Sammendrag
I løpet av sommeren og høsten 2009 ble det i enkelte EU-land rapportert om mulige tilfeller av merverdiavgiftssvindel ved handel med klimakvoter. Europol uttalte 9. desember 2009 at svindel knyttet til EUs kvotesystem (ETS) kan ha resultert i tap i nasjonale skattesystemer på om lag 5 mrd. euro. Flere land i EU har reagert på risikoen for svindel og varslet eller gjennomført endringer i sine merverdiavgiftssystemer for å hindre problemet.
Svindel ved omsetning av klimakvoter er i utgangspunktet en enkel form for merverdiavgiftssvindel; selger oppkrever på ordinært vis merverdiavgift fra kjøper, men unnlater å innberette denne omsetningen i avgiftsoppgjøret til staten, eventuelt at den innberettes, men ikke blir innbetalt. Bakgrunnen for at kvotesystemet rammes er at klimakvoter handles raskt og har høy verdi. Dette gjør at det på kort tid kan genereres store summer oppkrevd avgift før svindlerne forsvinner uten at oppkrevd merverdiavgift innbetales til staten.
Norge er tilknyttet EUs kvotehandelssystem og har på dette området liknende merverdiavgiftsregler som EU. Etter hvert som flere land motvirker svindelmulighetene gjennom regelendringer, øker risikoen for at slik svindel kan flytte til Norge. Finansdepartementet mener det er viktig at det gjennomføres tiltak så snart som mulig for å demme opp for svindel også her i landet. Det beste virkemiddelet er å endre oppkrevingsmetoden slik at det blir kjøper av kvotene som skal beregne og betale merverdiavgift. Dette tiltaket krever lovendringer. I dag følges de alminnelige reglene hvor det er selger som beregner og betaler merverdiavgift.
Etter departementets vurderinger er det viktig å få en lovendring på plass raskt. Forslaget har derfor ikke vært på høring, da en høring ville vanskeliggjort gjennomføringen og svekket tiltakets effektivitet.
På denne bakgrunn foreslår departementet, som et hasteforslag uten forutgående høring, at ved innenlands omsetning av klimakvoter til næringsdrivende og offentlig virksomhet skal kjøper ha ansvaret for å beregne og betale merverdiavgift, jf. forslag til endring i merverdiavgiftsloven § 11-1 annet ledd, forslag til § 11-4 første ledd nytt tredje punktum og forslag til endring i § 15-6 annet ledd. Forslaget vil ikke medføre noen endringer ved omsetning av klimakvoter til andre enn næringsdrivende og offentlig virksomhet. Merverdiavgift av slik omsetning skal fortsatt beregnes og betales av selgeren.
I proposisjonen er det nærmere redegjort for kvotesystemet, merverdiavgiftsregelverket og departementets vurderinger og forslag.
Forslaget skal demme opp for tap av merverdiavgiftsinntekter for staten. Forslaget vil kun omfatte virksomheter som omsetter klimakvoter og antas å ha små konsekvenser for disse.
Forslaget må antas å ha mindre administrative konsekvenser for næringsdrivende. At kjøper skal beregne og betale merverdiavgift må antas å utgjøre en viss administrativ byrde knyttet til omlegging av rutiner. Dette gjelder særlig mottakere av klimakvoter som ikke er avgiftssubjekt i merverdiavgiftslovens forstand. Det vises imidlertid til at denne subjektkretsen allerede i dag må beregne og betale merverdiavgift på kjøp av fjernleverbare tjenester utenfor merverdiavgiftsområdet. Videre vil forslaget kun berøre aktører som driver innenlands kjøp og salg av klimakvoter.
Regelendringene vil medføre at det må foretas mindre justeringer av omsetningsoppgaven og vil ikke ha nevneverdige konsekvenser for skatteetaten.