Til Stortinget
I løpet av sommeren og høsten 2009 ble det i enkelte EU-land
rapportert om mulige tilfeller av merverdiavgiftssvindel ved handel
med klimakvoter. Europol uttalte 9. desember 2009 at svindel knyttet
til EUs kvotesystem (ETS) kan ha resultert i tap i nasjonale skattesystemer
på om lag 5 mrd. euro. Flere land i EU har reagert på risikoen
for svindel og varslet eller gjennomført endringer i sine merverdiavgiftssystemer
for å hindre problemet.
Svindel ved omsetning av klimakvoter er i utgangspunktet en enkel
form for merverdiavgiftssvindel; selger oppkrever på ordinært vis
merverdiavgift fra kjøper, men unnlater å innberette denne omsetningen
i avgiftsoppgjøret til staten, eventuelt at den innberettes, men
ikke blir innbetalt. Bakgrunnen for at kvotesystemet rammes er at
klimakvoter handles raskt og har høy verdi. Dette gjør at det på
kort tid kan genereres store summer oppkrevd avgift før svindlerne
forsvinner uten at oppkrevd merverdiavgift innbetales til staten.
Norge er tilknyttet EUs kvotehandelssystem og har på dette området
liknende merverdiavgiftsregler som EU. Etter hvert som flere land
motvirker svindelmulighetene gjennom regelendringer, øker risikoen
for at slik svindel kan flytte til Norge. Finansdepartementet mener
det er viktig at det gjennomføres tiltak så snart som mulig for
å demme opp for svindel også her i landet. Det beste virkemiddelet
er å endre oppkrevingsmetoden slik at det blir kjøper av kvotene
som skal beregne og betale merverdiavgift. Dette tiltaket krever
lovendringer. I dag følges de alminnelige reglene hvor det er selger
som beregner og betaler merverdiavgift.
Etter departementets vurderinger er det viktig å få en lovendring
på plass raskt. Forslaget har derfor ikke vært på høring, da en
høring ville vanskeliggjort gjennomføringen og svekket tiltakets
effektivitet.
På denne bakgrunn foreslår departementet, som et hasteforslag
uten forutgående høring, at ved innenlands omsetning av klimakvoter
til næringsdrivende og offentlig virksomhet skal kjøper ha ansvaret
for å beregne og betale merverdiavgift, jf. forslag til endring
i merverdiavgiftsloven § 11-1 annet ledd, forslag til § 11-4 første
ledd nytt tredje punktum og forslag til endring i § 15-6 annet ledd.
Forslaget vil ikke medføre noen endringer ved omsetning av klimakvoter
til andre enn næringsdrivende og offentlig virksomhet. Merverdiavgift
av slik omsetning skal fortsatt beregnes og betales av selgeren.
I proposisjonen er det nærmere redegjort for kvotesystemet, merverdiavgiftsregelverket
og departementets vurderinger og forslag.
Forslaget skal demme opp for tap av merverdiavgiftsinntekter
for staten. Forslaget vil kun omfatte virksomheter som omsetter
klimakvoter og antas å ha små konsekvenser for disse.
Forslaget må antas å ha mindre administrative konsekvenser for
næringsdrivende. At kjøper skal beregne og betale merverdiavgift
må antas å utgjøre en viss administrativ byrde knyttet til omlegging
av rutiner. Dette gjelder særlig mottakere av klimakvoter som ikke
er avgiftssubjekt i merverdiavgiftslovens forstand. Det vises imidlertid
til at denne subjektkretsen allerede i dag må beregne og betale
merverdiavgift på kjøp av fjernleverbare tjenester utenfor merverdiavgiftsområdet.
Videre vil forslaget kun berøre aktører som driver innenlands kjøp
og salg av klimakvoter.
Regelendringene vil medføre at det må foretas mindre justeringer
av omsetningsoppgaven og vil ikke ha nevneverdige konsekvenser for
skatteetaten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas
Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til at bakgrunnen for lovforslaget er mistanke om momssvindel ved
handel med klimakvoter. Komiteen viser til at lovforslaget
ikke er sendt på høring med bakgrunn i at departementet ser det
som viktig å få vedtatt lovendringer som skal motvirke momssvindel ved
handel med klimakvoter så snart som mulig. Komiteen viser
til at EUs CO2-kvotemarked er estimert til årlig å utgjøre over
720 mrd. kroner og at det er avdekket momssvindel innenfor dette
markedet som ifølge Europol kan ha resultert i momstap for medlemslandene
på om lag fem mrd. euro (om lag førti mrd. NOK). Komiteen merker
seg at EU-kommisjonen har fremsatt et hasteforslag om endringer
i merverdiavgiftsdirektivet som et tiltak for å forhindre denne
type momssvindel, og at flere medlemsland, blant dem Danmark, har
fulgt opp med egne tiltak.
Komiteen viser til at kvotemarkedet for utslipp
av klimagassen CO2 kjennetegnes ved svært rask omsetning av utslippsrettigheter,
og at svindel foretas ved at selger oppkrever utgående merverdiavgift
ved innenlands salg av kvoter uten å betale avgiften til staten.
Gjennom innførsel av slike kvoter kan selger være i besittelse av
slike kvoter uten at det har skjedd en faktisk betaling av inngående
merverdiavgift, samtidig som utgående merverdiavgift er oppkrevd,
og inngående merverdiavgift på kjøpers hånd vil kunne være fradragsberettiget
dersom kvotene er til bruk i avgiftspliktig virksomhet. Komiteen vil understreke
betydningen merverdiavgiftssystemet har for finansieringen av statens
utgifter, og at det er et uttalt politisk mål å øke satsingen på
tiltak som skal hindre skatte- og avgiftsunndragelser. Komiteen vil
vise til at den betydelige svindelen som er avdekket innenfor EUs
CO2-kvotemarked, som Norge er tilknyttet, er svært uheldig i så
måte. Komiteen er derfor enig i behovet for et regelverk
som effektivt forhindrer muligheten til slik momssvindel.
Komiteen viser til at det som et hasteforslag foreslås
at kjøper skal ha ansvaret for å beregne og betale merverdiavgift
ved innenlands omsetning av klimakvoter til næringsdrivende og offentlig
virksomhet. Komiteen støtter lovforslaget og har
ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 11-1 annet skal lyde:
(2) Ved omsetning av klimakvoter til næringsdrivende
eller offentlig virksomhet skal mottakeren av tjenestene beregne
og betale merverdiavgift. Mottakere som er næringsdrivende eller
offentlig virksomhet, men ikke avgiftssubjekt, skal beregne og betale merverdiavgift
først når de samlede kjøp for en termin overstiger 2000 kroner,
merverdiavgift ikke medregnet.
Nåværende annet og tredje ledd blir tredje og nytt fjerde
ledd.§ 11-4 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Dette gjelder også merverdiavgift oppgitt når mottakeren
plikter å beregne og betale merverdiavgift etter § 11-1 annet ledd.
Overskriften til § 15-6 skal lyde:
§ 15-6 Særskilt omsetningsoppgave mv. for mottakere av
fjernleverbare tjenester og mottakere av klimakvoter
§ 15-6 annet ledd skal lyde:
(2) Mottakere av klimakvoter som plikter å beregne
merverdiavgift etter § 11-1 annet ledd annet punktum, skal levere
særskilt omsetningsoppgave som viser vederlaget for tjenesten, omregnet
til norske kroner, og beregnet merverdiavgift. Beløpene avrundes
nedover til nærmeste hele krone.
Nåværende § 15-6 annet og tredje ledd blir tredje
og nytt fjerde ledd.
II
Endringsloven trer i kraft straks.
Oslo, i finanskomiteen, den 18. mars 2010
Torgeir Micaelsen |
Dag Ole Teigen |
leder |
ordfører |