betraktning den prekære
økonomiske situasjonen på øya.
Dette medlem håper at IMF snart
kan gi nye lån til Island, noe som er helt nødvendig for at Islands
økonomi kan stabiliseres. Dessverre kan det se ut til at Nederland
og Storbritannia bruker IMF som brekkstang for å sikre sine posisjoner
i forhold til Island, og at dette er en medvirkende årsak til at
det trekker ut med nye lån.
Dette medlem viser til at det
ofte tales i positive ordelag om det nordiske samarbeidet. Dette medlem håper
et slikt samarbeid også kan synes i handling, og at det er førende
for Norges posisjoner i IMF. Det er ikke akseptabelt at IMF, som
følge av press fra Nederland og Storbritannia, tyner Island i forhandlinger.
De uløste spørsmål mellom Island på den ene side, og Nederland og
Storbritannia på den annen side, bør selvsagt få sin løsning, men
den løsningen bør komme i separate forhandlinger. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at Norge bør kunne tilby lån til Island dersom
det låser seg på alle fronter.
Dette medlem tar opp forslag
fremsatt i Dokument 8:46 S (2009–2010).